النتائج 1 إلى 3 من 3
  1. #1
    الصورة الرمزية atef11111
    atef11111 غير متواجد حالياً موقوف
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الإقامة
    مصر
    العمر
    45
    المشاركات
    518

    افتراضي لا تدين كى لا تدان


    شخصيات القصة
    كمال بية : رجل فى ال 45 من العمر متوسطالطول بشرتة بيضاء مائلة للاحمرار بفعل الشمس
    فهو يعمل مهندس بترول بشركة اجنبية يمتلك فيلا خاصة بة مكونة منطابقين مساحتها 350 متر محاطة بمساحة كبيرة من الجنائن مزروعة بجميع انواعالفواكة
    عم مجاهد: احد المهاجرين من الصعيد الىالوجة البحرى بحثا عن اكل العيش اسمر اليشرة ملئت التشققات
    وجهه بفعل الشمس الحارقة التى يعمل فيها طوال النهار

    يعمل بوابا و جناينى فى الفيلا الخاصة بكمال بية ولدية طفل فىالرابعة عشرة من عمرة مصاب بسرطان فى العمود الفقرى و يتردد بصورة منتظمة ومتتابعةعلى الاطباء فى القاهرة

    سامح: ابن عم مجاهد
    مدام سحر : زوجة كمال بية
    عم ربيع: جناينى الفيلا المجاورة لفيلاكمال بية

