صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 12345678 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 175
    الصورة الرمزية أبوالعبادلة
    أبوالعبادلة غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Leonardo مشاهدة المشاركة
    لا انا اقصد الصورة ال فيها حساب كبير ب 800 الف دا , خد بالك الصورة تسويقية 100% من الشركة ليس اكثر للاغراء بإيداع مبالغ كبيرة و انا لا انصح ب دا نهائيا
    اما باقى الصور مدام مبالغ صغيرة كدا وانت بتقول انها لحسابك الشخصى فا انا مصدق ولا اشكك فيك و منتظر الاستراتيجية ان شاء الله
    تمام يا زعيم
    و أنا حذفتها تماما
    خلى شغلنا كله حقيقى

ان شاء الله تكون ورشة مبروكة و فيها خير للجميع

الصورة الرمزية Leonardo
    Leonardo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
    نصيحة أخوية من مسلم لأخوته المسلمين و ليس لي اي مصلحة في قول ذلك :
    فكرة الخيارات مثل ترابيزة القمار بالظبط لا يختلف اي شيء كلها رهااااااااااااااااان و دة حرام لكل ذي عقل يعقل ...
    الخيارات الثنائية هيا انك بتتوقع السعر بناء على تحليل مثلا و لو توقعك صح يبقى كسبت لو غلط يبقى خسرت ... بالظبط بالظبط زي القمار ..
    اللهم قد بلغت اللهم فاشهد ... أتمنى من الأدارة عدم حذف مشاركتي كما سبق في موضوع اخر ..
    شكرا و بالتوفيق لكم في الخيرات ان شاء الله
    الاسكالبنج مش قمار ؟
    تدخل صفقة فى الفوركس قبل الاخبار على امل خطف 20 نقطة فى اى اتجاه على توقع انك مش عارف اصلا الخبر هيبقى ايجابى ولا سلبى دا مش قمار ؟
    الشغل فى الفوركس نفسه انك تحلل و تحط تارجت و استوب و يا تجيب دى يا دى مش قمار فى وجهة نظرك ؟
    لو المسألة كدا يبقى كل شىء ف التجارة هو قمار لانه بيعتمد على الحظ بقى مدام لا فيه تحليل ولا اى شىء بيوخذ فى الاعتبار
    شكرا على تنبيهك

نصيحة أخوية من مسلم لأخوته المسلمين و ليس لي اي مصلحة في قول ذلك :
    فكرة الخيارات مثل ترابيزة القمار بالظبط لا يختلف اي شيء كلها رهااااااااااااااااان و دة حرام لكل ذي عقل يعقل ...
    الخيارات الثنائية هيا انك بتتوقع السعر بناء على تحليل مثلا و لو توقعك صح يبقى كسبت لو غلط يبقى خسرت ... بالظبط بالظبط زي القمار ..
    اللهم قد بلغت اللهم فاشهد ... أتمنى من الأدارة عدم حذف مشاركتي كما سبق في موضوع اخر ..
    شكرا و بالتوفيق لكم في الخيرات ان شاء الله
    أخى الحبيب خلينا مع بعض كده واحدة واحده و أنا هخليك تحرم الفوركس و الأسهم و البورصة كلها حسب كلامك !!!
    مين قالك غن مفيش تحليل فى الخيارات الثنائية؟ أنت عارف و الا جبتها بالفهلوة كده؟!
    طيب ما انت فى الفوركس بتتاجر فى الأخبار و تحط صفقتين واحدة فوق و واحدة تحت و يا صابت يا خابت .. قمار ده و الا لأ ؟!!!!
    فى الفوركس بتدخل من غير ما تحلل على صفقة بمزاجك و تشترى من غير حتى ما تبص على الشارت مجرد سمعت كلمة من واحد .. خش اشترى اشتريت ... قمار ده و الا لأ ؟!
    فى الفوركس بتشتغل سكابينج فى 20 ثانية تكسب الوفات ببرنامج لا بيحلل و لا بيخلل اسمه اكسبيرت مركبه عشان يجيب لك فلوس .. قمار ده و الا لأ ؟!!!

