صفحة 190 من 193 الأولىالأولى ... 90140180184185186187188189190191192193 الأخيرةالأخيرة
النتائج 2,836 إلى 2,850 من 2881
    الصورة الرمزية shady2500
    shady2500 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alkeng مشاهدة المشاركة

ثالثا ... اما بالنسبة لمهاجمة الاخ وضاح فى بداية الموضوع ... الاخ اشرف مش من المعقول يقول هذا لك الا لما يكون معه دليل قاطع على ذلك وهذا ليس من حقى ان اتكلم فيه .

مشكور اخى و عادى و الموضوع بالنسبة لى منتهى اساسا و ما على الرسول الا بالاغ المبين و انتم احرار بس ممكن سؤال تسأله لاشرف او غيره بخصوص المقتبس فوق ده ؟ قوله يجيب دليله لان هنا فى حاجه مش مظبوطه بقا و ده فى مشاكل كبيره
    و جزاك الله كل خير

الصورة الرمزية alkeng
    alkeng غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady2500 مشاهدة المشاركة

مشكور اخى و عادى و الموضوع بالنسبة لى منتهى اساسا و ما على الرسول الا بالاغ المبين و انتم احرار بس ممكن سؤال تسأله لاشرف او غيره بخصوص المقتبس فوق ده ؟ قوله يجيب دليله لان هنا فى حاجه مش مظبوطه بقا و ده فى مشاكل كبيره
    و جزاك الله كل خير
    اخى الفاضل شادى

انا بلغته يا شادى وكان رده
    انه مشغول جدا لانه بيتابع الاخبار من الشركة اول باول وبيعمل حسابات للناس ومش فاضى دلوقت وبيراجع على البيانات الخاصة بالحسابات وده شئ طبيعى ولازم نعذره لانه فعلا مضغوط عليه من كل ناحيه .

وانا بضيف شئ من عندى اخى الفاضل

لو فعلا عايز الدليل من اشرف انتا كمان اثبت وهات الدليل على كلامك اننا منافقين كما قلت

وده ردى النهائى بالنسبة لك وكلامى ده ليس اننى متحيز الى احد وانما عدل منى

تحياتى لك .. وربنا يصلح احوالنا جميعا
    آخر تعديل بواسطة alkeng ، 17-08-2012 الساعة 03:16 AM

الصورة الرمزية المراقب العام
    المراقب العام غير متواجد حالياً مراقب المتداول العربي

الأخوه الكرام
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تم حذف بعض المشاركات الخارجه عن الموضوع ، ونرجوا من الجميع عدم الخروج عن أهداف الموضوع والنقاش في نقاشات خارجيه
    ونشكر لكم تفهمكم وحسن تعاونكم معنا
    تقبلوا تحيات المراقب العام

الصورة الرمزية wael_Hegazy
    wael_Hegazy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلاااااام عليكم و رحمـــــــــــــــة الله و بركاااااته.

رسالتي للاخوة اللي عاوزين يبعتــــــــــــــــوا اوراقهــــــــــــــم الرسميــــــــــة زي صـــــــــــور البطاقة و صور وصلات الغاز و الكهـــــــــــرباء او صـــــــور رخص القايدة ليهم. مش حـــــــــسين ان كدة غلط..... ازاااي يبعتــــــــــــــــوا بيناتهــــــــــــــم الشخصية بصــــــــــــــــــــور من محررات رسمية للدولة اللي همه فيهم لشحــــــــــــــص او جهه همة مش عــــــــــــارفنها اصلا...... بالصورة دي هانت عليكم انفســـــــــــكم و رميتــــــــــــوا ابســــــــــــــط قواعد الاماااان ليكم و لعائلاتكــــــــــــم....... لمجـــــــــــــرد المغامرة......... طيب انتم حرين في انفســـــــــــكم....طيب و عائلاتكم !!!!!!! ايــــــــــة و ضعهم.

