صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 32
    الصورة الرمزية hamadasalam
    hamadasalam غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzidan112 مشاهدة المشاركة
    شوف في التحليل الفني بيقولوا ان اي حد يقدر يشوف الشارت ويقنع نفسه باي فكره لانها subjective ..بس هتبوص على القمر وتقولي ان اليورو طلع علشان القمر اكتمل مش علشان المانيا وافقت او اوروبا فعلت ESM..ز يعني تصادف الفلك مع الأخبار الأرضيه ...

واذا كانت فعاله جدا تكامل القمر ..ليه ما استفتيش منها على فترات طويله

انا رايي الشخصي تروح تقرا كتاب تحليل فني قوي يفيدك وراجع المنتديات الأجنبيه ...لأنك أكيد هتخسر 100/100 ولو شايف انت صح اديني توقعك الفلكي لحلركة اليورو الشهر الجاي مع ربطها ...
    وهل الصوره التى ارفقتها هى تحليل فنى؟

شكرا على نصيحتك بس تنصحنى باى كتاب تحليل فنى قوى؟

واى المنتديات الاجنبية ترشحه لى؟

الصورة الرمزية alysharf
    alysharf غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة

بارك الله فيك اخى الكريم وشاكرين لك حرصك على تحرى الحلال

يقول الرسول صل الله عليه وسلم

من اقتبس شعبه من النجوم فقد اقتبس شعبه من السحر

والسحر نوعان

النوع الاول هو الاستدلال بحركات النجوم على الاحداث كمقدرات البشر اى ان هذا الشخص سيصاب بحادثة او سيموت او

سيكون فقيرا او سعيدا او ما الا ذلك

وهذا طبعا شرك بالله بل ويعد كفرا لانه لا يعلم الغيب الا الله ومن انكر ذلك فهو كافر ومن ادعى علم الغيب فهو مشرك

ومن صدقه فهو أثم

النوع الثانى من السحر هو التطبيق العملى كمن يقول ان القوى السماوية منفعلة بالقوى الارضية كالطلاسم وما الى ذلك ويعد

هذا من ارفع انواع السحر

ومن يقوم به فهو كافر بما انزل على محمد وهذة الاشياء ضررها اكبر من نفعها

يقول المولى عز وجل ويتعلمون ما يضرهم ولا ينفعهم

والفرق بين ادعاء علم الغيب والاستشهاد بالمقدمات للحصول على النتائج الفرق بينهم شعره

ساعطيك مثال

لو ربطت كره بخيط مطاطى وقذفت هذه الكره فى اتجاهومازال الخيط فى يدك

ماذ ستتوقع؟

الاجابة بالتاكيد ان الكره ستعود اليك الى نفس النقطه التى قذفتها منها

السؤال هنا

هل عندما ذهبت الكره فى اتجاه س هل كنت تعلم الغيب ان الكره ستعود اليك الى نفس النقطه؟

هذا لا يعتبر علما للغيب

بل هى مقدمات تمت دراستها والنتائج حتمية ان الكره ستعود اليك

اما علم الغيب بقى ان هذة الكره التى قذفتها فى اتجاه ما من الممكن ان تشبك فى مسمار او حائط فلا تعود اليك

او ينقطع الخيط المطاطى

فعلم الغيب ينقسم الى ثلاثه انواع

النوع الاول هو علم الغيب المطلق الذى لا يعلمه الا الله من مقدرات وارزاق وعمر وشقاء وسعاده

النوع الثانى الذى علمه الله سبحانه وتعالى الى رسله او من شاء من عباده

النوع الثالث هو علم الغيب الذى علمه الله سبحانه وتعالى لبقيه خلقه

فالشمس تطلع من المشرق كل يوم

يعنى وانت فى المساء تكون متأكد انك عندما تستيقظ ستجد الشمس تطلع من الشرق بالرغم انها فى المساء كانت غيبا بالنسبه لك

والامثله كثيره جدا

اوجزت هذا الكلام لكى تتضح الصوره ولى بحث شامل ووافى فى هذه الجزئيه لا مجال لسرده الان
    طيب اين هذا البحث ,هل هو فى ملف يمكن قرءاته؟

الصورة الرمزية infinity80
    infinity80 غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:سؤال عن تاثير القمر ..

