صفحة 453 من 540 الأولىالأولى ... 353403443447448449450451452453454455456457458459463503 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 6,781 إلى 6,795 من 8087
    الصورة الرمزية Mr_X
    Mr_X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: استراتيجيه ---- القاهره ---- للباوند دولار---

حد يصدق ان دي أوروبا .. كإنها بدلت مع آسيا

يمكن ضيق بولينجر الأربع ساعات هو اللي عامل قلق

أما نشوف هيحصل انفجار وللا لأ وامتى ولفين .. وربنا يعيننا

الصورة الرمزية صائد الفرص
    صائد الفرص غير متواجد حالياً عضو نشيط

الاسواق مسكرة اليوم في اوروبا (عطلة) اخي الكريم

الصورة الرمزية Mr_X

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صائد الفرص مشاهدة المشاركة
    الاسواق مسكرة اليوم في اوروبا (عطلة) اخي الكريم
    جزاك الله خيراً أخي ، فعلاً لم أكن أعلم والحمد لله لم أدخل ..

شكراً جزيلاً
    آخر تعديل بواسطة Mr_X ، 10-04-2009 الساعة 11:26 AM

الصورة الرمزية أبو عمران
    أبو عمران غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

في هذا اليوم الذي فيه حركة العملة ضعيفة شيأ ما عندي سؤال لبعض الاخوة، هل هناك ممن يستخدمون هذه الاستراتجية الرائعة من يدخل بحساب حقيقي؟ و هل هناك من يعمل مع Marketiva ؟ و هل تدر عليه أرباح لا بأس بها؟

الصورة الرمزية Mr_X

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Simbad_BCN مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

في هذا اليوم الذي فيه حركة العملة ضعيفة شيأ ما عندي سؤال لبعض الاخوة، هل هناك ممن يستخدمون هذه الاستراتجية الرائعة من يدخل بحساب حقيقي؟ و هل هناك من يعمل مع Marketiva ؟ و هل تدر عليه أرباح لا بأس بها؟

وعليكم السلام أخي

بالنسبة لسؤالك أعتقد معظم المتحدثين هنا عندهم حسابات حقيقية وأنا منهم

وبالنسبة للشركة المذكورة عن نفسي لا أعرف عنها شيئا

وبالنسبة للأرباح ، الموضوع ببساطة إن كنت تحقق أرباح على الديمو فستحققها بمشيئة الله على الحقيقي إذا اتبعت نفس الطريقة المتبعه في الديمو وتوكل على الله وافتح الحساب ..

وبالمتابعة المستمرة لحركة العملة والتركيز في رد فعلها عند كل عنصر من عناصر الاستراتيجية يأتي الاحتراف وتزيد نسبة نجاح توقعاتك وتزيد أرباحك ولكن واحده واحده ولا تستعجل ..

ولا تقلق فأول أيامك ستكون الأقل في الخبرة وبالتالي الأقل في نسبة العمليات الناجحة والأكثر في ضرب الاستوب ولكن مع الأيام بمشيئة الله يميل منحنى الخبرة للأعلى وهو يتناسب طردياً مع الأرباح وعكسياً مع الخسائر .

الصورة الرمزية أبو عمران
    أبو عمران غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr_X مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام أخي

بالنسبة لسؤالك أعتقد معظم المتحدثين هنا عندهم حسابات حقيقية وأنا منهم

وبالنسبة للشركة المذكورة عن نفسي لا أعرف عنها شيئا

وبالنسبة للأرباح ، الموضوع ببساطة إن كنت تحقق أرباح على الديمو فستحققها بمشيئة الله على الحقيقي إذا اتبعت نفس الطريقة المتبعه في الديمو وتوكل على الله وافتح الحساب ..

وبالمتابعة المستمرة لحركة العملة والتركيز في رد فعلها عند كل عنصر من عناصر الاستراتيجية يأتي الاحتراف وتزيد نسبة نجاح توقعاتك وتزيد أرباحك ولكن واحده واحده ولا تستعجل ..