انا لا اتكلم على اكسبرت رابح او خاااااسر. و مش هنتكلم هل معقول في شركة هتعمل المطلوب لها علشان تكسب ولا تخسر........... ربا يدي الجميع............... بس ربنا يدينا بالعقـــــــــل و بالمنطـــــــــــــق.
    لا حول ولا قوة الا بالله لما وصلنا له من عدم درايتنا بابسط قواعد الامااااان. دة الواحد لو اتسرقت منه بطاقته بيروح جري علشان يعمل محضر في قسم الشرطة علشااان البطاقة لو وقعت في يد غير امينة مش عارفين هيعمل بيها ايه.

والله المــــــــــــــــــــــــــوفق
    رمضان كـــــــــــــــريم.
    آخر تعديل بواسطة wael_Hegazy ، 17-08-2012 الساعة 05:11 PM

الصورة الرمزية gashaweb
    gashaweb غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:أريد شركه بهذه المواصفات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael_Hegazy مشاهدة المشاركة

رسالتي للاخوة اللي عاوزين يبعتــــــــــــــــوا اوراقهــــــــــــــم الرسميــــــــــة زي صـــــــــــور البطاقة و صور وصلات الغاز و الكهـــــــــــرباء او صـــــــور رخص القايدة ليهم. مش حـــــــــسين ان كدة غلط..... ازاااي يبعتــــــــــــــــوا بيناتهــــــــــــــم الشخصية بصــــــــــــــــــــور من محررات رسمية للدولة اللي همه فيهم لشحــــــــــــــص او جهه همة مش عــــــــــــارفنها اصلا...... بالصورة دي هانت عليكم انفســـــــــــكم و رميتــــــــــــوا ابســــــــــــــط قواعد الاماااان ليكم و لعائلاتكــــــــــــم....... لمجـــــــــــــرد المغامرة......... طيب انتم حرين في انفســـــــــــكم....طيب و عائلاتكم !!!!!!! ايــــــــــة و ضعهم.

انا لا اتكلم على اكسبرت رابح او خاااااسر. و مش هنتكلم هل معقول في شركة هتعمل المطلوب لها علشان تكسب ولا تخسر........... ربا يدي الجميع............... بس ربنا يدينا بالعقـــــــــل و بالمنطـــــــــــــق.
    لا حول ولا قوة الا بالله لما وصلنا له من عدم درايتنا بابسط قواعد الامااااان. دة الواحد لو اتسرقت منه بطاقته بيروح جري علشان يعمل محضر في قسم الشرطة علشااان البطاقة لو وقعت في يد غير امينة مش عارفين هيعمل بيها ايه.

ببساطة شديدة انت غير ملزم انك تبعث اي شئ مما ذكر
    وغير مجبر انك ترسل حتى اسمك
    و انت دخلت في نفوس الاشخاص دي وعرفت انهم ايدي غير آمنة ؟؟؟
    اتمنى فقط ان شخص لا يريد ان يشترك ان يلتزم بالصمت وان يكف يده
    حب الكلام لمجرد الكلام واثارة البلبلة والاشاعات والرجم بالغيب هو ما اوصلنا لما نحن فيه

بالعقل والمنطق عندما يطلب منك اي شركة فوركس بياناتك الشخصية ويقوم وسيط ما انت لا تعرفه ولا تعرف مكان اقامته وترسل له بياناتك بكل اطمئنان هل هذا الشخص او الجهة المجهولة والذي يمتلك موقع للدعاية ايدي امينة ؟؟؟

نحن بصدد تجربة ان نجحت فالحمدلله وان فشلت نسأل الله الكريم ان يجعل لنا رزقنا في غيره مباركا

لا تتعب نفسك كثيرا و اشغل نفسك في موضوع اخر حتى لا تزداد توترا

الصورة الرمزية shady2500

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gashaweb مشاهدة المشاركة
    ببساطة شديدة انت غير ملزم انك تبعث اي شئ مما ذكر
    وغير مجبر انك ترسل حتى اسمك
    و انت دخلت في نفوس الاشخاص دي وعرفت انهم ايدي غير آمنة ؟؟؟
    اتمنى فقط ان شخص لا يريد ان يشترك ان يلتزم بالصمت وان يكف يده
    حب الكلام لمجرد الكلام واثارة البلبلة والاشاعات والرجم بالغيب هو ما اوصلنا لما نحن فيه

