صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: أنقذوني

الصورة الرمزية الخسران
    الخسران غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي أنقذوني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يسرني أن اكون عضو جديد بينكم واتمنى من الله التوفيق للجميع ان شاء الله

ويا اخوان ارجو منكم انقاذي فوالله النفسية تعبانه لآخر حد

فقد تعرضت لخسارة فادحة جداً فقد قتحت حساب بمبلغ 1600 دولار , والآن اصبح لدي 90 دولار فقط
    للعلم ذلك ليس تقصير مني , فلقد مضيت ما يقارب السنة والنصف لتعلم بورصة العملات وتعلم التحليل الفني حتى اجدته ولله الحمد , وقد حققت ارباح رائعة على الديمو , ولن أغير من طريقتي التي كنت اتبعها على الديمو عندما فتحت حساب حقيقي , ولكن والله ان السوق ما ادري شفيه ؟ ادخل باي ينزل , ادخل سل يرتفع وكانه معاندني انا بالذات!!!!!

والله النفسية تعبانه جداً جداً والخسارة فادحة والسوق هاليومين _لاتعليق_ ؟؟

فارجو منكم ان تنصحوني وترشدوني الى الطريق الصحيح وللعلم لدي صبر كبير حتى لو استغرق ذلك عدة شهور لتعويض خسارتي , او حتى البدء من جديد بروح جديدة

ولكنني اريد منكم التشجيع والإرشاد فوالله مالنا غنى عن الطيبين امثالكم ,,, اكتب لكم هذه الكلمات وانا في غاية الحزن , فقد ضاعت امنياتي وتبددت احلامي , فقد كنت احلم بربح مبلغ بسيط شهرياً نسبةً إلى المبلغ المتواضع الذي بدأت به

فهل من مرشد او ناصح لي

وبالأخسر سامحوني لأني سردت لكم قصتي ولكن والله هذا ماحدث معي

اخوكم
    الخسران

الصورة الرمزية ahmed hanafy
    ahmed hanafy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: أنقذوني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخسران مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يسرني أن اكون عضو جديد بينكم واتمنى من الله التوفيق للجميع ان شاء الله

ويا اخوان ارجو منكم انقاذي فوالله النفسية تعبانه لآخر حد

فقد تعرضت لخسارة فادحة جداً فقد قتحت حساب بمبلغ 1600 دولار , والآن اصبح لدي 90 دولار فقط
    للعلم ذلك ليس تقصير مني , فلقد مضيت ما يقارب السنة والنصف لتعلم بورصة العملات وتعلم التحليل الفني حتى اجدته ولله الحمد , وقد حققت ارباح رائعة على الديمو , ولن أغير من طريقتي التي كنت اتبعها على الديمو عندما فتحت حساب حقيقي , ولكن والله ان السوق ما ادري شفيه ؟ ادخل باي ينزل , ادخل سل يرتفع وكانه معاندني انا بالذات!!!!!

والله النفسية تعبانه جداً جداً والخسارة فادحة والسوق هاليومين _لاتعليق_ ؟؟

فارجو منكم ان تنصحوني وترشدوني الى الطريق الصحيح وللعلم لدي صبر كبير حتى لو استغرق ذلك عدة شهور لتعويض خسارتي , او حتى البدء من جديد بروح جديدة

ولكنني اريد منكم التشجيع والإرشاد فوالله مالنا غنى عن الطيبين امثالكم ,,, اكتب لكم هذه الكلمات وانا في غاية الحزن , فقد ضاعت امنياتي وتبددت احلامي , فقد كنت احلم بربح مبلغ بسيط شهرياً نسبةً إلى المبلغ المتواضع الذي بدأت به

فهل من مرشد او ناصح لي

وبالأخسر سامحوني لأني سردت لكم قصتي ولكن والله هذا ماحدث معي

اخوكم
    الخسران

ربنا معاك تقدر تكون مش خسران
    اذا اشتغلت على 90 $ و حولتهم 1600
    ممكن خلال 3-4 شهور يبقوا 1600
    و ممكن يبقوا مليون
    شد حيلك يا بطل

