صفحة 24 من 97 الأولىالأولى ... 14181920212223242526272829303474 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 346 إلى 360 من 1441
    الصورة الرمزية شريف المصرى
    شريف المصرى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حــ م ــزه مشاهدة المشاركة

اهلا بالصديق الحبيب والحمد لله على سلامتك المنتدى نور والله
    نعم اخي ان شاء الله اتوقع هبوط لكسر القاع والوصول لمناطق 11800 _11600 ان شاء الله على المدى المتوسط ل 3 او 4 شهور

طب ايه توقعاتك يا استاذ حمزه بالنسبة للمدى القريب اوى .. يعنى قبل نهاية الاسبوع الحالى و خلال الاسبوع القادم .. ايه اقصى قمه تتوقعها ؟ و ايه ادنى قاع تتوقعه ؟

الصورة الرمزية حــ م ــزه
    حــ م ــزه غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف المصرى مشاهدة المشاركة

طب ايه توقعاتك يا استاذ حمزه بالنسبة للمدى القريب اوى .. يعنى قبل نهاية الاسبوع الحالى و خلال الاسبوع القادم .. ايه اقصى قمه تتوقعها ؟ و ايه ادنى دعم تتوقعه ؟
    شريف باشا ازيك شوفت انت كنت عايز بس 60 او 70 نقطه من غير استوب 2250 اهو بالاستوب ومدي لحد دلوقتي فوق ال 200 يعني عايز حسابي هههههه
    ان شاء الله اتوقع منطقه 2550_2620 تحتوي الهبوط بس حط في حسابك المقاومه القويه وهي قمه سابقه 2750 بالرغم من اني استبعدها
    اما بالنسبه للهبوط فدي موجه هابطه يعني يعني مواصله ترند اتوقع كسر القاع 1800 وتكون قاع جديد قبل اي صعود ووقتها طبعا لينا حديث عن المنطقه بدقه اكثر ان شاء الله والله اعلى واعلم

الصورة الرمزية المضارب القادم
    المضارب القادم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad4918 مشاهدة المشاركة
    وكل صفقة قيمة النقطة فيها 20 سنت
    مساء الخير اخي
    انا اعطي رايي بعد اذن الاخ حمزة
    شوف اخي الصعود الحالي هو مجرد تصحيح وقد يمتد
    ل1.2620 ومن ثم الى 1.2740 ومن ثم سينخفض
    الى نقاط دخولك باذن الله والله اعلى واعلم
    وهذا الشيء مؤكد باذن الله من جانب التحليل الفني والموجي

فكما ترى اخي حاليا اليورو دولار يصارع مقاومة مهمة جدا وهو 1.2520-1.2530
    وان تجاوزها فسيصل السعر وحسب رؤيتي الى 1.2580

اليك الحل الاول

يجب ان تدخل الان فورابصفقة شراء (يعني تعمل هيدج) اذا كان مسموح طبعا

نتيجة الحل الاول
    انك راح تربح تقريبا 60-80 نقطة باذن الله اذا ارتفع السعر وبامكانك بعد ذلك غلق الصفقة او الاستمرار وهذا
    سيؤدي الى انقاذ حسابك مؤقتا واذا استمر السعر بالارتفاع بعد اغلاق صفقتك الشرائية(الهيدج) فادخل
    بصفقة اخرى شراء من 1.2575 الى 1.2620 (ارجو ان تكون الفكرة قد وصلت)
    واذا حدث وانخفض السعر فانك لم تخسر الا القليل لانك لا تنسى فقد دخلت 5صفقات بيع واذا خسرت صفقة
    الشراء(الهيدج) فانك بالمجمل رابح

الحل الثاني
    هو ان تحول رصيد الى حسابك الان على الاقل 50 دولار حتى يتقبل حسابك الارتداد حتى الى نقطة 1.29

وبامكانك تطبيق كلا الحلين اذا اردت

وفي النهاية اخي كل ما قلته يمثل وجهة نظري الخاصة وبامكانك تطبيقها او تجاهلها
    آخر تعديل بواسطة المضارب القادم ، 23-08-2012 الساعة 01:00 AM

