صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 63
    الصورة الرمزية masrawy
    masrawy غير متواجد حالياً نجم المتداول العربي - مارس + نوفمبر

افتراضي رد: يانااس ياعسل الفانكوش وصل جون ميرفى مترجم بالعربى

نتمنى نشوف الجزء الثانى قريبا

الصورة الرمزية Tarek egy fx
    Tarek egy fx غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Peace4all مشاهدة المشاركة
    علي فكرة انا واثق ان محدش هيعجبة كلامي لكن الامانة لازم تخليني اقولكم ان لو الكتاب دا المترجم تبع موقع عنيك واللي بيتباع ب60$ يبقي اعتقد دا عيب اوي لان في شخص اشتري قواميس وتعب في ترجمتة واحنا ببساطة ضيعنا تعبة وكدا لا هو هيترجم حاجه تانية ولا حتي احنا ممكن تستفاد من ترجماتة تاني , واعتقد ان ناقل الموضوع مش هياخد حسنات بالعكس سيات

كلامك عاجبنى جدا والله .........

هل اللى ترجم الكتاب اخد موافقة من جون ميرفى او المكان اللى صادر عنه الكتاب
    ده احتمال ضعيف اوى ...

بصراحة خطأ فى خطأ هى دى الحياة فى مجتماعتنا واصبح مفهوم الصح ضايع فى النص
    كفاية كده بدل ما يطردونى انا وانت من الموضوع.

الصورة الرمزية Abd Elhalim
    Abd Elhalim غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haitham007 مشاهدة المشاركة
    ياجدعااااان الينك الجديد اهوو عشان محدش يزعل http://www.johnebook.mylivepage.com/
    هل من مزيد؟
    ياهيثم باشا فين بقية الأجزاء انا خلصت الجزء الأول قراية وكتابة ومراجعة تحب تسمع لى بس بجد عشرة على عشرة معلومات فعلا قيمة ياريت لو عندك باقى الأجزاء ارفعهم مرة واحدة لو ينفع معاك وبعدين ياأخى انا مش قولتلك ماتغبش عن المنتدى انت كدة اتسجلت يومين غياب.
    جزاك الله كل خير وعاوز اسمع عنك أخبار كويسة

الصورة الرمزية haitham007
    haitham007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

متشكر اوى على الردود الجميلة دى ... وان شاء الله اقرب من القريب الجزء التانى بأذن الله

الصورة الرمزية Peace4all
    Peace4all غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

متشكر اوى على الردود الجميلة دى ... وان شاء الله اقرب من القريب الجزء التانى بأذن الله
    استاذي العزيز ان كنت شايف ان اخذ مجهود انسان + تكلفة في شراء كتب للمساعده في الترجمة وعرضة حاجه عادية وبسيطة فاتمني عند نزول الجزء التاني ( دا لو عرفت يعني ) علي الاقل تنزل اسم المترجم اللي تعب فيه لان دي مش بس مجرد سرقة لا دي كمان بجاحه

وعلي فكرة انا ليس لي اي مصلحة في نزول الكتاب او عدم نزولة لكن انا حطيت نفسي مكان الانسان اللي مش بس تعب في الترجمة دا انا بس فكرت اني لو كنت حتي كتبت زيادة عن 500 صفحة وهو حجم الكتاب بالانجليزي مكنتش هبقي مبسوط ان يجي واحد بكل بساطة ينزل مجهودي وبكل بجاحه حتي ميحطش اسمي , اعتقد دا ابسط حقوق المترجم

الصورة الرمزية haitham007
    haitham007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ده خطأ منى وده اعترف بيه ..( لكن تلزم حدودك ) شوف اسم المترجم اللى تحبو ونا احطهولك ولا تحب احطلك اسمك عشان السيم والروشنة ... ماتخافش هعملك صيت فى المنتدى وكدا .. وعشاان كده انا هحط الجزء التانى فى موضوع فى منتدى .. كده ممكن محدش يزعل .. وان شاء الله ربنا يسهل ماتزعلش منى اخ Peace4all لكن شكلك متعصب شوية .. مع انك محمل الكتاب وعايش بيه.. يلا عيش

