صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 25 من 25
    الصورة الرمزية أسامة سيد
    أسامة سيد غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: ضرب الاستوبات بين الحقيقة والواقع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trender مشاهدة المشاركة
    اليومين دول فاضي... عزابي-نعمة كبيرة الحمدلله- عيد وكريسماس يعني مفيش سوق ولا اي حاجة...فقاعدلكو في المنتدى...
    بالنسبة للستوبات نعم في الاسهم الامريكية وكل اسهم العالم يعرف ال insiders مواقع الستوبات فممكن تنضرب...لكن الفوريكس سوق غير مركزي...بعدين عجبني كلام p.manager لمن قال مين حيخسر مليارات عشان يضرب ستوبات...
    صناع السوق يبحثون عن السيولة... ويتوقعون في هذه اللحظة ان عروض بيع اليورو تتراكم على 1.3200 وعروض بيع الدولار ين على ال119 وهكذا يسحبون السعر لهذه المناطق وستوبات الناس بتنضرب كرد فعل لهذا الامر...
    لكن لا احد يعرف اين تقع نقاط الستوبات...
    بعدين ما عندي معلومة مؤكدة عن حجم سيولة الافراد في الفوريكس بس اتوقع انها قليلة جدا جدا مقارنة بحجم السوق الى درجة تجعل من غير المجدي التفكير اصلا بهم...
    أتفق معك انه ممكن يكون ضرب غير مقصود للاستوبات

أجازة سعيدة

كل الود

الصورة الرمزية portfolio manager
    portfolio manager غير متواجد حالياً موقوف

بس أحياناً بتكون مقصوده، بأنه عند تريند مثلا تكون في محاوله لكسر الترند ده وده بيظهر كتير في اغلب الشارتات ، انك تلاقي خط اتكسر وبعدين ارتد فوقيه ، ده إحياناً بتكون محاوله لضرب الخط او اسف ضرب الاستوبات الموجوده على الخط ، لكن بتفشل لان الشخص اللي بيضرب ممكن ما يكنش كبير اوي او الهايبره اللي عملها على الخط مكنتش كفايه انها تهيج حد معاه فبالتالي فشل والوضع كما هو عليه وهو الوحيد اللي خسر ، في الرحله ده ، عشان كده دايماً النصيحه انك لو في خط مثلا واضح اوي سواء كان اتجاه صاعد اوهابط ، او كنت بتكلم مثلا على قمم وقيعان يستحسن انك ما تضعش الاستوب على الاولى خليك على اللي بعدها على طول يعني مثلا لو خط صاعد وبميل مثلا 45 درجه لا تضع الاستوب عليه انظر تحتيه على اقرب دعم مثلا قمة او قاع او خط خط صاعد وحط الاستوب عليه ، كده اديت نفسك فرصه ان الانحراف ما يخطبش فيك ، ده ياما حصلت في وفينا بس خد بالك ، ده هيخليك تقلل حجم العقود عشان تقدر تقلل حجم المخاطره ، تحياتي

الصورة الرمزية خزائن ربك مملؤه
    خزائن ربك مملؤه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخويا الجبرتي كل سنة وانت وكل اخواتي واخواني بالف خير

سامحني لو فهمي خطا انت تسال اين نضع الستوب ولا تقصد بان البنوك تضرب الستوبات و تصطادها

فان كان سؤالك اين نضع

فاولا الوقف له نوعين :

1- وقف على مكسب (تتبع الربح)

2- وقف الخسارة

1- وقف المكسب

هو تحرك السعر كل فترة قرب مناطق قوية للمحافظة على المكسب ان ارتد السعر في الاتجاه المعاكس

وهو يعتمد على هل انت تشتغل يومي او اقل يعني شارت ربع ساعة الى ساعة ولا اكثر فان كنت تشتغل على 30 نقطة او 20 او 40 او ما قاربها يبقى افضل التريلنج ستوب حتى يتحرك بدون وجودك للدخول ثم يحافظ على الربح ويزيد الربح باذن الله (لا يهم المتابعة امام الشاشة)

