صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 51
    الصورة الرمزية mazen1
    mazen1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي موقف لا احسد عليه

السلام عليكم

وكل عام وانتم بخير
    من اول ما دخلت الفوركس وانا اضع نفسى فى مواقف بايخة
    هو مش انا اللى اضع نفسى بصراحة انما حظى العسر ولا بلاش حظى دى ، ممكن نتكلم فى الحاجات الاساسية زى العمل بدون استوب او ادارة رأس مال أو غيرها
    المره دى العمل بدون استوب
    انا اشتريت اليورو من مناطق 12600 بدون استوب وكل يوم اعيش على امل الصعود
    وبصراحة انا شايف كل جهابزة المنتدى مع الهبوط الا الاستاذ المحترم ابو ادم
    قبل كده كنت فى نفس المشكلة مع الكيبل وهو اللى طمنى وخرجت منها على خير

السؤال الان

متى يعود اليورو لمناطق 12600 ولو هبط
    ايه اخر الهبوط ده ؟؟
    فيه اراء بتقول 11800 وشفت كمان رقم 11300 فى موضوع المهندس عماد جان
    هو انا حسابى يتحمل انعكاس كمان شوية يعنى 500 نقطة مثلاً

لكن المشكلة انى متوقف عن المتاجرة من 3 -7 الماضى

فمحتاج المشوره يا اصحاب الخبره

السلام عليكم وكل عام وانتم بخير

الصورة الرمزية -m9L7
    -m9L7 غير متواجد حالياً عضو نشيط

وعليكم السلام

وكل عام وانت طيب

ان شاء الله يرتد من هنا فهذه الموجه عادة حدها الاقصى عند 300% فيبو عند 1.2037 والله اعلم

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	EURUSDH4.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	46.5 كيلوبايت
الرقم:	331902

تحياتي

الصورة الرمزية EakaTrading
    EakaTrading غير متواجد حالياً عضو نشيط

طيب يا اخ مازن انا عندي حل بإذن الله يريحك من التفكير وهو في كلا الحالتين يربحك يعني طلع اليورو او نزل انت ربحان إن شاء الله
    ادخل على العمله USD/CHF
    هذه العمله تمشي عكس اليورو تماما والحمد لله مربحتني
    ادخل بعقدين إذا كان يتحمل رصيدك وادخل على شراء هذه العمله لانك انت شاري اليورو ولازم تخش عكسه وهو شراء هذه العمله وراح تلاحظ كل مانزل اليورو ارتفعت هذه العمله وعلشان اطمنك
    انا معاك في هذه المشكله وشاري اليورو من 1.23200 ويوم شفت اليورو مش راضي يطلع دورت على عكس عمله اليورو وهي هذه العمله ودخلت بعقدين والحين الخساره والربح متساويان
    وتحصلني كل بعد نزول اشتري عقد جديد واخذ الربح الي جاني من العمله بدون النظر لليورو والرصيد الحمد لله في ازدياد .. واتمنى انه تكون وصلت المعلومه والله يوفقك إن شاء الله

حبيت اقول لك إذا خايف جربها على الديمو الان وشوف النتيجه صدقني راح تدعيلي ... وبالتوفيق يالغالي

الصورة الرمزية حــ م ــزه
    حــ م ــزه غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة -m9L7 مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام

وكل عام وانت طيب

ان شاء الله يرتد من هنا فهذه الموجه عادة حدها الاقصى عند 300% فيبو عند 1.2037 والله اعلم

الاســـم:	EURUSDH4.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	46.5 كيلوبايت
الرقم:	331902

تحياتي
    كل سنه وانت طيب اخي مصلح طيب فيه سؤال اذا مش طلع الترقيم صحيح فهتزيد الموجه عن نسبه 300%

