صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 108
    الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:نهائيات الفوركس ....حلها عندى !!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/مصطفى مشاهدة المشاركة
    كانت عندي نفس الفكرة و كنت هطرحها بالليل بس انت سبقتني

بالنسبة الى موضوع ان السعر يصعد و ينزل اكتر من مرة خلال الشمعة الواحدة و ده طبعا مش هيظهر في شارت الشموع اليابانية فممكن نستخدم الرينكو في الحالة دي

ثانيا ممكن نضيف للطريقة استخدام الرينج اليومي بمعنى ان الرينج او طريقة المضاعفات دلوقتي هيكون كل 15 نقطة مثلا اما في 2008 و 2009 فهيكون كل 30 او 40 نقطة . ده هيخلي الاستراتيجية مرنة اكتر

متابعينك و بالتوفيق ان شاء الله
    السلام عليكم
    أهلا دكتور مصطفى يشرفنى مرور العظماء
    ممكن بعد أذنك لو تكرمت فضلا لا أمرا نسيبنا من 2008 و2012 وكل السنين الللى فاتت واللى جايه
    ونركز فى طريقه لاتعتمد على زمن
    ولا تعتمد على انماط أو نماذج
    ولاتعتمد على تذبذب أو رالى
    انا عاوز السوق ينام نوم الثبات الشتوى ويجرى جرى الوحوش مش مهم عندى
    انا موقن جدا أن السوق له حالتين تحدثنا عنهم
    وموقن ايضا ان الحالتين ليهم نظامين ناجحين جدا جدا جدا
    تعالوا بقى ندمج النظامين زى ما السوق دايما شغال بالحالتين Mixed
    فى استراتجيه الهوامير لغيت فكره المضاعفات نهائيا
    فظهر عندى منطقه Uncontroled او غير متحكم فيها
    ساعطى لحضرتك مثال ويارب يوصلك بنفس الفكره
    فتحت عند السعر 1.3000 اليورو دولار
    كل 10 نقاط تحت حطيت امر بيع معلق سيل ستوب بواحد دولار يعنى عند 1.2990 - 12980 - 1.2970 -1.2960- ..........
    وكملت كده لحد 20 أوردر
    وعملت عكس الكلام دا فوق حطيت اوامر شراء معلق باى ستوب عند 1.3010 - 1.3020- 1.3030 - 1.3040 ............
    وعملت كده لحد 20 اوردر فوق أيضا
    لو جيت كمان شويه بعدميتحرك السوق ممكن تلاقى سيناريو من دول موجود
    نزل السعر واتفعل أول اوردر
    وبعدين طلع السعر وفتح عدد 11 اوردر شراء
    طبعا حتكون كسبان بالشوال وممكن تقفل كل الصفقات وشكرا على كده
    طيب فى سيناريو اخر ركز معايا هنا
    ان السعر ينزل يفعل صفقتين بيع الاول
    وبعدين يعكس ويطلع يفعل 5 صفقات شراء
    فى الحاله دى انت محتاج على الاقل عدد 7 صفقات شراء فوق عشان تخرج من خساره الصفقتين اللى اتعكسوا عليك من تحت اللى هما صفقتين البيع
    يعنى انت محتاج كمان تفعل صفقتين شرا على ال5 صفقات اللى اتفعلوا لان 5 لايكفى
    طيب مين يقول ان دا يكفى ولا لا يكفى ؟
    شيت اكسيلل كنت عامله وفيه الاستيب واللوت عند كل مستوى ويقولك حتكسب كام فى كل سيناريو وحتخسر كام ونقطه التعادل فين
    كله بالورقه والقلم - كله لوجيك ولا مؤشرات ولا كواكب ولا سجق ولا عكاوى
    طيب لو السعر مطلعش كمان 20 نقطه عشان يفعل المستويين دول
    وبعدين سحب على تحت تانى ونزل وهبط تانى
    مش كله وارد بردو؟؟؟ فى 2008 وفى 2050 !!!
    طيب فى الحاله دى انا بندم واقول دا السوق النهارده متذبذب ويارتنى دخلت مضاعفات
    زمانه فتح وفعل ولم الدنيا كلها وقفلت صفقاتى
    يبقى انا فى الرانج اللى هو غير متحكم انا عاوز اشتغل مضاعفات
    واول ما اخرج فى الرانج الامن اللى يخلينى اكسب حتى لو فى انعكاس اوقف العمل بنظام المضاعفات والاتنين يكونوا شغالين جنبا الى جنب
    طيب ناخد هدنه كده بعد المثال دا وبعدين نكمل وانا جاهز لاى استفسار
    اتعقد المثال دا رد على الاخ اللى طلب منى بعض التوضيح وان شاء الله نكمل بتفاصيل اكتر
    دمتم بكل خير

الصورة الرمزية batttot
    batttot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ببساطه التذبذب فى وجهه نظرى انا اعرفه بالتالى هو الكميه التى بتحركها السوق بحيث حسابى يقدر يغطيها مستريح
    يعنى مثلا انا حديكم مثال كان معايا لما قولت بسم الله وانا مبتدئ 2000 دولار
    وكنت بشتغل مضاعفات 1-2-4-8-16 على الباوند كل 10 نقاط من الساع 8 مساءا توقيت مصر مبتدئ بقى نعمل ايه مكنش فيه خبره
    لكن ضربت معايا وسحبت بعد 4 ايام فقط 1700 دولار !!!!