اما ان كنت سوينجي وكنت تشتغل على الشارت الى اربع ساعات او يومي يكون امامك حلين اما التريلنج وتحريكه اليا او حل اخر وهو مثلا في الترند الصاعد كل ما تحرك السعر لاعلى بقوة ويمر من خطوط قوية نحرك الوقف لاعلى معه ويكون مكانه اسفل كل مقاومة يمر منه السعر (واصبحت دعم له) ونحدده باساليب كثيرة منها نرى اماكن ارتداد السعر على شارت الاربع ساعات وقوة المستوى ونضع اسفله بنقاط عديدة للمحافظة عليه (لابد من المتابعة امام الشاشة)

2- وقف الخسارة

امامك حلين

الاول هو وضعه في اماكن تتوقع ان مر منها السعر يكون انعكاس في السوق وبذلك ترتاح من هم التذبذب الذي يمكن يحدث قبل اي خبر او بعده فيلقط الاستوبات وعقودك تكون قليلة لا تتعدى مخاطرة الستوب اكثر من 5% من راس المال (ودي جميلة لانها تريحك ولكن دخولك لابد ان يكون مع الترند لا مجال في الهزار في هذا)

الثاني هو وضع رقم اسفل اي دعم شديد او اعلى اي مقاومة مافيش منها بعضهم يضع 35 او 40 او 50 ولكن ممكن بسهوله لمسه ثم الارتداد في الاتجاه المقصود ويكون مخنق للمضارب ان السعر لمس وارتد في اتجاهه فيما بعد

فانت لك كل الحق في استخدام اي منهم ولك الشكر في فتح موضوع مثل هذا لاني سافتح استفتاء قريب ان شاء الله بشان هذا الموضوع

اما استهداف البنوك لنا فخليها على الله فهو القاهر فوق عباده ولو اجتمعوا على ان يضروك لن يضروك ان شاء الله ونكون كلنا من الكسبانين ان شاء الله

ونشوفك بالف خير
    آخر تعديل بواسطة خزائن ربك مملؤه ، 31-12-2006 الساعة 12:56 PM

الصورة الرمزية الجبرتي
    الجبرتي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هو في الحقيقة الموضوع صادر كده واضح وضوح الشمس .. وتأكد لي الأمر أنه لا مناص من وضع الاستوب .. وخليه يضرب زي ماهو عاوز .. ولكن ..
    احنا عاوزين واحد يعطينا احتراف لوضع الاستوب ..صحيح أن أخونا خزائن ربك مملوئة ماقصر بس احنا عاوزين الطرق التي يكون فيها الاستوب اكثر أمنا .. ولو تكون مدعومة بالشارتات يكون أحسن وأحسن

الصورة الرمزية ahmedsamir
    ahmedsamir غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الفكرة مش ان البنوك تحرك السعر الى اماكن الستوبات لتضربها ..لأن حدوث هذاعدم وضع استوب لم يمنعك من الخسارة بل سيزيدها .......لكن الى ممكن يحصل هو ان تضع استوب مثلافى شركة اف اكس سول يضربه السعر وتقفل الصفقة على خسارة وفى نفس الوقت اذا وضعته نفس الاستوب فى شركة اخرى تجد ان السعر اقترب جدا منه ولم يضربه... وهذا يحدث كثيرا .وممكن حله بأن تستخدم ستوب يدوى اى تضع خط مكان فى مكان معين وعندما يصل اليه السعر تغلق صفقتك بيدك....او ان تستخدم الهيدج لتحمى نفسك من مقالب شركات الوسطة التى تتعامل بنظام الديال ديسك مثل اف اكس سول.......................

