صدر ديوان (ذكرى يناير) للشاعر وليد الوصيف، عن دار سندباد للنشر والتوزيع بالقاهرة مارس 2013، وجاء الكتاب فى 134 صفحة من القطع المتوسط، ولوحة الغلاف من تصميم الفنان هشام محيى.

ويضم الديوان 44 قصيدة من شعر العامية المصرية وهم: أدلى بصوتك ـ العجز فى القبطان يا مصر ـ موت الحلم ـ صوت الميدان ـ يا عم الحاكم ـ يا بلطجى ـ صورتك الجديدة ـ سبب موتى ـ قمة العار ـ فيلم قتلنا ـ والله عيب ـ لا تخجلى أيتها الفتاة ـ لا عسكر ولا إخوان ـ حزب الكنبة ـ مصريين بيقولوا مصرية ـ رسولنا أعظم نبى ـ أم الكل ـ إحنا بشر ـ العقارب واقفة ـ أنا الصواب ـ نفسى أشوفك وأنت قالعة ـ بعينى شفت ـ مش فاهمين فيه أيه؟ ـ يخرب بيت جمال ثورتك ـ كفاية عك ـ عار العار ـ صوابع روج ـ ملعونة أبو الثورة ـ إنسى رجوع الكرامة ـ بنحلم ـ ذكرى يناير ـ رحت فين ـ حق الشهيد ـ رئيس مصر ـ الدقن السياسية ـ بجد مصرى ـ الحبل السُرى ـ محفوظ فيك حقى ـ أنت مين؟ 41ـ بقينا مكسوفين ـ تكلمى ـ عصا سحرية ـ صمتك ليه؟
والجدير بالذكر أن الشاعر وليد الوصيف شاعر مصرى من مواليد قرية الدراكسة مركز منية النصر محافظة الدقهلية وتاريخ الميلاد: 28/3/1978م، وهو كاتب صحفى بالكثير من الصحف المصرية والعربية، وحاصل على المركز الثانى فى كتابة المقالات فى منتدى الأمل نت على شبكة الإنترنت2009م، وحاصل على وسام الشاعر الواعد فى مسابقة الشعر العامى من ملتقى الأدباء والمبدعين العرب 2010م، وقد صدر للشاعر من قبل: دموع قلب ـ ديوان شعر 2008م وديوان ولا ينتهى فى حبها الكلام ـ شعر ـ سندباد للنشر بالقاهرة 2010، وله تحت الطبع كتاب بعنوان (فخ الإخوان) يضم مقالاته التى يكتبها بجريدة اليوم السابع وجريدة المصرى اليوم.
ويقول الشاعر وليد الوصيف فى قصيدة (إدلى بصوتك):
إدلى بصوتك من غير لحمة
تمن الكيلو راس فى الوحله
وعمر ما بلدك ترجع أحلى
ويقف الكيلو عليك بكتير
خليك حر وإدلى بصوتك
ضاعت مصر تمن لسكوتك
إوعى الفرصة يا صاحبى تفوتك
مش عايزين نفضل طراطير
إوعى تقولى عجوز وعجوزه
وصوتك ميت ومالوش عوزه
لساك عافى وبتشرب جوزه