صفحة 57 من 69 الأولىالأولى ... 7475152535455565758596061626367 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 841 إلى 855 من 1030
    الصورة الرمزية Adham.Elsaber
    Adham.Elsaber غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخواني الاعزاء هناك صفقة نفذت ولكن في اللوج مكتوب 22 ثانية
    هل هذا يعني تاخير في تنفيذ الصفقة لهذه المدة علي الرغم ان الصفقة حققت ربح 45 لكن لا اعرف لما هذا الرقم بالضبط
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	explain.jpg
المشاهدات:	21
الحجـــم:	55.2 كيلوبايت
الرقم:	427650

الصورة الرمزية hany.kashef
    hany.kashef غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham.Elsaber مشاهدة المشاركة
    شكرا لردك اخي الكريم اتضحت الامور
    سؤال اخير اخي لو لدينا زوج مثل اليورو دولار اسبريد 2 نقطة اذا يفضل وضع جاب اوبن 5 نقاط (50) في الخانة!!
    عند وضع 30 في ال tp سيكون الربح الصافي لصفقة من البيع او الشراء هو 3 نقاط لكن ماذا سيحدث مع الصفقة الاخري من ربح او خسارة!!! مع العلم اني اتبع طريقة الماستر ووضعت في خانة الاستوب (60-) ووضعت علامة الصح امام كلا منهما
    ايضا مع العلم اني وضعت علامة صح في جاب كلوز وال tp امام الجاب كلوز هو 20 ولم اعلم علي bsp
    ماذاسيحدث هل سيتبع السعر الاستوب الموضوع (-60) وكم ستكون الخسارة للصفقات ام سيتبع الجاب كلوز ويغلق بصفقة عكسية اقل ربح فيها هو 20 مثلا لصفقة الشراء فما سيكون وضع صفقة البيع!!!
    اعتذر للاطالة اخي وشكرا لردك مقدما
    لا تعتذر أخى الفاضل ، مفيش أى إطالة
    أنا هجاوب على حضرتك فى بعض النقاط اللى اكتسبت فيها خبرة فى خلال الشهر الماضى من تجاربى فى البرنامج واكسبرت آخر يعمل تقريباً بنفس الفكرة والبعض الآخر ننتظر فيه مداخلة من الباشمهندس وضاح إن شاء الله
    النقطة الأولى :
    أولاً السبريد الكبير ده عامل معايا مشكلتين كبار قوى ، أول حاجة أنا مش عارف أعمل منه إدارة رأس مال ناجحة تكبر الرصيد لأنى بسببه بجعل الستوب بعيد علشان الشركة مبترضاش تنفذ الستوب قريب من الأمر ، والاستوب لما يضرب بيخسرنى كتير لما كمان الهدف يكون أقل من الستوب .
    ثانياً : ودى المهمة عندى إن الستوب لو نقطتين وضرب 10 مرات وراء بعض ممكن يتم تعويضه فى أمرين ناجحين يوصلوا للهدف 10 نقط ، يبقى لازم السبريد لا يزيد عن ربع أو نصف نقطة وفى أقصى الحالات ممكن يكون نقطة واحدة .
    ثانياً : لو عقدين فتحوا مع بعض وكل عقد تحرك فى اتجاه عكس الآخر وبعدين قفلوا مع بعض ، كده إنت مخسرتش حاجة لإن المبلغ اللى خسرته فى العقد الثانى انتقل إلى مكسب فى العقد الأول ، كأنك نقلت مبلغ من حساب إلى حساب آخر .
    بالنسبة لطريقة الماستر : هى دى اللى أنا بجرب بيها بس أنا شغال بإدارة رأس مال أنا ذكرتها فى النقطة الأولى وهى ستوب 2 وهدف 10 نقط والجاب 6 نقط وشيلت علامة الصح من الجاب كلوز ، وماكس بست سبريد .
    لأن فى الجاب كلوز أنا لسة هنتظر حدوث فجوة بمقدار مثلا ً 2 نقطتين علشان يقفل العقود فأنا استغنيت عنها واكتفيت بالتيك بروفت اللى بحدده .
    بالنسبة للماكس بست سبريد : ودى علشان لو فاتح حساب فى اكتر من بروكر فانت بتشترى من أقل سعر أسك ولازم يكون أقل من البيد علشان تحقق مكسب نقطة مثلا ، ودى بتحصل برضه إن الأسك يبقى أقل من البيد .