الصورة الرمزية Peace4all
    Peace4all غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة portfolio manager مشاهدة المشاركة
    بس أحياناً بتكون مقصوده، بأنه عند تريند مثلا تكون في محاوله لكسر الترند ده وده بيظهر كتير في اغلب الشارتات ، انك تلاقي خط اتكسر وبعدين ارتد فوقيه ، ده إحياناً بتكون محاوله لضرب الخط او اسف ضرب الاستوبات الموجوده على الخط ، لكن بتفشل لان الشخص اللي بيضرب ممكن ما يكنش كبير اوي او الهايبره اللي عملها على الخط مكنتش كفايه انها تهيج حد معاه فبالتالي فشل والوضع كما هو عليه وهو الوحيد اللي خسر ، في الرحله ده ، عشان كده دايماً النصيحه انك لو في خط مثلا واضح اوي سواء كان اتجاه صاعد اوهابط ، او كنت بتكلم مثلا على قمم وقيعان يستحسن انك ما تضعش الاستوب على الاولى خليك على اللي بعدها على طول يعني مثلا لو خط صاعد وبميل مثلا 45 درجه لا تضع الاستوب عليه انظر تحتيه على اقرب دعم مثلا قمة او قاع او خط خط صاعد وحط الاستوب عليه ، كده اديت نفسك فرصه ان الانحراف ما يخطبش فيك ، ده ياما حصلت في وفينا بس خد بالك ، ده هيخليك تقلل حجم العقود عشان تقدر تقلل حجم المخاطره ، تحياتي
    استاذي العزيز او مرة اسمع ان في حد بيحط الاستوب علي خط ترند (واكيد لاني لسه مبتدأ) لكن علي حد علمي وعلي قد ما قرات ان خط الترند ممكن يسمي بنقط دعم ومقاومة متحركة وبالتالي صعب تحديد نقطة لمس الترند وبالتالي صعب تحديد النقطة بالارقام , ولو تقصد انه مثلا داخل شراء لليورو وهو مقترب من ترند صاعد من الممكن الخروج من عقد الشراء بعد كسر الترند وبالتالي لا يضع استوب مسبقا وانما يبقي متابع نقطة كسر الترند وسواء انتظر اغلاق او فتح شمعه تحته او فوقه(كل واحد وطريقتة) فهو في هذه الحالة لا يضع استوب مسبق كما ذكرت لانها نقطة متحركة , ورأي الشخصي ان اقوي ادوات التحليل في السوق هي نقاط الدعم والمقاومة ( ايضا فايبو 61 وبعدها 38 ) وبعدها يجيء الترند والنماذج بدليل ان عند كسر ترند كبير وقوي لا يعطي الهدف المحسوب له بسبب ارتدادة من نقطة دعم او مقامة قوية او خط فايبو كما ذكرت ,هذا رأي الشخصي واتمني ان تصحح لي
    اشكرك