ولا تقلق فأول أيامك ستكون الأقل في الخبرة وبالتالي الأقل في نسبة العمليات الناجحة والأكثر في ضرب الاستوب ولكن مع الأيام بمشيئة الله يميل منحنى الخبرة للأعلى وهو يتناسب طردياً مع الأرباح وعكسياً مع الخسائر .

جزاك الله خيرا أخي الكريم Mr_X و زادك من فضله و بارك لك فيه، حتى الان مع هذه الشركة محققا أرباحا بسيطة في الديمو طبعا و لكن مشكل هذه الشركة أنها لا بسمح بخسارة أكثر من 1% من حسابك فهي تقوم بتوقيف العملية قبل ضرب الاستوب، لهذا أذا كان الحساب صغيرا _ كمعضم المبتدئين _ يجب الدخول بعقد super micro لكي لا توقف حسابك قبل الاستوب، و لا يمكن الدخول بعقود متعددة، و الله المستعان

الصورة الرمزية Mr_X

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Simbad_BCN مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا أخي الكريم Mr_X و زادك من فضله و بارك لك فيه، حتى الان مع هذه الشركة محققا أرباحا بسيطة في الديمو طبعا و لكن مشكل هذه الشركة أنها لا بسمح بخسارة أكثر من 1% من حسابك فهي تقوم بتوقيف العملية قبل ضرب الاستوب، لهذا أذا كان الحساب صغيرا _ كمعضم المبتدئين _ يجب الدخول بعقد super micro لكي لا توقف حسابك قبل الاستوب، و لا يمكن الدخول بعقود متعددة، و الله المستعان

العفو أخي وجزانا وإياكم

طالما أنك مارست فترة تزيد عن أسبوعين وتحقق أرباح ولو بسيطة أرى ان الخطوة التالية هي فتح حساب حقيقي .

أما فيما يخص الشركة وموضوع 1% أعتقد في شيء غلط !! ، على كلامك يعني لو عندي حساب بـ 1000 دولار والنقطة بدولار لو داخل بعقد واحد وعامل استوب 50 الشركة تقفله لو وصل - 10 ؟!!! ، أعتقد في حاجة غلط والشركة مالها ومالي إن شا الله اعمل الاستوب 500 أنا حر في فلوسي ، وكل اللي ليها المارجن فقط

أتمنى أن تتأكد من المعلومة

ولو فرضنا كان صحيح هذا المبدأ وجود حد معين للخسارة فلا أظنه 1 % !!

على العموم لو لم يعجبك نظام تلك الشركة فلست مجبر بالتعامل معها ...

وأما فيما يخص أن العقد يكون super micro في رأيي الشخصي أنا أفضل فعلا الدخول في البداية تحديداً بأقل قدر ممكن لإنك وكما ذكرت سابقاً ستكون في أكبر نسبة خسارة في مرحلة تجارتك وانت بذلك تحد من قيمة تلك الخسائر

ولا تقل كانت المكاسب ستكون أكبر لو دخلت بأكثر .. أيضاً الخسائر ستكون أكبر ..

ومع الوقت وعندما تجد أن الأفضل زيادة العقد .. فلك ذلك .

الصورة الرمزية infinity80
    infinity80 غير متواجد حالياً عضو نشيط

مساء الخير ياخوانا و بسم الله ماشاء الله و ان شاء الله دايما عامرة كده
    انا معاكم من الأسبوع ده يا دوب لسه راجع طازة من السفر

الصورة الرمزية Mr_X

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة infinity80 مشاهدة المشاركة
    مساء الخير ياخوانا و بسم الله ماشاء الله و ان شاء الله دايما عامرة كده
    انا معاكم من الأسبوع ده يا دوب لسه راجع طازة من السفر
    يا مساء الفل يا باشا .. عامرانه إن شاء الله بالناس الحلوة اللي بتنورنا

وألف حمد الله على السلامة

معاك عمرو

الصورة الرمزية alkhoura
    alkhoura غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخواني الرجاء ابداء الراي بهذا الشارت
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 22.gif‏  

