صفحة 457 من 909 الأولىالأولى ... 357407447451452453454455456457458459460461462463467507557 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 6,841 إلى 6,855 من 13633
    الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4th-dimension مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعا بلا استثناء
    انا دخلت على المنتدى .. و انا لا اعلم اي شيء في عالم التداول بالعملات
    موضوع جميل ..
    اريد ان أبدأ بالتعلم بهذا السؤال ..
    ما هو الفوركس ؟؟؟
    و اتمنى ان اتعلم الكثير عن دنيا المال ..
    ولكم جزيل الشكر و الثناء
    وعليكم السلام ورحمة الله
    واهلا بك معنا فى المتداول العربى
    بالنسبة لسؤالك فعليك بهذا الكتاب

كتاب الفوركس خطوة بخطوة بين يديك

الصورة الرمزية hala2244
    hala2244 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صباح الخير أستاذ سمير .
    أتمنى أن تكون في أتم الصحه والعافيه .
    عندي سؤال بارك الله فيك حيرني كثيرا بخصوص موضوع الدعم والمقاومه .
    أنا فاهمه فكرتها نظريا تماما . وأعرف مبدأ تبادل الأدوار فيها . لكن المشكله أني لمن بقرأ بعض المواضيع والشروحات التعليميه التي تخص هذا الموضوع . بلاقي أنه الاستاذ الي بيكون كاتب الموضوع بيحط خطوط الدعم على الشارت بطريقه غريبه أنا ما فهمتهاش . يعني .. مثلا .. احنا اتعلمنا لمن نرسم الترند بنقول أنه الخط لازم يلامس قمة القمه الي عملتها الشمعه ويفضل أن تكون من فتيل الشمعه .. وفي أسوأ الأحوال حتى لو تجاهلنا الفتيل ورسمنا الخط ملامس للجسم فبرضه يعتبر رسم مقبول . لكن اذا الخط قطع جسم الشمعه . فبنقول انه الرسم كان غلط .
    طيب بالنسبه للدعم والمقاومه أنا لقيت أنهم بيرسموه بدون اهتمام للنقطه دي . يعني بتلاقي الخط ماشي في نص جسم الشمعه . وبيعتبروه خط قوي . حتى في طريقة الوافي رحمة الله عليه لقيت الحكايه دي وخلتني ما أفهمش هما بيرسمو الخط دا على أي أساس . طيب أذا أنا كنت حرسم الخط ويكون قاطع جسم الشمعه طب أنا أعرف منين أنه السعر حيرتد .. ميمكن يكون اخترق الخط وحيطلع يدور على مقاومه تانيه .
    شوف الشارت حضرتك عشان تفهم قصدي . لأني مش عارفه أرسم خطوط الدعم والمقاومه بسبب الموضوع ده .

والشق الثاني من السؤال . أنا لمن حاولت أعمل زي طريقة الوافي رحمه الله وأحدد الدعوم والمقاومات والترندات على كل الفريمات . لقيت أن الفريم الي أنا حاشتغل عليه بقى زحمه جدا . وفيه خطوط كتير . فشفت انه أحسن حل . اني أرسم الدعم والمقاومه الي السعر ماشي فيهم حاليا وبس . ولمن يخترق أويكسر أحد الخطين . بروح مدوره على دعم تاني ويبقى الدعم الاولاني اتحول لمقاومه وخلاص . عشان يكون في تركيز في الشغل . هل هذه الطريقه صحيحه ؟؟ واذا كانت صحيحه أنهي أفضل فريم أعمل الحركه دي عليه ؟؟ لأني حاولت أني أشتغل على فريم الساعه لقيت أنه في دعوم ومقاومات على الربع ساعه بتتحكم في الحركه وبتمشي السعر . وبالتالي لا يمكن تجاهلها .
    أرجو افادتي .
    وهذا الشرات كمثال أخدته من شرح لأحد الاساتذه عن الدعم والمقاومه . شوف النقطه التانيه كيف انه السعر اخترقها .. ومع ذلك الاستاذ اعتبر أنه السعلا فعلا ارتد منها .
    الف شكر .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة بدون عنوان.jpg‏  

الصورة الرمزية cata.1966
    cata.1966 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    فى برنامج اتوشارت بريك اوت حسب ما وضحت لى فى مشاركه سابقه هى اختراق او كسر السعر معناها انه فى نهايه تكون النموذج وحدوث التصحيح يحدث اختراق مع العلم ان هذه الخانيه فى بعض الاحيان بتكون فاضيه خالص
    ما معنى FORECAST FROM
    ,FORECAST To
    شكرا جزيلا