الصورة الرمزية د/مصطفى
    د/مصطفى غير متواجد حالياً عضو نشيط

ان شاء الله اليوم او غدا هيكون اللو لل 10 او 11 شهر الجايين حسب موجات اليوت

وملاحظة مهمه نسيت اقولك عليها لا تفتح العقدين بخطوه واحده
    خذ عقد واحد عاكس والثاني تفتحه لما تاخذ الربح من الاول ... وبالله التوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maasa مشاهدة المشاركة
    ان شاء الله اليوم او غدا هيكون اللو لل 10 او 11 شهر الجايين حسب موجات اليوت
    طب اين تتوقع اللو لهذه الموجه اخي الكريم

الصورة الرمزية د/مصطفى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حــ م ــزه مشاهدة المشاركة

طب اين تتوقع اللو لهذه الموجه اخي الكريم
    اهلا و سهلا بك اخي حمزة

بحساب نسبة 61.8 من الموجة A لنحصل على قيمة الموجة C نجد انها في حدود 1.2050

و الان نحن في الموجة الخامسة على فريم الساعة من الموجة الخامسة على 4 ساعات من الموجة الخامسة على الدايلي من الموجة c

يعني باختصار الانعكاس سيكون اليوم او غدا باذن الله و لن يحدث هبوط كبير قبل هذا الانعكاس
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ScreenShot002.jpg‏  

اهلا و سهلا بك اخي حمزة

بحساب نسبة 61.8 من الموجة A لنحصل على قيمة الموجة C نجد انها في حدود 1.2050

و الان نحن في الموجة الخامسة على فريم الساعة من الموجة الخامسة على 4 ساعات من الموجة الخامسة على الدايلي من الموجة c

يعني باختصار الانعكاس سيكون اليوم او غدا باذن الله و لن يحدث هبوط كبير قبل هذا الانعكاس
    بالنسبه للترقيم abc من الممكن ان تساوي قيمه الموجه C قيمة الموجه A فمش مقياس انها تنتهي عند 61.8
    اما بالنسبه لفريم الاربع ساعات وانه في الموجه الخامسه متفق معا بس تعالى نضع ترقيم يربط الاسواق وبدل مترقم موجه 3 , 4 على فريم الاربع ساعات ترقمه 1,2 اكيد فاهم انا اقصد ايه اقصد اني هخلي الموجه الثالثه ممتده علشان كده انا شايف انها ممتده اقرب للحقيقه
    تعالى نربطها بحركه اندكس الدولار هتلاقي ان الموجه 4 تداخلت مع الموجه 2 فمش ينفع ترقمها 4 لا لازم ترقمها 1,2 يعني الثالثه هتكون ممتده
    تعالى للاسترالي هابط كسر القناه الهابطه تعالى للكندي صاعد تعالى لاندكس s&p500 هابط وده اندكس مهم جدا ربطه بحركه السوق كل ده هابط ينفع اقول اليورو سينهي هبوطه او يعمل تصحيح كبير قبل ميظهر على مجمل السوق انعكاس طب ماهو السوق بيهبط مع بعض ينفع اخلي عمله وعمله مربوطه بالدولار تشرد عن باقي القطيع
    ده حتى نانسي بتقول اخصمك اه اسيبك لا يعني تصحيح بسيط ماشي لكن ترند لا مقدرش اسيبك ههههه بهزر معاك بغير الجو ده
    انا اسف رغيت كتير تحياتي ليك اخي الحبيب
    آخر تعديل بواسطة حــ م ــزه ، 24-07-2012 الساعة 09:17 PM

الصورة الرمزية abo reem
    abo reem غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:موقف لا احسد عليه

السلام عليكم اخى الكريم
    اليورو اذا بدأ الصعود غدا فقد انتهى الهبوط
    مرفق شارت (منقول)

الاســـم:	EU 24.7.2012.png
المشاهدات:	174
الحجـــم:	49.1 كيلوبايت
الرقم:	331908

الصورة الرمزية د/مصطفى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حــ م ــزه مشاهدة المشاركة