حبيبى لو كان التحليل و التحريم بالهوى لحرمنا على نفسنا كل حاجة زى اليهود ...
    و بعضنا كان هيحلل لنفسه كله حاجة .....

الحلال و الحرام شغلة العلماء اللى حللولك الفوركس اللى بردوا كانوا زمان بيقولوا عليه حرام و لما عرفوه حللوه
    بكرة هشوفك مضارب كبير فى الخيارات الثنائية لما تقرأ فتاوى تحللها !!!

تحياتى

الصورة الرمزية walidleeda
    walidleeda غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوالعبادلة مشاهدة المشاركة
    أخى الحبيب خلينا مع بعض كده واحدة واحده و أنا هخليك تحرم الفوركس و الأسهم و البورصة كلها حسب كلامك !!!
    مين قالك غن مفيش تحليل فى الخيارات الثنائية؟ أنت عارف و الا جبتها بالفهلوة كده؟!
    طيب ما انت فى الفوركس بتتاجر فى الأخبار و تحط صفقتين واحدة فوق و واحدة تحت و يا صابت يا خابت .. قمار ده و الا لأ ؟!!!!
    فى الفوركس بتدخل من غير ما تحلل على صفقة بمزاجك و تشترى من غير حتى ما تبص على الشارت مجرد سمعت كلمة من واحد .. خش اشترى اشتريت ... قمار ده و الا لأ ؟!
    فى الفوركس بتشتغل سكابينج فى 20 ثانية تكسب الوفات ببرنامج لا بيحلل و لا بيخلل اسمه اكسبيرت مركبه عشان يجيب لك فلوس .. قمار ده و الا لأ ؟!!!

حبيبى لو كان التحليل و التحريم بالهوى لحرمنا على نفسنا كل حاجة زى اليهود ...
    و بعضنا كان هيحلل لنفسه كله حاجة .....

الحلال و الحرام شغلة العلماء اللى حللولك الفوركس اللى بردوا كانوا زمان بيقولوا عليه حرام و لما عرفوه حللوه
    بكرة هشوفك مضارب كبير فى الخيارات الثنائية لما تقرأ فتاوى تحللها !!!

تحياتى
    حبيب قلبي انا مش بهاجم ... انتو ردكم كله هجوم .. بالراحة برضو هكلمك .. الاوبشن يختلف عن الفوركس .. بغض النظر عن التحليل و الحجات دي مش هيا اللي بتحرم و تحلل ..
    الفوركس :-
    بتحلل حركة السعر " توقع يعني " اشتريت الدولار و بعد فترة سعره علي يبقى انت كسبت فرق السعر بين دلوقتي و بين وقت الشراء .
    الاوبشن :-
    بتحلل برضو حركة السعر " توقع برضو " اشتريت الدولار و بعد فترة سعره علي .. اللي بتكسبه بقى مش فرق الاسعار .. لا .. بتكسب النسبة اللي انت محددها حتى لو السعر علي ب ربع نقطة .. تقدر تقولي المكسب دة بتاخده بناء على ايه ؟ يعني في الفوركس فارق اسعار بين وقت والتاني ... في الاوبشن بقى الملبغ المكسب دة يعتبر ايه بالظبط ؟
    لا سيما ان اللي اعرفه و وصلي ان الرابح مكسبه بتبقى فلوس الخاسر .. و دة نفس نظام القمار .. اقصد العاب القمار اللي بنشوفها في الافلام في الكازينوهات و كدة .. نفس الفكرة ..
    و الله لو فكرتي عن نظام الاوبشن دي غلط ... انا اتمنى دة عشان ادخله و احقق ارباح خيالية لأنه بالشكل دة يعتبر كنزززززز ..