لا حول ولا قوة الا بالله....هو ليه دايما المواضيع اللي بيكون فيها اختلاف في وجهات النظر بتتحول دايما الي صورة من صور التراشق والمبارزة بصورة دفاعية بدلا من ان تتقارب وجهات النظر بصورة تكاملية لتحقيق الفايدة للجميع ..يا جماعة الخير الغيبيات ليست علوم و ما يتم كشفه بقوانين علي الأرض او في السماء يندرج تحت بند العلم...والله سبحانه و تعالي يقول" و ما اأوتيتم من العلم إلا قليلا" و علم الإنسان بحدث مستقبلي مبني علي قانون او علم ده استخدام شرعي لنعمة العقل والعلم اللي ربنا انعم بيها علينا....و القوانين والعلوم بتدأ دايما بالملاحظات للظواهر و التعمق في ارتباطاتها بيوصل للقوانين ....يبقي فين التضاد والإختلاف اللي بيه بنحارب بعض؟

الصورة الرمزية mzidan112
    mzidan112 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وهل الصوره التى ارفقتها هى تحليل فنى؟

شكرا على نصيحتك بس تنصحنى باى كتاب تحليل فنى قوى؟

واى المنتديات الاجنبية ترشحه لى؟
    استاذ حماده انا اسف لو حسيت من طريقتي اني متعصب او استهزء لأن ده مكنيش قصدي أساساً .. ولا قصدي أققول حاجع أو أعيب في أحد بس أنا ليا وجهة نظر مختلفه أنا مش الكلام ال هقوله ده بظهر حاجه أو بتغرر بنفسي...

أستاذي أنا الأسواق الماليه مهنتي ‘أنا اعمل بمجال الأستثمار أساسا ..والفوركس هوايتي (وليس هناك تضارب مصالج ما بين هوايتي ومهنتي) ... و أنا حاصل على شهادة CMA في المحاسبه الماليه وكمان شهرين عندي أمتحان CFA (ادعيلي ) ... وقرأت في التحليل الفني كتب كثيره لغاية ما قرفت ..حيث أني أعتبر قرأت جميع الكتب التي تنصح بها لشهاده CMT للتحليل الفني الأمريكيه وغيرها من الكتب ذات التقييم المرتفع سواء في الأنترنت أو أمازون أو منتدى كان...ونشط جدا في المنتديات الغربية خاصة وليا مواضيعي -وبتداول Option (عقود الخيارات على الأسهم الأمريكيه)...هذا كله والله ليس للتفاخر أو أي حاجه ده بس تبريير لماذا أنا انفعلت

فلما أخش عليكم وأجد اننا بنربط حركة القمر بالسعر فمن حقي استغرب ....ومن حقي أخاف على فلوسكم واوقف الفكرة ال غلط (حتى لو هيا صح بس أنا شايف انها غلط ) واتناقش فيها حتى تظهر...أنا لا أصدق في أسواق المال غير المعادلات والبراهين هذه دراستي وخبرتي ...

بافتراض حركة القمر والنجوم ةالمدارات ذات تأثير ما على سلوك الأنسان وبالتالي عللى حركة السعر ...أنا لا أصدق ولن أخخذ اي قرار استثماري عي الكلام ده(انا لو روحت مديري قلتله أن المشروع ده عائد الأستثمار عليه منخفض بس احنا نوافق عليه علشان هو تاريخ انشاءه متوافق مع تعامد القمر هيقولي خد حاجتك وامش من هنا صح ولالأ؟

ثاني مره أنا لا اقلل من شأن حد هنا والا اتفاخر لأني مهارتي مش قويه لو حسيت كده فإني أمامي الكثير لأتعلمه في السوق والمهنه ..ولكن لو عندي علم فإن زكاته أني ابلغه ليزيدني الله علما ..والله أن مشاركتي في المنتدي والموضوع مش عاوز منه حاجه غير أني أحاول افيد الناس لاأكثر ولا أقل ونتناقش مع بعض في السوق لأنها ليا تمثل متعه...

بس صدقني لم أقرا ولا على سبيل الصدفه حتى الموضوع القمري والفللك وهكذا عاوز تعرف سلوك المستثمرين خش على تقرير ال بطلعه US commodity future trading commission الأسبوعي وطلع تقرير Commitment of traders هتعرف نفسية الأسواق ...شوف حركة سعر EUR/Jpy والأسواق بتعبره مؤشر على شهية المستثمرين للمخاطر او عائدات السندات وليس الفللك والله أعلم ...

