صفحة 15 من 21 الأولىالأولى ... 59101112131415161718192021 الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 301
    الصورة الرمزية abo reem
    abo reem غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:////////// ترويض الفوركس \\\\\\\\\\

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

حتى الان ممتاز جدا اخي ابو ريم
    واليورو ايضا لم يغلق اسفل 13520 كما تحدثت انا في موضوع الاخ عماد المغلق
    اعتقد ان من قراء موضوع السحاب سوف يفهم لماذا اخترت انت ذلك الرقم على الباوند واخترت انا ذلك على اليورو
    انا مختار بناءا على لقاء السحاب زمن وليس سعر
    يعنى سعر الامس (ايا كان السعر بالامس) لن يغلق الباوند اسفله قبل الارتداد الزمنى وليس السعرى
    وطبعا طالما السعر سوف لن يهبط لمده زمنية معينة بالتالى سوف يصعد لان مش معقول الباوند هايقف مكانه 3 ايام مشلول بدون حركة
    لذلك لم احدد مقدار الارتداد السعرى ولكن حددت مده زمنية وهى 3 ايام

الصورة الرمزية markov
    markov غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo reem مشاهدة المشاركة
    انا مختار بناءا على لقاء السحاب زمن وليس سعر
    يعنى سعر الامس (ايا كان السعر بالامس) لن يغلق الباوند اسفله قبل الارتداد الزمنى وليس السعرى
    وطبعا طالما السعر سوف لن يهبط لمده زمنية معينة بالتالى سوف يصعد لان مش معقول الباوند هايقف مكانه 3 ايام مشلول بدون حركة
    لذلك لم احدد مقدار الارتداد السعرى ولكن حددت مده زمنية وهى 3 ايام
    اعتقد كلامك فيه تلميح الى ما قلته انت في احدى المشاركات السابقه الى علاقه الزمن و رقصه الحصان

الصورة الرمزية abo reem

اعتقد كلامك فيه تلميح الى ما قلته انت في احدى المشاركات السابقه الى علاقه الزمن و رقصه الحصان
    بالظبط
    وايضا الفكرة كنت قلتها فى موضوع لقاء السحاب فى احد ردودى على الدكتور على شرف عندما طلب منى (على ما اظن) ان اشرح كيفية رسم مربع جان فقلت له اذا كان بشرح زوايا جان فيبوناتشى على السعر وكل التعليقات انتقاد والفكرة محدش مستوعبها واولهم انت (اقصد الدكتور على شرف) امال لما ادخل فى الزمن هايتعمل فيا ايه

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

مساء الفل
    اخبارك ابو ريم واخبارك ماركوف اخباركم شباب

لاحظو السوق واقف على دعوم قويه جدا واتوقع هيفضل كدا لحد بكره مستنى اخبر الفوائد علي اليورو والاسترلينى ياهتكون عامل مساعد لقوه الترند والدعم ياهتكون وسيله للكسر والهبوط
    شوفو الباوند كنت منزله بالورشه شوفو واقف على ترند ويكلى مرتكز على كام قاع
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	ق.png
المشاهدات:	34
الحجـــم:	34.4 كيلوبايت
الرقم:	357453

تحياتى ياشباب
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية abo reem

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة
    مساء الفل

لاحظو السوق واقف على دعوم قويه جدا واتوقع هيفضل كدا لحد بكره مستنى اخبر الفوائد علي اليورو والاسترلينى ياهتكون عامل مساعد لقوه الترند والدعم ياهتكون وسيله للكسر والهبوط

تحياتى ياشباب
    مساء الفل يا احلى ابو ادم فى الدنيا
    الكلاسيكى اصل كل شيئ وهو جزء لا يتجزأ من نظرية جان
    الباترن (راس وكتفين - اوتاد - مثلثات - ...الخ) بتحصل عندما يسبق السعر الزمن طبقا لنظرية جان
    وخطوط الترند الكلاسيكية قوية بلا شك لانها تمثل نقاط اتزان سعر وزمن طبقا لنظرية جان
    لذلك انا دعوتك الى هذا الموضوع من قبل لان البيتشفورك عبارة عن خطوط ترند كلاسيكية وانت استاذ الكلاسيكى
    ومن خلال البيتشفورك ربما تجد خطوط ترند قوية كنت تهملها فيما سبق او لا تعطيها الاهمية اللازمة
    لذلك اللى مايعرفش كلاسيكى احسن له مايشتغلش فى اسواق المال
    وطبعا الفلك ده حدوتة تانى والمهندس عماد عبقرى لكن انا باستغرب انه شايف ان الكلاسيكى فاشل
    تحياتى لك ولاى شارت تخطة اناملك

