صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 93
    الصورة الرمزية Burn of The blood
    Burn of The blood غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ده التحديث عندي شراء من 5445 ومن 5400 زي مافي الشارت

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Burn of The blood مشاهدة المشاركة
    ده التحديث عندي شراء من 5445 ومن 5400 زي مافي الشارت
    متابعين معاك اخي الكريم
    تقبل خالص تحياتي
    توقيع العضو
    2050

افتراضي رد:ماهي أنجح طرق التحليل ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عرابي مشاهدة المشاركة

متابعين معاك اخي الكريم
    تقبل خالص تحياتي
    تشرفني متابعتك اخي عرابي ومتابعة كل الصامتين
    فيه حاجه مهمه عايز اقولها بالرغم ان كل الاخبار في صالح الدولار بالاضافه الى ان الاخبار سيئه على الباوند وكمان شمعه الاسبوع ده ابتلاعيه توحي بالهبوط لكن السوق بيتحرك ميكانيكي الاخبار محفز مش اكتر للحركه السعر بيتحرك بيبحث عن التارجت بتاعه كام مره السوق مش بيكون فيه اخبار والسعر يتحرك بقوه وكام مره يكون فيه اخبار قويه والسوق يادوب يتذبذب في مكانه
    خلاصة القول السوق بيتحرك ميكانيكي بيبحث عن هدف الدورات اللي بيخلقها لنفسه اثناء الحركه بغض النظر عن الاخبار ونتابع ان شاء الله ونشوف مع كل الاخبار دي السوق هيعمل ايه والاخبار هتحفز اتجاه الصعود ولا يهبط ويضرب الاستوب

هقول حاجه للمتابعين انا ليه حطيت الفرصه للباوند وليه بتابعها ؟!!
    حطيت الفرصه علشان اوصل اسلوب في التحليل ممكن ناس كتير يكون جديد عليها , وسبب المتابعه لاني عارف اي واحد بيدخل توصيه بيكون مهزوز من جواه وخايف يضرب الاستوب فبدخل اقوله اني انا كمان معاك متخفش بطمنه وبشدد على الالتزام بالاداره الماليه وبالتحليل ده اهم حاجه ناس كتير بتحلل صح بس مش بتلتزم ومش بتصبر , فحبيت اوصلها انه علشان تنجح لازم تلتزم في حاجه حلوه الاجانب بيقولوها
    ( plan your trade and trade your plan )
    خطط متاجرتك وتاجر خطتك او stick with your plan التصق وتمسك بخطتك لاخر نفس
    If you can't accept losses then consider trading is not for you
    ان لم تستطع تقبل الخساره اعتبر التجاره مش ليك
    Losers are people who are afraid of losing. If u get stopped out on a trade know why u got stopped and move on. Don't dwell on the loss
    الخاسرين هما الناس اللي بتخاف من الخساره , لما تخسر صفقه اعرف السبب ومش توقف عندها استمر..

الحجات اللي بقولها يمكن بتسمعوها كتير بس محدش بيطبقها لانه محدش عايز يخسر للاسف اللي بيفكر بمنطق انا اضرب ضربتي وادبل حسابه 10 مرات وبعدها امشي بالتزام ده معلش في اللفظ ده تفكير واحد مش بيحب شغله ده بيحب المال وده اخرته هتكون محزنه للاسف
    سؤال للاخوه فيه حد هنا بيتاجر وهدفه الاستمتاع بشغله وانه يشوف نتيجة التزامه بدون مايفكر في العائد المادي ؟؟
    اذا كان فيه فهم قله يتعدو على الاصابع , القله دول هما ال 5% الرابحين يبقى لما توصل لدرجه الاستمتاع بشغلك من ربح وخساره وصبر والتزام ساعتها اهلا بك في نادي النخبة