الصورة الرمزية جاسر
    جاسر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يعوض عليك
    نطقك سعدك
    المعرف بدل الخسران
    يكون
    الربحان الكسبان

الصورة الرمزية باوند
    باوند Guest

وما نيل المطالب بالتمني $$$$ ولكن تأخذ الدنيا غلابا

الصورة الرمزية Metzawel
    Metzawel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخى تفائل خيراً .. التجارة مكسب وخسارة .. ولكن يجب المثابرة لتصل لما لا تريد .. كلنا نكسب ونخسر .. ولكن التاجر الجيد هو ما يكسب أكثر من ما يخسر .. ويكون رابح .. وفى النهاية الأرزاق بيد الله سبحانه وتعالى .. فمهما بلغت من جودة فى التحليل لن تأخذ أكثر مما كتبه الله لك .. فلا داعى للطمع وتعجل الربح .. وحافظ على اسلوب ادارة المخاطر حيث لا تتعدى نسبة مخاطرتك أكثر من 10% حيث الخسارة تكون بسيطة ويمكن تعويضها .. لم أقتنع بهذا المبدأ قبل زيارة أول مارجن كول بأول حساب حقيقى فتحته .. ولكن لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين .. فقد تعلمت من اخطائى .. والآن الحمد لله تخطيت هذه المرحلة التى انت بها الآن .. والحمد لله من قبل ومن بعد .. أرى أنك من المستحيل أن تكون التزمت بادارة المخاطر .. فكل الطرق تخسر ايام ولكن هذا لا يقلل من شأن الطريقة .. هكذا حال السوق والحكم على طريقة لا يكون بخسارتها بعض الأيام .. ولكن لتقليل هذه الخسارة لا تطمع والتزم بنسبة المخاطرة المعقولة .. آمل أن تستفيد من هذه التجربة وتجد السبب هل هو ادارة المخاطر أم الطريقة نفسها .. وعند معرفة السبب ستكون قادر على حل المشكلة وتتخذ خطوة للأمام .. ولكن كما ترضى بالربح يجب أن ترضى بالخسارة فى هذا السوق اللئيم .. ولا تقول نفسيتى تعبت .. ولا تقرب السوق وانت متأثر بعوامل نفسية تجعلك تتسرع فى اتخاذ قرارات تجدها لاقدر الله خاسرة .. السوق محتاك بال صافى ليساعدك على التركيز والبعد تماماً عن المؤثرات النفسية .. لا تقل قلبى يحدثنى ان السعر سيصعد أو سيهبط .. هذا غير معترف به هنا .. ولكن قل السعر سيصعد لأجل حدوث كذا وكذا وكذا ورؤية كذا وكذا وكذا على الشارت .. ولكن إن وصل لسعر كذا سيكون التحليل باطل ومن هنا نخرج بستوب لوز
    والله معك ومعنا ولكن هذه دعوة للاجتهاد أكثر والتعلم أكثر أو الخروج من السوق لعدم سيطرتك على مشاعرك .. وحاول جاهداً أن تتعلم أكثر وأكثر إذا اردت الإستمرار .. وجرب بالديمو أكثر من الحقيقى .. أنا عن نفسى اجرب على الديمو لأننى من محبى تطوير طرقى فى المتاجرة .. واذا نجحت طريقة ثلاث أشهر على الأقل أبدأ التعامل بها على الحقيقى وليس قبل ذلك فلست على عجلة من أمرى .. الموضوع موضوع وقت ورزق وهما بيد الله .. كل ما علىّ أن أفعله هو اجتهادى فى التعلم واجتهادى فى التطوير من نفسى والباقى على الله سبحانه وتعالى

الصورة الرمزية sah
    sah
    sah غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عزيزي لازم تعرف انه لايمكنك الربح ياستمرار في هذا السوق ممكن تربح مره مرتين ولكن عندما تاح شركة انك بتربح على طول تقوم بفتح صفقات ضدك حتى تخسرك