بالنسبة بقى للخسارة : لو انت فاتح عقدين عكس بعض فخسارة العقد الثانى تنتقل مكسب إلى العقد الأول .
    لو فاتح عقد واحد فأيهما أقرب ، يعنى يضرب أستوب الأول اللى انت محدده أو يستنى حدوث جاب كلوز اللى انت برضه بتحدده ، بس دى أنا مش متأكد منها ، ياريت الباشمهندس وضاح يأكد هذه المعلومة

نقطة أخيرة الستوب لوز 6 نقط والمكسب نقطتين فى تقديرى الشخصى مخاطرة كبيرة وخصوصاً إنك هتنتظر تحرك السعر أربع نقاط فى اتجاه الصفقة لأخد الربح بسبب تغطية تكلفة الاسبريد
    دعواتكم
    آخر تعديل بواسطة hany.kashef ، 22-01-2015 الساعة 03:40 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وضاح عطار مشاهدة المشاركة
    في السيرفر سرعة الاتصال تقل حتى حوالي 2 - 3 مللي ثانية .

الملف المرفق 424308

بينما في جهازي العادي تصل إلى حوالي 90 مللي ثانية وأحيانا أكثر .

الملف المرفق 424309
    جزاك الله خيرا مهندسنا الكبير
    بالنسبة للاشتراك في السيرفر يطلب معرفة ال operating system !!!
    ايضا معلومات اخري لذا نرجو مساعدتك بافضل اعدادات لهذا السيرفر
    شكرا جزيلا

اخواني الاعزاء هناك صفقة نفذت ولكن في اللوج مكتوب 22 ثانية
    هل هذا يعني تاخير في تنفيذ الصفقة لهذه المدة علي الرغم ان الصفقة حققت ربح 45 لكن لا اعرف لما هذا الرقم بالضبط
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	explain.jpg
المشاهدات:	21
الحجـــم:	55.2 كيلوبايت
الرقم:	427650
    ده اللى انت محدده فى التيك بروفت

فيه طلب صغير يابشمهندس وضاح
    ياريت من فضلك إضافة خاصية حفظ التلقائى للوج على سطح المكتب مثلاً بعد كل تغيير يحدث فى اللوج علشان لما الكهرباء بتقطع مش بنعرف إيه اللى حصل فى اللوج