لما هبط الباوند كل المنتدى بيفكر في البيع واللي يقول هدف 5200 واللي يقول قاع جديده ده رد فعل طبيعي هبط نقول هابط صعد نقول صاعد كده النفس البشريه
    بالنسبة ليا طالما السعر فوق الاستوب 5200 مش هفكر في البيع اللي عيز يبيع يبيع واللي يشتري يشتري انا عندي خطه وملتزم بيها للاخر وقولت ان الصفقه سوينج محتاجه اسبوعين ع الاقل علشان تجيب هدفها فالصبر ياالهدف باذن الله يااستوب والحمد لله
    آخر تعديل بواسطة Burn of The blood ، 11-05-2013 الساعة 04:05 AM

الصورة الرمزية femtogold4
    femtogold4 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اللى تكسب منها افضل طرق التحليل ايا كان المسمى

الصورة الرمزية MBR
    MBR
    MBR غير متواجد حالياً عضو نشيط

الله ينور طريقك وييسر امرك وينفع بك المتدوالين

كأنى اقرأ كتابة م وليد الحلو و نيال فولر

ماشاء الله تبارك الله عبم وتواضع = غملاق كما قال عرابى

وفقك الله وسدد خطاك
    توقيع العضو
    اللهم اغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك.

الصورة الرمزية البدوي
    البدوي غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخي صاحب الموضوع ..

التحليل الفني .. هو وظيفه .. يعني موظف ويمارس عمله .. اذا ما قام بالتحليل .. يقوم يروح وينقطع رزقه .. يعني لازم يحلل.. طلع صح او قريب من الصح .. خير وبركه وممكن ياخذ مكافاه
    طلع خطا .. فيه 1000 مبرر وتبرير لانعكاس السعر وان السعر خالف التحليل ..

شوي و طوروا من عملهم المحلليين .. ساروا يحطوا منطقة .. اذا السعر اخترقها لاعلى .. شراء .. وللاسفل .. بيع

يعني المحلل في الحالتين .. حلل .. اذا مشى السعر لفوق .. طبل وزمر والحقوني .. شفتوا .. قلت الكوا السعر رح صاعد .. وهذا هو صعد ..

يعني بالله عليك .. اوروبا واقفه مكتفه اديها واليورو واقف ع الباب .. يستنى .. س من الناس يحلله طالع ولا نازل ... يقوم اليورو ..يمشي مثلا مثل ما حلله .. س من الناس الي ساكن مثلا في هاييتي او جنوب افريقيا مثلا
    توقيع العضو
    مليونية البدوي
    ( تدبيل الحساب مره كل شهر ، الدخول بنسبة 10% والهدف 250 نقطه )

الصورة الرمزية anwar3
    anwar3 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البدوي مشاهدة المشاركة
    اخي صاحب الموضوع ..

التحليل الفني .. هو وظيفه .. يعني موظف ويمارس عمله .. اذا ما قام بالتحليل .. يقوم يروح وينقطع رزقه .. يعني لازم يحلل.. طلع صح او قريب من الصح .. خير وبركه وممكن ياخذ مكافاه

شوي و طوروا من عملهم المحلليين .. ساروا يحطوا منطقة .. اذا السعر اخترقها لاعلى .. شراء .. وللاسفل .. بيع

يعني المحلل في الحالتين .. حلل .. اذا مشى السعر لفوق .. طبل وزمر والحقوني .. شفتوا .. قلت الكوا السعر رح صاعد .. وهذا هو صعد ..

يعني بالله عليك .. اوروبا واقفه مكتفه اديها واليورو واقف ع الباب .. يستنى .. س من الناس يحلله طالع ولا نازل ... يقوم اليورو ..يمشي مثلا مثل ما حلله .. س من الناس الي ساكن مثلا في هاييتي او جنوب افريقيا مثلا
    -----------------------------------------
    هههههه
    بدوي فعلا
    اذا مشى السعر لفوق .. طبل وزمر والحقوني .. شفتوا .. قلت الكوا
    اوروبا واقفه مكتفه اديها واليورو واقف ع الباب .. يستنى .. س من الناس يحلله طالع ولا نازل ... يقوم اليورو ..يمشي مثلا مثل ما حلله .. س من الناس الي ساكن مثلا في هاييتي او جنوب افريقيا
    كلامك اعجبنى ياالبدوي .. صريح وواضح وبدون لف ولا دوران ..
    وسلام كبير لبدو الاردن الغاليين .. رجاجيل بحق وحقيق
    آخر تعديل بواسطة anwar3 ، 12-05-2013 الساعة 05:58 AM

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخي صاحب الموضوع ..