الصورة الرمزية الصنقور
    الصنقور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    انا بخير ولله الحمد والفضل والشكر
    موضوع لقاء السحاب كنز محدش عرف قيمته غير انت وماركوف
    كل اسئلتك كنت ناوى اشرحها لكن الموضوع تحول الى دين وفى النهاية اغلق
    لو لم يتم اغلاق هذا الموضوع سوف اجيبك على كل اسئلتك
    صلي على النبي العدنان ياعم ابو الريم
    وقول ياهادي بك نستعين
    والله مواضيعك جميعها مهمة وكل ما تنقله انت والاخوة الافاضل ولااريد ان أذكر اسماء هنا ليس كي لا أنسى احدا بل الناس الطيبة تعرف نفسها
    ولا تريد الاشارة اليها مني أنا العبد الفقير لله او من اي أحد كان من يكون
    فما يقدم بقصد الخير والإفادة لا ينتظر مقابل له
    وموضوع لقاء السحاب من المواضيع القيمة التي لم تستكمل وللأسف قد حكمت عليه أخي ايضا بأن لا يستكمل
    وقد علقت على ما جرى هناك وفي نفس الموضوع وقلت رأي الذي لن يصادره لي أحد
    وأعلم جيدا بأن النية كان موجودة لديك ولولم تكن لم تفتح الموضوع أصلا وهل هذا يعني أنها لم تعد موجودة الأن
    ارجو أن لا يكون ذلك
    ولكن أسأل هل ما تقوم به إرضاء لربك أم إرضاء لنفسك
    أحترم رغبتك في عدم الإجابة لأني حاسس بمايدور في داخلك
    ولكن ماذا تقول للذي سوف يقرأ الموضوع بعد سنتين ولا ثلا ثة ولا عشرة
    الذي يصل الى بارقة ومن ثم ........................

أعتذر مسبقا
    وأشكرك على ذوقك الرفيع وأحترم رأيك ولا نقول سوى
    قدر الله وما شاء فعل

تقبل ودي وتحياتي
    توقيع العضو
    الرزق على الله والهدى من الله فمن ماذا نخاف

الصورة الرمزية abo reem

بالظبط
    وايضا الفكرة كنت قلتها فى موضوع لقاء السحاب فى احد ردودى على الدكتور على شرف عندما طلب منى (على ما اظن) ان اشرح كيفية رسم مربع جان فقلت له اذا كان بشرح زوايا جان فيبوناتشى على السعر وكل التعليقات انتقاد والفكرة محدش مستوعبها واولهم انت (اقصد الدكتور على شرف) امال لما ادخل فى الزمن هايتعمل فيا ايه
    ركز يا ماركوف فى هذه الرسومات لاوضح لك فكرتى

الاســـم:	Untitled.png
المشاهدات:	19
الحجـــم:	14.6 كيلوبايت
الرقم:	357455

الاســـم:	Untitled2.png
المشاهدات:	18
الحجـــم:	12.5 كيلوبايت
الرقم:	357456

الصورة الرمزية markov

مساء الفل

تحياتى ياشباب
    هلا ابو ادم ، شكرا على السؤال
    بالفعل السوق الان عند مفترق طرق .. وعلى جميع الشاريين والبائعين على مختلف الازواج التحوط من صفقاتهم بالستوبات اللازمه
    تحياتي

مساء الفل يا احلى ابو ادم فى الدنيا
    الكلاسيكى اصل كل شيئ وهو جزء لا يتجزأ من نظرية جان
    الباترن (راس وكتفين - اوتاد - مثلثات - ...الخ) بتحصل عندما يسبق السعر الزمن طبقا لنظرية جان
    وخطوط الترند الكلاسيكية قوية بلا شك لانها تمثل نقاط اتزان سعر وزمن طبقا لنظرية جان
    لذلك انا دعوتك الى هذا الموضوع من قبل لان البيتشفورك عبارة عن خطوط ترند كلاسيكية وانت استاذ الكلاسيكى
    ومن خلال البيتشفورك ربما تجد خطوط ترند قوية كنت تهملها فيما سبق او لا تعطيها الاهمية اللازمة
    لذلك اللى مايعرفش كلاسيكى احسن له مايشتغلش فى اسواق المال
    وطبعا الفلك ده حدوتة تانى والمهندس عماد عبقرى لكن انا باستغرب انه شايف ان الكلاسيكى فاشل
    تحياتى لك ولاى شارت تخطة اناملك