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany.kashef مشاهدة المشاركة
    لا تعتذر أخى الفاضل ، مفيش أى إطالة
    أنا هجاوب على حضرتك فى بعض النقاط اللى اكتسبت فيها خبرة فى خلال الشهر الماضى من تجاربى فى البرنامج واكسبرت آخر يعمل تقريباً بنفس الفكرة والبعض الآخر ننتظر فيه مداخلة من الباشمهندس وضاح إن شاء الله
    النقطة الأولى :
    أولاً السبريد الكبير ده عامل معايا مشكلتين كبار قوى ، أول حاجة أنا مش عارف أعمل منه إدارة رأس مال ناجحة تكبر الرصيد لأنى بسببه بجعل الستوب بعيد علشان الشركة مبترضاش تنفذ الستوب قريب من الأمر ، والاستوب لما يضرب بيخسرنى كتير لما كمان الهدف يكون أقل من الستوب .
    ثانياً : ودى المهمة عندى إن الستوب لو نقطتين وضرب 10 مرات وراء بعض ممكن يتم تعويضه فى أمرين ناجحين يوصلوا للهدف 10 نقط ، يبقى لازم السبريد لا يزيد عن ربع أو نصف نقطة وفى أقصى الحالات ممكن يكون نقطة واحدة .
    ثانياً : لو عقدين فتحوا مع بعض وكل عقد تحرك فى اتجاه عكس الآخر وبعدين قفلوا مع بعض ، كده إنت مخسرتش حاجة لإن المبلغ اللى خسرته فى العقد الثانى انتقل إلى مكسب فى العقد الأول ، كأنك نقلت مبلغ من حساب إلى حساب آخر .
    بالنسبة لطريقة الماستر : هى دى اللى أنا بجرب بيها بس أنا شغال بإدارة رأس مال أنا ذكرتها فى النقطة الأولى وهى ستوب 2 وهدف 10 نقط والجاب 6 نقط وشيلت علامة الصح من الجاب كلوز ، وماكس بست سبريد .
    لأن فى الجاب كلوز أنا لسة هنتظر حدوث فجوة بمقدار مثلا ً 2 نقطتين علشان يقفل العقود فأنا استغنيت عنها واكتفيت بالتيك بروفت اللى بحدده .
    بالنسبة للماكس بست سبريد : ودى علشان لو فاتح حساب فى اكتر من بروكر فانت بتشترى من أقل سعر أسك ولازم يكون أقل من البيد علشان تحقق مكسب نقطة مثلا ، ودى بتحصل برضه إن الأسك يبقى أقل من البيد .

بالنسبة بقى للخسارة : لو انت فاتح عقدين عكس بعض فخسارة العقد الثانى تنتقل مكسب إلى العقد الأول .
    لو فاتح عقد واحد فأيهما أقرب ، يعنى يضرب أستوب الأول اللى انت محدده أو يستنى حدوث جاب كلوز اللى انت برضه بتحدده ، بس دى أنا مش متأكد منها ، ياريت الباشمهندس وضاح يأكد هذه المعلومة

نقطة أخيرة الستوب لوز 6 نقط والمكسب نقطتين فى تقديرى الشخصى مخاطرة كبيرة وخصوصاً إنك هتنتظر تحرك السعر أربع نقاط فى اتجاه الصفقة لأخد الربح بسبب تغطية تكلفة الاسبريد
    دعواتكم
    شكرا جزيلا لردك اخي العزيز
    بالنسبة ل 6 نقاط ستوب فانا كنت قرات ان المهندس وضاح ذكر ان اقل ستوب يكون 6 نقاط وداخل فيه الاسبريد
    عموما مع الخبر تحققت نتائج جيدة كان هناك 5 صفقات منها 4 صفقات حققت هدف وواحدة ضربت استوب باجمالي ربح 15 نقطة وكنت داخل باعدادات جاب اوبن 30 وربح 20 وستوب 60
    شكرا

فيه طلب صغير يابشمهندس وضاح
    ياريت من فضلك إضافة خاصية حفظ التلقائى للوج على سطح المكتب مثلاً بعد كل تغيير يحدث فى اللوج علشان لما الكهرباء بتقطع مش بنعرف إيه اللى حصل فى اللوج
    طلب آخر يابشمهندس وضاح
    تقريباً وظيفة السيلبيج فى السكريبت مش شغالة أنى لما بحدد السيلبيج على نقطة أو زيرو برضه بيفضل ينفذ الأوامر على انزلاقات كبيرة تؤدى إلى خسائر

شكرا جزيلا لردك اخي العزيز
    بالنسبة ل 6 نقاط ستوب فانا كنت قرات ان المهندس وضاح ذكر ان اقل ستوب يكون 6 نقاط وداخل فيه الاسبريد
    عموما مع الخبر تحققت نتائج جيدة كان هناك 5 صفقات منها 4 صفقات حققت هدف وواحدة ضربت استوب باجمالي ربح 15 نقطة وكنت داخل باعدادات جاب اوبن 30 وربح 20 وستوب 60
    شكرا
    بالتوفيق إن شاء الله