يعني بالمختصر المفيد مش ها تربح من هذا السوق ولا يضحكون عليك يقولون لك لا زمم تدرس وتتعلم التحليل قبل ما تدخل السوق فصدقني لن تربح من هذا السوق الا الضغط والسكر وخسارة مالك ووقتك

الصورة الرمزية mobtd2_msry
    mobtd2_msry غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عزيزي لازم تعرف انه لايمكنك الربح ياستمرار في هذا السوق ممكن تربح مره مرتين ولكن عندما تاح شركة انك بتربح على طول تقوم بفتح صفقات ضدك حتى تخسرك

يعني بالمختصر المفيد مش ها تربح من هذا السوق ولا يضحكون عليك يقولون لك لا زمم تدرس وتتعلم التحليل قبل ما تدخل السوق فصدقني لن تربح من هذا السوق الا الضغط والسكر وخسارة مالك ووقتك
    طيب يا أخى أومال انت هنا بتعمل أيه ؟؟؟

الصورة الرمزية Metzawel

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mobtd2_msry مشاهدة المشاركة
    طيب يا أخى أومال انت هنا بتعمل أيه ؟؟؟

يا سيدى ما تدقش
    الناس هوايات .. فيه ناس هوايتها تخسر .. والفشل طعمه مر بس لما تتعود عليه بيبقى لذيذ .. وفيه ناس هوايتها تكسير المقاديف وتوقيف المراكب السايرة .. يقولك متعملش وهو بيعمل
    هههههههههههههههههه

على رأى شاعرنا المصرى صلاح جاهين

لا تجبر الإنسان ولا تخيره
    يكفيه ما فيه من عقل بيحيره
    اللى النهارده يطلبه ويرضاه
    هو اللى بكرة حيشتهى يغيره
    وعجبى

يا سيدى ما تدقش
    الناس هوايات .. فيه ناس هوايتها تخسر .. والفشل طعمه مر بس لما تتعود عليه بيبقى لذيذ .. وفيه ناس هوايتها تكسير المقاديف وتوقيف المراكب السايرة .. يقولك متعملش وهو بيعمل
    هههههههههههههههههه

على رأى شاعرنا المصرى صلاح جاهين

لا تجبر الإنسان ولا تخيره
    يكفيه ما فيه من عقل بيحيره
    اللى النهارده يطلبه ويرضاه
    هو اللى بكرة حيشتهى يغيره
    وعجبى

ضحكتنى والله يا متزاول..

بس والله مش أنت اللى متزاول..

فيه ناس كتير مزاولة نفسها ومش حاسين..!!

لأ..وشوف دى كمان ...

الظاهر أن ال 85 مشاركة بتوع الأخ موجهين لهدف واحد...... !!

https://forum.arabictrader.com/showp...87&postcount=5

الصورة الرمزية Metzawel

لأ..وشوف دى كمان ...

أنت بتدور واه كان .. سيدى يا سيدى على الروقان .. بقولك ايه .. سيبك من البحث فى المشاركات وخلينا نشوف أكل عيشنا أحسن .. ابحث فى الشارت على فرص وخليها على الله .. الحمد لله اليوم كده شكله حلو وعاجبنى على كل العملات مقابل الدولار والحمد لله دخلت على 4 أزواج وحالياً الوقف نقطة الدخول والأرباح بتزيد .. على فكرة أنت من الشخصيات اللى بتعجبنى فى المنتدى يا واد عشان مثابر وعايز تتعلم صح .. وياريت متختفيش فجأة عشان بدأت أتعود على وجودك معانا ولو مشيت ححس بفراغ عاطفى
    تحياتى يا واد يا عسل انت

الصورة الرمزية ahmed_khalil
    ahmed_khalil غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لأ..وشوف دى كمان ...