قال بدو قال دول لسا ما بدوش
    عزيزي لو الناس ماشية بمفهموك كان لسا الجمل سفينة الصحراء وامكن سفينة المياه كمان تحط لو عومات ايش رايك
    توقيع العضو
    2050

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MBR مشاهدة المشاركة
    الله ينور طريقك وييسر امرك وينفع بك المتدوالين

كأنى اقرأ كتابة م وليد الحلو و نيال فولر

ماشاء الله تبارك الله عبم وتواضع = غملاق كما قال عرابى

وفقك الله وسدد خطاك
    الله يبارك فيك ده بس من ذوقك الله يكرمك موفقين جميعا ان شاء الله

اخواني ان شاء الله مستمر في الفرصه تحت اي ظرف واذا جابت الهدف ان شاء الله او ضربت الاستوب لاقدر الله هدخل واقول كده , فيه مشاركه لاحد الاخوه مش حابب اقتبسها احبطتني بصراحه حسيت اني مش شرحت اي حاجه ترك فيها الاستفاده كلها ودخل يقول تطبيل وتهليل عموما الفرصه مستمر فيها للنهايه ودي فرصه عملي معتقدش فيه واحد بيبني كل شرحه لاسلوب متاجره على فرصه لايف زي ماشرحت لانها فيها مخاطره ليه لانه شرحه هيهمل اذا لم يتحقق الهدف وهيزيد تأكيده اذا تحقق الهدف وخير ان شاء الله , هترك المشاركه في المنتدى حتى تنتهى الفرصه وقتها هدخل اقول جابت الهدف او جابت الاستوب صدقوني شرحت كل حاجه عليكم الاجتهاد وموفقين يارب

الصورة الرمزية alsafir
    alsafir غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخواني ان شاء الله مستمر في الفرصه تحت اي ظرف واذا جابت الهدف ان شاء الله او ضربت الاستوب لاقدر الله هدخل واقول كده , فيه مشاركه لاحد الاخوه مش حابب اقتبسها احبطتني بصراحه حسيت اني مش شرحت اي حاجه ترك فيها الاستفاده كلها ودخل يقول تطبيل وتهليل عموما الفرصه مستمر فيها للنهايه ودي فرصه عملي معتقدش فيه واحد بيبني كل شرحه لاسلوب متاجره على فرصه لايف زي ماشرحت لانها فيها مخاطره ليه لانه شرحه هيهمل اذا لم يتحقق الهدف وهيزيد تأكيده اذا تحقق الهدف وخير ان شاء الله , هترك المشاركه في المنتدى حتى تنتهى الفرصه وقتها هدخل اقول جابت الهدف او جابت الاستوب صدقوني شرحت كل حاجه عليكم الاجتهاد وموفقين يارب
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف حالك أخوي

أنا موقف عن نشر وتحديث التحليلات لكن هذا أخر شارت وضعته عن الباوند

حالياً أعتقد أن وقفك ممتاز لكن شايف أن هدفك المفترض مايكون فوق هذه المقاومه إلا إذا أمنت الصفقه

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 18-06-1434 02-44-43 م.jpg‏   03-07-1434 12-41-40 م.jpg‏  
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alsafir مشاهدة المشاركة

كيف حالك أخوي

أنا موقف عن نشر وتحديث التحليلات لكن هذا أخر شارت وضعته عن الباوند

حالياً أعتقد أن وقفك ممتاز لكن شايف أن هدفك المفترض مايكون فوق هذه المقاومه إلا إذا أمنت الصفقه

