صفحة 325 من 326 الأولىالأولى ... 225275315319320321322323324325326 الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,861 إلى 4,875 من 4885
    الصورة الرمزية marven
    marven غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan massoud مشاهدة المشاركة
    كنت منتظر منك رد غير كدة خالص يا مارفن
    يعنى كنت عاوزك تقول لى
    أولا
    انه لو صاعد من القاع بدافعة يبقى التصحيح ممكن يكون ضعيف
    لكن لو صاعد بثلاثية يبقى التصحيح عميق

ثانيا
    لو صاعد بدافعة يبقى اختراق قمتها اكيد
    لكن لو صاعد بثلاثية ممكن جدا يكون انهى تصحيح و يكمل هبوط

تحياتى
    بالنسبه لاول نقطه يا ريس لما قولت احدد مكان دخول صح باقل ستوب هو ده اللي كنت اقصده ان انا هستناه ينزل كتير و اشتري من تحت و كمان ابقا عارف ان التارجت مش حيتحقق بسرعه بس ماعرفتش اعبر ، بس بالنسبه للنقطه التانيه دي بقا انه هيكمل هبوط هي اللي فاتتني فعلا ، بس عشان عندي سبب ان الموجه الهابطه الرئيسيه مش هيكون ليها كماله غير لو هي دافعه و فاضل الموجه الخامسه و ده انا مش مقتنع بيه من نص الموجه لو حضرتك تفتكر لما قولت لحضرتك اني مش مقتنع انها دافعه ، و بالتالي مفيش غير التربل زجزاج و بالفعل اتاكد انتهاءه لما اخترق XX منه ، بس الاهم من ده كله بقا شكرا لحضرتك انك باقل رد بترده عليا بتعلمني اخد بالي من حاجات فايتاني ، حضرتك بترد بطريقه تخليني اتعلم مش تخليني انفذ و انا مش فاهم ، ربنا مايحرمناش من حضرتك و يجازيك كل خير
    تحياتي يا ريس
    توقيع العضو
    If It Is To Be , It Is Up To Me

الصورة الرمزية marven

في فرصه كمان مراقبها من فتره علي ال eur/nzd يا ريس و مستنيه ينزل يصحح و التصحيح قرب ينتهي ان شاء الله و كانت هي السبب اللي خلاني ماشتريش eur/aud و اني اتوقع ان لسه ليه هبوط قبل الصعود و فعلا نزل و قرب يخلص هو كمان ، ال eur/aud و eur/cad نفس الفرصه بس الموجه واضحه اكتر مع النيوز ، هي الموجه b طلعت عملت قمه جديده بس مش هتفرق يعني ، فايه راي حضرتك ؟
    تحياتي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 2015-05-11_02-50-24.png‏  
    آخر تعديل بواسطة marven ، 26-05-2015 الساعة 09:33 PM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية hassan massoud
    hassan massoud غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sajasmine مشاهدة المشاركة
    ممكن اسأل سؤال بدائي جدا ولكن اواجه مشكله في الترقيم بسببه . متى نعتبر ان الويفه تصحيحيه ونأخذها في اعتبارنا عند الترقيم ومتى نعتبرها ويفه من ويفه داخليه ولا نرقمها هل يوجد نسبة من نسب فيبنوناتشي مثلا 14.6 او 23.6 بحيث اذا انخفضت عن ذلك لا يتم عدها اساسا
    السلام عليكم
    كل الويفات يجب ترقيمها و لا يمكن ان نتجاهل اى ويفة مهما كانت صغيرة
    انزل فقط الى الفريم الاصغر لتعرف تسلسل الترقيم للموجات الداخلية و تعرف نهايتها
    اما على الفريم الاكبر تضع الترقيم الاساسى فقط