وكنت بقول انى مستريح لما كنت بفتح 1-2-4-8 يعنى 3 مضاعفات
    وكنت شغال فى الاتجاهين والدنيا كانت زى الفل
    اول لما طلع الباوند ويرتد فقط 10 نقاط اجنى الارباح
    لحد ماجات الازمه 80 نقطه والحساب طار
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي الكريم صاحب الموضوع انا قرأت كلماتك هذه واحببت ان اصلح بعض الالتباس اذا سمحت لي

تعريفك للتذبذب من وجهة نظري الشخصيه ومن واقع خبرتي في السوق وتعاملي مع المضاعفات هو تعريف يقترب من الخطأ اكثر من اقترابه من الصواب

اخي الكريم عند الحديث عن المضاعفات انت تتعامل مع اسلوب احصائي يعتمد علي الارقام فقط والارقام هذه تنتج من حركةالسعر فقط لا غير
    لذلك اذا اعتربتان التذبذب هو المقدرا الذي يتحمله حسابك يكون تعريف يهمل جدا معني التذبذب من واقع حركة السعر لانه ببساطه اذا كان حسابي مليون اذن انا تذبذبي يكون في رينج يصل الي مئات النقاط ........

التذبذب اخي الكريم هو انحصارالسعر في عدد محدد من النقاط صعودا وهبوطا بدون ان ينجح السعر في ان يتخذ اتجاه واضح ,,,,,,,, كأن يصعد ويهبط في مدي 30 نقطه بمعني يصعد الي 35 نقطه ويهبط 40 ويصعد 28 ويهبط 30 ويصعد 40 وهكذا فبرغم من ان الحركه السعريه مختلفه في الصعود والهبوط كل مره الا انها محصلتها هي انحصار السعر في ايطار 30 نقطهتقريبا وينزاح السعر خارجها ليعود مره اخري .....وهكذا
    اذن التذبذب هو حركه سعريه في ايطار نقاط محدد مسبقا بناءعلي العلوم الاحصائيه...........
    فمثلا اعطيكم قيمة تذبذب لليورو دولار وتابعوها علي الشارت ولاحظو كيف تفرق من عمله لاخري علي حسب مدي تحرك كل عمله
    فاليورو دولار يتذبذب في نطاق 26 نقطه وتابعوه علي الشارتات كما يحلو لكم وجربو فواصل اكبر ك 50 او 70 وجربو فواصل اقل ك 15 او 10 سوف تجدون ان هذه القيمه هي افضل قيمه لتجنب التذبذب علي اليورو دولار لان اقل من 26 نقطه او اعلي منها سوف تجدون ان السعر يصل الي مضاعفات اكثر من 5 مضاعفات ويمكنكم ان تجربو هذا الامر بنفسكم ...............
    همسه اخيرا يمكن ان تقربو الرقم 26 ليصبح 30 نقطه اي انه قيم تذبذب اليورو دولار هي من 26 الي 30 نقطه بالاسبريد
    .................................................. .................................................

اعتذر عن التطويل فهذا كان جزء من شرح طويل عن ما احب ان اسميه فلسفة المضاعفات فالمضاعفات لها اسس وقواعد علي الاقل من وجهة نظري المتواضعه وكلما وجدت من يقول شيئا يستحق التعليق لا اتردد في الكتابه ..............

اتمني لكم التوفيق
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة batttot مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي الكريم صاحب الموضوع انا قرأت كلماتك هذه واحببت ان اصلح بعض الالتباس اذا سمحت لي

تعريفك للتذبذب من وجهة نظري الشخصيه ومن واقع خبرتي في السوق وتعاملي مع المضاعفات هو تعريف يقترب من الخطأ اكثر من اقترابه من الصواب

اخي الكريم عند الحديث عن المضاعفات انت تتعامل مع اسلوب احصائي يعتمد علي الارقام فقط والارقام هذه تنتج من حركةالسعر فقط لا غير
    لذلك اذا اعتربتان التذبذب هو المقدرا الذي يتحمله حسابك يكون تعريف يهمل جدا معني التذبذب من واقع حركة السعر لانه ببساطه اذا كان حسابي مليون اذن انا تذبذبي يكون في رينج يصل الي مئات النقاط ........