    مستر جان : رئيس مجلس دارة الشركةالاجنبية التى يعمل بها كمال بية

    البشمهندس صفوت : صديق كمال بية وزميلةفى الشركة

    انسة نجلاء: سكرتيرة مستر جان
    المشهد الاول
    منظر عام لفيلا كمال بية من الخارج
    منظر رائع فيلا وردية على جانبى مدخلها عمدان من الرخام الفاخر لهاشرفة بطول الفيلا من الجهه الامامة تطل على حديقة واسعة مليئة بجميع الوان الزهورالمتناسقة الرائعة مع سور كامل من الاشجار المتوسطة الطول
    لا تحجب منظر الفيلا من الخارج
    عم مجاهد يتحدث مع عم ربيع يشكى لة الاحوال الصعبة
    ابنة سامح عاودة الام و لا بد من زيارة الطبيب مرة اخرى ولا يمتلكالمبلغ الكافى فكل راتبة 600 جنية شهريا والان مر ثلاثة اسابيع من الشهر وبالكادالمبلغ المتبقى معة يكفى خبز فقط
    لحظات قليلة وظهر كمال بية فى الشرفة متمطعا فها هو للتو استيقظ منالنوم
    لحظات قليلة استنشق فيها كمال بية الهواء النقى
    ثم دخل مرة اخرى
    نصف ساعة و ظهر كمال بية مرة اخر خارجا من باب الفيلا متوجهه الىسيارتة فى الجراج الخاص بة
    فور ان شاهد عم مجاهد كمال بية يخرج من الباب توجة مسرعا الىالجراج
    فتح باب الجراج ثم دخل كمال بية و دخل السيارة ثم ادارها وانتظرحتى ينتهى عم مجاهد من تنظيف السيارة بفوطتة الصفراء وفى اثناء تنظيف عم مجاهدللسيارة
    طرق زجاج السيارة المغلق حتى فتح لة كمال بية الزجاج
    ثم بنبرة خوف و عين مكسورة طلب عم مجاهد من كمال بية مبلغ منالمال
    وجازة يوم واحد من اجل ان يصطحب ابنة الى الزيارة الخاصةبالطبيب
    نظر الية كمال بية غاضبا
    اية يا عم مجاهد هو كل اسبوعين تلاتة عاوز فلوس و اجازة
    انت مش لسة اخد 600 جنية مرتبك من اسبوعين
    وبعدين انت عارف انى مسافر كمان يومين تلاتة و مينفعش الفيلا تبقىلوحدها
    اجل الدكتور دة اسبوعين تلاتة لحد ما ارجع من السفر
    مش وقتة يا عم مجاهد
    ثم حدثة بعنف
    روح يلا اندة مدام سحر علشان نروح الشغل
    يتجة عم مجاهد الى الفيلا
    ولحظات قليلة تظهر مدام سحر بنظارتها السوداء
    ثم تركب بجوار كمال بية السيارة
    تسالة مندهشة
    مجاهد كان عاوز اية ؟
    يا ستى كان عاوز اجازة وفلوس
    كل شوية اجازة وفلوس
    الناس دى مبقاش فى قلوبها رحمة و بقت كلها جشع وطمع
    مفكرين ان الفلوس دى بنلاقيها فى الشارع
    ثم ينطلق مسرعا بسيارتة متجهه الى عملة بعد ان يوصل مدام سحر الىعملها
    المشهد التانى
    للتو وصل كمال بية الشركة
    وفى المصعد الخاص بالشركة
    تقابل كمال بية مع البشمهندس صفوت
    اخبرة انة ينوى طلب اجازة من مستر جان من اجل السفر للساحلالشمالى واشتكى لة كمال بية من حرار الجو والضغط فى العمل وكيف انة فى امس الحاجةلاجازة فى الساحل الشمالى ليجدد نشاطة
    وصل المصعد الى الطابق الخامس الذى يحتوى المكتب الخاص بمسترجان
    توجة كمال بية الى سكرتيرة مستر جان
    صباح الخير يا نوجا
    اية الاخبار
    الريس بتاعنا اخبارة واخحبار مزاجة اية النهاردة
    اخبرتة نجلاء كلة تمام يا كمال بية
    ابتسم كمال بية وطلب منها ان تخبر مستر جان انة يريد مقابلتة
    دخلت نجلاء حجرة مستر جان و خرجت لتخبرة انة منتظرك
    دخل كمال بية حجرة مستر جان مبتسما ابتسامة خجل و تواضع
    صباح الخير مستر جان
    انا جايلك النهاردة وعاوز منك طلب وطمعان فى كرم حضرتك
    حضرتك عارف انى بقالى 5 او 6 شهور مخدتش اجازات
    فكنت طمعان فى كرمك و عاوز اجازة اسبوع او اسبوعين اروح فيهم اغيرجو انا والاولاد والمدام
    حضرتك عارف ضغط الشغل و حرارة الجو الشديدة السنة دى
    وكمان يا ريت لو تامر الخزينة انها تدينى مرتب الشهر الجديد اوعلاوة او سلفة
    وان شاء الله هسددها الشهرين الجايين
    فنظر لة مستر جان بغضب شديد
    وقال لة انت تعرف يا يا كمال ان انت عليك مسؤلية كبيرة فىالشغل
    والشغل من غيرك يتعطل جامد
    واجازتك دى هتكلف الشركة خساير كبيرة
    ووكمان عاوز فولس الشهر الجاى مقدم
    يا كمال حاول تبقى قد المسؤلية انت بتاخد 5000 دولار من الشركة فىالشهر
    والمبلغ دة مش بتاخدة علشان تاخد اجازات وتصيف
    المبلغ دة بتاخدة علشان تشتغل بية
    واظن انة مبلغ كبير جدا ولازم تدي الشركة مقابل المرتب دة
    اتفضل على شغلك يا استاذ
    خرج كمال بية من حجرة مستر جان وفى نهاية الممر وجد امامةالبشمهندس صفوت
    فسالة مالك
    مستر جان مرضاش يديلك اجازة
    فانفجر كمال بية قائلا
    محدش بقى فى قلبة رحمة
    طالع عنينا فى الشغل ومستكترين فينا اسبوع اجازة وكمان مش عاوزيدينى مرتب الشهر الجاى
    دة كلها اسبوع واحد و اول الشهر ييجى
    هيفرق معاهم اية يعنى
    ناس بقى كلها جشع وطمع ومبقاش فى قلوبها رحمة
    تمت

  2. #2
    الصورة الرمزية winner_11
    winner_11 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Jan 2011
    الإقامة
    فى بلاد الله
    المشاركات
    359

    افتراضي

    فعلا داين تدان

    حقيقه يجب ان يعرفها الانسان حتى الكلمه لو شخص اتكلم بيها على غيره بترجعه

    قصه جميله

    جزاك الله خير وبارك الله فيك

  3. #3
    الصورة الرمزية mam
    mam
    mam غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2011
    المشاركات
    6

    افتراضي رد:لا تدين كى لا تدان

    [SIZE="4"][/SIZEقصه شيقه ومفيده
    آخر تعديل بواسطة mam ، 07-10-2012 الساعة 09:47 PM


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17