صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 21 من 21
    الصورة الرمزية Ali DJ
    Ali DJ غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlTair مشاهدة المشاركة
    سبحان الله يا أخى فى المتداولين العرب بالذات...كل يوم نرى موضوع جديد لأخ إتنصب عليه و بمبالغ كبيرة كمان معا إنه لو بس فكر شوية بدل ما كان راح رمى ١٠٠ و لا ٢٠٠ ألف دولار مع بروكر أياً كانت سمعته و لا شهرته كان بال ١٠٠ و لا ال٢٠٠ ألف دول كان زمانه هو أصبح بروكر و أسس شركته من الألف للياء و كمان كان زمانه بيتعامل مباشرةً مع بنك أو مزود سيولة..لكن اللى ما يعرفش يقول عدس...يعنى كل المبالغ الضخمة اللى الناس بتخسرها مع الشركات النصابة دى و مفيش تاجر و لا أتنين يتحدوا مع بعض و يروحوا يفتحوا شركة وساطة و يخدموا بيها نفسهم أولاً ثم أخوتهم هنا فى المنتدى ثانياً..لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم...الواحد خلاص جاله إكتئاب من كتر مواضيع الشكاوى...عموماً الحل عندكم أهو...بعد كده يا ريت مسمعش عن متداول يشتكى أنه خسر ١٠٠ و لا ٢٠٠ ألف عند شركة وساطه...ساعتها هنقول له لما لم تتاجر مباشرةُ مع مزود سيولة أو بنك؟ و لما لم تفتح شركة الوساطة الخاصة بك بالمبلغ ده؟
    موضوع فتح شركة وساطة دا موضوع جامد أوي

فعلا إذا تعاون مجموعة من المتداولين أصحاب رؤوس الأموال الكبيرة و اتفقوا مع بعضهم لتأسيس شركة وساطة محترمة و بأيادي أناس ثقات يخافون الله في أموال الناس من الألف إلى الياء و بإشراف منتديات مثل منتدى المتداول العربي مثلا ، سيكون شيئا مفرحا لنا جميعا و نخرج من دائرة نصب البروكرات الأجنبية علينا

الصورة الرمزية Ali DJ
    Ali DJ غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema007 مشاهدة المشاركة
    كلام جميل و أتفق فيه معك بخصوص لماذا تاجر بهذا المبلغ لم يتعامل مباشرة مع بنك و هناك بنوك كبيرة

و لها شهرة هنا و لكن القليل من يتعامل معهم مع ان بعضهم يبدأ الإيداع تقريباً ب5000$ !!!!

أما بخصوص فتح شركة وساطة بصراحة دي كبيرة منك

أنت محتاج مزودي سيولة و تراخيص و مبرمجين و حاجات كتيرة هاتكلفك ملايين , كفاية التراخيص بس !!

الحل حالياً من وجهة نظري : فتح حساب بملبغ بسيط لا يتعدي ال1000$ مع شركات معروفة و أجنبية

و البعد عن معظم الشركات التي لها علاقة بمواقع عربية و هناك شركات كثيرة و ذات سمعة جيدة لدى الغرب

ولو حصل و خلاص مش قادر يفتح مع أي شركة غير الشركات اللي موجودة في المواقع العربية ممكن يشوف

أكسنس و ADS بس يسحب أرباحه أول بأول فهم جيدون كفاية لسحب الأرباح منهم أول بأول .

أما من لديه مبلغ جيد يريد به فتح حساب فعليه و على بنك فهذا أفضل خيار له .

ياريت الناس ما تفتحش حسابات كبيرة مع أي بروكر عادي أو مش تابع لبنك أو تابع لموقع عربي

و الناس تسحب الأرباح أول بأول .

دى أفضل شيئ حالياً من وجهة نظري .

بالنسبة للحملة , فكرة جيدة و أتمنى أن تنجح بس للأسف ...
    نعم للأسف لن يكون هناك تعاون فاعل كالعادة ، صدقت

الصورة الرمزية AlTair
    AlTair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام جميل و أتفق فيه معك بخصوص لماذا تاجر بهذا المبلغ لم يتعامل مباشرة مع بنك و هناك بنوك كبيرة

و لها شهرة هنا و لكن القليل من يتعامل معهم مع ان بعضهم يبدأ الإيداع تقريباً ب5000$ !!!!

أما بخصوص فتح شركة وساطة بصراحة دي كبيرة منك

أنت محتاج مزودي سيولة و تراخيص و مبرمجين و حاجات كتيرة هاتكلفك ملايين , كفاية التراخيص بس !!

