صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 57
    الصورة الرمزية Qamar14
    Qamar14 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اهلا بيك من جديد اخ kfma8899
    عودا حميدا متل ما بيقولو
    الف مبروك للمؤشر
    فانا كنت في اجازه سريعه من ضغط الامتحانات
    لسه راجعه البارح وقريت كل كلامك
    أنا فاهمه الاستيراتيجيه
    ولكن لسه مش فاهمه ما بعد الرقم العنفسي
    يعني كيف بكون عطيت امر بالبيع او الشراء
    لانو الرقم العكسي والنفسي ما بيوحي بشئ غير انوه رقم
    وما بكون عارفه هل اخد قرار باليع او الشراء!!!!!!

معليش انتا شرحه مرتين
    ولكنك شرحت الاستراتيجيه كامله
    وما وضحت لينا ايش اللي يخليك تقرر البيع بدل الشراء
    او الشراء بدل البيع

واسمح ليا أسهل عليك المطلوب كالتالي:
    لو كان السعر الحالي لزوج معين هو 1.2356
    ومعكوسه بيكون 0.8093
    فأن أعلى رقم نفسي ممكن يكون هو 0.8100
    وأقل رقم نفسي ممكن يكون هو 0.8050

يلا دحين جاوبني
    هل احطي امر بيع او شراء؟ ولماذا؟
    ناخد الرقم العكسي العالي او الرقم النفسي الأقل؟

السؤال التاني:
    تغير السعر الحالي وصار 1.2942
    هل هاد يعني اننا نلتزم بالمعكوس السابق او ناخد معكوس للرقم الحالي؟
    لاني ملاحظه ان الخط الاصفر ما بيغير مكانو مهما تغير سعر

الصورة الرمزية wadzaman
    wadzaman غير متواجد حالياً عضو نشيط

معليش اخوتي الكرام لو تسمحوا لي بالتدخل ..
    فكرة الرقم النفسي او الارقام النفسية عموما هي ان معظم المتاجرين عندما يضعون سعر الدخول او وقف الخسارة او التيك بروفت يميلون الى وضعها عند الارقام الصحيحة مثلا لليورو 13700 - 13600 - 13800 الخ او عند الرقم 50 مثال لليورو 13750 - 13650- 13850 الخ الخ -
    المفارقة هنا انك عندما تعكس السعر فان الارقام النفسية الناتجة من هذه العملية ( 00 - 50 ) لن يراها احد سواك انت او قلة قليلة فقط ..فكيف سيكون لها تاثير نفسي على مضاربين اصلا لا يرونها ؟؟؟ انت بذلك تكون قد نسفت فكرة الرقم النفسي من الاساس اخي الكريم ..
    تقبل تحياتي ..
    توقيع العضو
    اليقظة - الصبر - الإلتزام 100%
    Dont miss a Trade and Never miss a Trend

الصورة الرمزية SIMOS
    SIMOS غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadzaman مشاهدة المشاركة
    معليش اخوتي الكرام لو تسمحوا لي بالتدخل ..
    فكرة الرقم النفسي او الارقام النفسية عموما هي ان معظم المتاجرين عندما يضعون سعر الدخول او وقف الخسارة او التيك بروفت يميلون الى وضعها عند الارقام الصحيحة مثلا لليورو 13700 - 13600 - 13800 الخ او عند الرقم 50 مثال لليورو 13750 - 13650- 13850 الخ الخ -
    المفارقة هنا انك عندما تعكس السعر فان الارقام النفسية الناتجة من هذه العملية ( 00 - 50 ) لن يراها احد سواك انت او قلة قليلة فقط ..فكيف سيكون لها تاثير نفسي على مضاربين اصلا لا يرونها ؟؟؟ انت بذلك تكون قد نسفت فكرة الرقم النفسي من الاساس اخي الكريم ..
    تقبل تحياتي ..
    كلام حضرتك سليم ...ولكن الغريب في الموضوع انك عندما تري الشارت بعد وضع الارقام النفسية علية ومايقابلة من السعر العادي
    تري السعر يتعامل معها علي انها دعوم ومقاومات
    مرفق شارت دولار / يورو موضح به الارقام النفسية
    ومرفق شارت اليورو / دولار موضح بة الارقام النفسية ومايقابلها بالسعر العادي
    وممكن نتعامل معها علي انها دعم ومقاومة .... ولن نخسر شيئا من التجربة... وياما خسرنا!!!!!
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏   2.png‏  
    آخر تعديل بواسطة SIMOS ، 05-01-2014 الساعة 07:37 PM