التذبذب اخي الكريم هو انحصارالسعر في عدد محدد من النقاط صعودا وهبوطا بدون ان ينجح السعر في ان يتخذ اتجاه واضح ,,,,,,,, كأن يصعد ويهبط في مدي 30 نقطه بمعني يصعد الي 35 نقطه ويهبط 40 ويصعد 28 ويهبط 30 ويصعد 40 وهكذا فبرغم من ان الحركه السعريه مختلفه في الصعود والهبوط كل مره الا انها محصلتها هي انحصار السعر في ايطار 30 نقطهتقريبا وينزاح السعر خارجها ليعود مره اخري .....وهكذا
    اذن التذبذب هو حركه سعريه في ايطار نقاط محدد مسبقا بناءعلي العلوم الاحصائيه...........
    فمثلا اعطيكم قيمة تذبذب لليورو دولار وتابعوها علي الشارت ولاحظو كيف تفرق من عمله لاخري علي حسب مدي تحرك كل عمله
    فاليورو دولار يتذبذب في نطاق 26 نقطه وتابعوه علي الشارتات كما يحلو لكم وجربو فواصل اكبر ك 50 او 70 وجربو فواصل اقل ك 15 او 10 سوف تجدون ان هذه القيمه هي افضل قيمه لتجنب التذبذب علي اليورو دولار لان اقل من 26 نقطه او اعلي منها سوف تجدون ان السعر يصل الي مضاعفات اكثر من 5 مضاعفات ويمكنكم ان تجربو هذا الامر بنفسكم ...............
    همسه اخيرا يمكن ان تقربو الرقم 26 ليصبح 30 نقطه اي انه قيم تذبذب اليورو دولار هي من 26 الي 30 نقطه بالاسبريد
    .................................................. .................................................

اعتذر عن التطويل فهذا كان جزء من شرح طويل عن ما احب ان اسميه فلسفة المضاعفات فالمضاعفات لها اسس وقواعد علي الاقل من وجهة نظري المتواضعه وكلما وجدت من يقول شيئا يستحق التعليق لا اتردد في الكتابه ..............

اتمني لكم التوفيق
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أشكرك لمداخلتك والمعنيين بالنسبالى صحييح ولكن انا انظر للحسابات الضعيفه جداا مثل ال50 دولار
    فى بعض المشاركات حولت 48 دولار الى اكتر من 680 ولما وضعت الريبورت الناس قالتلى مفبركه كالعاده هههههههههههه
    انا اقصد هنا اننى يمكننى العمل بالمضاعفات وانظر الى الرانج الذى يتحمله الحساب واعتبره تذبذب
    شكرا لمداخلتك أخى الغالى

الصورة الرمزية a7med920

دى احد الصور من الفيديو الموجود بالهوامير
    الصوره ملطقته من الفيديو رقم 11 وكانت على الباوند
    لاحظوا السعر طار على فوق خلال يومين تلاته وجميع صفقات الشراء تفعلت
    ولو كان فيه صفقات اكتر كانت تفعلت ايضا
    متتخضوش فعلا دا مكسب يوم او يومين لكن زى مابقولكم الطريقه تحتاج الى دمج اليه التذبذب
    اترككم مع الصوره
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 11.png‏  

الصورة الرمزية a7med920

انظروا ولاحظوا ايضا انك عندما تكون على بروفيت موجب يعنى كسبان على طول بيكون الايكويتى اعلى من البلانس ودا مفيد للناس اللى تقول مش حقدر أفتح صفقات اكتر عشان رصيدى مش بيتحمل
    البلانس فى حدود 10 الاف
    والايكويتى فى حدود 20 الف مثلا

يتبع ولنا رجعات يعون الله بس الهمه معايا انا مش شايف بصراحه ولا أى افكار طلعت لحد دلوقتى !!

الصورة الرمزية kira-h
    kira-h غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med920 مشاهدة المشاركة

......

فتحت عند السعر 1.3000 اليورو دولار
    كل 10 نقاط تحت حطيت امر بيع معلق سيل ستوب بواحد دولار يعنى عند 1.2990 - 12980 - 1.2970 -1.2960- ..........
    وكملت كده لحد 20 أوردر
    وعملت عكس الكلام دا فوق حطيت اوامر شراء معلق باى ستوب عند 1.3010 - 1.3020- 1.3030 - 1.3040 ............
    وعملت كده لحد 20 اوردر فوق أيضا

.....