في المثال ده هشرح لك انا بقصد ايه ، لو افترضنا انك داخل شورت هنا في الباوند دولار مثلا وقمت بايع عند أي سعر في المنطقه اللي عنده السهم الأحمر جميل ، وقت البيع هتحط الأستوب فين اكيد فوق شويه يعني مثلا بالأرقام لو كنت بايع عند 8875 الاستوب اكيد هتكون فوق شويه بـ 30 نقطه مثلا عند 8900 ، طيب بالفعلا هو كمل نزول ياترى هتفضل تارك الأستوب في مكانه ولا تبدأ تحمي ارباحك ، اكيد هتحمي أرباحك فا هتبدأ تنقل الأستوب عن السعر اللي انت بعت بيه ده اولاً طب بعد شويه هو بعد اتكر زي ما شايف مثلا وصل 8540 وبدأ يرتد الاستوب هتكون فين اولاً الطبيعي انك لما تشوف ارتد وبعدين نزل تاني بس معملش new low تكون قفلت الصفقه لكن على فرض انها لم تقفل انت هتمد الخط هيظهر قصادك الامتداد عند اي نقطه من اللي عندها السهم الازرق ، ما تعرفش تحديداً الساعه كام هو بيكسر فأنت بتضع الاستوب عندها ، لكن فعلياً انت غالباً بتكون مراقب خاصة لو اقترب من خط المقاومه ده وقبل ما بيكسر بوقت قصير بتقدر تحدد في النقطه اللي عندها لو اتكسرت يبقى خلاص مفيش داعى اننا نفضل في مركز الشورت وآن الاوان ندخل لونج ، وغالبا المنطقه ده بتقدر تحددها بدقه شديده مع اي خط عرضي زي المنطقه اللي تم كسرها في مثلنا هنا ، يعني يارب تكون وصلت الفكره انا اقصد ايه بخط ...
    صديقي العزيز ، المؤشرات والفيبو والدنيا ده كلها في كفه ، وخطوط الأتجاه في كافة تانيه ، خاصة ، خاصة وبأكد تاني انه في السوق ده كثير وان لم تكن اغلب المؤشرات بتتبع السعر it's lagging indicator وليست مؤشرات للتنبأ او التوقع ، ولو اني لا اعترف بهذه الكلمه ، وبعدين خطوط الدعم والمقاومه مش هتاثر جامد اوي لو الاتجاه العام اتكسر ، عاده بتعمل تعطيل للاتجاه pause but not reveres وبخصوص الفيبو فا فلسفه الفيبو مبنيه على الارتداد طيب لو الخط اتكسر وبقى في اتجاه تاني خالص ازاي نبدأ ندور على ارتداد وبقى في اتجاه عام ، ، ، لازم نسير في اتجاهاه ، بس اعتقد ان اللي عنده ارقام كبيره بيقدر يحدد بدقه امتى الخط ده هيتكسر انا مش عارف ازاي اوضح اكتر من كده لكن اللي فاهم انا بكلم على ايه هتوصل إليه ، ربنا يوفقك وخد بالك من ده كويس اوي ، ربنا يوفق الجميع
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 11.gif‏  

الصورة الرمزية Peace4all
    Peace4all غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي العزيز كلام الاستاذ صاحب الموضوع عن الاستوب وكلام حضرتك لو فعلا صحيح فهو ليس الاساس لان مش كل يوم في ترند نقدر نحط عليه استوب دا غير ان مثل ما قلت لحضرتك ان خطوط الترند هي نقط متحركة وليست ثابتة يبقي القاعده هنا انه لايعتمد عليها الا في حالة وجود ترند واقتراب السعر منه (لان صاحب الموضوع بيتكلم علي الاستوب بتاع كل يوم مش بتاع لما يبقي في ترند)
    وبعدين انا في كلامي لم اذكر اي شيء عن المؤشرات اطلاقا ولكن قلت ان انا رأي الشخصي ان اقوي شيء في التحليل نقاط الدعم والفايبو وبعدها الترند وكل منا له وجه نظر ومش المهم ايهما الصحيحة ولكن المهم كيفية العمل علي اي طريقة منهما بنجاح , وعلشان اديلك اثبات عملي علي كلامي بخصوص الدعم والمقاومة + الفايبو + الترند مرفق لك شرتين فقط لليورو وهما الاربع والساعه وركز علي شارت الاربع علي خطوط الفايبو مثل 38 و50 و61 علي موجتين مختلفتين وبص كدا الارتداد او كتصحيح ومن هذه المناطق انت اخذت كام نقطة مع العلم لابد ربط الخطوط مع الدعم والمقاومة لتاكيد قرارك , وبعده شارت الساعه ركز علي الترند فقط مع خطوط الدعم والمقاومة وانظر ايضا كم نقطة حصلت عليها في اسبوع من شارت الساعه وبالدعم والمقاومة + خطوط الترند فقط
    وعموما اختلاف الرأي لا يفسد القضية اطلاقا بالعكس بنفهم اكتر من السوق والمهم كما قلت لحضرتك في الاول مش مهم ايه الصح او الغلط المهم كيفية التعامل مع الادوات اللي كل شخص مقتنع بيها
    اشكرك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur4.gif‏   eur1.gif‏  