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hala2244 مشاهدة المشاركة
    صباح الخير أستاذ سمير .
    أتمنى أن تكون في أتم الصحه والعافيه .
    عندي سؤال بارك الله فيك حيرني كثيرا بخصوص موضوع الدعم والمقاومه .
    أنا فاهمه فكرتها نظريا تماما . وأعرف مبدأ تبادل الأدوار فيها . لكن المشكله أني لمن بقرأ بعض المواضيع والشروحات التعليميه التي تخص هذا الموضوع . بلاقي أنه الاستاذ الي بيكون كاتب الموضوع بيحط خطوط الدعم على الشارت بطريقه غريبه أنا ما فهمتهاش . يعني .. مثلا .. احنا اتعلمنا لمن نرسم الترند بنقول أنه الخط لازم يلامس قمة القمه الي عملتها الشمعه ويفضل أن تكون من فتيل الشمعه .. وفي أسوأ الأحوال حتى لو تجاهلنا الفتيل ورسمنا الخط ملامس للجسم فبرضه يعتبر رسم مقبول . لكن اذا الخط قطع جسم الشمعه . فبنقول انه الرسم كان غلط .
    طيب بالنسبه للدعم والمقاومه أنا لقيت أنهم بيرسموه بدون اهتمام للنقطه دي . يعني بتلاقي الخط ماشي في نص جسم الشمعه . وبيعتبروه خط قوي . حتى في طريقة الوافي رحمة الله عليه لقيت الحكايه دي وخلتني ما أفهمش هما بيرسمو الخط دا على أي أساس . طيب أذا أنا كنت حرسم الخط ويكون قاطع جسم الشمعه طب أنا أعرف منين أنه السعر حيرتد .. ميمكن يكون اخترق الخط وحيطلع يدور على مقاومه تانيه .
    شوف الشارت حضرتك عشان تفهم قصدي . لأني مش عارفه أرسم خطوط الدعم والمقاومه بسبب الموضوع ده .

والشق الثاني من السؤال . أنا لمن حاولت أعمل زي طريقة الوافي رحمه الله وأحدد الدعوم والمقاومات والترندات على كل الفريمات . لقيت أن الفريم الي أنا حاشتغل عليه بقى زحمه جدا . وفيه خطوط كتير . فشفت انه أحسن حل . اني أرسم الدعم والمقاومه الي السعر ماشي فيهم حاليا وبس . ولمن يخترق أويكسر أحد الخطين . بروح مدوره على دعم تاني ويبقى الدعم الاولاني اتحول لمقاومه وخلاص . عشان يكون في تركيز في الشغل . هل هذه الطريقه صحيحه ؟؟ واذا كانت صحيحه أنهي أفضل فريم أعمل الحركه دي عليه ؟؟ لأني حاولت أني أشتغل على فريم الساعه لقيت أنه في دعوم ومقاومات على الربع ساعه بتتحكم في الحركه وبتمشي السعر . وبالتالي لا يمكن تجاهلها .
    أرجو افادتي .
    وهذا الشرات كمثال أخدته من شرح لأحد الاساتذه عن الدعم والمقاومه . شوف النقطه التانيه كيف انه السعر اخترقها .. ومع ذلك الاستاذ اعتبر أنه السعلا فعلا ارتد منها .
    الف شكر .

اهلا بك اختى هالة
    بالنسبة للدعم والمقاومة زيها زى الترند اما بالشموع او الاغلاقات او بالتوازن بينهم
    يعنى فى الصورة الدعم 149.96 ولو خليتى الشارت لاين هتلاقيه ينزل شوية وهتلاقى الشموع اللى بعده لم تخترقه
    وبالتالى كما اقولك لو محترمش الشموع يبقى اجربه لاين او اوازن بين الاتنين يعنى ممكن كما فى الصورة احترم الاغلاق ولما اختبره اختبره شموع وهكذا

بالنسبة لطريقة الوافى لما يكون فى دعوم ومقاومات كتيرة انتى اصلا بتاخدى اخر 3 دعوم ومقاومات ويكون المسافات بينهم فى حدود 50 نقطة

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cata.1966 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    فى برنامج اتوشارت بريك اوت حسب ما وضحت لى فى مشاركه سابقه هى اختراق او كسر السعر معناها انه فى نهايه تكون النموذج وحدوث التصحيح يحدث اختراق مع العلم ان هذه الخانيه فى بعض الاحيان بتكون فاضيه خالص
    ما معنى FORECAST FROM
    ,FORECAST To
    شكرا جزيلا
    وعليكم السلام ورحمة الله

بالنسبة للاختراق هو النقطة اللى بيخرج فيها السعر من النموذج لتستطيع المتاجرة وقتها
    يعنى لو مثلث هتستنى اختراقه لفوق او كسره اتحت عشان تدخل صفقتك وطول ماهو جوه المثلث انا مبتاجرش عليه معرفش ازاى هذه النقطة بتكون فاضية او انك تقصد شئ اخر

بالنسبة لكلمة forecast هى توقع والمقصود المنطقة المتوقعة من سعر ....الى سعر ....