يا أخي لقد اقتربت من طريقتي الخاصة والمفضلة لي في التداول لكن يوجد أخطاء قاتلة في باقي التفاصيل

أضف إلى الاقتباس بالأعلى ما يلي :
    + هدف إجمالي بالنقاط في حدود 90 نقطة أي هدف إجمالي لـ 4 صفقات متتالية (بعد خصم السبريد نقطتين )
    بعد ضرب الهدف تغلق فقط الصفقات المفعلة وتترك الصفقات المعلقة كما هي ـ وهكذا حصد أرباح كل 4 صفقات
    + وبفرض عدم تحقق الهدف الاجمالي يجب إغلاق الكل عند انعكاس 20 نقطة لآخر صفقة مفعلة (الاغلاق العكسي وتقبل خسارة بسيطة ) وفتح صفقة ماركت عكسية ومعها صفقات معلقة عكسية وهكدا إلى ما شاء الله
    + كل الصفقات بلوت موحد وبدون مضاعفات
    وكإحتياط من انقطاع النت أو الكهرباء أو إغلاق السوق نضع ستوب لوز 25 نقطة وهدف 65 نقطة لكل صفقة
    وأيضا تفعيل التريلينغ ستوب 25 نقطة لضمان الصفقات الرابحة في حالة حدوث الانعكاس المفاجئ قد يسبب عدم تفعيل الاغلاق العكسي
    + نقطة الدخول يجب أن تكون بعدد نفسي كما ذكرت بمثالك يعني 00.... 10.... 20.... 30 ....
    + أفضل عملة على الاطلاق اليورو دولار لأنه حركي وتذبذبه العنيف في حدود 3 أيام بالكثير يليه رالي يعوض كل شيء

الستايتمنت التالي تنفيذ لهذه الطريقة تماما والحمد لله ماشية تمام كما درستها بالورقة والقلم رياضيا <a

لكن يجب أن تتحمل دورة الخسائر والتي قيمتها تساوي ثلث قيمة الأرباح وفي أحلك ظروف السوق كالشهر الماضي

والجميل في الطريقة إمكانية العمل بمخاطرة في حدود 10% فتخيل النتائج عند حصول فقط رالي 60 نقطة وماذا عن رالي 150 نقطة أكيد تعويض كل الخسائر وأرباح جيدة ويستحيل ضرب المارجن كول

بالتوفيق
    آخر تعديل بواسطة kira-h ، 29-12-2012 الساعة 08:04 AM
    توقيع العضو
    متداول فوركس، ومبرمج mql

الصورة الرمزية النابلسي
    النابلسي غير متواجد حالياً عضو نشيط

تفكير ممتاز ياشباب )))) بارك الله فيكم

الصورة الرمزية zamalek
    zamalek غير متواجد حالياً عضو نشيط

ازيك يا بش مهندس احمد
    بس حبيت اسلم
    توقيع العضو
    لا تبحث عن الحل السحري لأنه ببساطه محدش عارف حاجه ..

الصورة الرمزية mercury_man
    mercury_man غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 مشاهدة المشاركة
    كلام موزون و فيه اصرار
    اتمنى تكملة الفكره ان شاء الله لان فعلا لا يوجد اتجاه ثالث للسوق

و ممكن تاخذ فى الاعتبار اثناء بناء نظامك على وجود جابات اثناء اغلاقات السوق قد تكون كبيره و تكون خطر ان كانت الفكره تتضمن ابقاء العقود فتره كبيره

و احب بس اضيف اننا
    فى حاله الرينج مش لازم نضاعف كل 10 نقاط ممكن كل 50-70 نقطه هاتدى الحساب روح اكتر لو حصل رالى ليس بالمدمر
    و فى حاله الرالى موجود ايضا فكرة اخونا سوبلكس و المضاعفات العكسيه الى جانب فكره الهوامير

انا قبل كده فعلا كنت حاولت اطبق فكرتك عام 2008 على حساب كبير شويه و اشتغلت مضاعفات فى نفس الاتجاه و عكسيه على نفس الزوج لكنها فشلت مع نزول الباوند اكثر من 300 نقطه

ولى عوده الى حين الاطلاع على موضوع الهوامير

معجب جدا باصرارك و اسلوبك و متابع معك
    تحياتى
    اخوك م.نور الدين

افضل ما قرأت في الموضوع هو المشاركة في الاقتباس اعلاه
    يدل على شخص يعرف عن ماذا يتكلم الموضوع وعنده خبرة بهذا المجال

للشخص صاحب الموضوع
    مع كل الاحترام والتقدير اقول له
    اني لم افهم منه غير
    انه عنده سيستم ويريد دمج سيستم الرالي مع سيستم التذبذب
    ويعود ليكرر الكلام نفسه
    بدون تفاصيل
    بدون طريقة ادارة مخاطرة
    بدون كشف حسابات
    بدون حتى ان نعرف ما هو المطلوب
    ارجو التوضيح اكثر .