أنا عندى مشكلة ظهرت من شوية يا بشمهندس وضاح
    الأوامر لما بتنزل على المنصة وحركة الأسعار بتبقى كبيرة قوى البرنامج لايستطيع أن يلحق أن يغلق الأوامر على الستوب المحدد أو الهدف المحدد .
    برجاء التعديل وجعل أوامر وقف الخسارة وجنى الأرباح تنزل مع الصفقة أثناء التنفيذ مثل نظام الـــ Instant execution
    وتكون اختيار يمكن تفعيله أو تحويله إلى نظام market execution حسب الطلب

الصورة الرمزية ابو.هادي
    ابو.هادي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أنا عندى مشكلة ظهرت من شوية يا بشمهندس وضاح
    الأوامر لما بتنزل على المنصة وحركة الأسعار بتبقى كبيرة قوى البرنامج لايستطيع أن يلحق أن يغلق الأوامر على الستوب المحدد أو الهدف المحدد .
    برجاء التعديل وجعل أوامر وقف الخسارة وجنى الأرباح تنزل مع الصفقة أثناء التنفيذ مثل نظام الـــ Instant execution
    وتكون اختيار يمكن تفعيله أو تحويله إلى نظام market execution حسب الطلب
    غير شركة فورا
    لان هذه حركاتهم بتعليق وزياده اسبريد وحركات نصف كم
    لا بارك الله بشركات البقاله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قديم ومخضرم مشاهدة المشاركة
    غير شركة فورا
    لان هذه حركاتهم بتعليق وزياده اسبريد وحركات نصف كم
    لا بارك الله بشركات البقاله
    المشكلة الكبيرة فى الانزلاقات وفيه أمر ظهر فى اللوج اسمه Close All هل هو علشان يقفل الأوامر كلها على نفس الاستوب ولا إيه مش عارف بصراحة ؟؟
    آخر تعديل بواسطة hany.kashef ، 22-01-2015 الساعة 05:27 PM

الصورة الرمزية ابو.هادي

المشكلة الكبيرة فى الانزلاقات وفيه أمر ظهر فى اللوج اسمه Close All هل هو علشان يقفل الأوامر كلها على نفس الاستوب ولا إيه مش عارف بصراحة ؟؟
    صدقت اخى
    لان الانزلاقات هيا سسسسسرقه ررررسمي علنى
    حسب كلام مهندس العرب العبقري طولنا بعمره وضاح عطار = ارمى شركة فورا واذكر اسمها حتى نتعلم من تجربتك معهم

أنا عاوز السكربت يلتزم بالسلبيج المحدد ، يعنى لو أكتر من نقطة مثلاً مينفذش أمر على المنصة ، لكن السكربت محتاج تعديل ، السلبيج وصل إلى 8 نقط ونفذ الصفقة برضه وأنا محدده على نقطة واحد فقط
    آخر تعديل بواسطة hany.kashef ، 22-01-2015 الساعة 06:28 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قديم ومخضرم مشاهدة المشاركة
    صدقت اخى
    لان الانزلاقات هيا سسسسسرقه ررررسمي علنى
    حسب كلام مهندس العرب العبقري طولنا بعمره وضاح عطار = ارمى شركة فورا واذكر اسمها حتى نتعلم من تجربتك معهم
    هنعمل قائمة إن شاء الله بالشركات اللى فيها انزلاقات كتير

الصورة الرمزية ابو.هادي

هنعمل قائمة إن شاء الله بالشركات اللى فيها انزلاقات كتير
    ياريت عشان لا نطب فيهم ونضيع وقتنا معهم
    وشكرا لكم لمشاركة معلومات

صفحة 57 من 69 الأولىالأولى ... 7475152535455565758596061626367 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17