الصورة الرمزية hala2244
    hala2244 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    اهلا بك اختى هالة
    بالنسبة للدعم والمقاومة زيها زى الترند اما بالشموع او الاغلاقات او بالتوازن بينهم
    يعنى فى الصورة الدعم 149.96 ولو خليتى الشارت لاين هتلاقيه ينزل شوية وهتلاقى الشموع اللى بعده لم تخترقه
    وبالتالى كما اقولك لو محترمش الشموع يبقى اجربه لاين او اوازن بين الاتنين يعنى ممكن كما فى الصورة احترم الاغلاق ولما اختبره اختبره شموع وهكذا

بالنسبة لطريقة الوافى لما يكون فى دعوم ومقاومات كتيرة انتى اصلا بتاخدى اخر 3 دعوم ومقاومات ويكون المسافات بينهم فى حدود 50 نقطة
    عفوا أستاذ سمير . ماذا قصدت بكلمة لاين ؟؟ أجربه لاين ؟؟ يعني ايه ؟

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hala2244 مشاهدة المشاركة
    عفوا أستاذ سمير . ماذا قصدت بكلمة لاين ؟؟ أجربه لاين ؟؟ يعني ايه ؟
    يعنى على اغلاقات الشموع وليس الهاى واللو وتقدرى تختارى الشارت كلاين بدلا من الشموع من اختيارات الميتاتريدر

الصورة الرمزية الواثق فى الله
    الواثق فى الله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بعد التحية استاز سمير لو عايز اغير الايميل بتاعى المعتمد لدى الشركةينفع عن طريق المحادثة المباشرة ولا لازم املاء طلب تغيير بيانات العضو لان بصراحة انا قلق جدا

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الواثق فى الله مشاهدة المشاركة
    بعد التحية استاز سمير لو عايز اغير الايميل بتاعى المعتمد لدى الشركةينفع عن طريق المحادثة المباشرة ولا لازم املاء طلب تغيير بيانات العضو لان بصراحة انا قلق جدا
    اهلا بك اخى الكريم
    بصراحة مش متاكد لكن راسل خدمة العملاء على [email protected] وهم هيفيدوك فيها ان شاء الله

الصورة الرمزية firstknight4
    firstknight4 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا جماعة يا ريت أعرف معلومات عن الـ swaps أو الفوائد الربوية ..وايه هى الشركات اللى لا تتعامل بها لانها حرام طبعا ... والشركات التى لا تتعامل بربح الا بالسبريد وبدون عمولات او فوائد ربوية ...؟ ثانيا انا كنت فتحت حساب تجريبى فى شركة فينكسو ..وفوجئت بأن مدة الحساب 3 ايام فقط ؟؟ فهل كل الشركات كذلك ؟ وهى مدة غير كافية إطلاقا للتعلم ...وجزاكم الله كل خير ..ووفقكم إلى ما فيه الخير والصواب

الصورة الرمزية الواثق فى الله
    الواثق فى الله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا يا باشا

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firstknight4 مشاهدة المشاركة
    يا جماعة يا ريت أعرف معلومات عن الـ swaps أو الفوائد الربوية ..وايه هى الشركات اللى لا تتعامل بها لانها حرام طبعا ... والشركات التى لا تتعامل بربح الا بالسبريد وبدون عمولات او فوائد ربوية ...؟ ثانيا انا كنت فتحت حساب تجريبى فى شركة فينكسو ..وفوجئت بأن مدة الحساب 3 ايام فقط ؟؟ فهل كل الشركات كذلك ؟ وهى مدة غير كافية إطلاقا للتعلم ...وجزاكم الله كل خير ..ووفقكم إلى ما فيه الخير والصواب
    اهلا بك اخى الكريم
    وان شاء الله تستفيد معانا فى المتداول العربى
    الاسبيرد هى فوائد تبييت نتيجة الصفقات المفتوحة وذلك لانك بتاخد قرض من البنك والفوائد هذه نتيجة القرض
    وبالنسبة للشركات فاغلب الشركات حاليا توفرحسابات خالية من الفوائد
    واغلب الشركات لا تاخذ منك الا الاسبيرد
    طبعا الحساب التجريبى شهر مثل افكسول حتى احيانا يكون اكتر من كده
    وطبعا الحساب لما ينتهى تقدر تفتح غيره مافيش مشكلة
    واى استفسارات تحت امرك

طيب وايه حكاية الـ swaps ?

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firstknight4 مشاهدة المشاركة
    طيب وايه حكاية الـ swaps ?

swap هى الفوائد الربوية

.ايه رأيك فى فينكسو ؟؟؟ وهل الموقع بيعمل دورات تدريبية من الممكن الاشتراك بها ؟؟؟؟؟؟؟ وجزاك الله كل خير

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17