النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية samtaq3
    samtaq3 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي فكرة تساعد علي الوصول لقرار

انا لفيت و قريت استراتيجيات كتيرة و شوية ينجحوا اسبوع او حتي شهر و بعد كدة شكرا يعني بعد كده كل اللي انت كسبته بترجعه و عليه اضعاف و كل شوية ارجع و اقول خلينا في التحليل الفني بس اكتشف ان التحليل الفني مشكلته في اختلاف الاراء و اختلاف النقط و ممكن توصل بالتحليل ان كل 10-20 نقطة موجود نقطة قوية
    عموما انا فكرت ليه مانجربش نعمل ورشة عمل بتركز بشكل واضح علي كل ما يخص زوج معين او زوجين من
    تحليل فني علي الاسبوعي و الديلي و ال 4 ساعات
    + تحاليل فنيه من مواقع تانيه او مواضيع تانية +
    اوامر شراء او بيع +
    متابعة الاخبار المهمة +
    شموع انعكاس +
    اي حاجة تخص العملة
    و افتكرت طريقة الوافي اللي محدش جربها و لا عرف يمشي فيها عشان هي محتاجة تفرغ طيب احنا مش متفرغين نعمل ايه ؟ نفسم وقتنا مع بعض و نستفاد من وقت كل و احد فينا حتي لو كان قليل
    انا فكرت اننا نبدأ ب زوجين نختارهم و نعمل مجموعة عمل
    جزء منها يكون بيحلل تحليل فني
    و حزء تاني يكون بيقرأ تحاليل من مواقع تحليلية و دي مفيش اكتر منها و ينقي احسن تحاليل و يبعتها لنا +
    اوامر الشراء و البيع اللي بتنزل عليfxcm
    انا لسة معنديش فكرة هانقسمها ازاي بس انا شايف اننا لو جمعنا كذا تحليل من مواقع + تحليلنا احنا و ليكن بطريقة الوافي او اي طريقة نختارها + ملاحظات و نكون لجنة تتناقش لغاية مانوصل لقرار صفقة نسبة نجاحها عالية و ننزلها و نستفاد كلنا و اي حد تاني يدخل الموضوع يستفاد
    دي مجرد فكرة بتمناها
    لو في تجاوب او في ناس مستعدين للموضوع يقولوا و يرشحوا زوجين و يحددوا هما يحبوا يعملوا ايه و لو الموضوع مايستهلش يبقي مش مشكلة
    بس لو فيه تجاوب يبقي يا ريت بسرعة عشان نبدأ من اول الاسبوع اللي جاي و نحضر عدتنا في الاجازة
    آخر تعديل بواسطة samtaq3 ، 27-09-2006 الساعة 12:45 PM

الصورة الرمزية مشاري بن محمد
    مشاري بن محمد غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي مشاركة: فكرة تساعد علي الوصول لقرار

ماشاء الله افكار حلوة لكن صدقني الافكار الكثيرة في زوج واحد تسبب الكثير من التضاربات يمكن لدرجة
    تحتار هل هي بيع ام شراء ؟

تحيااتي لك

الصورة الرمزية يورو2006
    يورو2006 غير متواجد حالياً موقوف

Talking مشاركة: فكرة تساعد علي الوصول لقرار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samtaq3
    انا لفيت و قريت استراتيجيات كتيرة و شوية ينجحوا اسبوع او حتي شهر و بعد كدة شكرا يعني بعد كده كل اللي انت كسبته بترجعه و عليه اضعاف و كل شوية ارجع و اقول خلينا في التحليل الفني بس اكتشف ان التحليل الفني مشكلته في اختلاف الاراء و اختلاف النقط و ممكن توصل بالتحليل ان كل 10-20 نقطة موجود نقطة قوية
    عموما انا فكرت ليه مانجربش نعمل ورشة عمل بتركز بشكل واضح علي كل ما يخص زوج معين او زوجين من
    تحليل فني علي الاسبوعي و الديلي و ال 4 ساعات
    + تحاليل فنيه من مواقع تانيه او مواضيع تانية +
    اوامر شراء او بيع +
    متابعة الاخبار المهمة +
    شموع انعكاس +
    اي حاجة تخص العملة
    و افتكرت طريقة الوافي اللي محدش جربها و لا عرف يمشي فيها عشان هي محتاجة تفرغ طيب احنا مش متفرغين نعمل ايه ؟ نفسم وقتنا مع بعض و نستفاد من وقت كل و احد فينا حتي لو كان قليل
    انا فكرت اننا نبدأ ب زوجين نختارهم و نعمل مجموعة عمل
    جزء منها يكون بيحلل تحليل فني
    و حزء تاني يكون بيقرأ تحاليل من مواقع تحليلية و دي مفيش اكتر منها و ينقي احسن تحاليل و يبعتها لنا +
    اوامر الشراء و البيع اللي بتنزل عليfxcm
    انا لسة معنديش فكرة هانقسمها ازاي بس انا شايف اننا لو جمعنا كذا تحليل من مواقع + تحليلنا احنا و ليكن بطريقة الوافي او اي طريقة نختارها + ملاحظات و نكون لجنة تتناقش لغاية مانوصل لقرار صفقة نسبة نجاحها عالية و ننزلها و نستفاد كلنا و اي حد تاني يدخل الموضوع يستفاد
    دي مجرد فكرة بتمناها
    لو في تجاوب او في ناس مستعدين للموضوع يقولوا و يرشحوا زوجين و يحددوا هما يحبوا يعملوا ايه و لو الموضوع مايستهلش يبقي مش مشكلة
    بس لو فيه تجاوب يبقي يا ريت بسرعة عشان نبدأ من اول الاسبوع اللي جاي و نحضر عدتنا في الاجازة