ولكن لو هذا ربط جديد وانت شايفه فعّال أعملنا بحث متكامل مترابط بالأدلة والبراهين على حركة سابقة وحركة مستقبلية والتجربة والخطأ ونسبة النجاح ROI ال هوا العائد على الأستثمار وغيرها من مقاييس الاستثمارات اذا كان التحليل الفني الكثير من الأكاديميين (ومنهم أصحاب جوائز نوبل في الأقتصاد )لا يعتبرونه علم حتى وقتنا الحالي مع كل براهينه ....
    واسف مره اخيره على اي سوء تفاهم حصل مني معاك او مع حد تاني واتمنى استفيد من ال عندك ومتبخليش عليا فيه
    توقيع العضو
    Telegram
    https://t.me/Mzidan112

الصورة الرمزية remon78eg
    remon78eg غير متواجد حالياً عضو نشيط

صورة توضح مدى ارتباط موجات الكواكب مع الاسعار
    https://forum.arabictrader.com/t1356...ml#post2303530

توقع لليورو 20 سنه قادمة عن طريق موجات الكواكب
    https://forum.arabictrader.com/t1356...ml#post2305121

الصورة الرمزية hema1980
    hema1980 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي دكتور حمادة
    بارك الله في علمك وفي مالك وفي عقلك
    اعلم جيدا انك لا تعرفني
    ولكنني اتمني ان اكون احد تلاميذك
    ولكن من باب فذكر
    نصحية من تلميذك

"أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه "

فلا تدخل في نقاشات لا تسمن ولا تغني من جوع

وليتقبل الجميع مني وافر التحية والاحترام

لا حول ولا قوة الا بالله....انا بس نفسي اسال سؤال و حد يجاوبني...هو اساليب التحليل الفني والكلاسيكي الموجودة دلوقتي واللي بندافع عنها باستماتة ضد اي جديد من اساليب و مدارس اخري مستحدثة لسه ما خدتش حقها او اتوضعلها قوانين تنظمها ....اساليب التحليل الفني والكلاسيكي دي كانت ايه قبل ما تنتشر؟؟؟
    كانت مجرد افكار و كان الناس الموجودين وقتها لو جيت و قلتلهم اصل السعر لو نزل تحت الخط ده ولا اصل المثلث ده لو سعره اتكسر ولا مقاومة ولا دعم كان حيقولك ايه؟؟؟ كل علوم CMA و CFT و غيرها كانت مجرد ملاحظات اتحولت بالدراسة والوقت والمجهود لعلوم اتحولت لكتب هي اللي في ايدينا لكن في الأول والأخر كانت مجرد ملاحظة من شخص مختلف عن اللي حواليه
    فمع كل الإحترام لكل الناس و كل الأفكار سواء كانت صح او غلط يا ريت طريقة المناقشة تكون في سبيل تكامل الأفكار و النفع العام بعيدا عن تنازع و حروب تكسير العظام ...ياخوانا المصلحة واحدة

السؤال الصح اللي ممكن يتسال.....ايه هي الظاهرة او ايه هو الإرتباط اللي بيه ممكن يكون علاقة من الأساس بين السعر و بين الحركة يعني لو فرضنا اننا بنسال ايه شكل الأسعار لما بيصبح القمر كاملا لزوج معين من حيث التفاؤل او التشاؤم و هي دي دورات المتاجرين النفسية اللي افترضنا برضه انها حتتاثر...و بيها ممكن تتعمل نسبة مئوية يبني عليها قانون احتمالي يمكن استخدامه

الصورة الرمزية mohamadkonsy
    mohamadkonsy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

والسحر نوعان

النوع الاول هو الاستدلال بحركات النجوم على الاحداث كمقدرات البشر اى ان هذا الشخص سيصاب بحادثة او سيموت او

وهذا طبعا شرك بالله بل ويعد كفرا لانه لا يعلم الغيب الا الله ومن انكر ذلك فهو كافر ومن ادعى علم الغيب فهو مشرك

ومن صدقه فهو أثم

النوع الثانى من السحر هو التطبيق العملى كمن يقول ان القوى السماوية منفعلة بالقوى الارضية كالطلاسم وما الى ذلك ويعد

هذا من ارفع انواع السحر

والفرق بين ادعاء علم الغيب والاستشهاد بالمقدمات للحصول على النتائج الفرق بينهم شعره

ساعطيك مثال

ماذ ستتوقع؟

السؤال هنا

هل عندما ذهبت الكره فى اتجاه س هل كنت تعلم الغيب ان الكره ستعود اليك الى نفس النقطه؟

هذا لا يعتبر علما للغيب

اما علم الغيب بقى ان هذة الكره التى قذفتها فى اتجاه ما من الممكن ان تشبك فى مسمار او حائط فلا تعود اليك

او ينقطع الخيط المطاطى

النوع الاول هو علم الغيب المطلق الذى لا يعلمه الا الله من مقدرات وارزاق وعمر وشقاء وسعاده

يعنى وانت فى المساء تكون متأكد انك عندما تستيقظ ستجد الشمس تطلع من الشرق بالرغم انها فى المساء كانت غيبا بالنسبه لك

والامثله كثيره جدا

اوجزت هذا الكلام لكى تتضح الصوره ولى بحث شامل ووافى فى هذه الجزئيه لا مجال لسرده الان

كلامك درر ..