حبيبى والله ياصحبى
    ربنا يخليك يارب ويوفقك
    والله ياصحبى كنت مفروض اقرا الموضوع بس ظروف والحادثه فانشغلت شويه بس اكيد هقرا طبعا انا صراحه مهتم باى شى كلاسيكى ممكن يضيف ليا
    تسلم ياصحبى
    بص ياصحبى زى مانت وماركوف عارفينى بالمنتدى انا ولا بدخل فى تفكير حد وزى ماقلت كتر خير اى اخ بيحاول يضيع من وقته او مجهوده فى مساعده الاخيرين سواء فاهم او لا المهم نيته
    بس زى ماانت شايف الى حصل وده الى كلمت اخى ماركوف عنه من فتره كبيره اهم شى احترام الجميع
    واكيد انت عارف ياصحبى المقوله الشهيره الادب فضلوه على العلم

وزى مانت شايف انا ممكن اشارك بورشه ابو ريم ماركوف سامر وغيرهم من الناس المحترمه علشان هما محترمين حتى لو اختلفنا فى الفكر او طريقه التحليل
    وربنا يهدى الجميع
    تحياتى ياصحبى
    آخر تعديل بواسطة ابــ آدم ــو ، 06-02-2013 الساعة 08:04 PM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية abo reem

حبيبى والله ياصحبى
    ربنا يخليك يارب ويوفقك
    والله ياصحبى كنت مفروض اقرا الموضوع بس ظروف والحادثه فانشغلت شويه بس اكيد هقرا طبعا انا صراحه مهتم باى شى كلاسيكى ممكن يضيف ليا
    تسلم ياصحبى
    بص ياصحبى زى مانت وماركوف عارفينى بالمنتدى انا ولا بدخل فى تفكير حد وزى ماقلت كتر خير اى اخ بيحاول يضيع من وقته او مجهوده فى مساعده الاخيرين سواء فاهم او لا المهم نيته
    بس زى ماانت شايف الى حصل وده الى كلمت اخى ماركوف عنه من فتره كبيره اهم شى احترام الجميع

وزى مانت شايف انا ممكن اشارك بورشه ابو ريم ماركوف سامر وغيرهم من الناس المحترمه علشان هما محترمين حتى لو اختلفنا فى الفكر او طريقه التحليل
    وربنا يهدى الجميع
    تحياتى ياصحبى
    حادثة ايه والله ما اعرف حاجة
    الف سلامة عليك
    اوعى تكون بلاك بلوك هههههههههههههه

حادثة ايه والله ما اعرف حاجة
    الف سلامة عليك
    اوعى تكون بلاك بلوك هههههههههههههه
    لا بلاك نقل ههههههههه
    الحمد لله على كل شى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية abo reem

مرفق ملف ملخص للموضوع يغنيك عن قراءة الموضوع
    ولان ربما الموضوع يغلق نزلت الملف بدون استكمال ترتيبه واعادة صياغته

الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة abo reem ، 06-02-2013 الساعة 09:06 PM