الصورة الرمزية forexmen
    forexmen غير متواجد حالياً عضو نشيط

مؤشر البولينجر منفرج لاعلي مما يوحي بالصعود وتعدي السعر هاي الجمعة

اعتقد انه ننتظر ارتداده لي اتش 3 ونري الموقف

والله اعلم

الصورة الرمزية EgyptionPro
    EgyptionPro غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ديفرنجس بيع 2 عنصر
    شمعة انعكاس بيع 2 عنصر
    R3 عنصر
    حد البولنجر العلوى عنصر

العيب الوحيد ان السعر فى قناة البولنجر العلوية فترة ومرتفعة الى اعلى

يعنى فية 6 عناصر بتقول بيع بس البولنجر صاعد الى اعلى

الفرصة طبعا ضربت الاستوب بس مش كان المفروض 6 عناصر (بحالهم) تنزل السعر من R3 الى R2 على الاقل علماً ان المسافة حوالى 30 نقطة فقط

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة cairo.jpg‏  

الصورة الرمزية Mr_X

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyptionPro مشاهدة المشاركة
    ديفرنجس بيع 2 عنصر
    شمعة انعكاس بيع 2 عنصر
    R3 عنصر
    حد البولنجر العلوى عنصر

العيب الوحيد ان السعر فى قناة البولنجر العلوية فترة ومرتفعة الى اعلى

يعنى فية 6 عناصر بتقول بيع بس البولنجر صاعد الى اعلى

الفرصة طبعا ضربت الاستوب بس مش كان المفروض 6 عناصر (بحالهم) تنزل السعر من R3 الى R2 على الاقل علماً ان المسافة حوالى 30 نقطة فقط
    أخي الحبيب

صاحب الطريقة اللي هوا اكتر واحد فاهمها وقعد يجرب كتير لغاية ماطلع بالاستراتيجية دي حذر من البيع لميل البولينجر للأعلى ولم يأتي هذا التحذير من فراغ أكيد من تجاربه وجد ان الطريقة تفشل بنسبة كبيرة عندما يكون البولينجر مائل للأعلى

اخي عشان تشتغل كويس وتكسب لازم تركيز ومتابعة وتحليل وإلا كانت كل الناس تكسب ، لا تقلق صدقني بالمتابعة المستمرة ستتوقع كثيراً من حركة العملة إن شاء الله

العملة عاملة 4 أيام تذبذب والبولينجر ضاق والسعر اتعصر والمتداولين اتخنقوا ، لما تتابع وتاخد خبرة هتبقى متوقع ان بعد كل ده لازم يحصل انفجار والناس كلها هتستنى السعر يجري في اتجاه هيجروا معاه مش ضده

الكلام ده بيقبى حلو في التذبذب تبيع من فوق وتشتري من تحت ولكن بعد ضيق البولينجر وبدأت ملامح الانفجار وبانت انها لفوق خصوصاً انه فشل في الكسر لأسفل فكل تفكيرك يبقى في الشراء من أنسب الأماكن ولو عملت باك تيست وشفت الانفجار هتلاقي الحد التاني للبولينجر عبارة عن دعم قوي للصعود والسعر فعلاً لما وصله صعد مباشرة صحيح قبليه شمعة ارتداد بس كل الناس مستنية نقطة دخول شراء وجتلهم والبائعين قلة أدائهم تصحيحي يعني ميخوفوش

والحد الثاني بانت قوته ان السعر فشل في كسره في شمعة 13 والشمعة التالية صعدة من الحد الثاني مباشرة ، طبعاً ده أعطى قوة له وكانت نقظة كويسة عمل شمعة طويلة صاعدة لما وصله تاني رغم شموع الانعكاس

كمان R3 تكون قوية من أول مرة إنما دي تاني أو تالت مرة ، والبولينجر لايعد مطلقاً عنصر يدعم البيع على العكس الحد الثاني يصبح رائع للشراء والكلام ده على كل التايم فريم لو خدت نظرة على كل التايم فريم من الدقيقة ولغاية 4 ساعات هتلاقي في حالة الرالي أو السعر يعمل ترند في اتجاه معين تجد أن حد البولينجر الثاني يصبح أقرب دعم للاستمرار في نفس الاتجاه

ضيف على كده إن ضيق البولينجر كان على الأربع ساعات كمان يعني تتوقع ان السعر هيجري كتير ويجيب نقط كتيرة ، ونفس نقطة التقاء السعر بالحد الثاني للبولينجر على الساعة كان أيضاً الحد الثاني على الأربع ساعات

تحياتي
    آخر تعديل بواسطة Mr_X ، 14-04-2009 الساعة 01:07 AM

الصورة الرمزية EgyptionPro
    EgyptionPro غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr_X مشاهدة المشاركة
    أخي الحبيب

صاحب الطريقة اللي هوا اكتر واحد فاهمها وقعد يجرب كتير لغاية ماطلع بالاستراتيجية دي حذر من البيع لميل البولينجر للأعلى ولم يأتي هذا التحذير من فراغ أكيد من تجاربه وجد ان الطريقة تفشل بنسبة كبيرة عندما يكون البولينجر مائل للأعلى

اخي عشان تشتغل كويس وتكسب لازم تركيز ومتابعة وتحليل وإلا كانت كل الناس تكسب ، لا تقلق صدقني بالمتابعة المستمرة ستتوقع كثيراً من حركة العملة إن شاء الله

العملة عاملة 4 أيام تذبذب والبولينجر ضاق والسعر اتعصر والمتداولين اتخنقوا ، لما تتابع وتاخد خبرة هتبقى متوقع ان بعد كل ده لازم يحصل انفجار والناس كلها هتستنى السعر يجري في اتجاه هيجروا معاه مش ضده

الكلام ده بيقبى حلو في التذبذب تبيع من فوق وتشتري من تحت ولكن بعد ضيق البولينجر وبدأت ملامح الانفجار وبانت انها لفوق خصوصاً انه فشل في الكسر لأسفل فكل تفكيرك يبقى في الشراء من أنسب الأماكن ولو عملت باك تيست وشفت الانفجار هتلاقي الحد التاني للبولينجر عبارة عن دعم قوي للصعود والسعر فعلاً لما وصله صعد مباشرة صحيح قبليه شمعة ارتداد بس كل الناس مستنية نقطة دخول شراء وجتلهم والبائعين قلة أدائهم تصحيحي يعني ميخوفوش

والحد الثاني بانت قوته ان السعر فشل في كسره في شمعة 13 والشمعة التالية صعدة من الحد الثاني مباشرة ، طبعاً ده أعطى قوة له وكانت نقظة كويسة عمل شمعة طويلة صاعدة لما وصله تاني رغم شموع الانعكاس

كمان R3 تكون قوية من أول مرة إنما دي تاني أو تالت مرة ، والبولينجر لايعد مطلقاً عنصر يدعم البيع على العكس الحد الثاني يصبح رائع للشراء والكلام ده على كل التايم فريم لو خدت نظرة على كل التايم فريم من الدقيقة ولغاية 4 ساعات هتلاقي في حالة الرالي أو السعر يعمل ترند في اتجاه معين تجد أن حد البولينجر الثاني يصبح أقرب دعم للاستمرار في نفس الاتجاه

ضيف على كده إن ضيق البولينجر كان على الأربع ساعات كمان يعني تتوقع ان السعر هيجري كتير ويجيب نقط كتيرة ، ونفس نقطة التقاء السعر بالحد الثاني للبولينجر على الساعة كان أيضاً الحد الثاني على الأربع ساعات

تحياتي
    ملاحظات رائعة اخى الحبيب
    انا لاحظت الانفجار واعتقدت ان مفعوله انتهى بعد شمعتين هامر ومسافة صعود
    شمعة الهامرالاولى(11:00) وشمعة الهامر التانية (16:00)

الصورة الرمزية infinity80
    infinity80 غير متواجد حالياً عضو نشيط

بوادر فرصة تتكون علي اليورو دولار
    تجمع دعوم من عند البيفوت و ال 3 و تصحيح فيبو 38 لحركة أمس القوية من المستوي السعري 1.3306 و في نفس المنطقة سنتر لاين البولنجر و تكون ديفرجنس علي فريم الساعة