الصورة الرمزية Leonardo

حبيب قلبي انا مش بهاجم ... انتو ردكم كله هجوم .. بالراحة برضو هكلمك .. الاوبشن يختلف عن الفوركس .. بغض النظر عن التحليل و الحجات دي مش هيا اللي بتحرم و تحلل ..
    بتحلل حركة السعر " توقع يعني " اشتريت الدولار و بعد فترة سعره علي يبقى انت كسبت فرق السعر بين دلوقتي و بين وقت الشراء .
    بتحلل برضو حركة السعر " توقع برضو " اشتريت الدولار و بعد فترة سعره علي .. اللي بتكسبه بقى مش فرق الاسعار .. لا .. بتكسب النسبة اللي انت محددها حتى لو السعر علي ب ربع نقطة .. تقدر تقولي المكسب دة بتاخده بناء على ايه ؟ يعني في الفوركس فارق اسعار بين وقت والتاني ... في الاوبشن بقى الملبغ المكسب دة يعتبر ايه بالظبط ؟
    لا سيما ان اللي اعرفه و وصلي ان الرابح مكسبه بتبقى فلوس الخاسر .. و دة نفس نظام القمار .. اقصد العاب القمار اللي بنشوفها في الافلام في الكازينوهات و كدة .. نفس الفكرة ..
    و الله لو فكرتي عن نظام الاوبشن دي غلط ... انا اتمنى دة عشان ادخله و احقق ارباح خيالية لأنه بالشكل دة يعتبر كنزززززز ..
    على فكرة يا وليد , فلوسك و مكسبك من الفوركس هو خسارة طرف مقابل ليك سواء فرد او بنك او بروكر او ما شابه

ممكن ترجع لأهل العلم هم يفتونك أفضل منى و منك
    و بإذن الله هنشوفك معنا مضارب شرس فى الأوبشن

تحياتى لك

على فكرة يا وليد , فلوسك و مكسبك من الفوركس هو خسارة طرف مقابل ليك سواء فرد او بنك او بروكر او ما شابه
    طيب اخي هذا الكلام لو قلته لشيخ حيقلك على طول حرام لانه بيفكر انه لازم واحد خسران وواحد ربحان وهذا امر ضروري وان ارتفاع العملة او السلعه هو نتيجة العرض والطلب طيب في نظرية من الثلاثينات القرن الماضي اسمها موجات اليوت وان السوق كله بمشي حسب قواعد اليوت 13 نموذج ولحد الان السوق لم يخالف اليوت ولا اخبار ولافني ولاعرض وطلب لكن الفنان الي تعب في اليوت بشكل كبير ومضى وقت علية لانه سهل وصعب بنفس الوقت وحتى وان اخطو جميع محللي اليوت في النهاية يطلع واحد من النماذج هل هذة المعلومة لو فهمها شيوخنا حيقدرو يفتو بشكل صحيح وان السوق لايمشي مع العرض والطلب وان العرض والطلب هو فقط للكشف عن الحركة القادمة وليست المحرك الاساسي هذا لو فهمو القصد او حتى هنا في المنتدى الكثير لم يفهمو القصد وبالنسبة لفتاوي البورصة نحن من نعتبر اهل الذكر وليس شيوخ البكالوريوس شريعه

الصورة الرمزية Leonardo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وسام النوباني مشاهدة المشاركة

طيب اخي هذا الكلام لو قلته لشيخ حيقلك على طول حرام لانه بيفكر انه لازم واحد خسران وواحد ربحان وهذا امر ضروري وان ارتفاع العملة او السلعه هو نتيجة العرض والطلب طيب في نظرية من الثلاثينات القرن الماضي اسمها موجات اليوت وان السوق كله بمشي حسب قواعد اليوت 13 نموذج ولحد الان السوق لم يخالف اليوت ولا اخبار ولافني ولاعرض وطلب لكن الفنان الي تعب في اليوت بشكل كبير ومضى وقت علية لانه سهل وصعب بنفس الوقت وحتى وان اخطو جميع محللي اليوت في النهاية يطلع واحد من النماذج هل هذة المعلومة لو فهمها شيوخنا حيقدرو يفتو بشكل صحيح وان السوق لايمشي مع العرض والطلب وان العرض والطلب هو فقط للكشف عن الحركة القادمة وليست المحرك الاساسي هذا لو فهمو القصد او حتى هنا في المنتدى الكثير لم يفهمو القصد وبالنسبة لفتاوي البورصة نحن من نعتبر اهل الذكر وليس شيوخ البكالوريوس شريعه
    بالظبط اخ وسام , كلامك مظبوط و منطقى