الصورة الرمزية markov

حبيبى والله ياصحبى
    ربنا يخليك يارب ويوفقك
    تسلم ياصحبى

وربنا يهدى الجميع
    تحياتى ياصحبى

لا بلاك نقل ههههههههه
    الحمد لله على كل شى
    اولا الحمد لله على السلامه وربنا يبعد عنك مصائب الطريق يا ابو ادم ، السواقين الايام هذه اصبحوا يخرجون عن الرشد وربنا يعين .
    نعم انت كلمتني كثيرا ودائما عن عدم التدخل بطرق الاخرين ، وبالفعل كانت نصيحه غاليه جدا وانا استمعت اليها ولكن متاخرا بعض الشيئ ، وبطلت اتدخل بطرق الاخرين تقريبا ، ولكن المصيبه ان الكره ارتدت في ملعبي بعد ان كنت العب في ملاعب الغير وصارت الناس تتدخل في طرقي ، والنتيجه كانت اقفال ورشاتي الواحده تلو الاخرى .. هنا قررت ان اعمل بنصيحتك الغاليه يا ابو ادم لأحاول ان اتصالح مع نفسي ومع الناس قبل كل شيئ .. وبالفعل قضيت على الفكره البائسه واحللت محلها الفكره المنفتحه ، والنتيجه كانت صفاء القلوب والتقارب والتعاون كما رايت مؤخرا مع بعض الاخوه ( دون ذكر الاسماء ) .. المذهل انني اكتشفت في هذا الوضع الجديد راحه نفسيه غريبه وحب لكل الاعضاء ولكل الورش على مختلف اتجاهاتها ، وصرت احاول تفهم كل شخص يقول ما بداخله ويعطي فكره معينه من خلال موضوع معين او مشاركه ما واحاول ان استفيد مما قال بدلا من معاكسته واحباط فكرته وبالتالي الدخول في المشاكسات التي لا تفيد ولا تغني .
    نصيحتك اخي ابو ادم بالفعل كانت غاليه والحمد لله على انني استوعبتها وان اتى ذلك الاستيعاب متاخرا بعض الشيئ ، ولكن كما يقول المثل ، خيرا للامر ان ياتي متاخرا على ان لا ياتي ابدا .
    بالمناسبه ، انتهى اليوم على اليورو دولار دون ان يقفل اسفل 13520
    تحياتي
    آخر تعديل بواسطة markov ، 07-02-2013 الساعة 01:08 AM

اولا الحمد لله على السلامه وربنا يبعد عنك مصائب الطريق يا ابو ادم ، السواقين الايام هذه اصبحوا يخرجون عن الرشد وربنا يعين .
    نعم انت كلمتني كثيرا ودائما عن عدم التدخل بطرق الاخرين ، وبالفعل كانت نصيحه غاليه جدا وانا استمعت اليها ولكن متاخرا بعض الشيئ ، وبطلت اتدخل بطرق الاخرين تقريبا ، ولكن المصيبه ان الكره ارتدت في ملعبي بعد ان كنت العب في ملاعب الغير وصارت الناس تتدخل في طرقي ، والنتيجه كانت اقفال ورشاتي الواحده تلو الاخرى .. هنا قررت ان اعمل بنصيحتك الغاليه يا ابو ادم لأحاول ان اتصالح مع نفسي ومع الناس قبل كل شيئ .. وبالفعل قضيت على الفكره البائسه واحللت محلها الفكره المنفتحه ، والنتيجه كانت صفاء القلوب والتقارب والتعاون كما رايت مؤخرا مع بعض الاخوه ( دون ذكر الاسماء ) .. المذهل انني اكتشفت في هذا الوضع الجديد راحه نفسيه غريبه وحب لكل الاعضاء ولكل الورش على مختلف اتجاهاتها ، وصرت احاول تفهم كل شخص يقول ما بداخله ويعطي فكره معينه من خلال موضوع معين او مشاركه ما واحاول ان استفيد مما قال بدلا من معاكسته واحباط فكرته وبالتالي الدخول في المشاكسات التي لا تفيد ولا تغني .
    نصيحتك اخي ابو ادم بالفعل كانت غاليه والحمد لله على انني استوعبتها وان اتى ذلك الاستيعاب متاخرا بعض الشيئ ، ولكن كما يقول المثل ، خيرا للامر ان ياتي متاخرا على ان لا ياتي ابدا .
    بالمناسبه ، انتهى اليوم على اليورو دولار دون ان يقفل اسفل 13520
    تحياتي

حبيبى الله يخليك بمصر عربيات النقل ماشاء الله دور على اى حادث او مشاكل فى المرور هتلاقى الاساس فيها عربيات النقل بيبقو مش نايمين شاربين حاجه ربنا يسترها وتيجى تكلمه يطلعك انت غلطان طيب هتعمل معاهم ايه فى ظل الوضع الامنى بتاعنا
    ربنا يسترها بس الحمد لله جت فى العربيه
    ماتشوفش شر انت والجميع ياصحبى

كويس انك فاكر ياصحبى حتى تفتكر ان ورشتك الى برضو مش عارف انت ليه قفلتها لو تفتكر ان ماشاء الله كنا برمضان وتقريبا كل الاخوه بالمنتدى ليهم مشاركات بورشتك بعد ماكانت خلافات ومشاكل وخد وهات تحولت الحمد لله لكلها نقاشات هادفه وكل واحد وطريقته حتى انت دلوقتى يوم تدخل كل الورش او المواضيع اغلبها بتلاقى وتشوف الترحيب والكلام والنقاش اختلف تمام عن الاول