الصورة الرمزية Peace4all

استاذي العزيز اولا انا مش معصب انا بتكلم كلمة الحق ولعلمك انا هقولك علي شيء رغم ان غير ملزم اقوله لك انا الكتاب اتعرض عليه كاملا ومجانا و علي فكرة بطريقة قانونية تماما وبدون اي غش بس انا رفضت لان دا مبدأ , ثانيا انا حملت فعلا الكتاب لسببين اولهم اني انا عايز اشتري الكتاب من ساعه ما نزل وكان تمنة تقريبا 200$ ومهمنيش السعر لان بالنسبة لي كان الكتاب قيم لكن مشكلتي اني كنت خايف من ان الترجمة متكونش كويسة ولما سعرة بقي 60$ شكيت اكتر ودي كانت فرصة علشان اتاكد من الترجمة ولكن فعلا انا مقرتش منه 5 صفحات حتي الان لاني فعلا اتصلت بهم من اسبوع وعايز اشتري الكتاب خصوصا بعد ما اتاكدت من الترجمة لكن المشكلة الحالية هي اني ساكن في مكان وصعب هما يوصلوا ليه لكن قريبا ستتحل, والسبب التاني علشان اعرف هل هو الكتاب الحقيقي ام لا وانا تاكدت لما وصلت لمترجمة الكتاب شخصيا وصاحبة الموقع تقريبا وقالت فعلا انه الجزء الاول وانه مكنش محمي جيدا وعلي فكرة هي ايضا اللي لفتت نظري ان واضع الكتاب سرق مجهودها وان حتي الناس مش بس مدفعتش لا دي كمان محدش دعا لها وعلي العموم تنزل بقيت الاجزاء ام لا فهذا شيء لا يعنيني ولكن بما انك طلبت اسم المترجم فهي اسمها شيماء سليمان ودا موقع الكتاب الاصلي واعتقد ان دا مش خارج عن قوانين المنتدي لان المنتدي اصلا سمح بنزول جزء من كتاب مجانا وهم يعلموا جيدا ان الكتاب له ثمن وللاسف حتي مشفتش مشرف دخل الموضوع وعلق http://www.3neek.com/

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek egy fx مشاهدة المشاركة
    كلامك عاجبنى جدا والله .........

هل اللى ترجم الكتاب اخد موافقة من جون ميرفى او المكان اللى صادر عنه الكتاب
    ده احتمال ضعيف اوى ...

بصراحة خطأ فى خطأ هى دى الحياة فى مجتماعتنا واصبح مفهوم الصح ضايع فى النص
    كفاية كده بدل ما يطردونى انا وانت من الموضوع.
    استاذي العزيز اولا انا مش معصب انا بتكلم كلمة الحق ولعلمك انا هقولك علي شيء رغم ان غير ملزم اقوله لك انا الكتاب اتعرض عليه كاملا ومجانا و علي فكرة بطريقة قانونية تماما وبدون اي غش بس انا رفضت لان دا مبدأ , ثانيا انا حملت فعلا الكتاب لسببين اولهم اني انا عايز اشتري الكتاب من ساعه ما نزل وكان تمنة تقريبا 200$ ومهمنيش السعر لان بالنسبة لي كان الكتاب قيم لكن مشكلتي اني كنت خايف من ان الترجمة متكونش كويسة ولما سعرة بقي 60$ شكيت اكتر ودي كانت فرصة علشان اتاكد من الترجمة ولكن فعلا انا مقرتش منه 5 صفحات حتي الان لاني فعلا اتصلت بهم من اسبوع وعايز اشتري الكتاب خصوصا بعد ما اتاكدت من الترجمة لكن المشكلة الحالية هي اني ساكن في مكان وصعب هما يوصلوا ليه لكن قريبا ستتحل, والسبب التاني علشان اعرف هل هو الكتاب الحقيقي ام لا وانا تاكدت لما وصلت لمترجمة الكتاب شخصيا وصاحبة الموقع تقريبا وقالت فعلا انه الجزء الاول وانه مكنش محمي جيدا وعلي فكرة هي ايضا اللي لفتت نظري ان واضع الكتاب سرق مجهودها وان حتي الناس مش بس مدفعتش لا دي كمان محدش دعا لها وعلي العموم تنزل بقيت الاجزاء ام لا فهذا شيء لا يعنيني ولكن بما انك طلبت اسم المترجم فهي اسمها شيماء سليمان ودا موقع الكتاب الاصلي واعتقد ان دا مش خارج عن قوانين المنتدي لان المنتدي اصلا سمح بنزول جزء من كتاب مجانا وهم يعلموا جيدا ان الكتاب له ثمن وللاسف حتي مشفتش مشرف دخل الموضوع وعلق http://www.3neek.com/
    استاذي العزيز ان كنت شايف ان اخذ مجهود انسان + تكلفة في شراء كتب للمساعده في الترجمة وعرضة حاجه عادية وبسيطة فاتمني عند نزول الجزء التاني ( دا لو عرفت يعني ) علي الاقل تنزل اسم المترجم اللي تعب فيه لان دي مش بس مجرد سرقة لا دي كمان بجاحه

وعلي فكرة انا ليس لي اي مصلحة في نزول الكتاب او عدم نزولة لكن انا حطيت نفسي مكان الانسان اللي مش بس تعب في الترجمة دا انا بس فكرت اني لو كنت حتي كتبت زيادة عن 500 صفحة وهو حجم الكتاب بالانجليزي مكنتش هبقي مبسوط ان يجي واحد بكل بساطة ينزل مجهودي وبكل بجاحه حتي ميحطش اسمي , اعتقد دا ابسط حقوق المترجم
    والله يابشمهندس peace4all الأخ طارق رد عليك بخصوص الكلام اللى انت بتقوله واختصرلك الموضوع كله فى سطر واحد وانت حتى ماعبرتهوش بكلمه واحدة ونازل تجريح فى الأخ هيثم الذى أراد فقط مساعدة إخوانه وبعدين انت عاوزنا نذكر اسمها انها اللى ترجمة الكتاب زى مايكون هى اللى مألفاه مش جون ميرفى يعنى صعبان عليك تعبها ومش صعبان عليك تعب المؤلف احنا كدة دايما نسيب الأصل ونمسك فى الفرع المهم أرجو ان كلامى مايزعلكش لأن انا عارف انك بتحب الحق وبعدين ماتزعلش نفسك ياسيدى اشترى انت الكتاب ونزلهولنا وهانقولك بردة متشكرين.