بالعقل والمنطق عندما يطلب منك اي شركة فوركس بياناتك الشخصية ويقوم وسيط ما انت لا تعرفه ولا تعرف مكان اقامته وترسل له بياناتك بكل اطمئنان هل هذا الشخص او الجهة المجهولة والذي يمتلك موقع للدعاية ايدي امينة ؟؟؟

نحن بصدد تجربة ان نجحت فالحمدلله وان فشلت نسأل الله الكريم ان يجعل لنا رزقنا في غيره مباركا

لا تتعب نفسك كثيرا و اشغل نفسك في موضوع اخر حتى لا تزداد توترا
    الله يهديك يأخى
    الاستاذ وائل حجازي مشكورا حب يقدم النصيحه لاخونه و للجميع بغض النظر عن الموضع بتاع السكريبت و انا لا اعتقد انك المتحدث الرسمى عن جميع الاخوة و الاخوات بهذا المنتدا
    عجيب امر الناس اذا نصحت تنجرح و اذا سرقت تقبل يداك !!
    ربنا يهدينا و يهديكم جميعا ان شاء الله
    و اتقو الله فيما تفعلون

همسة هو انت عارف اسم صاحب البروكر او السى ايه بتاعهم؟ عشان تيجى تقول انت دخلت فى نفسهم و لا اى شىء
    آخر تعديل بواسطة shady2500 ، 17-08-2012 الساعة 07:12 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady2500 مشاهدة المشاركة
    الله يهديك يأخى
    الاستاذ وائل حجازي مشكورا حب يقدم النصيحه لاخونه و للجميع بغض النظر عن الموضع بتاع السكريبت و انا لا اعتقد انك المتحدث الرسمى عن جميع الاخوة و الاخوات بهذا المنتدا
    عجيب امر الناس اذا نصحت تنجرح و اذا سرقت تقبل يداك !!
    ربنا يهدينا و يهديكم جميعا ان شاء الله
    و اتقو الله فيما تفعلون

همسة هو انت عارف اسم صاحب البروكر او السى ايه بتاعهم؟ عشان تيجى تقول انت دخلت فى نفسهم و لا اى شىء

اشــــــــــــكرك استاذ شادي انك عرفتي بالاستاذ اللي هو من جمااااعة..........(( من ليس معنا فهـــــــــــــو عدونا)).....ههههههههههههههههههه..........عجيب امره بصراحة.

والله استاذ شااادي انت انسااان قمة في الاحترااام و حب الخير........بارك الله فيــــــــــك حبيب قلبي..........فعلا انسااان محترم

رمضاااان كريم.

شخص معرفتي فيه مجرد منتدى ونت اقوم ارسل له اوراق رسميه ،، لكن والله شعوب لا ترتاح الا اذا اخذت على قفاها واتنصب عليها

الصورة الرمزية shady2500

اشــــــــــــكرك استاذ شادي انك عرفتي بالاستاذ اللي هو من جمااااعة..........(( من ليس معنا فهـــــــــــــو عدونا)).....ههههههههههههههههههه..........عجيب امره بصراحة.

والله استاذ شااادي انت انسااان قمة في الاحترااام و حب الخير........بارك الله فيــــــــــك حبيب قلبي..........فعلا انسااان محترم

رمضاااان كريم.
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استاذ وائل
    الشكر الله الذى دائما يظهر الحق و يمحق بالباطل و يسحقه سحقا و الذى جعلنا نلتقى لاول مرة بهذا الموضوع و جلعه سبب معرفة شخص كريم مثلك فأكثر الله من أمثالك و وفقك الله الى كل مايحبه و يرضاه و جزاك الله خيرا على نصح اخوانك و الاهتمام بمصالح العامه !
    وارجو من الاخوة كل الحظر فأذا كان فيه الخير ماكان رماه الطير يعنى الاخ البيحاول يجمع كم شخص من اجل عيون البروكر هل عدد افراد العائلة او الشغلين معاه و اصدقاءة و اصداقاء اصدقائه ميوصلش حتى 100 او 60 شخص؟ فالاقربون اولا بالمعروف و لكن الله اعلم بما تخفى
    الانفس و حكمو عقولكم قبل بطونكم اقصد قلوبكم
    و كما ذكرت امس ان لو البروكر فعلا صادق كان يعمل المطلوب فى حساب و بودن اى أساله و لا غيره خدو ياجماعه جربو الحاسب ده و لو نجح الوضوع يتنشر اما حتة انك لازم تجيبلى اكتر من 200 شخص و يفتحو بأورقهم الرسميه و هكذا و بعدين نبقا نعطيك الحساب الفيه المطلوب .. ده فيها حوار تانى و أسأل الله ان يأتى بكل خير و يبعد عنا كل شر !!

و كل عام و انتم جميعا بصحه و سلامه !!

السلااااام عليم و رحمة الله

انا مش عااارف الناس مش فاهمة ان العرب خصوصا بيتلعب باوراقهم الرسميـــــــــة...... كل يوم و نسمع ان شخص عربي تم توقيفه في مطار كذا لانه على قائمة الارهابيين.....او عمل مصيبة في دولة ما....و ممكن يتضح بعد حين انه تشابهه اسماء و يفرجوا عنك بعد ما يكونوا خلصوا عليك....... يا ناس فوقوا...... و بلاش جهااات اجنية ... ممكن جهات او اشخاص محللين.... يا نااااس ...كدة نعطي بيانتنا بالسهولة كدة........و الاخ الغريب يقول اني بحدث بلبلة.....و الله لو عاوز احدث بلبلة لمسكت ا كل نقطة هنا في هذا الامر الغريب و تحدثت عنها.......ولكن اني ارى ان الموضوع من اساسه باين و مش محتاااج شرح......انا لا اتكلم على الاكسبرت او عن وضاح عطار.........ليرموني ببهتان كما رموا الاخ الكريم المحترم شااادي باشا. الذي فند الموضوع بكل عقل و منطق...... الغريب باة و الاغرب من دة كله....ان الاخ الغريب بيرميني اني عاااوز افشل الموضوع.....حد قاله انا مش عاوز المليون دولار انا كمااان من هذا الاكسبرت!!!!........ولا هضحي بالمليون دولار علشااان انا انسان حقود و مش عاوز حد يكسب غيري.....ففضلت يا حرااام اني اهدم الموضوع علشااان ولا انا ولا غيري يكسب.

فــــــــــــــــوقوا ارجوكم ......ولا تقعوااا في الفـــــــــــــــخ.

والله المــــــــــوفق.
    آخر تعديل بواسطة wael_Hegazy ، 17-08-2012 الساعة 08:26 PM

الصورة الرمزية M.A.T.R.I.X
    M.A.T.R.I.X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

احبك انا لما تتكلم علي اوراق ومحررات رسميه ينهاااااار
    انت تعرف ان في ناس سهل ليهم وشوفت ليهم فيديوهات علي النت اليوتيوب بجد سهل جداااا يدخل علي جهازك وكلنا نعرف الحوار ده
    انت عارف لو دخل يبقي الراجل ده معاه ايه اولا رقمك رقم تليفونك ومنه ممكن عنوانك وممكن ياخد ايميلك وما فيه من بينات وياسلام لو كلمه السر الخاصه بحسابك في البنك انت تعرف ان الحوارات دي سهله جدل علي ناس الهاكرز يعني بسهوله ممكن يلبسك في الحيط ومن الاخر جاوبني علي اسئلتي لو انت عايز تتكلم بقي في الحوار وداخل بترهب الناس بالمخاوف اللي انت بتولدها في انفسهم
    سؤالي ايه هي الاضرار اللي انا ممكن اقع فيها لو في واحد معاه صورة من ( خلي بالك دي صورة من ورقه رسميه بس مش مختومه بختم النسر اللي ياكد مصداقيتها ده لو انت بتفهم قانون يعني انا لعلمك خريج حقوق ) وصل الكهرباءاو الغاز او البطاقه ؟؟ عايز اعرف ايه هي الاضرار اللي ممكن اقع فيها ؟
    سؤال تاني معلش هي لو في منظمه عايزة تلبس واحد مصيبه او تسجله في دفاترها هتفكر في حوار علشان تجيب منه صورة من وصل الكهربا ولا الغاز ولا ممكن يدخلوا هيئه الكهرباء ويجيبوا منها الاااف مؤلفه من الوصلات علي فلاشه ولا انا غلطان ؟
    وياريت الاتنين اللي دخلوا يتكلموا مع بعض دول عايز اقولهم انا كشخص عادي مفيش اي تاثير من حديثكوا فياريت تغيروا من الاسلوب علشان يبقي في تاثير علي الاعضاء وغيرهم
    ومازلت موجود لاي شخص عايز يعرف اي معلومات او عايز يشترك يعني مكان الاخ اشرف شريف ولو اني مش هعرف اعمل المجهود اللي هو كان عامله
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.A.T.R.I.X مشاهدة المشاركة
    انت تعرف ان في ناس سهل ليهم وشوفت ليهم فيديوهات علي النت اليوتيوب بجد سهل جداااا يدخل علي جهازك وكلنا نعرف الحوار ده
    انت عارف لو دخل يبقي الراجل ده معاه ايه اولا رقمك رقم تليفونك ومنه ممكن عنوانك وممكن ياخد ايميلك وما فيه من بينات وياسلام لو كلمه السر الخاصه بحسابك في البنك انت تعرف ان الحوارات دي سهله جدل علي ناس الهاكرز يعني بسهوله ممكن يلبسك في الحيط ومن الاخر جاوبني علي اسئلتي لو انت عايز تتكلم بقي في الحوار وداخل بترهب الناس بالمخاوف اللي انت بتولدها في انفسهم
    سؤالي ايه هي الاضرار اللي انا ممكن اقع فيها لو في واحد معاه صورة من ( خلي بالك دي صورة من ورقه رسميه بس مش مختومه بختم النسر اللي ياكد مصداقيتها ده لو انت بتفهم قانون يعني انا لعلمك خريج حقوق ) وصل الكهرباءاو الغاز او البطاقه ؟؟ عايز اعرف ايه هي الاضرار اللي ممكن اقع فيها ؟
    سؤال تاني معلش هي لو في منظمه عايزة تلبس واحد مصيبه او تسجله في دفاترها هتفكر في حوار علشان تجيب منه صورة من وصل الكهربا ولا الغاز ولا ممكن يدخلوا هيئه الكهرباء ويجيبوا منها الاااف مؤلفه من الوصلات علي فلاشه ولا انا غلطان ؟
    وياريت الاتنين اللي دخلوا يتكلموا مع بعض دول عايز اقولهم انا كشخص عادي مفيش اي تاثير من حديثكوا فياريت تغيروا من الاسلوب علشان يبقي في تاثير علي الاعضاء وغيرهم
    ومازلت موجود لاي شخص عايز يعرف اي معلومات او عايز يشترك يعني مكان الاخ اشرف شريف ولو اني مش هعرف اعمل المجهود اللي هو كان عامله

انت فعلا خريج حقوق !!!!!!!!!!!!!!

لو انت خريج حقوق فعلا و بتقوووول كلام زي دة........ و بتتكلم بجد......فحرااااام على الكليه اللي ادتك شهادة ولا لسة هتديك.

ولا تعليق ابدا على ما تقول

سلاااااااام يا متـــــــــــــــــــــر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
    آخر تعديل بواسطة wael_Hegazy ، 17-08-2012 الساعة 09:07 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.A.T.R.I.X مشاهدة المشاركة

و خــــــــــــــد دي يا متـــــــــــــــــــــر......... صور المستندات الرسمية يعتد بها كاصول في حالات التزوير............و اقراء جيدا.....مختوهاش في الكليه دي!!!!!!!!!!!!!!.....بجد مختوهاااااش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جرائم التزوير في المملكة العربية السعودية

وفقاً لنظام مكافحة التزوير الصادر بالمرسوم الملكي رقم 114 بتاريخ 26/11/1380هـ
    والمعدل بالمرسوم الملكي رقم 53 بتاريخ 5/11/1382هـ

(موجز محاضرة ألقيت على السادة أصحاب الفضيلة قضاة ديوان المظالم
    في الدورة التدريبية بالمعهد العالي للقضاء
    بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية)

إعداد
    د. أحمد لطفي السيد مرعي
    أستاذ القانون الجنائي المساعد – كلية الأنظمة والعلوم السياسية
    جامعة الملك سعود

تمهيد وتقسيم
    "التزوير هو تغيير الحقيقة في بيان جوهري في محرر بإحدى الطرق التي نص عليها النظام تغيراً من شأنه أن يحدث ضرراً بالغير مع نية استعمال المحرر فيما زور من أجله".
    من التعريف السابق يتضح أن التزوير كجريمة تتطلب توافر عدة شروط مفترضة وعدة أركان:
    1- الشروط المفترضة في جريمة التزوير:
    أ- أن يقع تغيير الحقيقة في محرر
    ب- أن يقع التغيير على بيان جوهري
    2- الركن المادي للتزوير يتمثل في:
    أ- تغيير الحقيقة:
    ب- أن يقع التغيير بإحدى الطرق المنصوص عليها نظاماً
    ج- أن يكون من شأن تغيير الحقيقة إحداث ضرر بالغير
    3- الركن المعنوي للتزوير يتمثل في:
    أ- القصد الجنائي العام (العلم والإرادة)
    ب- القصد الجنائي الخاص (نية استعمال المحرر المزور فيما زور من أجله).
    المبحث الأول
    الشروط المفترضة في جريمة التزوير

المطلب الأول : شرط المحرر:
    يجب أن يقع التزوير في محرر، وهذا مستفاد من نص المادة الخامسة من النظام التي تتكلم عن "المخطوطات والأوراق والشهادات والسجلات والمستندات...الخ". والمحرر لا يعدو أن يكون إلا "كل مسطور أو مكتوب يتضمن كلمات وأرقام نتقل به الفكر من شخص للأخر ويترتب عليها أثر قانوني".
    فلا يصح أن يكون المحرر مكوناً من أرقام فقط، كما هو الحال بالنسبة لعدادات حساب الاستهلاك مثل عدادات الكهرباء أو المياه أو السيارات، وكذا أرقام شاسيهات السيارات.
    ولا يعد من قبيل المحررات النقود أو الأختام أو العلامات التجارية أو الماركات أو شرائط الكاسيت أو شرائط الفيديو...، فهي ليست محررات ولا تسري عليها أحكام التزوير، ولكن تغيير الحقيقية فيما يكتب عليها من بيانات يمكن أن تسري عليها أحكام حق المؤلف. ولا تعتبر الكتب والمؤلفات محررات، وبالتالي فإن من يغير اسم صاحب المؤلف ويكتب اسمه مكانه لا يرتكب جريمة التزوير بل يخالف حق المؤلف الذي تعاقب عليه بعض الأنظمة.
    وإذا وقع التزوير على محرر فلا يهم، بقاء المحرر موجوداً، أو لغته أو نوع الكتابة عليه، أو طبيعته، أو الدعامة التي تحمله.
    وتجدر الإشارة أنه قد صدر قرار مجلس الوزراء رقم 3 بتاريخ 3/1/1406هـ كي يعتبر المساس بالصور الشمسية على المحررات الرسمية وغير الرسمية بأي طريقة جريمة من الجرائم المنصوص عليها في المادة الخامسة من نظام مكافحة التزوير.

وتوضح المادة 14 من النظام أنه:
    - تعد صور المحررات التي تبدو أنها أصل بذاتها محررات أصلية في تطبيق أحكام هذا النظام.
    - كل من زوَّر الصور الضوئية أو المستندات المعالجة آلياً أو البيانات المخزنة في ذاكرة الحاسب الآلي أو على شريط أو أسطوانة ممغنطة أو غيرها من وسائط، أو استعملها وهو عالم بتزويرها يعاقب بالعقوبات الواردة في هذا النظام.

يعنــــــــــــــــــى هشرحلك حبيب قلبي يا استاذ القانون بالبلدي كدة......ان صور المحررات الرسمية تعتبر اصول في جرائم التزوير و لو عاوز نجيب الكثير و الكثير كماااان ..اجبلك...و في الاعادة افادة ولا ايه.......

هو بتوع الحقوق دلوقتي بيقولوا (( ينهااااااااااااار)) .....فانا لازم اقولك حرام عليك يا ((مااااااااان)).ههههههههههه

وســـــــــلملي على الحقـــــــــــــوق.

والله المــــــــــــــوفق.
    آخر تعديل بواسطة wael_Hegazy ، 17-08-2012 الساعة 09:51 PM

و خــــــــــــــد دي يا متـــــــــــــــــــــر......... صور المستندات الرسمية يعتد بها كاصول في حالات التزوير............و اقراء جيدا.....مختوهاش في الكليه دي!!!!!!!!!!!!!!.....بجد مختوهاااااش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جرائم التزوير في المملكة العربية السعودية

وفقاً لنظام مكافحة التزوير الصادر بالمرسوم الملكي رقم 114 بتاريخ 26/11/1380هـ
    والمعدل بالمرسوم الملكي رقم 53 بتاريخ 5/11/1382هـ

(موجز محاضرة ألقيت على السادة أصحاب الفضيلة قضاة ديوان المظالم
    في الدورة التدريبية بالمعهد العالي للقضاء
    بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية)

إعداد
    د. أحمد لطفي السيد مرعي
    أستاذ القانون الجنائي المساعد – كلية الأنظمة والعلوم السياسية
    جامعة الملك سعود

تمهيد وتقسيم
    "التزوير هو تغيير الحقيقة في بيان جوهري في محرر بإحدى الطرق التي نص عليها النظام تغيراً من شأنه أن يحدث ضرراً بالغير مع نية استعمال المحرر فيما زور من أجله".
    من التعريف السابق يتضح أن التزوير كجريمة تتطلب توافر عدة شروط مفترضة وعدة أركان:
    1- الشروط المفترضة في جريمة التزوير:
    أ- أن يقع تغيير الحقيقة في محرر
    ب- أن يقع التغيير على بيان جوهري
    2- الركن المادي للتزوير يتمثل في:
    أ- تغيير الحقيقة:
    ب- أن يقع التغيير بإحدى الطرق المنصوص عليها نظاماً
    ج- أن يكون من شأن تغيير الحقيقة إحداث ضرر بالغير
    3- الركن المعنوي للتزوير يتمثل في:
    أ- القصد الجنائي العام (العلم والإرادة)
    ب- القصد الجنائي الخاص (نية استعمال المحرر المزور فيما زور من أجله).
    المبحث الأول
    الشروط المفترضة في جريمة التزوير

المطلب الأول : شرط المحرر:
    يجب أن يقع التزوير في محرر، وهذا مستفاد من نص المادة الخامسة من النظام التي تتكلم عن "المخطوطات والأوراق والشهادات والسجلات والمستندات...الخ". والمحرر لا يعدو أن يكون إلا "كل مسطور أو مكتوب يتضمن كلمات وأرقام نتقل به الفكر من شخص للأخر ويترتب عليها أثر قانوني".
    فلا يصح أن يكون المحرر مكوناً من أرقام فقط، كما هو الحال بالنسبة لعدادات حساب الاستهلاك مثل عدادات الكهرباء أو المياه أو السيارات، وكذا أرقام شاسيهات السيارات.
    ولا يعد من قبيل المحررات النقود أو الأختام أو العلامات التجارية أو الماركات أو شرائط الكاسيت أو شرائط الفيديو...، فهي ليست محررات ولا تسري عليها أحكام التزوير، ولكن تغيير الحقيقية فيما يكتب عليها من بيانات يمكن أن تسري عليها أحكام حق المؤلف. ولا تعتبر الكتب والمؤلفات محررات، وبالتالي فإن من يغير اسم صاحب المؤلف ويكتب اسمه مكانه لا يرتكب جريمة التزوير بل يخالف حق المؤلف الذي تعاقب عليه بعض الأنظمة.
    وإذا وقع التزوير على محرر فلا يهم، بقاء المحرر موجوداً، أو لغته أو نوع الكتابة عليه، أو طبيعته، أو الدعامة التي تحمله.
    وتجدر الإشارة أنه قد صدر قرار مجلس الوزراء رقم 3 بتاريخ 3/1/1406هـ كي يعتبر المساس بالصور الشمسية على المحررات الرسمية وغير الرسمية بأي طريقة جريمة من الجرائم المنصوص عليها في المادة الخامسة من نظام مكافحة التزوير.

- تعد صور المحررات التي تبدو أنها أصل بذاتها محررات أصلية في تطبيق أحكام هذا النظام.
    - كل من زوَّر الصور الضوئية أو المستندات المعالجة آلياً أو البيانات المخزنة في ذاكرة الحاسب الآلي أو على شريط أو أسطوانة ممغنطة أو غيرها من وسائط، أو استعملها وهو عالم بتزويرها يعاقب بالعقوبات الواردة في هذا النظام.

يعنــــــــــــــــــى هشرحلك حبيب قلبي يا استاذ القانون بالبلدي كدة......ان صور المحررات الرسمية تعتبر اصول في جرائم التزوير و لو عاوز نجيب الكثير و الكثير كماااان ..اجبلك...و في الاعادة افادة ولا ايه.......

هو بتوع الحقوق دلوقتي بيقولوا (( ينهااااااااااااار)) .....فانا لازم اقولك حرام عليك يا ((مااااااااان)).ههههههههههه

وســـــــــلملي على الحقـــــــــــــوق.

والله المــــــــــــــوفق.
    ده علي اساس الشركه في السعوديه او علي اساس اني ساكن في السعوديه
    ربنا يهديك يابيبي
    الصراحه انا معرفش في قانون السعوديه
    بس لما قريت الماده اللي انت حاطتها الماده رقم 14 اللي انت معلمها بالاحمر
    اقرئها كويس ده لو انت اللي فاهم وانا مش فاهم مش هو ده اللي مكتوب
    شوف كده اللي انا معلمها بالاحمر
    وياريت بس تقولي وتجاوبني علي ايه هي الاخطار اللي ممكن اقع فيه لو الاوراق اللي انا ذكرتها في المشاركه اللي فاتت اخطارها يعني قانونا زي ما انت شاطر كده يا قمووور وجبت مواد قانون في السعوديه
    قولي ايه هي الاخطار اللي هتوقع عليا لما الورق ده يبقي مع واحد سئ الظن ؟؟
    علي فكرة انت في المشاركه مجاوبتش علي سؤالي ؟؟

انت فعلا خريج حقوق !!!!!!!!!!!!!!

لو انت خريج حقوق فعلا و بتقوووول كلام زي دة........ و بتتكلم بجد......فحرااااام على الكليه اللي ادتك شهادة ولا لسة هتديك.

ولا تعليق ابدا على ما تقول

سلاااااااام يا متـــــــــــــــــــــر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
    لو عايز تتكلم هنا تاني ياريت ترد علي اسئلتي وبلاش مماطله ولا حوارات ولا استهزاءات لانك ببساطه ليس في يدك شيئا تتحدث به ومع ذلك تتحدث
    علي فكرة انا فاضي اليومين دول يعني انا معاك لحد مشوف اخرك ايه وانا مستني ردك يا جميل ....

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17