والله انته رايق اوى ... عمال تدور ورا الراجل .. هو قال كلمة وراحت لحالها خلاص ركز انته بأه

ابحث فى الشارت على فرص وخليها على الله .. الحمد لله اليوم كده شكله حلو وعاجبنى على كل العملات مقابل الدولار والحمد لله دخلت على 4 أزواج وحالياً الوقف نقطة الدخول والأرباح بتزيد ..
    لا لا لا لا لا ..

يوم الجمعة تانى؟؟....مستحيــــــــل..!!!

أنا أكتر من الصلاة والكتابة فى المنتدى لا أفعل...

أنا اتعلمت خلاص..

يوم الجمعة ده بالكتير أوى أقفل فيه صفقات..

أنما أفتح..لا لا لا لا ..

والله يباركلك ياسيدى ع ال 4 صفقات..

على فكرة أنت من الشخصيات اللى بتعجبنى فى المنتدى يا واد عشان مثابر وعايز تتعلم صح .. وياريت متختفيش فجأة عشان بدأت أتعود على وجودك معانا ولو مشيت ححس بفراغ عاطفى
    تحياتى يا واد يا عسل انت

الله يخليك يا عم متزاول..

شعور متبادل..

صحيح..أنت أيه اللى مزاولك؟؟

الصورة الرمزية Metzawel

لا لا لا لا لا ..

يوم الجمعة تانى؟؟....مستحيــــــــل..!!!

أنا أكتر من الصلاة والكتابة فى المنتدى لا أفعل...

أنا اتعلمت خلاص..

يوم الجمعة ده بالكتير أوى أقفل فيه صفقات..

أنما أفتح..لا لا لا لا ..

والله يباركلك ياسيدى ع ال 4 صفقات..

الله يخليك يا عم متزاول..

شعور متبادل..

صحيح..أنت أيه اللى مزاولك؟؟
    اللى مزاولنى الحياة نفسها .. كلها مزاولات .. أجى انام أختى تذاكر على البيانو عشان بتدرس موسيقى وعندها امتحان بكرة .. أجى اتفرج على التلفزيون بابا يقلب المحطات بدون اى انذار وكل ما اندمج فى حاجة تروح ولا كأنى كيس جوافة قاعد جنبه .. انزل من البيت اخبط فى حد من صحاب الدراسة مفلس ويستلف منى فلوس .. اروح الشغل ببرنامج جديد يطلعلى فيه تعديل اسهر اعدله .. أجى آكل ملاقيش أى حاجة على نفسى عشان ماما سافرت ومفيش غير جبنات وبيض واحتمال يكون فيه عيش واحتمال لأ .. أحب بنت تطلع مرتبطة وتقريباً العانس يوم ما أحبها تتجوز على طول .. هكذا .. من هنا قلت أنا متزاول .. طبيعى يعنى .. أم على مسمى مش كده

الصورة الرمزية herohok
    herohok غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Metzawel مشاهدة المشاركة
    اللى مزاولنى الحياة نفسها .. كلها مزاولات .. أجى انام أختى تذاكر على البيانو عشان بتدرس موسيقى وعندها امتحان بكرة .. أجى اتفرج على التلفزيون بابا يقلب المحطات بدون اى انذار وكل ما اندمج فى حاجة تروح ولا كأنى كيس جوافة قاعد جنبه .. انزل من البيت اخبط فى حد من صحاب الدراسة مفلس ويستلف منى فلوس .. اروح الشغل ببرنامج جديد يطلعلى فيه تعديل اسهر اعدله .. أجى آكل ملاقيش أى حاجة على نفسى عشان ماما سافرت ومفيش غير جبنات وبيض واحتمال يكون فيه عيش واحتمال لأ .. أحب بنت تطلع مرتبطة وتقريباً العانس يوم ما أحبها تتجوز على طول .. هكذا .. من هنا قلت أنا متزاول .. طبيعى يعنى .. أم على مسمى مش كده

علي فكره يظهر ان كلنا فعلا متزاولين واحنا مش حاسين
    نفس الظروف بتحصل معايا بس علي اخف شويه

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة