صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 25 من 25
    الصورة الرمزية alsafir
    alsafir غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosamhourany مشاهدة المشاركة
    انا اعطيت مثل :العشر درجات فلنتفق على كل "عامل" من عوامل (نجاح) الصفقة بالتدرج من الاهم فالمهم والنتيجة ستكون اتفاق كل الاعضاء على خطة واضحة مكتوبة لدخول الصفقة وبالتدريج ستصبح "عادة" والدخول هنا سيكون بالاتفاق وليس استراتيجية وضعها احدنا ويتحمل مسئولية التوصية امام الاعضاء او استراتيجية قد تناسبه ولا تناسب غيره فالتداول كالبصمة ولكن القواعد الاساسية في التداول يجب ان نتفق عليها
    جميل ياغالي

ولكني في هذا الموضوع أبحث عن خطط إدارة رأس المال فقط

ولا أخفيك سراً أني فكرت بفكرة مشابهه لفكرتك لتطبيقها بشكل أدق قليلاً ولكن وكما تعلم فهي مرتبطة بأعضاء وتفاعلهم فبالتالي نحتاج لكوادر ورأس مال للبداية لذلك شطبت عليها
    توقيع العضو

الصورة الرمزية alsafir

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sultan4X مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

بالنسبه لخطط ادارة رأس المال فأتوقع انه لابد من خيارين

اما ستوب وهدف
    او هدف مع تبريد

بالنسبه لكم نسبة المخاطره . لي اصحاب كثير اجانب يتداولون الفوركس وحسباتهم ب2500 دولار يخاطرون بس ب20 دولار وهدفهم اليومي 10 نقاط والخطه عندهم تدبيل الحساب كل شهرين .
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridns مشاهدة المشاركة
    موضوع مميز جدا و بجد انا بحارب الفترة اللي فاتت في كذا موضوع اننا نستعمل ادارة راس المال في كل المواضيع المفتوحة ف المنتدي لاني لا اقتنع بءي طريقة مهما كانت بدون استعمال استوب لوس او حتي بدون ادارة راس مال لو مضاعفات ،،، لانة لا يوجد طريقة تربح 100% ،،، لذلك اولا نحدد مدة قوة الطريقة بمعني نقوم بعمل باك تست لها لمدة سنة فاتت مثلا و استخراج اغلب الفرص و عمل احصائية بنسبة الصفقات الرابحة و الخاسرة ، دي اول حاجة ،،، تاني حاجة نشوف بنشتغل علي اني فريم لان اكيد كل فريم بيبقا لية عدد نقاط ربحة و خسارتة و ادارة راس المال لية بتكون مختلفة ،،، تالت حاجة علي مدي نسبة الربح و الخسارة اللي عملناها بالباك تست نشوف علي اساسها نسب الدخول من راس المال ،، لا اقتنع بجمل لا تدخل بأكثر من 1% او 2 % و الكلام دة لانة بيعتمد بالاساس علي قوة طريقتك ،،، طريقة نسبة اهدافها الي استوبتها 50% غير طريقة نسبتها 90% ،،، اخر حاجة ودية لازم تبقا في دماغ كل واحد و هي ان حسابك الاساسي لا تغامر بة ابدا و لا لو تريد المغامرة خليها ف الحساب الاضافي بمعني ،، انك عملت ربح خلال شهر 50% من الحساب و سحبتة يمكن تضع نصفة او تضعة كلة بحساب اضافي تسمية حساب المغامرات او اي اسم و لو انت مثلا شفت فرصة قوية و حاسس ان نسبة نجاحها عالية يمكنك ساعتها تدخل حتي فل مارجن و ساعتها حتبقا ف الامان لان حسابك الاصلي سليم و لو جت معاك و دبلت الحساب الاضافي مرتين او تلاتة يبقا انت رضيت غرورك و بعدت عن الروتين بتاع الحساب الاصلي لو اتمرجن الحساب انت مخسرتش حاجة ،-،،