الحل حالياً من وجهة نظري : فتح حساب بملبغ بسيط لا يتعدي ال1000$ مع شركات معروفة و أجنبية

و البعد عن معظم الشركات التي لها علاقة بمواقع عربية و هناك شركات كثيرة و ذات سمعة جيدة لدى الغرب

ولو حصل و خلاص مش قادر يفتح مع أي شركة غير الشركات اللي موجودة في المواقع العربية ممكن يشوف

أكسنس و ADS بس يسحب أرباحه أول بأول فهم جيدون كفاية لسحب الأرباح منهم أول بأول .

أما من لديه مبلغ جيد يريد به فتح حساب فعليه و على بنك فهذا أفضل خيار له .

ياريت الناس ما تفتحش حسابات كبيرة مع أي بروكر عادي أو مش تابع لبنك أو تابع لموقع عربي

و الناس تسحب الأرباح أول بأول .

دى أفضل شيئ حالياً من وجهة نظري .

بالنسبة للحملة , فكرة جيدة و أتمنى أن تنجح بس للأسف ...
    وسعت منى أيه بس يا أستاذ هيما أن مش بقولك رأى الشخصى...ولله الحمد أعرف كم تكلفة إنشاء بروكر بالملليم بما فيها التراخيص و التكلفة تختلف من بلد لأخرى و على فكرة أنت مش محتاج تجيب مبرمجين و لا تروح تدور على مزوديين سيولة بنفسك...فى شركات إستشارية كثيرة كل شغلها فى الحياة تأسيس بروكر من الألف للياء و أنت بتختار معهم بس ماذا تريد بالظبط فى البروكر بتاعك و هما بيخبروك بالتكلفة النهائية و أنت بتدفع لهم الفلوس و هما بيخلصوا لك كل شئ فى أقل من شهر فى معظم الأحيان...و ده مش مجرد كلام...أعز صديق لى أسس بروكر صغير منذ فترة قريبة و أنا كنت متابع معه خطوة بخطوة و دفع مبلغ صغير لا يتعدى ال ٤٠ ألف دولار بالتراخيص كمان فى البلد اللى كان فاتح فيها بالموقع بال MT4 API ...لن أذكر أسمه ولا على خاص و لا عام علشان محدش يقولى أسمه إيه...لا أسوق لشركة معينة...أنا بس بعرفك أنك سهل أوى و رخيص جداً أنك تفتح بروكر اليومين دول و لا تقولى ملايين و لا الكلام الفارغ ده...أنا كنت بقول ٢٠٠ ألف على أساس هتدفع ٤٠ أو ٥٠ ألف لتأسيس بروكر بالتراخيص بالموقع و ال MT4 API و قول هتصرف ٥٠ ألف دولار دعايه و إعلان للشركة فى الأول علشان الناس تعرفك و ال ١٠٠ ألف الباقية بتعمل بيها إداع مع مزود سيولة محترم و شكراً الموضوع أنتهى... و مش بتكلم من فراغ و عارف بقولك إيه كويس و متأكد من الأرقام دى ١٠٠% و الحمد لله على كل حال...ربنا يوفق الجميع إن شاء الله
    آخر تعديل بواسطة AlTair ، 08-11-2015 الساعة 04:04 AM
    توقيع العضو
    If opportunity doesn't knock, build a door

الصورة الرمزية sameer dourra
    sameer dourra غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الفكرة جيدة و.. ولكن التجاوب لن يكون جيدا على ما أعتقد فهو بحاجة لحملة كبيرة منظمة ومدرسة