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اخبارك ايه اخي السفير
    بالنسبه للهدف لازم يكون فوق القمه 5607 علشان يكون الموجه السابعه التصحيحيه والاخيره قبل الهبوط اما سبب وضع الهدف عند 5750 فهو هدف مقاس موجيا وغالبا ماتذهب الموجه لاهدافها يزيد او ينقص بعض النقاط الاهم هو فوق القمه 5607
    بالنسبة لتأمين الصفقه طبعا هأمنها باذن الله عندما تتحرك في اتجاهنا لكن بأمنها من حركة الموجه وترقيمتها الداخليه زي ماشرحت فوق ان الموجه رقم 5 دي موجه خماسيه دافعه لهدا السبب متوقع موجه خماسيه للموجه رقم 7 يعني صعود قوي وسريع ان شاء الله والموجه الدافعه بيسهل تأمينها
    كلها مسألة وقت ان شاء الله
    كنت حابب اشرح كمان ازاي بعد مابنأمن الصفقه بدخل مره تاني بحيث المخاطره اصبحت صفريه وكأنه دخول جديد لكن هكتفي بالصفقه لانه الهدف من الصفقه مش وضع فرصه او وضع تحليل انا فيه فرص بدخلها غير الباوند مش بقول عليا لانه مش ده هدفي انا هدفي تعليمي بحت وعايز اوصل معلومه مش اكتر
    بشكرك اخي العزيز على مشاركتك ونقاشك اللي اسعدني
    بالنسبه لايقافك مشاركاتك بصراحه عاذرك مفيش تشجيع بالعكس النقد الهادم وليس البناء للاسف هو السائد هنا علشان كده الواحد بيفكر مليون مره قبل ميكتب اي حاجه ,
    تقبل تحياتي
    آخر تعديل بواسطة Burn of The blood ، 12-05-2013 الساعة 01:36 PM

الصورة الرمزية Elmahi Fx
    Elmahi Fx غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخي صاحب الموضوع ..

jazako llaho khayran

klamak sahih 100 fi 100

الصورة الرمزية ابو الطيب
    ابو الطيب غير متواجد حالياً عضو نشيط

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اخبارك ايه اخي السفير
    بالنسبه للهدف لازم يكون فوق القمه 5607 علشان يكون الموجه السابعه التصحيحيه والاخيره قبل الهبوط اما سبب وضع الهدف عند 5750 فهو هدف مقاس موجيا وغالبا ماتذهب الموجه لاهدافها يزيد او ينقص بعض النقاط الاهم هو فوق القمه 5607
    بالنسبة لتأمين الصفقه طبعا هأمنها باذن الله عندما تتحرك في اتجاهنا لكن بأمنها من حركة الموجه وترقيمتها الداخليه زي ماشرحت فوق ان الموجه رقم 5 دي موجه خماسيه دافعه لهدا السبب متوقع موجه خماسيه للموجه رقم 7 يعني صعود قوي وسريع ان شاء الله والموجه الدافعه بيسهل تأمينها
    كلها مسألة وقت ان شاء الله
    كنت حابب اشرح كمان ازاي بعد مابنأمن الصفقه بدخل مره تاني بحيث المخاطره اصبحت صفريه وكأنه دخول جديد لكن هكتفي بالصفقه لانه الهدف من الصفقه مش وضع فرصه او وضع تحليل انا فيه فرص بدخلها غير الباوند مش بقول عليا لانه مش ده هدفي انا هدفي تعليمي بحت وعايز اوصل معلومه مش اكتر
    بشكرك اخي العزيز على مشاركتك ونقاشك اللي اسعدني
    بالنسبه لايقافك مشاركاتك بصراحه عاذرك مفيش تشجيع بالعكس النقد الهادم وليس البناء للاسف هو السائد هنا علشان كده الواحد بيفكر مليون مره قبل ميكتب اي حاجه ,
    تقبل تحياتي
    كلام جميل وفكر مبدع جزاك الله اخي الكريم كل خير
    لا عليك اخي فالمداخلات المحبطة كثيرة ومعروف السبب لكن ظني بالناس كظني بنفسي وفهمكم كفاية !!!!!!!!!!
    اخي الكريم انت عليك ان تجتهد في رأيك فان اصاب فلك الاجر والثواب لكثير من الناس اخذوا برأيك وان اخطأت فلا عليك اثم المهم ان يكون هدفك افادة الناس لوجه الله تعالى
    تقبل مودتي واحترامي وتقديري لك وسر على بركة الله بالتوفيق
    متابعين معاك

صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17