ممكن ترجع لأهل العلم هم يفتونك أفضل منى و منك
    و بإذن الله هنشوفك معنا مضارب شرس فى الأوبشن

تحياتى لك
    حاضر هسأل و ارجع اقولك .. بس انت قولت ان في فتاوى بتحلل و فتاوى بتحرم ... انا شوفت اللي بتحرم .. ممكن تبعتلي فتاوى التحليل اشوفها ؟
    لا يا باشا في فرق كبيييير .. في الخسارة انا بخسر فرق الاسعار .. مثلا اشتريت بضاعة انهاردة بسعر و بكرة سعرها نزل كدة ابقى انا خسرت لأني هبيعها بسعر اقل من السعر بتاع امبارح .. لكن في الاوبشن اللي بخسره نسبة ثابتة او بكسب نسبة ثابتة مش بتختلف مهما اختلف السعر ... و في الغالب المكسب بيقى فلوس واحد خسران .. يعني زي اللي بيحطوا فلوس ع الترابيزة و الكسبان بيكسب فلوس الخسرانين معاه على الترابيزة " اقصد القمار " الله يبعدنا عنه ...
    و عموما هسال تاني .. بس ياريت لو في فتاوى بتحلل حد يجيبهالي اقراها

الصورة الرمزية Leonardo

حاضر هسأل و ارجع اقولك .. بس انت قولت ان في فتاوى بتحلل و فتاوى بتحرم ... انا شوفت اللي بتحرم .. ممكن تبعتلي فتاوى التحليل اشوفها ؟

لا يا باشا في فرق كبيييير .. في الخسارة انا بخسر فرق الاسعار .. مثلا اشتريت بضاعة انهاردة بسعر و بكرة سعرها نزل كدة ابقى انا خسرت لأني هبيعها بسعر اقل من السعر بتاع امبارح .. لكن في الاوبشن اللي بخسره نسبة ثابتة او بكسب نسبة ثابتة مش بتختلف مهما اختلف السعر ... و في الغالب المكسب بيقى فلوس واحد خسران .. يعني زي اللي بيحطوا فلوس ع الترابيزة و الكسبان بيكسب فلوس الخسرانين معاه على الترابيزة " اقصد القمار " الله يبعدنا عنه ...
    والله يا باشا انا بالنسبة ليا لما جيت على امريكا سألت شيخ فى المجمع الاسلامى هنا فى المدينة ال انا عايش فيها و طلع فاهم كل انواع التجارة و عارف الفرق ما بين الفوركس و الاوبشن و كل شىء و هو ال قاالى و شرحلى ايه الحرام و ايه الحلال فيها و افتانى فيها بعد ما كنت برضو سالت ناس كتير فى مصر و شوية قالوا حلال و شوية قالوا حرام و محدش كان عارف ايه اصلا التجارة دى
    لكن ملكش دعوة خالص ب كلامى و اسأل برضو و دور انت و استفتى قلبك و عقلك لو معرفتش توصل لشىء و شوف الامر الايسر ليك ايه وا ل هترتاح له

إن شاء الله أعمل موضوع عن شرعيتها من عدمه و أجمع فيه كل الفتاوى

فياريت تخلى موضوع الورشة دى بعيد عن هذا الجدل عشان نشوف شغلنا و نتفرغ للموضوع بدل التفريعات و الجدالات دى

تقبل تحياتى

والله يا باشا انا بالنسبة ليا لما جيت على امريكا سألت شيخ فى المجمع الاسلامى هنا فى المدينة ال انا عايش فيها و طلع فاهم كل انواع التجارة و عارف الفرق ما بين الفوركس و الاوبشن و كل شىء و هو ال قاالى و شرحلى ايه الحرام و ايه الحلال فيها و افتانى فيها بعد ما كنت برضو سالت ناس كتير فى مصر و شوية قالوا حلال و شوية قالوا حرام و محدش كان عارف ايه اصلا التجارة دى
    لكن ملكش دعوة خالص ب كلامى و اسأل برضو و دور انت و استفتى قلبك و عقلك لو معرفتش توصل لشىء و شوف الامر الايسر ليك ايه وا ل هترتاح له
    ان شاء الله هسأل ناس متخصصة و ربنا يسهل
    إن شاء الله أعمل موضوع عن شرعيتها من عدمه و أجمع فيه كل الفتاوى