اعتقد انا جبت الموضوع من اولة و انا ناوي ان شاء الله بداية الشهر الجاي تطبيق كل ما هو مكتوب علي ورشتي و سأقوم برحلة ان شاء الله و اجرب بها الالتزام عسي ان الله يوفقنا و نحقق ما حققة اخواتنا الملتزمون
    حياكم الله ، نورتم الموضوع
    توقيع العضو

الصورة الرمزية alsafir

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سأبدأ أنا

وسأشرح الفكرة بمثال

مثلاً تباعد الصفقات 50 نقطه
    قيمة النقظة الأساسية 1 دولار

ندخل أول مرة بضعف التباعد أي أن النقطه بدولار والعملية القادمة بعد 100 نقطه وعند الوصول لـ100 نقطه نفتح صفقة جديده بنفس الإتجاه ونضع الستوب للصفقتين 50 نقطه والعملية القادمة بعد 50 نقطه ونفتح صفقة بنفس الإتجاه والستوب 50 نقطه لجميع الصفقات وهكذا حتى نكتفي بالأرباح .

بالنسبة لو عكس من أول مره ، أبغى رئيكم وممكن نخليه مضاعفات مثلاً أو ستوب

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

موضوع مميز جدا و بجد انا بحارب الفترة اللي فاتت في كذا موضوع اننا نستعمل ادارة راس المال في كل المواضيع المفتوحة ف المنتدي لاني لا اقتنع بءي طريقة مهما كانت بدون استعمال استوب لوس او حتي بدون ادارة راس مال لو مضاعفات ،،، لانة لا يوجد طريقة تربح 100% ،،، لذلك اولا نحدد مدة قوة الطريقة بمعني نقوم بعمل باك تست لها لمدة سنة فاتت مثلا و استخراج اغلب الفرص و عمل احصائية بنسبة الصفقات الرابحة و الخاسرة ، دي اول حاجة ،،، تاني حاجة نشوف بنشتغل علي اني فريم لان اكيد كل فريم بيبقا لية عدد نقاط ربحة و خسارتة و ادارة راس المال لية بتكون مختلفة ،،، تالت حاجة علي مدي نسبة الربح و الخسارة اللي عملناها بالباك تست نشوف علي اساسها نسب الدخول من راس المال ،، لا اقتنع بجمل لا تدخل بأكثر من 1% او 2 % و الكلام دة لانة بيعتمد بالاساس علي قوة طريقتك ،،، طريقة نسبة اهدافها الي استوبتها 50% غير طريقة نسبتها 90% ،،، اخر حاجة ودية لازم تبقا في دماغ كل واحد و هي ان حسابك الاساسي لا تغامر بة ابدا و لا لو تريد المغامرة خليها ف الحساب الاضافي بمعني ،، انك عملت ربح خلال شهر 50% من الحساب و سحبتة يمكن تضع نصفة او تضعة كلة بحساب اضافي تسمية حساب المغامرات او اي اسم و لو انت مثلا شفت فرصة قوية و حاسس ان نسبة نجاحها عالية يمكنك ساعتها تدخل حتي فل مارجن و ساعتها حتبقا ف الامان لان حسابك الاصلي سليم و لو جت معاك و دبلت الحساب الاضافي مرتين او تلاتة يبقا انت رضيت غرورك و بعدت عن الروتين بتاع الحساب الاصلي لو اتمرجن الحساب انت مخسرتش حاجة ،-،،

اعتقد انا جبت الموضوع من اولة و انا ناوي ان شاء الله بداية الشهر الجاي تطبيق كل ما هو مكتوب علي ورشتي و سأقوم برحلة ان شاء الله و اجرب بها الالتزام عسي ان الله يوفقنا و نحقق ما حققة اخواتنا الملتزمون
    كلام جميل يا فريد باشا

بس بخصوص نقطة عدم اقتناعك باللي بيقول لا للدخول باكتر من 1 او 2 % و ان ده بيرجع لقوة الطريقة
    فعازي اقولك ان طبق لاحصائيات كتير اتعملت و كان عرضها علينا استاذ وليد الحلو ان اكتر الاستراتيجيات دقة فالعالم كانت نسبة نجحها حوالي 70% و اقلها دقة كانت تقريبا 50% و ده طبعا بعد باكتيست مهول و نتايجلايف لسنين يعني مفيش مجال للشك في حاجة زي كدا

و ده للاسف اللي المبتدئين مش فاهمينه لانهك فاكرين ان فيه طريقة نسبة نجاحها 90% او 99% بس هما لسا ملقهواش

الصورة الرمزية faridns
    faridns غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة

كلام جميل يا فريد باشا

بس بخصوص نقطة عدم اقتناعك باللي بيقول لا للدخول باكتر من 1 او 2 % و ان ده بيرجع لقوة الطريقة
    فعازي اقولك ان طبق لاحصائيات كتير اتعملت و كان عرضها علينا استاذ وليد الحلو ان اكتر الاستراتيجيات دقة فالعالم كانت نسبة نجحها حوالي 70% و اقلها دقة كانت تقريبا 50% و ده طبعا بعد باكتيست مهول و نتايجلايف لسنين يعني مفيش مجال للشك في حاجة زي كدا

و ده للاسف اللي المبتدئين مش فاهمينه لانهك فاكرين ان فيه طريقة نسبة نجاحها 90% او 99% بس هما لسا ملقهواش
    اهلا بيك احمد باشا ،،، تلصراحة انا مش فاهم نقطة 50،70% اللي انت ذكرتها يا ريت توضحهالي اكتر ،،،و بالنسبة لنقطة 1و 2 % انا بقولها لان كل حساب حسب نسبة المخاطرة اللي ماشي عليها عالية متوسطة قليلة المخاطرة ،،، انا كان قصدي ان مش 1 و 2 % بس اللي تكسبك لاة انت ممكن تدخل ب 5 و 10 و تكسب بردو ،،، لكن الدردون عندك حيعلا بس لكن لو انت محددلة حد اقصي تبقا انت عرفت تخش بقد اية ،، في ناس مبتعديش درودون 5% و بتكسب ف الشهر مثلا 5 او 10 من الحساب و ناس تانية بالنسبالها نسبة درودون 20% طبيعية و يعمل نصف تدليلة ف الشهر ،،، الموضوع نسبة و تناسب ،، لذلك انا قلت ف اخر جملة ف اخر مشاركة ان ممكن تفتح حساب للمغامرات من الارباح و ساعتها الدردون حيوصل ل فوق ال 50 % لكن لو كسبت ممكن تحقق تدبيلتين او 3 ،،، اتمني تكون فكرتي وصلتلك يا ريس

الصورة الرمزية matefezz
    matefezz غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

موضوع بجد نفسنا فيه من زمان, بس ازاي علي رأي أخونا alameen911 العرب مش بيتفقوا, بس تعالوا نحاول يمكن نعرف.

اتشرف بان اكون ثاني رد

الصورة الرمزية moh.gahmy
    moh.gahmy غير متواجد حالياً عضو نشيط

ادارة راس المال لابد ان نربطها بعدد الفرص المتاحة من الاستراتيجية
    بمعنى :: مثلا لو شغالين على استراتيجية تتيح فرصة واحدة يوميا فقط
    يبقى لازم فى الوقت ده ان ادخل برأس مال اكبر ممكن ان يصل الى 10% او كثر
    لكن لو استراتيجية فرصها كثيرة يوميا يبقى نقلل الدخول من الراس المال
    ممكن فى حدود 2%:4%

الصورة الرمزية alsafir

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلام جميل يا فريد باشا

اهلا بيك احمد باشا ،،، تلصراحة انا مش فاهم نقطة 50،70% اللي انت ذكرتها يا ريت توضحهالي اكتر ،،،و بالنسبة لنقطة 1و 2 % انا بقولها لان كل حساب حسب نسبة المخاطرة اللي ماشي عليها عالية متوسطة قليلة المخاطرة ،،، انا كان قصدي ان مش 1 و 2 % بس اللي تكسبك لاة انت ممكن تدخل ب 5 و 10 و تكسب بردو ،،، لكن الدردون عندك حيعلا بس لكن لو انت محددلة حد اقصي تبقا انت عرفت تخش بقد اية ،، في ناس مبتعديش درودون 5% و بتكسب ف الشهر مثلا 5 او 10 من الحساب و ناس تانية بالنسبالها نسبة درودون 20% طبيعية و يعمل نصف تدليلة ف الشهر ،،، الموضوع نسبة و تناسب ،، لذلك انا قلت ف اخر جملة ف اخر مشاركة ان ممكن تفتح حساب للمغامرات من الارباح و ساعتها الدردون حيوصل ل فوق ال 50 % لكن لو كسبت ممكن تحقق تدبيلتين او 3 ،،، اتمني تكون فكرتي وصلتلك يا ريس
    كلام جميل إخوتي ، وأشكر لكم إثرائكم الموضوع
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh.gahmy مشاهدة المشاركة
    ادارة راس المال لابد ان نربطها بعدد الفرص المتاحة من الاستراتيجية
    بمعنى :: مثلا لو شغالين على استراتيجية تتيح فرصة واحدة يوميا فقط
    يبقى لازم فى الوقت ده ان ادخل برأس مال اكبر ممكن ان يصل الى 10% او كثر
    لكن لو استراتيجية فرصها كثيرة يوميا يبقى نقلل الدخول من الراس المال
    ممكن فى حدود 2%:4%
    جميل ياغالي

لكن أنا أتمنى ننفتح أكثر بحثاً عن أفكار جديدة

مثلا الفكرة التي قمت بطرحها لو خسرت ستكون الخسارة 50 دولار ولو مشي السعر معاها لحد 200 نقطه ولم تضرب الستوب ستكون ربحت 250 دولار

شاكر مرورك ياغالي وإثرائك للموضوع

بالتوفيق للجميع بإذن الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

تمام يا حبي متفق معك في كل اللي انتا قلته

انا كنت بتكلم عن دقة الاستراتيجية
    و الفكرة من النقطة دي ان فالاخر هتلاقي ان كل الطرق الناجحة مهما اختلفت هتلاقي دقتها قريبة من بعض
    يعني احسن طريقة فالدنيا هتخليك تكسب 7 فرص من كل 10 تدخلهم
    و افشل طريقة ناجحة هتخليك تجيب 5 بمكسب من كل 10 صفقات
    الفرق بين الطرق فالربح بيجي من الريسك ريوارد + ادارة راس المال زي منتا قلت يعني ممكن انا وانتا نشتغل بنفس الطريقة بس انا ادخل ب1% و انتا تدخل ب5% و هكذا....
    اتمني تكون فكرتي وصلت يا فريد باشا

الصورة الرمزية faridns
    faridns غير متواجد حالياً عضو نشيط

تمام يا حبي متفق معك في كل اللي انتا قلته

انا كنت بتكلم عن دقة الاستراتيجية
    و الفكرة من النقطة دي ان فالاخر هتلاقي ان كل الطرق الناجحة مهما اختلفت هتلاقي دقتها قريبة من بعض
    يعني احسن طريقة فالدنيا هتخليك تكسب 7 فرص من كل 10 تدخلهم
    و افشل طريقة ناجحة هتخليك تجيب 5 بمكسب من كل 10 صفقات
    الفرق بين الطرق فالربح بيجي من الريسك ريوارد + ادارة راس المال زي منتا قلت يعني ممكن انا وانتا نشتغل بنفس الطريقة بس انا ادخل ب1% و انتا تدخل ب5% و هكذا....
    اتمني تكون فكرتي وصلت يا فريد باشا

الفكرة وصلت يا ريس ،،، لكن الحقيقة غير مقتنع بهذة النسبة بسبب اني شفت بعيني نشب نجاح لصفقات اعلي من هذة النسبة ،،، لو نزلت ملف الاكسل لرحلة الاخ ابوعبدالله لتحقيق المليون ستري ان الاستوب لوس يزورهم علي فترات طويلة يعني تقريبا نسبة النجاح تعدت 90% و هذا علي مدار تقريبا 19 شهر و ليس مدة قصيرة

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17