الصورة الرمزية hema007
    hema007 غير متواجد حالياً متداول متميز / مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlTair مشاهدة المشاركة
    وسعت منى أيه بس يا أستاذ هيما أن مش بقولك رأى الشخصى...ولله الحمد أعرف كم تكلفة إنشاء بروكر بالملليم بما فيها التراخيص و التكلفة تختلف من بلد لأخرى و على فكرة أنت مش محتاج تجيب مبرمجين و لا تروح تدور على مزوديين سيولة بنفسك...فى شركات إستشارية كثيرة كل شغلها فى الحياة تأسيس بروكر من الألف للياء و أنت بتختار معهم بس ماذا تريد بالظبط فى البروكر بتاعك و هما بيخبروك بالتكلفة النهائية و أنت بتدفع لهم الفلوس و هما بيخلصوا لك كل شئ فى أقل من شهر فى معظم الأحيان...و ده مش مجرد كلام...أعز صديق لى أسس بروكر صغير منذ فترة قريبة و أنا كنت متابع معه خطوة بخطوة و دفع مبلغ صغير لا يتعدى ال ٤٠ ألف دولار بالتراخيص كمان فى البلد اللى كان فاتح فيها بالموقع بال MT4 API ...لن أذكر أسمه ولا على خاص و لا عام علشان محدش يقولى أسمه إيه...لا أسوق لشركة معينة...أنا بس بعرفك أنك سهل أوى و رخيص جداً أنك تفتح بروكر اليومين دول و لا تقولى ملايين و لا الكلام الفارغ ده...أنا كنت بقول ٢٠٠ ألف على أساس هتدفع ٤٠ أو ٥٠ ألف لتأسيس بروكر بالتراخيص بالموقع و ال MT4 API و قول هتصرف ٥٠ ألف دولار دعايه و إعلان للشركة فى الأول علشان الناس تعرفك و ال ١٠٠ ألف الباقية بتعمل بيها إداع مع مزود سيولة محترم و شكراً الموضوع أنتهى... و مش بتكلم من فراغ و عارف بقولك إيه كويس و متأكد من الأرقام دى ١٠٠% و الحمد لله على كل حال...ربنا يوفق الجميع إن شاء الله
    تمام ... تقدر تقولي الحصول على تراخيص بريطانيا بيتطلب الحد الأدني لإيداع الشركة كام ؟؟

الميتا سهل تشتري حقوقه ليك و تعمل برنامج خاص بيك بس أنا بتكلم عن تراخيص بريطانيا و أمريكا

مش الإمارات ولا قبرص
    توقيع العضو
    محلل فني محترف بأسواق المال
    خبرة أكثر من 7 سنوات , مختص بمدرسة العرض و الطلب / وايكوف / VSA

الصورة الرمزية AlTair
    AlTair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تمام ... تقدر تقولي الحصول على تراخيص بريطانيا بيتطلب الحد الأدني لإيداع الشركة كام ؟؟

الميتا سهل تشتري حقوقه ليك و تعمل برنامج خاص بيك بس أنا بتكلم عن تراخيص بريطانيا و أمريكا

مش الإمارات ولا قبرص
    فيه مثل يأخى فى مصر بيقول "على قد لحافك مد رجليك" يعنى حضرتك لسه عاوز تبدأ بروكر صغير و أول لما تبدأ عاوز تبدأ مع تراخيص FCA مرة واحدة...عموماً UK أغلى مكان تفتح فيه بروكر و هيكلفك ما لا يقل عن مليون إسترلينى و علشان تبقى فى المضمون خلى معاك ٢ مليون إسترلينى و لازم تفتح مكتب فى UK ويكون عندك عدد موظفيين معين و متأمن عليهم كمان و ليهم عقود عمل سليمة بموجب القانون الإنجليزى و لعلمك تراخيض ال FCA تأخذ أقل شئ ٦ شهور وممكن سنتين...أنا كنت بتكلم عن بروكر فى الإمارات مثلاً...مالها دبى و لا أبو ظبى؟ وحشه يعنى؟ على الأقل بلد عربية و بجواراك و ممكن تروح تمر عليهم فى أى وقت يعجبك و يتحدثون نفس لغتك و عندهم هيئات رقابيه صارمة لو البروكر مرخص هناك..و لا هي بس عقدة الخواجة...و ممكن تفتح off-shore مثل صديقى فى Cayman Islands ولا St.Vincent حيث أكبر تجمع لل Hedge Funds فى العالم فى الجزر دى...أنا بتكلم عن صناديق تحوطية رأس مالها بالملايين و المليارات و مع ذلك فضلوا أنهم يفتحوا مكاتبهم فى جزر الكاريبى بدل UK ...أكيد أحنا كتجار صغار مش بنلعب بالمليارات لعب يعنى ولا عندنا خبرة مثل هؤلاء المخضرميين...يمكن بس التقليد و خلاص...مش معنى أنك شفت FCXM مترخصه فى UK يبقى أنت كمات لازم تفتح فى UK ,,,يعنى ال FCA كانت عرفت تمنع AlPari UK من السقوط و أكل فلوس العملاء و لا كانت منعت FCXM من الإنزلاقات السعرية اللى بينصبوا بيها على العملاء و لا كانت عرفت تعمل حاجة مع أيرون فوركس....هههههههه....ربنا يوفق الجميع
    توقيع العضو
    If opportunity doesn't knock, build a door

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17