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h مشاهدة المشاركة
    يا أخي لقد اقتربت من طريقتي الخاصة والمفضلة لي في التداول لكن يوجد أخطاء قاتلة في باقي التفاصيل

سلام عليكم لو دى طريقتك ياريت التفاصيل بمثال

أضف إلى الاقتباس بالأعلى ما يلي :
    + هدف إجمالي بالنقاط في حدود 90 نقطة أي هدف إجمالي لـ 4 صفقات متتالية (بعد خصم السبريد نقطتين )

طيب ازاى هدف 4 صفقات 90 نقطه وانا ساعتها حيكون عندى مفعل 9 صفقات لو مشينا 10-20-30-40-50-60-70-80-90 ؟؟؟

بعد ضرب الهدف تغلق فقط الصفقات المفعلة وتترك الصفقات المعلقة كما هي ـ وهكذا حصد أرباح كل 4 صفقات

لو حتحصد ارباحك بعد 4 سفقات يبقى عمر ما الهدف حيكون 90 نقطه ثم ليه 90 نقطه اشمعنى يعنى؟

+ وبفرض عدم تحقق الهدف الاجمالي يجب إغلاق الكل عند انعكاس 20 نقطة لآخر صفقة مفعلة (الاغلاق العكسي وتقبل خسارة بسيطة ) وفتح صفقة ماركت عكسية ومعها صفقات معلقة عكسية وهكدا إلى ما شاء الله

انت عارف يعنى ايه نقفل بعد 20 نقطه ؟ يعنى لو فعلنا 2 بيع تحت وبعدين السعر طلع وفعلنا 5 صفقات شرا فوق وبعدين عكس تانى 20 نقطه لتحت حيكون عندك خساره فادحة
    ثم بعد ذلك عاوز تدخل مع الماركت بيع وتحط اوردرات عشان يفعلهالك وبعدين يطلع تانى شرا ياراجل انت الفلوس بتلقاها فى الشارع ولا احنا اللى مش فاهمين المثال؟؟

+ كل الصفقات بلوت موحد وبدون مضاعفات
    طيب ما انا قولت كده انت مازلت لاتفهم قصدى انى عندى سيستمين منفصلين تماما واحد مضاعفات وواحد بلوت ثابت للرالى

وكإحتياط من انقطاع النت أو الكهرباء أو إغلاق السوق نضع ستوب لوز 25 نقطة وهدف 65 نقطة لكل صفقة

طيب افرض السعر نزل فعل صفقتين بيع وبعدين ارتد تانى وضرب الاستوب وبعدين فتح صفقتين شراء وبعدين نزل تانى وضرب الاستوب؟؟؟ياراجل دى المضاعفات فى الحاله دى احسن الاستوب لوز دا معمول فقط للعرب اللى رصيدهم اكبر من 7مليون دولار لازم يكون فيه مرونه بعد دخول الصفقات وعموما مشكل النت واللابات والكمبوترات والكلام دا كله والله محلوله بعون الله

وأيضا تفعيل التريلينغ ستوب 25 نقطة لضمان الصفقات الرابحة في حالة حدوث الانعكاس المفاجئ قد يسبب عدم تفعيل الاغلاق العكسي

معاك فى النقطه دى عين العقل والله

+ نقطة الدخول يجب أن تكون بعدد نفسي كما ذكرت بمثالك يعني 00.... 10.... 20.... 30 ....

تمام تمام تمام بردو انا معاك فى دى ولكن عندى اقتراح مارايك فى اختار الاستيب بدل ما هى عدد نفسى ومخى واعصابى اننا نختارها فى خدمه المضاعفات او حتى الرنج اللى ممكن السعر يمشيه ويرتد تانى وطبعا احنا مش عارفين العمله حترتد امتى ولا حتموت ازاى ولا حندفنها امتى انما على قدر الاجتهاد فقط

+ أفضل عملة على الاطلاق اليورو دولار لأنه حركي وتذبذبه العنيف في حدود 3 أيام بالكثير يليه رالي يعوض كل شيء

ط

الستايتمنت التالي تنفيذ لهذه الطريقة تماما والحمد لله ماشية تمام كما درستها بالورقة والقلم رياضيا <a

لكن يجب أن تتحمل دورة الخسائر والتي قيمتها تساوي ثلث قيمة الأرباح وفي أحلك ظروف السوق كالشهر الماضي

والجميل في الطريقة إمكانية العمل بمخاطرة في حدود 10% فتخيل النتائج عند حصول فقط رالي 60 نقطة وماذا عن رالي 150 نقطة أكيد تعويض كل الخسائر وأرباح جيدة ويستحيل ضرب المارجن كول

بالتوفيق
    سلام عليكم
    عدنا
    بالاقتباس الرد

الصورة الرمزية kira-h

سلام عليكم
    عدنا
    بالاقتباس الرد
    للأسف لم تدرس مشاركتي بدقة، فقط عندي خطأ في الستوب لوز نضعه 110 نقاط لكل صفقة كاحتياط

المهم الشرح بالشارتات
    لنأخذ كمثال يوم 21-12-2012 فريم الربع ساعة كي تتضح الانعكاسات ويحتوي هذا اليوم على رالي وتذبذب
    وصور لكل سيناريوهات وتخيل تكوين الشموع في كل تفعيل لمستوى صفقة كي تتضح الصورة
    على فكرة لا يجب وضع اوامر بيع وشراء في آن واحد لكن يمكن وضعها في أول تفعيل للطريقة والفرق بين المجموعتين يكون في حدود 20 نقطة ثم تبدأ الرحلة اللانهائية ...

الربح الاجمالي لهذا اليوم 190 نقطة
    ودي فقط لراليات بسيطة فماذا عن الرالي القوي ؟؟؟؟

ده غير لو العمل على حساب إي سي إن فالربح الاجمالي يكون تقريبا 96 نقطة بعد خصم السبريد القليل
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏   2.png‏   3.png‏  
    آخر تعديل بواسطة kira-h ، 29-12-2012 الساعة 07:29 PM
    توقيع العضو
    متداول فوركس، ومبرمج mql

الصورة الرمزية kira-h

يوجد عندي خطأ في الشارت التاني لكن غير مهم المهم أن تصل الفكرة

وعند ضرب الهدف الاجمالي لا يتم غلق باقي الصفقات المعلقة بل تبقى مفعلة كما هي إلى أن يحدث انعكاس 20 نقطة الاغلاق العكسي لكل الصفقات وفتح أوامر عكسية في نفس الوقت
    عند دمج المضاعفات مع هذه الطريقة يتم ربح كل حركة السوق لكن بشرط أن لا تتخطى المخاطرة 1% مع السبريد القليل وسرعة التنفيذ

نتيجة المضاعفات حتى الان بالرغم من ان المخاطرة 5%
    آخر تعديل بواسطة kira-h ، 29-12-2012 الساعة 08:00 PM
    توقيع العضو
    متداول فوركس، ومبرمج mql

الصورة الرمزية a7med920

يوجد عندي خطأ في الشارت التاني لكن غير مهم المهم أن تصل الفكرة

وعند ضرب الهدف الاجمالي لا يتم غلق باقي الصفقات المعلقة بل تبقى مفعلة كما هي إلى أن يحدث انعكاس 20 نقطة الاغلاق العكسي لكل الصفقات وفتح أوامر عكسية في نفس الوقت
    عند دمج المضاعفات مع هذه الطريقة يتم ربح كل حركة السوق لكن بشرط أن لا تتخطى المخاطرة 1% مع السبريد القليل وسرعة التنفيذ

نتيجة المضاعفات حتى الان بالرغم من ان المخاطرة 5%
    كده فكترتك وصلت ودا اللى وصلنا له من سنه تقريبا ولكن يعيبه التذبذب
    بالنسبه للخطا انا خلاص اكتشفته لكن الفكره فعلا وصلت
    انا عندى أكتر من استفسار
    1- انت تضع اول امر على بعد 30 نقطه من سعر الافتتاح ولا انت تدخل مثلا ماركت بيع او شرا وتشوف النتيجه ؟
    2- انت تختار ان تغلق الصفقات الاربعه عند الوصول الى الهدف الذى من المفترض عند الصفقه المعلقه رقم 5 اذن هل تغلق الصفقات الاربعه أولا ثم تبدا من جديد أم انك فعلا تفعل الصفقه الخامسه ولكنك لاتغلقها ؟ وتتركها وتنتظر ان تكون انعكاسيه او اتجاهيه ؟؟

3- اذا تم ضرب الاستوب وهو 20 نقطه بعد تفعيل صفقه واحده كما فى الصوره رقم 3 ثم تم وضع أوامر عكسيه كما فى الصور ثم هبط السعر من جديد ليضرب استوب فى رأيك كيف يمكن دمج المضاعفات فى هذا الرنج من الذبذب العنيد ؟ انا اعلم ان 20 نقطه راضيين بيهم كخساره لكن ان حدثت 4مرات فى اليوم ستأكل ارباح رالى واحد وكان شيئا لم يكن واعتقد ان هذا المود هو الوحيد الذى كان ينفع فيه مضاعفات خفيفه يعنى 10 سنت 20 سنت 40 سنت وهكذا
    4- فى رأيك ماذا لو تم ضررب استوبات كثيره ليلا فى فتره الركود الاسيوى ؟ انا اعلم ان الرالى والتذبذب ليس لهم مواعيد ولكن الارجح للتذبذب هو ليلا ويمكن ان يأكل المكسب الذى تم الحصول عليه صباحا
    5- هل سيكون للمضاعفات مكان معين ورانج ثابت يتم التوقف بها فى حال حصول رالى ؟ انت تعلم اذا تم دمج المضاعفات فى رانج 20 نقطه فوق و20 نقطه تحت مثلا اى 40 نقطه يمكن ان يطير السعر بعدها 200 نقطه فى احد الاتجاهات انا اعلم ان الرالى سيكون مفيد هنا ولكن اين نضع حد المضاعفات وهل نقبل خسارتها ؟
    6- فى حال تفعيل صفقتين ثم تم الانعكاس لتغلق الصفقتين ستكون الخساره 30 نقطه 20+10 فى رأيك هل هذه الخساره يمكن تعويضها ام يمكن معالجتها بالدمج
    انتظر اجاباتك وبدانا فعلا فى طرح افكار عديده ولعل الموضوع خير ان شاء الله

الصورة الرمزية kira-h

كده فكترتك وصلت ودا اللى وصلنا له من سنه تقريبا ولكن يعيبه التذبذب
    بالنسبه للخطا انا خلاص اكتشفته لكن الفكره فعلا وصلت
    انا عندى أكتر من استفسار
    1- انت تضع اول امر على بعد 30 نقطه من سعر الافتتاح ولا انت تدخل مثلا ماركت بيع او شرا وتشوف النتيجه ؟
    الدخول ماركت على أي أساس سواء حسب البيفوت أو لون إغلاق أول شمعة ربع ساعة ... أو حتى عشوائيا ... المهم تدخل ماركت شراء وأوامر معلقة شراء ستوب أو بيع وأوامر معلقة بيع ستوب

2- انت تختار ان تغلق الصفقات الاربعه عند الوصول الى الهدف الذى من المفترض عند الصفقه المعلقه رقم 5 اذن هل تغلق الصفقات الاربعه أولا ثم تبدا من جديد أم انك فعلا تفعل الصفقه الخامسه ولكنك لاتغلقها ؟ وتتركها وتنتظر ان تكون انعكاسيه او اتجاهيه ؟؟
    تمام الحالة التانية ،ولم أبدأ من جديد مادام الرالي في صالحي ...

3- اذا تم ضرب الاستوب وهو 20 نقطه بعد تفعيل صفقه واحده كما فى الصوره رقم 3 ثم تم وضع أوامر عكسيه كما فى الصور ثم هبط السعر من جديد ليضرب استوب فى رأيك كيف يمكن دمج المضاعفات فى هذا الرنج من الذبذب العنيد ؟ انا اعلم ان 20 نقطه راضيين بيهم كخساره لكن ان حدثت 4مرات فى اليوم ستأكل ارباح رالى واحد وكان شيئا لم يكن واعتقد ان هذا المود هو الوحيد الذى كان ينفع فيه مضاعفات خفيفه يعنى 10 سنت 20 سنت 40 سنت وهكذا
    إذا أردت دمج المضاعفات فيجب إلغاء الصفقة2 وتجعل أول صفقة بـ هدف يساوي الستوب=20بيب، وتجعل باقي الأوامر المعلقة بهدف 10 نقاط وستوب 20 (ويتم إلغاء فكرة الهدف الاجمالي)
    والسيناريو دائما خسارة آخر صفقة معلقة وتفعيل مضاعفة واحدة ، أما باقي الأوامر بلوت أساسي موحد وهكذا ...
    لكن يجب الدخول بنسبة مخاطرة 1% أو أقل ...

4- فى رأيك ماذا لو تم ضررب استوبات كثيره ليلا فى فتره الركود الاسيوى ؟ انا اعلم ان الرالى والتذبذب ليس لهم مواعيد ولكن الارجح للتذبذب هو ليلا ويمكن ان يأكل المكسب الذى تم الحصول عليه صباحا
    بالنسبة للتذبذب فلا تنسى أن الاغلاق العكسي هو 20 نقطة وأعتبره متوسط تذبذب اليورو وأخصى خسارة تصل لخمس إغلاقات متتالية فقارنها بتحقيق هدف واحد ...
    وليس دائما الآسيوي به تذبذب وأيضا اليورو يتأثر بانفجارات الين المفاجئة لذلك من الافضل استغلال كل أوقات السوق

5- هل سيكون للمضاعفات مكان معين ورانج ثابت يتم التوقف بها فى حال حصول رالى ؟ انت تعلم اذا تم دمج المضاعفات فى رانج 20 نقطه فوق و20 نقطه تحت مثلا اى 40 نقطه يمكن ان يطير السعر بعدها 200 نقطه فى احد الاتجاهات انا اعلم ان الرالى سيكون مفيد هنا ولكن اين نضع حد المضاعفات وهل نقبل خسارتها ؟
    يتم الدخول فقط في مضاعفة واحدة بأول صفقة بعد إغلاق الصفقة الخاسرة ، أما باقي الأوامر فهي بلوت أساسي موحد
    والمضاعفة فقط لتعويض نقاط خسارة آخر صفقة