الصورة الرمزية wadzaman

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SIMOS مشاهدة المشاركة
    كلام حضرتك سليم ...ولكن الغريب في الموضوع انك عندما تري الشارت بعد وضع الارقام النفسية علية ومايقابلة من السعر العادي
    تري السعر يتعامل معها علي انها دعوم ومقاومات
    مرفق شارت دولار / يورو موضح به الارقام النفسية
    ومرفق شارت اليورو / دولار موضح بة الارقام النفسية ومايقابلها بالسعر العادي
    وممكن نتعامل معها علي انها دعم ومقاومة .... ولن نخسر شيئا من التجربة... وياما خسرنا!!!!!
    طيب اخوي جرب تضع هذه الخطوط الافقية على الارقام 7223 - 7243 - 7263- 7283 الخ الخ الخ على شارت الدولار يورو . هل سيكون هنالك اي اختلاف ؟؟؟؟
    أتمنى ان تكون وصلتك فكرتي ..
    ومشكور يا غالي
    توقيع العضو

الصورة الرمزية kfma8899
    kfma8899 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا اخت قمر بالنسبة للمثال التى ذكرتيه 0.8093 المستويات التى سوف اضارب على الارتداد منها هى كل 250 رقم او كل 500 رقم او كل 1000 رقم فلن اضارب على الرقم العكسى كل 50 رقم او كل 100 رقم زى الشارت العادي يعنى بالنسبة للمثال اللى ذكرتيه 0.8093 عندما ينزل السعر ويصل الى 0.8000 سوف اقوم بالشراء لأن مستوي ال 0.8000 سيكون عامل ارتداد زيه زي مستويات الفيبوناتشى وكذلك عندما يستمر السعر فى الصعود ويصل الى 0.8250 سوف اقوم بالبيع

وياريت ياأخت قمر تصممى مؤشر مخصوص لأزواج الين اليابانى تكون معادلته مختلفة عن معادلة السعر المعكوس لباقى الازواج
    فمعادلة السعر المعكوس لازواج الين اليابانى هى 1/ السعر الاصلى مقسوما على 100 يعنى لو دخلت على موقع www.xe.com
    الان فى وقت كتابتى للمقال ال gbp/jpy = 171.766 وهى تعادل 0.00582 على الشارت المعكوس jpy/gbp
    وده معناه حسب ماشرحت بخصوص ازواج الين على افتراض عملة الجنيه اليابانى اللى بيساوي 100 ين يابانى
    ان الجنيه اليابانى بيساوي 0.58 من الجنيه الاسترلينى
    الرجاء عمل مؤشر مخصوص لازواج الين اليابانى لان حتى مؤشر ال reverse symbol الذي ارفقته جعل كل شارتات الين فى مستوي واحد 0.01
    وهذا يجعل متابعة السعر المعكوس لأزواج الين صعب جدا

الصورة الرمزية kfma8899

يا اخ wadzman لارقام التى كل 250 رقم او 500 رقم اة 1000 رقم فقط هى الارقام المنتظرة للارتداد من عندها لماذا لان الارقام العكسية دي محدش اصلا شايفها
    وعلشان تعمل اوردر بيع وتكسب لازم يكون فى بنك بيبيع من نفس المستوي اللى انت بتبيع منه لذلك الرقام العكسية كل 50 رقم او 100 رقم غير مفيدة و مفيش بنك بيبيع
    من الارقام المعكوسة كل 50 رقم اة 100 رقم ولكن اعتقد كل 250 رقم او 500 رقم او 1000 رقم فى بنوك بتحترم المستويات السعرية المعكوسة زي ما عكست سعر ال
    eur/aud ووجدته يوم 6/9/2013 وصل الى رقم سعري نفسى على شارت ال aud/eur وهو 0.7 وواضح الارتداد اللى حصل عند مستوي 0.7 ولكن النستوي المقابل به على شارت ال eur/aud 1.4285 لا يمثل مستوي نفسى
    الرجاء ياجماعة التجريب فى الديمو قبا فتح اوانر على الايف

الصورة الرمزية Qamar14

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kfma8899 مشاهدة المشاركة
    يا اخت قمر بالنسبة للمثال التى ذكرتيه 0.8093 المستويات التى سوف اضارب على الارتداد منها هى كل 250 رقم او كل 500 رقم او كل 1000 رقم فلن اضارب على الرقم العكسى كل 50 رقم او كل 100 رقم زى الشارت العادي يعنى بالنسبة للمثال اللى ذكرتيه 0.8093 عندما ينزل السعر ويصل الى 0.8000 سوف اقوم بالشراء لأن مستوي ال 0.8000 سيكون عامل ارتداد زيه زي مستويات الفيبوناتشى وكذلك عندما يستمر السعر فى الصعود ويصل الى 0.8250 سوف اقوم بالبيع