افتراضي رد:اليورو دولار فنيا

شريف باشا ازيك شوفت انت كنت عايز بس 60 او 70 نقطه من غير استوب 2250 اهو بالاستوب ومدي لحد دلوقتي فوق ال 200 يعني عايز حسابي هههههه
    ان شاء الله اتوقع منطقه 2550_2620 تحتوي الهبوط بس حط في حسابك المقاومه القويه وهي قمه سابقه 2750 بالرغم من اني استبعدها
    اما بالنسبه للهبوط فدي موجه هابطه يعني يعني مواصله ترند اتوقع كسر القاع 1800 وتكون قاع جديد قبل اي صعود ووقتها طبعا لينا حديث عن المنطقه بدقه اكثر ان شاء الله والله اعلى واعلم
    حبيبى يا حمزه باشا انا عايز اقولك انى بعمل استوب طبعاً بس فى النادر اوى ، و دا اكيد مبدأ مش صح بس متفهمش ساعات العند بياخدنى يعنى و مرضاش اعمل استوب لما بكون واثق بنسبة 100% ان الهبوط تصحيحى مش هبوط هبوط زى بتاع اول امبارح ، انا كنت شبه متأكد مع ان مفيش تأكد فى حاجه زى دى ، بس كان عندى يقين من تحليل الشارتات ان الهبوط قصير و الصعود هيجى ضارب ، و خاصة بعد تصريحات ساماراس و اجتماع اولاند المنتظر .. حسيت ان اليورو هيعمل شغل عالى اوى .. و فى نفس الوقت انا متوقع ان شاء الله ان الارتفاع دا يكون زوبعة بسبب كلام الاجتماعات و الدعم بتاع منطقة اليورو دا ( الهجص بتاع كل فتره ) .. فا حاسس ان هيحصل هبوط .. بس عايز واحد خبير زيك كدا يقولى اقصى قمه بالرقم التقريبى يعنى .. و اقصى قاع .. و الكلام دا يكون طبعاً شامل نهاية الاسبوع دا و لحد نهاية الاسبوع القادم ، لان دا كلام انا هاخد بيه فى فتح صفقات معينه .. و قول متخافش مش هحملك نتيجة حاجه هههههههههه

ايوه كده شباب بارك الله فيكم ساعدوا اخوكم والله انا مش بعرف اعمل تحت ضغط والا كنت ساعدته وخصوصا اننا في الاواخر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المضارب القادم مشاهدة المشاركة
    مساء الخير اخي
    انا اعطي رايي بعد اذن الاخ حمزة
    شوف اخي الصعود الحالي هو مجرد تصحيح وقد يمتد
    ل1.2620 ومن ثم الى 1.2740 زمن ثم سينخفض
    الى نقاط دخولك باذن الله والله اعلى واعلم
    وهذا الشيء مؤكد باذن الله من جانب التحليل الفني والموجي

فكما ترى اخي حاليا اليورو دولار يصارع مقاومة مهمة جدا وهو 1.2520-1.2530
    وان تجاوزها فسيصل السعر وحسب رؤيتي الى 1.2580

اليك الحل الاول

يجب ان تدخل الان فورابصفقة شراء (يعني تعمل هيدج) اذا كان مسموح طبعا

نتيجة الحل الاول
    انك راح تربح تقريبا 60-80 نقطة باذن الله اذا ارتفع السعر وبامكانك بعد ذلك غلق الصفقة او الاستمرار وهذا
    سيؤدي الى انقاذ حسابك مؤقتا واذا استمر السعر بالارتفاع بعد اغلاق صفقتك الشرائية(الهيدج) فادخل
    بصفقة اخرى شراء من 1.2575 الى 1.2620 (ارجو ان تكون الفكرة قد وصلت)
    واذا حدث وانخفض السعر فانك لم تخسر الا القليل لانك لا تنسى فقد دخلت 5صفقات بيع واذا خسرت صفقة
    الشراء(الهيدج) فانك بالمجمل رابح

الحل الثاني
    هو ان تحول رصيد الى حسابك الان على الاقل 50 دولار حتى يتقبل حسابك الارتداد حتى الى نقطة 1.29

وبامكانك تطبيق كلا الحلين اذا اردت

وفي النهاية اخي كل ما قلته يمثل وجهة نظري الخاصة وبامكانك تطبيقها او تجاهلها
    امشى مع كلام الراجل دا لانه بيقول كلام صح جداً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف المصرى مشاهدة المشاركة
    حبيبى يا حمزه باشا انا عايز اقولك انى بعمل استوب طبعاً بس فى النادر اوى ، و دا اكيد مبدأ مش صح بس متفهمش ساعات العند بياخدنى يعنى و مرضاش اعمل استوب لما بكون واثق بنسبة 100% ان الهبوط تصحيحى مش هبوط هبوط زى بتاع اول امبارح ، انا كنت شبه متأكد مع ان مفيش تأكد فى حاجه زى دى ، بس كان عندى يقين من تحليل الشارتات ان الهبوط قصير و الصعود هيجى ضارب ، و خاصة بعد تصريحات ساماراس و اجتماع اولاند المنتظر .. حسيت ان اليورو هيعمل شغل عالى اوى .. و فى نفس الوقت انا متوقع ان شاء الله ان الارتفاع دا يكون زوبعة بسبب كلام الاجتماعات و الدعم بتاع منطقة اليورو دا ( الهجص بتاع كل فتره ) .. فا حاسس ان هيحصل هبوط .. بس عايز واحد خبير زيك كدا يقولى اقصى قمه بالرقم التقريبى يعنى .. و اقصى قاع .. و الكلام دا يكون طبعاً شامل نهاية الاسبوع دا و لحد نهاية الاسبوع القادم ، لان دا كلام انا هاخد بيه فى فتح صفقات معينه .. و قول متخافش مش هحملك نتيجة حاجه هههههههههه
    بص ياغالي لحد دلوقتي مفيش جديد النظره هيا هيا زي ماتم تحليلها مسبقا لازم يكون فيه حركه في السوق علشان اقدر ارفق النظره الجديده غير كده النظره كما هي في اخر تحليل ارفقته