تحياتى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marven مشاهدة المشاركة
    في فرصه كمان مراقبها من فتره علي ال eur/nzd يا ريس و مستنيه ينزل يصحح و التصحيح قرب ينتهي ان شاء الله و كانت هي السبب اللي خلاني ماشتريش eur/aud و اني اتوقع ان لسه ليه هبوط قبل الصعود و فعلا نزل و قرب يخلص هو كمان ، ال eur/aud و eur/cad نفس الفرصه بس الموجه واضحه اكتر مع النيوز ، هي الموجه b طلعت عملت قمه جديده بس مش هتفرق يعني ، فايه راي حضرتك ؟
    تحياتي
    طيب لحد كدة تمام
    بعد أن اكتملت الموجة الصاعدة كيف سيكون ترقيمها

الصورة الرمزية marven

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan massoud مشاهدة المشاركة
    طيب لحد كدة تمام
    بعد أن اكتملت الموجة الصاعدة كيف سيكون ترقيمها
    تمام يا ريس ، علي الويكلي مفيش داتا غير للموجه الهابطه دي ، و شايف انها ممكن تكون تربل زجزاج (انا مش عارف ايه حكايتي مع التربل زجزاج الايام دي)
    و بالنسبه للموجه الدافعه الصاعده بقا دي الاحتمال الاول انها تكون 1 فيا هتكون 1 من موجه صاعده تستهدف قمم جديده و القاع يكون اتكون خلاص , او تكون 1 من A من زجزاج عشان نصحح 50 % من الهبوط و يبقا عملنا (A و (B و نكمل تاني لتحت بموجه (C
    و لو الدافعه دي بقا عباره عن موجه a يبقا الاحتمال الاكيد انه هيجيب ال 50 % و يكمل هبوط مهما كان نوع النموذج اللي هيطلع بيه ، طبعا كل ده هيتوقف علي موافقة حضرتك لنرقيم الموجه الهابطه علي انها تربل زجزاج
    حضرتك ممكن تسالني و تقوللي طيب ليه ماتكونش تصحيحه صغيره و انه لسه هيكمل الموجه الهابطه الكبيره و مش طالع دلوقتي ، التوقع ده انا متوقعه بسبب الeur/aud فاعتقد ان ازواج اليورو كلها الفتره اللي جايه ليها صعود قوي ان شاء الله
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 2015-05-29_16-30-28.png‏   2015-05-29_16-27-00.png‏   2015-05-29_16-35-35.png‏   2015-05-29_16-38-40.png‏  
    توقيع العضو

الصورة الرمزية marven

و ده ال eur/aud ترقيم كنت عامله من فتره و ماشي عليه زي الفل و مش فاضل غير الصعود ، و علي الفريم الصغير القطريه اللي حضرتك قايل عليها في ترقيمك خلصت و اعتقد انه بيستعد للطيران بعد ما ينزل يخلص الموجه 2 ده لو ماكنتش خلصت فعلا , فحضرتك شايف ايه بقا ؟؟ معلش انا تعبتك اوي
    تحياتي يا ريس
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 2015-05-29_16-47-53.png‏   IMG_2726.JPG‏   2015-05-29_16-52-02.png‏  
    توقيع العضو

تمام يا ريس ، علي الويكلي مفيش داتا غير للموجه الهابطه دي ، و شايف انها ممكن تكون تربل زجزاج (انا مش عارف ايه حكايتي مع التربل زجزاج الايام دي)
    و بالنسبه للموجه الدافعه الصاعده بقا دي الاحتمال الاول انها تكون 1 فيا هتكون 1 من موجه صاعده تستهدف قمم جديده و القاع يكون اتكون خلاص , او تكون 1 من A من زجزاج عشان نصحح 50 % من الهبوط و يبقا عملنا (A و (B و نكمل تاني لتحت بموجه (C
    و لو الدافعه دي بقا عباره عن موجه a يبقا الاحتمال الاكيد انه هيجيب ال 50 % و يكمل هبوط مهما كان نوع النموذج اللي هيطلع بيه ، طبعا كل ده هيتوقف علي موافقة حضرتك لنرقيم الموجه الهابطه علي انها تربل زجزاج
    حضرتك ممكن تسالني و تقوللي طيب ليه ماتكونش تصحيحه صغيره و انه لسه هيكمل الموجه الهابطه الكبيره و مش طالع دلوقتي ، التوقع ده انا متوقعه بسبب الeur/aud فاعتقد ان ازواج اليورو كلها الفتره اللي جايه ليها صعود قوي ان شاء الله
    السلام عليكم
    عشان مش تشغل بالك بنوع الموجة الهابطة من القمة
    انت هتعتبرها اى تصحيح و تمشى على السيناريو بتاعك لحد نهاية الموجة الدافعة

و هتعتبرها فى سيناريو تانى دافعة انتهت الخامسة منها بالقطرية و الصعود الحالى C من فلاتة زى الشارت التالى و بردو هتفضل معاها لحد ما يبان لها صاحب

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	42.png
المشاهدات:	36
الحجـــم:	210.1 كيلوبايت
الرقم:	435603

و ده ال eur/aud ترقيم كنت عامله من فتره و ماشي عليه زي الفل و مش فاضل غير الصعود ، و علي الفريم الصغير القطريه اللي حضرتك قايل عليها في ترقيمك خلصت و اعتقد انه بيستعد للطيران بعد ما ينزل يخلص الموجه 2 ده لو ماكنتش خلصت فعلا , فحضرتك شايف ايه بقا ؟؟ معلش انا تعبتك اوي
    تحياتي يا ريس
    تمام كدة
    بس طبعا فى سيناريو بديل انه مفيش قطرية اصلا و لسة شغال فى تصحيح عرضى

تحياتى

الصورة الرمزية marven

تمام يا ريس
    توقيع العضو

الصورة الرمزية issam rajab
    issam rajab غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياشباب ممكن رابط التحليل الموجي الاسبوعي 31-5 حزيران

الصورة الرمزية elliot
    elliot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم يا هندسه وكل عام وحضرتك بخير
    لو تسمحلى بسؤال خاص بالمثلث المتسع هل ممكن ان تتساوى الموجه a و c تماما ؟ وهل لو حصل ممكن e كمان تتساوى معاهم بحيث انه الميل يكون فى اتجاه واحد والاخر افقى ؟

الصورة الرمزية elliot
    elliot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elliot مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا هندسه وكل عام وحضرتك بخير
    لو تسمحلى بسؤال خاص بالمثلث المتسع هل ممكن ان تتساوى الموجه a و c تماما ؟ وهل لو حصل ممكن e كمان تتساوى معاهم بحيث انه الميل يكون فى اتجاه واحد والاخر افقى ؟
    وبالمثل يا بشمهندس ممكن تتساوى الموجه b وd تماما بالقرش؟ زى الصوره دى واسف لازعاج حضرتك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 99.PNG‏  

الصورة الرمزية المراسل
    المراسل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاستاذ حسن مسعود والاخوة الافاضل
    تحية طيبة على الجميع وكل عام وأنت بخير بمناسبة حلول شهر رمضان المبارك اعاده الله على الجميع في صحة وعافية

سؤال للمهندس حسن مسعود على السريع
    هل صحيح ان آخر الابحاث الحديثة التي دونها بختر يرى فيها أن الموجة B من تصحيح فلات يمكن أن تأتي على شكل مثلث وأن كانت تلك الحالات نادرة الحدوث

ولكم ودي وتقديري

الصورة الرمزية المراسل

وسؤال آخر وهو
    هل يجوز أن تأتي الموجة 1 من حافزة على شكل قطرية اولية متكونه من ( 3-3-3-3-3 ) على ضوء الابحاث الحديثة لبرختر

ولو انها من الحالات النادرة

تحياتي لشخصكم الكريم

الصورة الرمزية المراسل

رأيك استاذ حسن في هذا الشارت الاسبوعي لأحد الاسهم السعودية
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة shart.png‏  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17