وياريت ياأخت قمر تصممى مؤشر مخصوص لأزواج الين اليابانى تكون معادلته مختلفة عن معادلة السعر المعكوس لباقى الازواج
    فمعادلة السعر المعكوس لازواج الين اليابانى هى 1/ السعر الاصلى مقسوما على 100 يعنى لو دخلت على موقع www.xe.com
    الان فى وقت كتابتى للمقال ال gbp/jpy = 171.766 وهى تعادل 0.00582 على الشارت المعكوس jpy/gbp
    وده معناه حسب ماشرحت بخصوص ازواج الين على افتراض عملة الجنيه اليابانى اللى بيساوي 100 ين يابانى
    ان الجنيه اليابانى بيساوي 0.58 من الجنيه الاسترلينى
    الرجاء عمل مؤشر مخصوص لازواج الين اليابانى لان حتى مؤشر ال reverse symbol الذي ارفقته جعل كل شارتات الين فى مستوي واحد 0.01
    وهذا يجعل متابعة السعر المعكوس لأزواج الين صعب جدا
    شوف هاد المؤشر
    وخبرني لو في حسابات تحتاج لتعديل

وهو مؤشر واحد بينفع للين وباقي العملات والمعادن
    والمؤشر اللي ارفقته انتا مابيشتغل معايا
    وبشوفها بعد الصلاة = ادن الفجر عندنا
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة Qamar14 ، 06-01-2014 الساعة 05:01 AM

الصورة الرمزية wadzaman

يا اخ wadzman لارقام التى كل 250 رقم او 500 رقم اة 1000 رقم فقط هى الارقام المنتظرة للارتداد من عندها لماذا لان الارقام العكسية دي محدش اصلا شايفها
    وعلشان تعمل اوردر بيع وتكسب لازم يكون فى بنك بيبيع من نفس المستوي اللى انت بتبيع منه لذلك الرقام العكسية كل 50 رقم او 100 رقم غير مفيدة و مفيش بنك بيبيع
    من الارقام المعكوسة كل 50 رقم اة 100 رقم ولكن اعتقد كل 250 رقم او 500 رقم او 1000 رقم فى بنوك بتحترم المستويات السعرية المعكوسة زي ما عكست سعر ال
    eur/aud ووجدته يوم 6/9/2013 وصل الى رقم سعري نفسى على شارت ال aud/eur وهو 0.7 وواضح الارتداد اللى حصل عند مستوي 0.7 ولكن النستوي المقابل به على شارت ال eur/aud 1.4285 لا يمثل مستوي نفسى
    الرجاء ياجماعة التجريب فى الديمو قبا فتح اوانر على الايف

بالتوفيق أخي الكريم ..
    توقيع العضو

الصورة الرمزية kfma8899

افتراضي حد فكر يشوف السعر بالشكل ده

شكرا اخت قمر المؤشر هذا يعمل فعلا لكل الازواج انت هايلة فى البرمجة انا كنت يئست من رقم ازواج الين 0.01 الذي لايتغير ولكن بما ان هذه الارقام جديدة والواحد غير معتاد عليها ده غير ان جميع مواقع الفوركس تعرض فى شريط ما فى صفحاتها
    اسعار ازواج الفوركس الخاصة بالشارت الاصلى فقط طبعا الاسعار المعكوسة لا تعرض غير فى موقع www.xe.com
    ولذلك كان لى طلب عندك يسهل لنا اصطياد الارقام النفسية العكسية الجديدة حتى نبدأ فى تجربتها بدلا من المرور على كل ازواج الفوركس انا كان عندي مؤشر يظهر فى جدول كل ازواج الفوركس باسعارهم بالسبريد وقوة الترند ولكن المؤشر ده انا كنت عايزك تعملى عليه تعديل بحيث تجعليه يظهر فى العمود الاول الاسعار اللى احنا معتادين عليها والعمود التانى الاسعار المعكوسة الجديدة ولا داعى لبقية خدمات المؤشر زي السبريد وقوة الترند وغيره لأن المؤشر تقيل ده انا اصلا عمله شارت لوحده ومغير اعدادت الشارت دي كلها للون الاسود علشان اشوف بياناته بوضوح انا فقط اريد عمودين اتنين عمود بالسعر الاصلى وعمود بالسعر المعكوس ولقد صورت المؤشر وسوف ارفقه لكم انا محرج منك من طلب هذا التعديل واشعر انه طلب ثقيل ولكنه سيوفر كثيرا من الوقت لان الارقام المعكوسة الواحد مش معتاد عليها