ok

الصورة الرمزية Dungeon_Keeper
    Dungeon_Keeper غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Peace4all مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز كلام الاستاذ صاحب الموضوع عن الاستوب وكلام حضرتك لو فعلا صحيح فهو ليس الاساس لان مش كل يوم في ترند نقدر نحط عليه استوب دا غير ان مثل ما قلت لحضرتك ان خطوط الترند هي نقط متحركة وليست ثابتة يبقي القاعده هنا انه لايعتمد عليها الا في حالة وجود ترند واقتراب السعر منه (لان صاحب الموضوع بيتكلم علي الاستوب بتاع كل يوم مش بتاع لما يبقي في ترند)
    وبعدين انا في كلامي لم اذكر اي شيء عن المؤشرات اطلاقا ولكن قلت ان انا رأي الشخصي ان اقوي شيء في التحليل نقاط الدعم والفايبو وبعدها الترند وكل منا له وجه نظر ومش المهم ايهما الصحيحة ولكن المهم كيفية العمل علي اي طريقة منهما بنجاح , وعلشان اديلك اثبات عملي علي كلامي بخصوص الدعم والمقاومة + الفايبو + الترند مرفق لك شرتين فقط لليورو وهما الاربع والساعه وركز علي شارت الاربع علي خطوط الفايبو مثل 38 و50 و61 علي موجتين مختلفتين وبص كدا الارتداد او كتصحيح ومن هذه المناطق انت اخذت كام نقطة مع العلم لابد ربط الخطوط مع الدعم والمقاومة لتاكيد قرارك , وبعده شارت الساعه ركز علي الترند فقط مع خطوط الدعم والمقاومة وانظر ايضا كم نقطة حصلت عليها في اسبوع من شارت الساعه وبالدعم والمقاومة + خطوط الترند فقط
    وعموما اختلاف الرأي لا يفسد القضية اطلاقا بالعكس بنفهم اكتر من السوق والمهم كما قلت لحضرتك في الاول مش مهم ايه الصح او الغلط المهم كيفية التعامل مع الادوات اللي كل شخص مقتنع بيها
    اشكرك
    اؤيدك بقوة وبشده
    فعلا انه الفايبوناتشي من اقوى المستويات على الاطلاق لا يمكن للسوق تجاهلها ابدا ابدا ابدا

لا يوجد عندي فكرة بشان الستوب لوس لاني لا استخدمه اطلاقا
    انا عند مستوى معين قوي اضع امر للهيدج
    واذا مسكه الهيدج فانتظر وقت اخر لاغلق الربحان او الخسران
    لاقلل من الخسارة وبالتالي اخرج اما بربح ام بمخسر قليل ام اخرج متعادل لا لي ولا علي

مثل وضعت امر بيع مثلا عند 1.3000
    ارتفع السعر الى 1.3050 (هنا امر للهيدج)

والان كمل صعود الى 1.3100
    ومتوقع يرتد بسبب مستويات معينه او ترندات

اذا اقفل الشراء
    واترك البيع
    لو نزل 30 نقطة ممتاز اخرج من الهيدج بدلا من خسارة -50 نقطة تصبح -20 نقطة
    ولو نزل 50 نقطة اخرج من الهيدج بدون ربح ولا خسارة
    ولو نزل 70 نقطة اخرج بربح +20
    وهكذا

لكن كيفيه تحديد المستوى القوي ومتى يرتد؟
    هنا تحتاج لخبرة

لانه ممكن فك الهيدج واعاده ربطه مره اخرى وكانك تعمل صفقه جديده

لا تستهينوا بالهيدج فله اسراره ومحترفيه

هذا رايي

بالتوفيق للجميع

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12