فياريت تخلى موضوع الورشة دى بعيد عن هذا الجدل عشان نشوف شغلنا و نتفرغ للموضوع بدل التفريعات و الجدالات دى

تقبل تحياتى
    ماشي .. بس الجدالات دي لابد منها لانها الاصل ... اصل كل شيء بنعمله هوا الحلال و الحرام ...
    و اسف لو وجعت دماغكم بس غيرتي على اخواني المسلمين انهم ميقعوش في الحرام بتخليني اتكلم و انصح الجميع ... و بالتوفيق ان شاء الله في الحلال و الله يبعد الحرام عنكم
    شكرا

ان شاء الله هسأل ناس متخصصة و ربنا يسهل

ماشي .. بس الجدالات دي لابد منها لانها الاصل ... اصل كل شيء بنعمله هوا الحلال و الحرام ...
    و اسف لو وجعت دماغكم بس غيرتي على اخواني المسلمين انهم ميقعوش في الحرام بتخليني اتكلم و انصح الجميع ... و بالتوفيق ان شاء الله في الحلال و الله يبعد الحرام عنكم
    شكرا
    لا أبدا انت مش واجع دماغى .. دانت عامللى صداع هههههه
    بضحك معاك يا أخى

و لا يهمك، و تأكد إننا كلنا حريصين على الحلال و ربنا يبعدنا عنا لحرام
    تحياتى لك يا غالى

لا أبدا انت مش واجع دماغى .. دانت عامللى صداع هههههه
    بضحك معاك يا أخى

و لا يهمك، و تأكد إننا كلنا حريصين على الحلال و ربنا يبعدنا عنا لحرام
    تحياتى لك يا غالى
    هههههههههههههههههه ماشي يا عم ... بالتوفيق ان شاء الله ...

الصورة الرمزية batttot
    batttot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الكرام اسمحوا لي بالمشاركه في هذا الموضوع

انا سمعت عن الخيارات الثنائيه كنوع جديد من المتاجره .............. وكالعاده لم اترك الموضوع حتي فهمته جيدا وفهمت ديناميكيه التداول من خلاله

وما فهمته هو الاتي وارجو من الجميع التصويب اذا كنت مخطئ ..........

اولا هو للتداول علي العملات والاسهم والمعادن والنفط والمحاصيل عموما

ثانيا نظام التداول يختصر في ما يلي ......... انت تري السوق كما يحلو لك واذا قررت ان السعر سوف يرتفع الي مستوي معين وهو اعلي من المستوي المحدد من قبل الشركه اذن تطلب ان تدخل في الصفقه او ينخفض ايل مستوي معين تبيع وهكذا الي اخره ..............

وعند نقطة المتاجره لنا وقفه لتوضيح ما يلي :

الفوركس او الاسهم انا اطلب فيها من الشركه او الوسيط او البنك الممول لعمليه التداول ان يقوم بشراء مقدار محدد وليكن مثلا في الفوركس اطلب شراء مائة الف يورو مقابل الين مثلا او اطلب من الوسيط ان يبيع مقدار عشرة الاف بوند ويشتري بدلا منهم مثلا ما يوازي قيمتهم باليورو وهكذا في كل التعاملات .............
    اي انني اقوم بشراء شيء محدد و بكميه محدده وقيمه محدده ايضا وعلي حسب العرض والطلب تتحرك اسعار العملات والاسهم زياده ونقصان ......... وبموجب العقد بيني وبين شركة الوساطه يتم تنفيذ هذه الصفقات من خلال الانتر نت و من هنا يأتي الربح والخساره حسب حركة السعر وحسب كمية السلعه او العمله التي اشتريتها