للاسف وانا بارفع المؤشر اكتشفت اننى لااملكه بصيغة ال mq4 املكه فقط بصيغة ال ex4 انا عارف ان اي مبرمج بيحتاج المؤشر بصيغة ال mq4 ولذلك بحثت فى جوجل عن ذلك المؤشر بصيغة mq4 ولكن حتى الان لم اجده عندما اجد صيغة ال mq4 سوف اقوم بارفاقها ولكن فى حال اذا لم اجدها فهل من الممكن تنفيذ فكرة المؤشر حتى بمؤشر جديد من عندك بغض النظر عن المؤشر الرفوع وشكرا
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة prices.PNG‏  

الصورة الرمزية Qamar14

شكرا اخت قمر المؤشر هذا يعمل فعلا لكل الازواج انت هايلة فى البرمجة انا كنت يئست من رقم ازواج الين 0.01 الذي لايتغير ولكن بما ان هذه الارقام جديدة والواحد غير معتاد عليها ده غير ان جميع مواقع الفوركس تعرض فى شريط ما فى صفحاتها
    اسعار ازواج الفوركس الخاصة بالشارت الاصلى فقط طبعا الاسعار المعكوسة لا تعرض غير فى موقع www.xe.com
    ولذلك كان لى طلب عندك يسهل لنا اصطياد الارقام النفسية العكسية الجديدة حتى نبدأ فى تجربتها بدلا من المرور على كل ازواج الفوركس انا كان عندي مؤشر يظهر فى جدول كل ازواج الفوركس باسعارهم بالسبريد وقوة الترند ولكن المؤشر ده انا كنت عايزك تعملى عليه تعديل بحيث تجعليه يظهر فى العمود الاول الاسعار اللى احنا معتادين عليها والعمود التانى الاسعار المعكوسة الجديدة ولا داعى لبقية خدمات المؤشر زي السبريد وقوة الترند وغيره لأن المؤشر تقيل ده انا اصلا عمله شارت لوحده ومغير اعدادت الشارت دي كلها للون الاسود علشان اشوف بياناته بوضوح انا فقط اريد عمودين اتنين عمود بالسعر الاصلى وعمود بالسعر المعكوس ولقد صورت المؤشر وسوف ارفقه لكم انا محرج منك من طلب هذا التعديل واشعر انه طلب ثقيل ولكنه سيوفر كثيرا من الوقت لان الارقام المعكوسة الواحد مش معتاد عليها

للاسف وانا بارفع المؤشر اكتشفت اننى لااملكه بصيغة ال mq4 املكه فقط بصيغة ال ex4 انا عارف ان اي مبرمج بيحتاج المؤشر بصيغة ال mq4 ولذلك بحثت فى جوجل عن ذلك المؤشر بصيغة mq4 ولكن حتى الان لم اجده عندما اجد صيغة ال mq4 سوف اقوم بارفاقها ولكن فى حال اذا لم اجدها فهل من الممكن تنفيذ فكرة المؤشر حتى بمؤشر جديد من عندك بغض النظر عن المؤشر الرفوع وشكرا
    مش مهم صيغة الملف
    لاني بكون ما عارفه اعدل على شي من صنع الغير الا بصعوبه

عموما
    انا بكون عامله ليك المؤشر متلما هي في الصوره
    يعني
    زوج العملات // التسعيره // المعكوس

الصورة الرمزية kfma8899

متشكر ليكى وانا فى انتظار المؤشر

الصورة الرمزية Qamar14

متشكر ليكى وانا فى انتظار المؤشر
    مبدأئيا انا عامله هاد المؤشر
    دقق بالحسابات وقول رأيك

الصورة الرمزية Qamar14

انا عامله شويه تغيير وترتيب على المؤشر
    عشان التجميل + كمان عشان راحه المستخدم

ولكن منتظره تعليق صاحب الموضوع على صحه الأرقام العكسيه
    عشان اكون عامله التعديل لو بيحتاج تعديل
    وبعدها بخليها هون بالمنتدى

الصورة الرمزية SIMOS
    SIMOS غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qamar14 مشاهدة المشاركة
    انا عامله شويه تغيير وترتيب على المؤشر
    عشان التجميل + كمان عشان راحه المستخدم

ولكن منتظره تعليق صاحب الموضوع على صحه الأرقام العكسيه
    عشان اكون عامله التعديل لو بيحتاج تعديل
    وبعدها بخليها هون بالمنتدى
    اخت قمر صباح الخير
    انا حملت المؤشر ولكن لايظهر علي الشارت
    ياتري اية السبب

الصورة الرمزية kfma8899

المؤشر يعمل والله ينور عليكى ومتشكر جدا
    انت هدية السماء لاعضاء الموقع علشان قدرت تعملى المؤشرات دي وتوفري عل كل المضاربين المرور على كل الشارتات لاصطياد الارقام النفسية العكسية

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17