بص ياغالي لحد دلوقتي مفيش جديد النظره هيا هيا زي ماتم تحليلها مسبقا لازم يكون فيه حركه في السوق علشان اقدر ارفق النظره الجديده غير كده النظره كما هي في اخر تحليل ارفقته

ربنا يسترها معانا

الصورة الرمزية ahmad4918
    ahmad4918 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الللللللللف شكر اخي حمزة انا مقدر ظروف
    واللللف شكر لكل من حاول مساعدتي انا ان شاء الله هخش هيدج زي ما خي المضارب القادم قال وان شاء الله خير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad4918 مشاهدة المشاركة
    الللللللللف شكر اخي حمزة انا مقدر ظروف
    واللللف شكر لكل من حاول مساعدتي انا ان شاء الله هخش هيدج زي ما خي المضارب القادم قال وان شاء الله خير
    الله ييسرلك امورك ويفرج كربتك

تعالوا علشان كمان نطمن اكتر احللكم الدولار اندكس موجيا وكلاسيكيا
    هنلاحظ ان الدولار اقترب من منطقه 8120 كلاسيكيا ارتد منها السعر 3 مرات مرتين كون عندها قمم ومن ثم كسرها السعر وصعد فوقها وعاد واختبرها وكون قاع ثم صعد وهذه المره الثانيه التي يعيد اختبارها وهو قريب منها الان وموجيا هدف 50% فايبو تصحيحي من اخر موجه صاعده هذه المنطقه اختراقها مش بالشيء البسيط ومش عايزه مجرد وعود او فرقعة خبر دي محتاجه خطوات رسميه للتنفيذ
    لذلك في اليورو دولار ان شاء الله وضعنا منطقه 2550_2620 وهي منطقه ايضا قريبه من هذه المناطق كاخر مناطق للارتداد ومواصله الهبوط واستبعدت 2750 لعدة اسباب
    اولا علشان يوصل المنطقه 2750 هيكسر القناه لاعلى في الشارت اللي ارفقناه لليورو دولار والكسر ده مش سلوك موجه تصحيحيه
    ثانيا اندكس الدولار عند دعم قوي ونسبه تصحيح 50% كما وضحنا بالاضافه لو صغرنا الفريم ورسمنا قناه هابطه لاخر موجه هنجد ان الدولار هيخبط في حدها السفلي عند نفس المقاومه
    نسال الله التوفيق والسداد للجميع
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	usdx.gif
المشاهدات:	34
الحجـــم:	23.7 كيلوبايت
الرقم:	335043
    آخر تعديل بواسطة حــ م ــزه ، 23-08-2012 الساعة 02:32 AM

عشان كل الاعضاء كلكم حبايبي وربنا يقدم مافيه الخير
    النيوزيلندي دولار بيع ماركت الان 8100
    الاستوب 8145
    هدف 7800

نرجو عمل حساب الاسبريد وجعل الاستوب 8150
    معذرتا تم جعل الاستوب فوق اخر موجه عند 8227 وذكرته في قسم التوصيات قبل ان يضرب ونسيت اني كتبتها هنا اتمنى مايكون احد اتضرر الاستوب الان هو 8227

معذرتا كتبت مشاركه وحذفتها خلاص

معلش سهران والله عشانكم
    وصل اليورو دولار منطقه 2550 اولى مناطق البيع في مقابل ان الباوند دولار ايضا وصل الى 5900 اولى مناطق البيع التي تم ذكرها
    نسأل الله التوفيق للجميع

حابب اقول ملحوظه مهمة جدا علشان تضعوها في حسابكم لاني بحب اعمل حساب كل شيء
    السيناريو الوحيد اللي يخلي اليورو ممكن يوصل لمناطق 2700_2750 هو ان تكون هذه الموجه الصاعده هي موجه A من دبل زجزاج بمعني انه من هذه المناطق يهبط الى منطقه 2400_2380 في موجه B ثم يواصل صعوده في اخر موجه C لكن يصعد من هنا الى 2700_2750 بالبلدي كده ( انسى ياعمرو)
    تصبحوا على خير واشوفكم بالليل ان شاء الله لانه ورايا ضغط شغل النهارده احتمال مقدرش ادخل اذا قدرت مش هتأخر عليكم طبعا

صفحة 24 من 97 الأولىالأولى ... 14181920212223242526272829303474 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17