بالنسبه للترقيم abc من الممكن ان تساوي قيمه الموجه C قيمة الموجه A فمش مقياس انها تنتهي عند 61.8
    اما بالنسبه لفريم الاربع ساعات وانه في الموجه الخامسه متفق معا بس تعالى نضع ترقيم يربط الاسواق وبدل مترقم موجه 3 , 4 على فريم الاربع ساعات ترقمه 1,2 اكيد فاهم انا اقصد ايه اقصد اني هخلي الموجه الثالثه ممتده علشان كده انا شايف انها ممتده اقرب للحقيقه
    تعالى نربطها بحركه اندكس الدولار هتلاقي ان الموجه 4 تداخلت مع الموجه 2 فمش ينفع ترقمها 4 لا لازم ترقمها 1,2 يعني الثالثه هتكون ممتده
    تعالى للاسترالي هابط كسر القناه الهابطه تعالى للكندي صاعد تعالى لاندكس s&p500 هابط وده اندكس مهم جدا ربطه بحركه السوق كل ده هابط ينفع اقول اليورو سينهي هبوطه او يعمل تصحيح كبير قبل ميظهر على مجمل السوق انعكاس طب ماهو السوق بيهبط مع بعض ينفع اخلي عمله وعمله مربوطه بالدولار تشرد عن باقي القطيع
    ده حتى نانسي بتقول اخصمك اه اسيبك لا يعني تصحيح بسيط ماشي لكن ترند لا مقدرش اسيبك ههههه بهزر معاك بغير الجو ده
    انا اسف رغيت كتير تحياتي ليك اخي الحبيب
    تحليل رائع و فعلا منطقي جدا ( حاولت ابعتلك رسالة على الخاص لنتناقش اكثر و لكن للاسف يبدو ان الرسائل الخاصة معطلة عند حضرتك )
    بالنسبة لموضوع ان الموجة c مش لازم تكون 61.8 من الموجة a فده صح تماما بس اللي خلاني اعتبرها كده هي الاسباب التالية
    اولا اهنا متفقين ان اليورو اكمل على الفريم الشهري و منذ بدء تداوله خمس موجات صاعدة ثم دخل في تصحيح مركب يتكون في الغالب من موجتين فلات
    متفقين ايضا اننا في الموجة a الثانية التي تتكون من ثلاث موجات a , b , c
    هنا نقابل شرطين ( guideline ) الاول ان اذا كان التصحيح مركب و يتكون من 2 فلات ففي الغالب هتكون الموجات متساوية في الطول
    الشرط الثاني ان التصحيح على فريم الشهري في الغالب سيكون في حدود الموجة الرابعة السابقة
    يعني الشرطين بيقولوا ان الاحتمال الاكبر ان التصحيح لن يتجاوز 1.622
    و زي ما اتفقنا اننا في الموجة c من الموجة الاكبر a
    و ايضا اتفقنا اننا في نهاية موجة اما تكون الثالثة او تكون الخامسة من الموجة c
    لو فرضنا انها الثالثة فده يستلزم موجة رابعة و خامسة يعني مزيد من الهبوط و ده غير محتمل زي ما اتفقنا
    او نعتبرها الموجة الخامسة و في الحالة دي هتكون طبقت شرط التساوي و شرط انتهاء التصحيح في حدود الموجة الرابعة و كمان هتكون عند 61.8 من الموجة a

اسف على الاطالة و اتمنى استمرار الاتصال بيننا لنصل الى الترقيم الافضل

( اخيرا . بالنسبة لاخي mazen فسواء كان تحليل اخي حمزة هو الصح او تحليلي فاهنا الانتين متفقين اننا في نهاية موجة و ان شاء الله يحصل تصحيح على الاقل 200 نقطة )
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ScreenShot006.jpg‏   ScreenShot002.jpg‏   ScreenShot003.jpg‏  
    آخر تعديل بواسطة د/مصطفى ، 24-07-2012 الساعة 10:00 PM