6- فى حال تفعيل صفقتين ثم تم الانعكاس لتغلق الصفقتين ستكون الخساره 30 نقطه 20+10 فى رأيك هل هذه الخساره يمكن تعويضها ام يمكن معالجتها بالدمج
    يمكن تعويض كل الخسائر في رالي واحد بهدف واحد

انتظر اجاباتك وبدانا فعلا فى طرح افكار عديده ولعل الموضوع خير ان شاء الله
    الإجابات في الاقتباس
    وكما أنه في أصعب ظروف السوق يتم ضرب 5 أو 6 ستوبات متتالية لكن لابد من حصول رالي متوسط القوة يعني في حدود 100 نقطة يضرب فيها على الأقل هدفين متتاليين يتم خلالها التعويض والربح
    فما بالك عندما يكون السوق على طبيعته بأخبار يومية قوية يصل الرالي فيه إلى 200 نقطة تخيل فقط الموقف ستكسب آلاف النقاط ولدرجة لن يستطيع الفري مارجن تغطية باقي الصفقات المعلقة

الفكرة فقط أنك ترمي الطعم للسوق وسيرفضها عدة مرات لكن عندما يقبلها ستصطاد الرالي من أوله إلى آخر انعكاس

الاختبار بالستايتمنت السابق هو لشهر 12 فراجح شارت هذا الشهر ، أنا اعتبره أفضل شهر كاختبار لأنه عنيف تذبذبا وراليا ـ والعمل 24h/24h بدون توقف

وأفضل طريقة هي بدون مضاعفات لأنه يعطيك إمكانية رفع المخاطرة إلى 10% من الحساب وأكثر ربحية طبعا
    أما بالمضاعفات قهي مضمونة الربح 100% بمخاطرة 1% أو أقل وتنفع للحسابات الكبيرة كـ 100 ألف دولار تعطيك ربح شهري أكثر من 5% ويعتبر ربح جيد جدا

ملاحظة : لنفرض أن طريقة المضاعفات خسرت أقصى مضاعفة فستكون الخسارة في حدود 20 % من رأس المال لأنه يوجد ستوب لوز
    وبذلك ممكن أن نقول يستحيل ضرب المارجن كول

بالتوفيق
    آخر تعديل بواسطة kira-h ، 29-12-2012 الساعة 11:36 PM
    توقيع العضو
    متداول فوركس، ومبرمج mql

الصورة الرمزية a7med920

الإجابات في الاقتباس
    وكما أنه في أصعب ظروف السوق يتم ضرب 5 أو 6 ستوبات متتالية لكن لابد من حصول رالي متوسط القوة يعني في حدود 100 نقطة يضرب فيها على الأقل هدفين متتاليين يتم خلالها التعويض والربح
    فما بالك عندما يكون السوق على طبيعته بأخبار يومية قوية يصل الرالي فيه إلى 200 نقطة تخيل فقط الموقف ستكسب آلاف النقاط ولدرجة لن يستطيع الفري مارجن تغطية باقي الصفقات المعلقة

الفكرة فقط أنك ترمي الطعم للسوق وسيرفضها عدة مرات لكن عندما يقبلها ستصطاد الرالي من أوله إلى آخر انعكاس

الاختبار بالستايتمنت السابق هو لشهر 12 فراجح شارت هذا الشهر ، أنا اعتبره أفضل شهر كاختبار لأنه عنيف تذبذبا وراليا ـ والعمل 24h/24h بدون توقف

وأفضل طريقة هي بدون مضاعفات لأنه يعطيك إمكانية رفع المخاطرة إلى 10% من الحساب وأكثر ربحية طبعا
    أما بالمضاعفات قهي مضمونة الربح 100% بمخاطرة 1% أو أقل وتنفع للحسابات الكبيرة كـ 100 ألف دولار تعطيك ربح شهري أكثر من 5% ويعتبر ربح جيد جدا

ملاحظة : لنفرض أن طريقة المضاعفات خسرت أقصى مضاعفة فستكون الخسارة في حدود 20 % من رأس المال لأنه يوجد ستوب لوز
    وبذلك ممكن أن نقول يستحيل ضرب المارجن كول

بالتوفيق
    والله فهمت عليك اكتر من نصف الكلام لكن التجربه بالعين مش حتنفع
    لان زى ما انا قولت فى مشاركه سابقه لى ان ممكن تكون شمعه طولها50 نقطه ولكن طلعت ونزلت مليون مره قبل ان يكتمل الشكل النهائى لها
    وبالتالى التجربه خير دليل ان شاء الله عند افتتاح السوق بعد الاجازه

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17