الله يفتح عليك يا سيدي

الصورة الرمزية M.A.T.R.I.X
    M.A.T.R.I.X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

والسحر نوعان

ومن صدقه فهو أثم

هذا من ارفع انواع السحر

ساعطيك مثال

ماذ ستتوقع؟

السؤال هنا

هذا لا يعتبر علما للغيب

او ينقطع الخيط المطاطى

والامثله كثيره جدا

سوف أخذ كلامك بعين الاعتبار ولكن هل لي بسؤال
    هل كلامك مأخوذ من رجل دين له في أصول الفقه والشريعه الاسلاميه؟؟
    ان كان كذلك فسوف ادرس هذا العلم... وان لم يكن كذلك اتمني ان تأخذه من رجل دين له في الفقه وأصول الشريعه حتي لا تقع في هذا الخيط الرفيع
    ولكم مني كل التحيه والتقدير ...

الصورة الرمزية mohamadkonsy
    mohamadkonsy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:سؤال عن تاثير القمر ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.A.T.R.I.X مشاهدة المشاركة
    ان كان كذلك فسوف ادرس هذا العلم... وان لم يكن كذلك اتمني ان تأخذه من رجل دين له في الفقه وأصول الشريعه حتي لا تقع في هذا الخيط الرفيع

اخي العزيز .. كل ما ذكره الدكتور حمادة صحيح مية بالمية

وهو ليس بحاجة الى كلامي كدليل وشاهد واثبات على صحة كلامه

لكن ليطمئن قلبك .. من فترة وضعت موضوع بالمنتدى عبارة عن فيديوهات

تشرح بالتفصيل اثر القمر ودورات الكواكب على الفوركس

ويتكلم كذلك عن الميد بوينت وكثير من المفاهيم النادرة الوجود في منتدياتنا العربية

وهذا الرابط

https://forum.arabictrader.com/t147126.html?highlight=

دمتم بود

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

استاذ حمادة ياريت لو تمسح رسايل خاصة عشان اقدر ارسالك
    توقيع العضو
    The World is yours

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzidan112 مشاهدة المشاركة
    استاذ حماده انا اسف لو حسيت من طريقتي اني متعصب او استهزء لأن ده مكنيش قصدي أساساً .. ولا قصدي أققول حاجع أو أعيب في أحد بس أنا ليا وجهة نظر مختلفه أنا مش الكلام ال هقوله ده بظهر حاجه أو بتغرر بنفسي...

أستاذي أنا الأسواق الماليه مهنتي ‘أنا اعمل بمجال الأستثمار أساسا ..والفوركس هوايتي (وليس هناك تضارب مصالج ما بين هوايتي ومهنتي) ... و أنا حاصل على شهادة CMA في المحاسبه الماليه وكمان شهرين عندي أمتحان CFA (ادعيلي ) ... وقرأت في التحليل الفني كتب كثيره لغاية ما قرفت ..حيث أني أعتبر قرأت جميع الكتب التي تنصح بها لشهاده CMT للتحليل الفني الأمريكيه وغيرها من الكتب ذات التقييم المرتفع سواء في الأنترنت أو أمازون أو منتدى كان...ونشط جدا في المنتديات الغربية خاصة وليا مواضيعي -وبتداول Option (عقود الخيارات على الأسهم الأمريكيه)...هذا كله والله ليس للتفاخر أو أي حاجه ده بس تبريير لماذا أنا انفعلت

فلما أخش عليكم وأجد اننا بنربط حركة القمر بالسعر فمن حقي استغرب ....ومن حقي أخاف على فلوسكم واوقف الفكرة ال غلط (حتى لو هيا صح بس أنا شايف انها غلط ) واتناقش فيها حتى تظهر...أنا لا أصدق في أسواق المال غير المعادلات والبراهين هذه دراستي وخبرتي ...

