والله انا شايف انه مش هيصعد اكتر من كدا وانه هيبدأ الهبوط والله اعلم ونستنى نشوف الريس واخواتنا الخبرة هيقولو ايه
Printable View
السلام عليكم دخول اليورو غير مريح
والله اعلم
لسبب كما يقول سالم
عدم القدرة على اختراق حلبة الصراع و ععدم قدرة الشمعة الاغلاق فوق المفونج الاحمر
للاسف يا استاذ منصور(ارستقراطي) كميه شتائم غير لائقه في مشاركاتك -اكيد هبلغ عنها اداره المنتدي الكريم
ومش هرد عليك -- لان دي شيم الكبار..
بس مبسوط لان بعد مشاركاتك ب 10 صفحات لا يوجد تفاعل - لان اعضاء الورشه ما شاء الله عليهم لا يلتفتون لتشتيت من هذا النوع - ولان اللى بيرجع لمشاركتي في منتدي الجيران هيعرف قصدي ايه ..وعلي العموم اللي غاب عنك ان استاذ معطي صديقي وانا سعيد بورشته وطريقته الكريتيف التي لم اشاهد ورشه اجمل منها منذ اعوااام
تحياتى لك اخي معطي
احمد ريان مشرف ومحلل في منتدي الجيران
امعطى
فى فرص ولا نقوم نكمل نوم احسن ؟
الملف المرفق 441896
الله ينور عليكم انا مازلت صراحة شايفه اقرب للهبوط.. بس خليني اوضحلكم وجهة نظرى عشان تستفادوا منها مشفكرة اني قولت لا دخول وخلاص
1- كما شرحت امس فرص الموفنج الاحمرهى التي مازالت مشكلتنا معها بالستوب الكبير فالمخاطرة كبيرة فيبقا فقط حنختار الفرص القوية جدااااااااا منها والواضحة وده عبارة عن نماذج كومبو عند الموفنج الاحمر وليس شمعة واحدة
2- المكان ده حصل فى شمعتين برايس اكشن لو حتلاحظة عند السهم الاول شمعة ابتلاعية ابتعلت 3 شموع سابقة..ثم شمعة البين بار بتاعتنا جائت..
طيب فى مثل هذه الحالة بنسأل نفسنا مين الاقوى والاصح.. بالنسبالي بنظر للاتي لكي اقدر اخذ فكرة صريحة
أ- الايام السابقة هل كان صعود صريح او ببطأ.. سنجد ان امس الصعود كأن ببطأ ويقف يدي برايس اكشن خطا ويكمل لفوق.. في الحالة ده اغلب الوقت بيبقا من 3 قمة هابطة البرايس بيكون صح.. لانه ضرب ستوبات بيعية لناس مرتين .. فهنا خلاص الناس ادمرت نفسيا وقالت مشداخلة تاني.. يجي بقا فى التالتة يسيطر هو على السوق بأقل سيولة وينزله لان الاغلبية خرج من الماركت
ب- هل هذه جائت عند موفنج 150 او 205 او الازرق.. سنجدها ايضا لم يحدث..
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
اذا ا لا افضل المخاطرة فى مثل هذه الحالة خاصة ان الستوب 60.. ولو راحت وجابت هدفها عادي الجايات اكتر.. ولو مجبتش يبقا اترحمنا من ستوب كبير
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
برجاء ما قولته الان يكون به افادة لكم في كيفية قراءة السوق والمقارنة .. واعلموا جيدا ان هذا درس محدش حتى بيرضى يكتبوا ولا يكلم فيه
وربنا يوفق الجميع.. ولا تحرموني من دعواتكم المهم
نستعد لصلاة الجمعه
دمتم بالف خير