تحليل رائع و فعلا منطقي جدا ( حاولت ابعتلك رسالة على الخاص لنتناقش اكثر و لكن للاسف يبدو ان الرسائل الخاصة معطلة عند حضرتك )
    بالنسبة لموضوع ان الموجة c مش لازم تكون 61.8 من الموجة a فده صح تماما بس اللي خلاني اعتبرها كده هي الاسباب التالية
    اولا اهنا متفقين ان اليورو اكمل على الفريم الشهري و منذ بدء تداوله خمس موجات صاعدة ثم دخل في تصحيح مركب يتكون في الغالب من موجتين فلات
    متفقين ايضا اننا في الموجة a الثانية التي تتكون من ثلاث موجات a , b , c
    هنا نقابل شرطين ( guideline ) الاول ان اذا كان التصحيح مركب و يتكون من 2 فلات ففي الغالب هتكون الموجات متساوية في الطول
    الشرط الثاني ان التصحيح على فريم الشهري في الغالب سيكون في حدود الموجة الرابعة السابقة
    يعني الشرطين بيقولوا ان الاحتمال الاكبر ان التصحيح لن يتجاوز 1.622
    و زي ما اتفقنا اننا في الموجة c من الموجة الاكبر a
    و ايضا اتفقنا اننا في نهاية موجة اما تكون الثالثة او تكون الخامسة من الموجة c
    لو فرضنا انها الثالثة فده يستلزم موجة رابعة و خامسة يعني مزيد من الهبوط و ده غير محتمل زي ما اتفقنا
    او نعتبرها الموجة الخامسة و في الحالة دي هتكون طبقت شرط التساوي و شرط انتهاء التصحيح في حدود الموجة الرابعة و كمان هتكون عند 61.8 من الموجة a

اسف على الاطالة و اتمنى استمرار الاتصال بيننا لنصل الى الترقيم الافضل

( اخيرا . بالنسبة لاخي mazen فسواء كان تحليل اخي حمزة هو الصح او تحليلي فاهنا الانتين متفقين اننا في نهاية موجة و ان شاء الله يحصل تصحيح على الاقل 200 نقطة )
    بصراحه انت استاذ ترقيمك للشهري نفس ترقيمي بس على الفريم الشهري انا شايف ان الموجه a الاخيره هتهبط اسفل c اسفل 1.18 عندما تربطها بباقي الاسواق لو مش كسر 1.18 القاع الاخير وظهر برايس اكشن يوحي بالصعود على طول الموجه B الكبيره هتدخل في في تصحيح مثلث على نفس شارتك لكن انا معتبرها تصحيح زيك دبل زجزاج لحد منشوف رد فعل السعر مع 1.18 اللي اتوقع كسرها بربطه بالاسواق والوضع الحالي على الاقل الوصول الى 1.1900 وده على الاقل
    بالنسبه لانه لو اعتبرنا اننا في موجه 3 وهيكون فيه موجه رابعه وخامسه فممكن الخامسه تنتهي بسرعه متكونش ممتده فمحتمل ووارده
    اما تصحيح 200 نقطه وارده المهم لايجاوز بالنسبه لي ال critical point عند 2325 في الوقت ده لمواصله الهبوط فمش هو ده التصحيح اللي بيتكلموا عليه انه لحدود 3000 انا شايف لسه مش وقته خالص
    اسعدني جدا التواصل معاك وانا تحت امرك وان شاء الله نتواصل على طول
    تحياتي ليك ياغالي

الصورة الرمزية foreeex
    foreeex غير متواجد حالياً عضو نشيط

اتوقع ان اليورو دولار لن يبدا الصعود الا من يوم الخميس او الجمعة

الصورة الرمزية order777
    order777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقد ان بأذن الله اخر هبوط لليورو بين مناطق ال 11950 و 11880 وبعدها وحتى لو هيكمل لتحت وده مستعبد علشان مصححش
    في النص برده كده كده الفورض يطلع لمناطق 12500 على الاقل

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17