الصورة الرمزية nart
    nart غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فكره هايله

الصورة الرمزية AYMAN_DOMAIN
    AYMAN_DOMAIN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالتوفيق يارب 00وان شاء الله خير للجميع

الصورة الرمزية samtaq3

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشاري بن محمد
    ماشاء الله افكار حلوة لكن صدقني الافكار الكثيرة في زوج واحد تسبب الكثير من التضاربات يمكن لدرجة
    تحتار هل هي بيع ام شراء ؟

تحيااتي لك
    انا معاك بس لو فرضنا لاقينا 5 عناصر او نقط تؤيد شراء و نقطين تؤيد بيع ممكن نشتري بعقود قليلة و لو لاقينا عناصر اكتر للشرا و البيع عناصر قليلة او منعدمة ممكن نشتري بعقود اكتر او نزود الستوب بحيث اننا ندي فرصة اكبر للسعر انه يطلع ممكن برده نلاقي ان مثلا في فرص للشراء من نقطة معينة و لتكن 1.2940 و فرص تانية للبيع من 1.2960 ممكن في الحالة دي او مانوصل 1.2960 نحط الستوب عند break event كل ده مثل يعني بمعني اصح نبقي عارفين ايه اللي بي}يد الصفقة و ايه اللي بيعارضها يعني اعرف عدوك قاعد فين و عاوز يخسرك

الصورة الرمزية samtaq3

طيب انا فكرت ان نتقسم مجموعات كالتالي
    1-مجموعة fibonacci و دول هايكونوا مسئولين عن كل نسب fib علي الفريمات من 4 ساعات لحد الويكلي و ممكن المنثلي كمان
    و مش بس fib retracements لكن كمان fib expansions و خطوط الpivot fiboالاسبوعية و كمان الشهري
    يعني عاوزين و احد متخصص يرسم خطوط الفيبو بكل ماتحتوية و طبعا يركزلنا علي المهم فيها و كل يوم يقولنا ايه النقط المهمة في الفيبو اللي هاتقابلنا و يا سلام لو فيه اكتر من نقطة
    اتمني لو في حد علي استعداد يعمل كدة يقول و كمان يرشح الازواج عشان نختار افضل اتنين مبدئيا لغاية مانتمكن و بعد كدة نزود ازواج اكتر
    المجموعة التانية في المشاركة اللي جاية

الصورة الرمزية samtaq3

2-مجموعة خاصة بالقمم و القيعان و الترندات و النماذج اللي هي بتمثل مقاومات و دعوم طبعا علي نفس الفريمات اللي قلنا عليها
    يعني هايقولنا كل يوم نقط المقاومة و الدعم من القمم و القيعان علي الويكلي و الديلي و ال4 ساعات
    و لو في اي نموذج اتكون سواء هيد اند شولدرز او دبل توم او بوتوم او مثلث او قنوات او اي حاجة تانية مع رسم خطوط الترند

الصورة الرمزية samtaq3

3-المجموعة التالتة:
    هاتكون بتقولنا كل يوم اهم الاخبار اللي جاية و كمان بيتابعوا اوامر الشراء اللي في order flow بتاع fxcm بالاضافة انه بيقرأ اهم التحليلات الخاصة بالعملة من موافع سواء منتديات هنا او برة او موقع زي fxstreet او actionforex او غيرها من التحليلات اللي بتجيب نتايج كوية و ممكن تقولنا علي نقط مهمة احنا مش واخدين بالنا

متهيالي مبدئيا ال3 مجموعات دي كفاية جدا
    طبعا في مجموعات تانية ممكن نضيفها مثلا مجموعة للاليوت ويف و ممكن مجموعة خاصة باهم المؤشرات سواء متوسطات او مؤشرات تشبع او غيرها بس كل ده ممكن نضيفه بعد مانبدأ
    المهم دلوقتي هو وجود ناس علي استعداد انها تعطي وقت للموضوع ده و تختار اي مجموعة هو متميز فيها او يقدر يقوم بدوره فيها كويس
    اتمني ان الموضوع ماينتهيش علي كدة لكن اتمني دي تبقي بداية لورشة تحليل فني كبيرة ممكن مع الوقت ندخل فيها money mangement عشان نبدا من رقم صغير الي رقم كبير بس ده طبعا بعد شهر او اتنين ديمو ناجح في انتظار ردودكم و االي عاوز يكون معانا يقول اي مجموعة و افضل الازواج بالنسبة ليه عشان نختار افضل زوجين