بافتراض حركة القمر والنجوم ةالمدارات ذات تأثير ما على سلوك الأنسان وبالتالي عللى حركة السعر ...أنا لا أصدق ولن أخخذ اي قرار استثماري عي الكلام ده(انا لو روحت مديري قلتله أن المشروع ده عائد الأستثمار عليه منخفض بس احنا نوافق عليه علشان هو تاريخ انشاءه متوافق مع تعامد القمر هيقولي خد حاجتك وامش من هنا صح ولالأ؟

ثاني مره أنا لا اقلل من شأن حد هنا والا اتفاخر لأني مهارتي مش قويه لو حسيت كده فإني أمامي الكثير لأتعلمه في السوق والمهنه ..ولكن لو عندي علم فإن زكاته أني ابلغه ليزيدني الله علما ..والله أن مشاركتي في المنتدي والموضوع مش عاوز منه حاجه غير أني أحاول افيد الناس لاأكثر ولا أقل ونتناقش مع بعض في السوق لأنها ليا تمثل متعه...

بس صدقني لم أقرا ولا على سبيل الصدفه حتى الموضوع القمري والفللك وهكذا عاوز تعرف سلوك المستثمرين خش على تقرير ال بطلعه US commodity future trading commission الأسبوعي وطلع تقرير Commitment of traders هتعرف نفسية الأسواق ...شوف حركة سعر EUR/Jpy والأسواق بتعبره مؤشر على شهية المستثمرين للمخاطر او عائدات السندات وليس الفللك والله أعلم ...

ولكن لو هذا ربط جديد وانت شايفه فعّال أعملنا بحث متكامل مترابط بالأدلة والبراهين على حركة سابقة وحركة مستقبلية والتجربة والخطأ ونسبة النجاح ROI ال هوا العائد على الأستثمار وغيرها من مقاييس الاستثمارات اذا كان التحليل الفني الكثير من الأكاديميين (ومنهم أصحاب جوائز نوبل في الأقتصاد )لا يعتبرونه علم حتى وقتنا الحالي مع كل براهينه ....
    واسف مره اخيره على اي سوء تفاهم حصل مني معاك او مع حد تاني واتمنى استفيد من ال عندك ومتبخليش عليا فيه
    ياعم بتتأسف على ايه دانت اسلوبك ده يعتبر مدح ما بعده

ده فيه واحد امبارح بيقولى انت من مرتزقه الشركات اللى بيوزعوهم على المنتديات لاهداف معينه

يعنى اخوك بيتحدف بدبش وبيستحمل والحمد لله

بص يا غالى كل الى بقوله ده ملاحظات وتجارب والحمد لله اثبتت صحتها اكثر من مره

وطالما لا تتعارض مع الشرع والدين فان كانت مجديه فبها ونعم وان لم تجد فيها نفع فاتركها واستمر على الشئ الذى يريحك

لو ابتكرت طريقه خاصه بك حتى لو كانت رسم خط فقط على الشارت ووجدت فيها خير فاستمر عليها

وبالتوفيق ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.A.T.R.I.X مشاهدة المشاركة
    اى جزء بالظبط من كلامى؟

الجزء الاول الخاص بحديث الرسول عليه الصلاة والسلام؟

ده حديث شريف ويمكنك البحث عن صحته

ام الكلام عن السحر وهل هو كفر ام لا؟ فيمكنك البحث عن باب السحر لكى تتأكد انه كفر

ام الجزء الخاص بالجانب العقلى والاستدلال به؟

ده بقى انت اللى تحكم عليه بعقلك يعنى غدا باذن الله فى الصباح ستذهب الى عملك

هل اذا وجدت نفسك بالغد داخل العمل هل ستقول عليا انى اعلم الغيب؟

الصورة الرمزية M.A.T.R.I.X
    M.A.T.R.I.X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اى جزء بالظبط من كلامى؟

الجزء الاول الخاص بحديث الرسول عليه الصلاة والسلام؟

ده حديث شريف ويمكنك البحث عن صحته

ام الكلام عن السحر وهل هو كفر ام لا؟ فيمكنك البحث عن باب السحر لكى تتأكد انه كفر

ام الجزء الخاص بالجانب العقلى والاستدلال به؟

ده بقى انت اللى تحكم عليه بعقلك يعنى غدا باذن الله فى الصباح ستذهب الى عملك

هل اذا وجدت نفسك بالغد داخل العمل هل ستقول عليا انى اعلم الغيب؟
    انا لا اقصد شئ يسئ الي كلامك بل انا احترم من يتحدث عن هذا العلم واحترم ما تحدثت به ولكنني اخاف اي لا استطيع التفرقه او اقع في الكفر كما اوضحت انه يفصله خط رفيع ولذلك نصحت بالاستشارة الي رجل دين له خبرة في اصول الفقه والشريعه الاسلاميه
    وايضا انا لا اعلم في انواع السحر ولا اعلم ما هو الحرام من الحلال ولذلك وجب التحري بدقه حتي لا احاسب ولا يحاسب احد بشئ ادركه ولم يتحري عنه
    ولك مني فائق الاحترام ...

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17