الي الان الامور ممتازه ومفهومه وواضحه
    وناتي الان الي الخيارات الثنايئه
    الوضع مختلف تماما
    بمعني انني بعدما احدد اتجاه السعر وليكن مثلا استطعت ان احدد ان اليورو سوف يصعد امام الدولار خلال الساعتين القادمتين من الطبيعي طبعا ان اشتري اليورو من السعر الحالي وبكميه مناسبه لكي احقق ربح جيد عندما اقرر ان ابيع اليورو مره اخري بعد ان يرتفع ثمنه
    لكن الخيارات الثنائيه ليس كذلك وانما فقط مادمت انت حددت ان اليورو سوف يزيد سعره كل ما عليك فعله هو ان تختار كم المبلغ الذي تريد ان تضعه في المراهنه علي هذا الارتفاع بمعني اخر
    انت معك الف دولار ........ وقررت ان اليورو صاعد بنسبة كبيره اذن كم المبلغ الذي تريد ان تراهن به علي هذا الصعود ....... لو كان مثلا 100 دولار انت تقول للشركه انا اريد ان اراهن بهذه ال 100 دولار ان سعر اليورو سوف يرتفع الساعتين القادمتين وطبعا لو توقعك كان صحيح تربح مثلا 80% من المائة دولار اي تربح 80 دولار وتعود لك المائة دولار مره اخري اما لو توقعك كان خاطئ تخسر ايضا 80% من المائة دولار وتعود لك 20 دولار المتبقيه من المبلغ ...........

وهنا انا لا اجد اي متاجره فقط مراهنات
    ما الفرق بين الخيارات الثنائيه وبين قمار الروليت ............. وانا هنا لا اقصد مطلقا طرق التحليل والتوقع السعري ولكن اقصد المتاجره نفسها
    انا في الفوركس اشتري كميات محدده ب وعقود محدده من العملات واربح او اخسر منها حسب السوق
    ولكن الخيارات الثنائيه لا يوجد ما ابيعه او ما اشتريه هو فقط نظام للتوقع او بمعني اخر للمراهنه فقط توقع اتجاه السعر وقرر تريد ان تراهن بكم من مالك علي توقعك هذا اذا كان صحيح تربح واذا كان خطأ تخسر ....كمثل من يتابع عجلة الروليت ويعرف انها سوف تقف علي الرقم كذا وفيراهن علي هذا الرقم ........... واكرر انني لا اقصد طرق التحليل وانما طريقه المتاجره نفسها .......... في الفوركس احلل السعر وادرس حركته واتوقع اتجاه واشتري او ابيع العملات فعلا واتاجر بها اما في الخياارات الثنائيه ادرس ايضا الشارت والحركه السعريه واحللها جيدا ثم بعدها لا ابيع اواشتري شيئا وانما اقول انا اريد مثلا مائة دولار ان السعر سوف يصعد ........او اقول اريد مثلا 200 دولار ان السعر سوف يهبط ......... واعطي المال للشركه ...... واذا صدق توقعي اربح واذا لم يصدق اخسر ......... اين ما اشتريته و ما الذي تمثله هذه المائة دولار في السوق ؟؟؟ ما الذي اشتريته بالمائه دولار عندما قلت ان السعر سوق يرتفع او ما الذي بعته في مقابل ال200 دولار عندما قلت ان السعر سوف يهبط .......اليست مثل مراهنات الروليت ........انا ادرس حركة العجله واحلل جيدا حركة الكره واتوقع انها سوف تقف علي اللون الاسود مثلا فأقول مائة دولار علي الاسود .......... مائة دولار علي ان اليورو صاعد ......نفس المبدأ ولم اجد اي فرق بين الاثنين .............

اين المتاجره هنا ............. اين البيع والشراء
    كل ما وجدته هو فقط لعبة للتوقع او هي لعبة للمراهنات علي حركة العملات ............

انا لا اقصد اي اساءه لاي اخ فاضل ولكن فعلا هذا ما وجدته في الخيارات الثنائيه وهو فقط مثل نظام المراهنات ..... وليس متاجره
    فأرجو من الاخوة المتعاملين في هذا المجال توضيح هذه النقطه اذا لم اكن قد فهمتها جيدا وتوضيح اي التباس او سوء فهم من جانبي

والله الموفق
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    آخر تعديل بواسطة batttot ، 07-10-2013 الساعة 05:41 PM

صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 12345678 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17