منور المنتدى ياعم هيثم يعنى هو لازم الناس تدخل تقطع فى فروتك علشان نشوفك وبعدين انا مش منبه عليك انك تفضل معانا والمنتدى فيه معلومات كويسة هاتفيدك وبردة ماسمعتش كلامى على العموم احنا منتظرينك لحين رؤيتك كعضو دائم فى المنتدى.

الصورة الرمزية Peace4all

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abd Elhalim مشاهدة المشاركة
    والله يابشمهندس peace4all الأخ طارق رد عليك بخصوص الكلام اللى انت بتقوله واختصرلك الموضوع كله فى سطر واحد وانت حتى ماعبرتهوش بكلمه واحدة ونازل تجريح فى الأخ هيثم الذى أراد فقط مساعدة إخوانه وبعدين انت عاوزنا نذكر اسمها انها اللى ترجمة الكتاب زى مايكون هى اللى مألفاه مش جون ميرفى يعنى صعبان عليك تعبها ومش صعبان عليك تعب المؤلف احنا كدة دايما نسيب الأصل ونمسك فى الفرع المهم أرجو ان كلامى مايزعلكش لأن انا عارف انك بتحب الحق وبعدين ماتزعلش نفسك ياسيدى اشترى انت الكتاب ونزلهولنا وهانقولك بردة متشكرين.

لا يا استاذي العزيز انا لا ازعل من وجه نظر اي شخص مختلف معي مش المنتديات مفتوحة لكدا , وبخصوص الاخ طارق انا فعلا سالت صاحبة الترجمة وهي قالت ان هي داخت ورا كل دا النشر لكن كل واحده تبعتها للاخري لان صاحب الكتاب مات من سنه تقريبا وانا مردتش انقل الكلام لاني معرفش مدي صحتة , ولعلمك هي الان تترجم كتاب في الشموع اليبانية ( صاحبة هو مخترع طريقة الشموع او التحليل بها ) وهي قالت انها حاليا برضة دايخة علي حق الترجمة , وبعدين حتي سؤال الاخ طارق ميديش الحق بسرقة مجهود شخص وحتي عدم ذكر اسمه , وياريت اعرف رايك لو انت بس كتبت كتاب مش ترجمتة وعرضتة مجانا بس واحد شال اسمك من عليه هل دا هيعجبك اعتقد لا لكن للاسف احنا نحب كل حاجه ببلاش حتي ولو كنا اصلا معانا فلوس , واما من ناحية شرائي للكتاب اكيد هشترية حتي لو نزل كله علي النت لكن موعدكش اني انزلة لان ضد اخلاقي لكن لو تحتاج اي خدمة في الفوركس انا تحت امرك ومجانا ومنغير حتي كلمة شكر وجرب وانا تحت امرك

الصورة الرمزية moka
    moka غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

والله مشكور جدا يا اخى الكتاب رائع واتمنى ان نستفاد به

أولاً : أشكرك يا أخي العزيز هيثم على هذا الكتاب الرائع

والذي يجب أن يكون بحوزة الجميع

ومساعدة لك فقد رفعت الملف أيضا لكي يتمكن الجميع من الإستفادة منه ولإثراء معلومات عائلتي عائلة المتداول العربي بالمعلومات التي تلزمهم في هذا المجال

إليكم لينك جديد

http://www.4shared.com/file/6509421/27c52eec/___online.html

وأتمنى من الله أن تجدوا الفائدة فيه

تقبلوا تحياتي

الصورة الرمزية الــفــارس
    الــفــارس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عطيك الــــــــــف عافيه اخوى ( هيثم ) كتاب مفيد وقيم جدا .. والى الامام دائما

ومنتظرين منك الجزء الثانى ..
    آخر تعديل بواسطة الــفــارس ، 27-11-2006 الساعة 06:36 PM

الصورة الرمزية YamedoA
    YamedoA غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا والله فعلا محتاج الجزء الثانى جدا ياريت ياللى حطيت الجزء الأول تحطلنا الجزء الثانى
    علشان فيه مواضيع انا محتاجها جدا

الصورة الرمزية فيصل-أبو سعيد
    فيصل-أبو سعيد غير متواجد حالياً عضو نشيط

جاري التحميل ,,,,,,,,,,, ويا ليت ما تواجهني مشاكل في فك الضغط

شكرا لك اخي هيثم وفي انتظار الجزء الثاني

ايميلي هو:

[email protected]

مع شكري لك مقدما وفقك الله

صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة