صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 39
    الصورة الرمزية المضارب القادم
    المضارب القادم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي هل هناك ستراتيجية ناجحة

مساء الخير اخواني
    هل هناك ستراتيجية
    ناجحة بنسبة 90 بالمئة
    ام لا يوجد

الصورة الرمزية OmarMD
    OmarMD غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المضارب القادم مشاهدة المشاركة
    مساء الخير اخواني
    هل هناك ستراتيجية
    ناجحة بنسبة 90 بالمئة
    ام لا يوجد
    مساء النور يا صديقي

أكيد أخي في استراتيجيات ناجحة والـ 90% ممكن تجي بس بالعتماد على حركة السوق ... يعني مرة دبلت حسابي في اسبوع ومرة بشهر ما جبت أكتر من 20 % ...

تقبل تحياتي

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

لا يوجد
    لذلك يوجد شئ اسمه ادارة راس المال

الصورة الرمزية SKY FALL
    SKY FALL غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخى الفكرة ليست فى قوة الاستراتيجية لانها لو لم تكن قوية لما تجرأ صاحبها وطرحها لانى اعتقد ان كلنا هنا اسرة واحدة نتمنى الخير للجميع و لكن الفكرة فى طريقة الاستخدام ففى بعض الاحيان لا تتقن الاستراتيجية مثل صاحبها او صاحبها قصر فى شرح نقط هامة فى طريقتة عادت عليك بالخسارة .. فالافضل ان تتابع وترى وتطلع على اغلب المواضيع وتحصل من العلم قدر ما تشاء .. وتتحول من تلك المرحلة الى مرحلة التخصص فى طريقة معينة تجد نفسك فيها وبعد ذلك تخرج بطريقتك الخاصة فى المتاجرة التى تكون مناسبة لنمط حياتك وحجم حسابك وتصل ان شاء الله الى مرادك

الصورة الرمزية د/مصطفى
    د/مصطفى غير متواجد حالياً عضو نشيط

في طبعا استراتيجيات ناجحة بنسبة 90 % و يمكن اكتر
    عاوز استراتيجية نسبة نجاحها 99 % ؟ ادخل على اي عملة و افتح امر بيع او شراء مش هتفرق . هدف واحد بيب و استوب 1000 بيب

الاستراتيجية الجيدة مش بس نسبة نجاح . لا
    نسبة نجاح + ريسك ريوورد ريشيو + نسبة دروداون

و اقل نسبة ريسك ريوورد ريشيو هي 1 : 1 غير كده ملهاش لازمة و ده سبب خسارة المثال اللي طرحتهولك فوق
    و للاسف حتى الان مفيش استراتيجية ( في المنتديات ) هدف ضعف الاستوب ( القناعة حلوة مش هنطمع في اكتر من كده ) و نسبة نجاحها مش هقلك 90 % . لا انا راضي ب 65 % فقط
    بس للاسف مفيش

الصورة الرمزية nightmarenet
    nightmarenet غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:هل هناك ستراتيجية ناجحة

المشكلة الكبري من وجهة نظري لدي كل المتاجرين العرب وأنا أولهم ليست في الاستراتيجيات فهناك استراتيجيات كثيرة جيدة ومربحة لكن أين الإلتزام -- الإلتزام -- الإلتزام

الاستراتيجية أول ما صفقة أو اثنين لها يضربوا استوب نتركها ونلهث وراء استراتيجية اخري وهكذا حتي يتصفر الحساب.

من الاخر هات اى استراتيجية حتي ولو نسبة نجاحها 70% واتقن التعامل معها والتزم بها والتزم معها بإدارة رأس المال هتلاقي نفسك رابح أكيد

افتراضي رد:هل هناك ستراتيجية ناجحة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY1945 مشاهدة المشاركة
    اخى الفكرة ليست فى قوة الاستراتيجية لانها لو لم تكن قوية لما تجرأ صاحبها وطرحها لانى اعتقد ان كلنا هنا اسرة واحدة نتمنى الخير للجميع و لكن الفكرة فى طريقة الاستخدام ففى بعض الاحيان لا تتقن الاستراتيجية مثل صاحبها او صاحبها قصر فى شرح نقط هامة فى طريقتة عادت عليك بالخسارة .. فالافضل ان تتابع وترى وتطلع على اغلب المواضيع وتحصل من العلم قدر ما تشاء .. وتتحول من تلك المرحلة الى مرحلة التخصص فى طريقة معينة تجد نفسك فيها وبعد ذلك تخرج بطريقتك الخاصة فى المتاجرة التى تكون مناسبة لنمط حياتك وحجم حسابك وتصل ان شاء الله الى مرادك
    شكرا اخي

الصورة الرمزية sarmad66
    sarmad66 غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم
    السؤال ناقص لانه الستراتيجيه الناجحه دائما تكون لفتره محدده وليس على طول لانه سلوك الاسعار تتغير مع مرور الزمن وللاسف كل الستراتيجيات لا تتغير مع تغير سلوك السعر ولهذا السبب يؤدي الى الخساره وعليك كل فتره تغير الستراتيجيه تبعا لتغير سلوك الاسعار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nightmarenet مشاهدة المشاركة
    المشكلة الكبري من وجهة نظري لدي كل المتاجرين العرب وأنا أولهم ليست في الاستراتيجيات فهناك استراتيجيات كثيرة جيدة ومربحة لكن أين الإلتزام -- الإلتزام -- الإلتزام

الاستراتيجية أول ما صفقة أو اثنين لها يضربوا استوب نتركها ونلهث وراء استراتيجية اخري وهكذا حتي يتصفر الحساب.

من الاخر هات اى استراتيجية حتي ولو نسبة نجاحها 70% واتقن التعامل معها والتزم بها والتزم معها بإدارة رأس المال هتلاقي نفسك رابح أكيد
    صدقت اخي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    لا يوجد
    لذلك يوجد شئ اسمه ادارة راس المال
    شكرا لمرورك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarmad66 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    السؤال ناقص لانه الستراتيجيه الناجحه دائما تكون لفتره محدده وليس على طول لانه سلوك الاسعار تتغير مع مرور الزمن وللاسف كل الستراتيجيات لا تتغير مع تغير سلوك السعر ولهذا السبب يؤدي الى الخساره وعليك كل فتره تغير الستراتيجيه تبعا لتغير سلوك الاسعار
    شكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maasa مشاهدة المشاركة
    في طبعا استراتيجيات ناجحة بنسبة 90 % و يمكن اكتر
    عاوز استراتيجية نسبة نجاحها 99 % ؟ ادخل على اي عملة و افتح امر بيع او شراء مش هتفرق . هدف واحد بيب و استوب 1000 بيب

الاستراتيجية الجيدة مش بس نسبة نجاح . لا
    نسبة نجاح + ريسك ريوورد ريشيو + نسبة دروداون

و اقل نسبة ريسك ريوورد ريشيو هي 1 : 1 غير كده ملهاش لازمة و ده سبب خسارة المثال اللي طرحتهولك فوق
    و للاسف حتى الان مفيش استراتيجية ( في المنتديات ) هدف ضعف الاستوب ( القناعة حلوة مش هنطمع في اكتر من كده ) و نسبة نجاحها مش هقلك 90 % . لا انا راضي ب 65 % فقط
    بس للاسف مفيش
    مشكور اخي اسلوبك جميل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OmarMD مشاهدة المشاركة

مساء النور يا صديقي

أكيد أخي في استراتيجيات ناجحة والـ 90% ممكن تجي بس بالعتماد على حركة السوق ... يعني مرة دبلت حسابي في اسبوع ومرة بشهر ما جبت أكتر من 20 % ...

تقبل تحياتي
    شكرا صديقي

الصورة الرمزية stop
    stop غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarmad66 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    الاجابة ناقصة
    هناك استراتيجيات تغلبت على هذه العقدة الذهبية ، ولكن اتعتقد ان اصحابها سيطرحونها؟ وحتى بمقابل؟
    العقل والمنطق يقولان( مستحيل). اخي العزيز هناك مثل يقول (لو فيها خير مارماها الطير)
    جميع ماتراه من الاستراتيجيات المنشورة وحتى المعروضة للبيع (مع احترامي لاصحابها) ينطبق عليها هذا المثل.
    الاستراتيجية الذهبية يجب ان يتوفر فيها ثلاث شروط ذهبية جميعها مترابطة اذا اختل احدها فلايوجد فرصة للدخول:
    الاول ان يكون الهدف اضعاف الاستوب 1/3 على الاقل .
    والثاني ان تكون النقاط الثلاث واضحة بمنطق وليس باعتباط وهي الدخول والهدف والاستوب وتتوافق مع الشرط الاول.
    والثالث ان تكون مطاوعة تنقاد وراء اتجاه السعر وتبيض فرصها. وليست تتحكم في اتجاه السعر (لان هذا غير منطقي اصلا)! وهنا يهلك الهالكون .
    من يخالف هذه الشروط الثلاث فلا اعتقد انه سيكون له استمرارية في الربح وانما ضربات حظ سرعان ماتضاف لها كلمة عاثر!
    بالتوفيق

الصورة الرمزية KwTrader
    KwTrader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nightmarenet مشاهدة المشاركة

طيب الله أنفاسك

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17