وده علشان الى انت قولته ياصحبى فى الاقتباس الموضوع مش مستاهل احنا بندخل هنا علشان نتعلم من بعض ونتناقش فى حاجه بنحبها ونشتغلها مش مستهله بقا خلافات

وانا يوم بعتلك ياصحبى علشان شوفت منك وقتها انك عايز تفتح صفحه جديده وحصل بينا ود واخوه وانا بصراحه شايف للجميع كدا ودى وجهه نظرى كل واحد ليه اسلوب وليه مستوى تفكير هو حر فيه وبرضو مش شايف ان اى حد ليه دعوه او حق التدخل بتفكير حد طالما لم يتعدى الحدود او الادب
    خاصا احنا بسوق احتمالات فاى اخ بيعلق على مشاركه اخ بتهجم ملوش حق لانه كمان تهجمه واعتراضه مجرد احتمال

تحياتى ياصحبى وربنا يكرمك

اما بخصوص اليورو انا صراحه شايف دعم قوى عند 3500-3480 بس نشوف بكره هيعمله فيه ايه
    آخر تعديل بواسطة ابــ آدم ــو ، 07-02-2013 الساعة 01:56 AM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية markov

حبيبى الله يخليك بمصر عربيات النقل ماشاء الله دور على اى حادث او مشاكل فى المرور هتلاقى الاساس فيها عربيات النقل بيبقو مش نايمين شاربين حاجه ربنا يسترها وتيجى تكلمه يطلعك انت غلطان طيب هتعمل معاهم ايه فى ظل الوضع الامنى بتاعنا
    ربنا يسترها بس الحمد لله جت فى العربيه
    ماتشوفش شر انت والجميع ياصحبى

كويس انك فاكر ياصحبى حتى تفتكر ان ورشتك الى برضو مش عارف انت ليه قفلتها لو تفتكر ان ماشاء الله كنا برمضان وتقريبا كل الاخوه بالمنتدى ليهم مشاركات بورشتك بعد ماكانت خلافات ومشاكل وخد وهات تحولت الحمد لله لكلها نقاشات هادفه وكل واحد وطريقته حتى انت دلوقتى يوم تدخل كل الورش او المواضيع اغلبها بتلاقى وتشوف الترحيب والكلام والنقاش اختلف تمام عن الاول

وده علشان الى انت قولته ياصحبى فى الاقتباس الموضوع مش مستاهل احنا بندخل هنا علشان نتعلم من بعض ونتناقش فى حاجه بنحبها ونشتغلها مش مستهله بقا خلافات

وانا يوم بعتلك ياصحبى علشان شوفت منك وقتها انك عايز تفتح صفحه جديده وحصل بينا ود واخوه وانا بصراحه شايف للجميع كدا ودى وجهه نظرى كل واحد ليه اسلوب وليه مستوى تفكير هو حر فيه وبرضو مش شايف ان اى حد ليه دعوه او حق التدخل بتفكير حد طالما لم يتعدى الحدود او الادب
    خاصا احنا بسوق احتمالات فاى اخ بيعلق على مشاركه اخ بتهجم ملوش حق لانه كمان تهجمه واعتراضه مجرد احتمال

تحياتى ياصحبى وربنا يكرمك

اما بخصوص اليورو انا صراحه شايف دعم قوى عند 3500-3480 بس نشوف بكره هيعمله فيه ايه
    عداك العيب اخي ابو ادم ، اوافقك على كل ما قلته ، واتمنى من الجميع ان يستفيد من كل ما يقال ويكتب في هذا المنتدى ، ويرحب بكل الافكار الجديده والجيده وعدم محاوله احباط اصحابها وبالمقابل على الطرف الاخر عدم التعرض الى الطرق الكلاسيكيه المعتمده في اسس التحليل بما انه كان وما زال يقدم الكثير ومعتمد عند مجاميع كبيره من كبار المحللين الفنيين ، لان في الاول والاخير الاستفاده هي للجميع .. ولولا القديم لما وصلنا الى الجديد .
    تحياتي

صفحة 15 من 21 الأولىالأولى ... 59101112131415161718192021 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17