صفحة 8 من 20 الأولىالأولى ... 23456789101112131418 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 292
    الصورة الرمزية EGYPTIAN PROF
    EGYPTIAN PROF غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the-zero مشاهدة المشاركة
    إستوقفتني عبارة ذكرتها أنت في مقدمة الشرح في الصفحة الأولى .. (مستوى فيبو23 بمجرد ضربه يتفعل الفيبو ويمكن الإعتماد عليه ..
    مرفق شارت الباوند لل4ساعات .. الفيبو مرسوم على موجة الهبوط الأخيرة .. والزوج صعد وأغلق فوق فيبو 23..

كيف يمكن أن نتابع هذ الزوج خلال هذه الأسبوع .. وماهي المعطيات التي نستخرجها من هذا الشارت ؟؟؟

لعلها تكون فرصة حية لتطبيق الطريقة ...!!!
    قمتك غلط علشان تعرف ترسم صح لازم ترسم على الماضى وتقعد تعدل الرسم بالتسلسل الطبيعى حتى تصل للسعر الحالى وتستطيع ان تجد اخر قمة وقاع فعالين تقدر ترسم عليهم الفيبو ارسم تانى ومفيش مشكلة لو غلط هو انا بقولك هاخد منك فلوس لو رسمك غلط اغلط مفيش مشكلة وهصحللك مش هتتقن الطريقة وتتعلمها غير بالطريقة دى لكن الكلام النظرى الكتير مش هيفيد صدقنى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the-zero مشاهدة المشاركة
    هل تعتبر هذه الصفقة ضربت الستوب ..؟؟؟ وكيف يكون الرسم الجديد ومن أين يتم الدخول وأين نضع الستوب ؟؟؟
    بالفعل ضربت استوب لكن اذا تم الدخول طبقا لسياسة راس المال المشروحة فى اول الموضوع هتطلع كسبان ان شاء الله اما بالنسبة للوضع الأن هيتم توضيحة

الصورة الرمزية the-zero
    the-zero غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EGYPTIAN PROF مشاهدة المشاركة
    اهلا بيك أخى الكريم بالنسبة للحساب فبيناتة مظبوطة واى سيرفر ديمو تقدر تدخل بية ومش مهم تقدر تتابع معانا فى الموضوع انا بكتب الفرص اول بأول وبنوة عن الفرص اللى بتضرب ستوب والفرص اللى بتحقق الهدف وكمان انا بستخدم هذا الحساب فى التجربة والحمد لله كل صفقة طبقتها على هذا الحساب طلعت منها بأستفادة شكل

اما بالنسبة لموضوع الملل فأنت محق فأنا مكتبتش الموضوع علشان اشوف ردود وكلمات شكر من كام عضو وخلاص لكن كتبت الموضوع علشان اعرض طريقتى ونطورها مع بعض الى افضل ما يكون فيد الله مع الجماعة

بالنسبة لموضوع الشموع بالفعل النماذج المؤثرة والتى سنعتمد عليها عددها قليل وليس كثير وستم شرحها اليوم بمشيئة الرحمن اعدك بذلك

بالنسبة لنقاط دخولك انا عايز أنبهك لشى مهم اول حاجة اذا السعر لم يحترم مستوياتك اعرف انى رسمك غلط كما اننا لا نتعامل بالأوامر المعلقة لكن احنا بنستنى السعر يوصل لمستوياتنا وبعدين بنراقب سلوكة وبندخل بمجرد ظهور اى نموذج انعاكسى قوى من اللى هنذكرهم والأيقاف بيكون على اساس هذا النموذج

لازم تطرح رسوماتك علشان لو فيها غلط نتناقش فيها وصدقنى المشاركة والتفاعل هيفيدك جدا جدا
    بالتوفيق يا اخى
    ايوه كده ياباشا .. عايزين الموضوع يستمر ويكتمل وتبقى كل حاجة واضحة ..
    تسجيل متابعة لصيقة .. بالتوفيق وفي إنتظار باقي الشرح وبعدها التطبيق ومتابعة الفرص وشرحها ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo reem مشاهدة المشاركة
    مبدئيا ارى ان المفروض يكون هناك شروط لاختيار القمة والقاع التى يبدأ منها شد فيبوناتشى
    راجع فيبوناتشى اللى انت عملته على اليورو دولار ستجد انه من منتصف ترند وليس من بدايتة
    يعنى الشروط اللى انت حاططها يجب عدم الاتزام بها حرفيها فى كل الحالات
    طبعا ممكن تكون ملاحظتى ناتجة عن عدم استيعاب كامل لوجهة نظرك
    لكن انا كتبت ما رايته على الشارت
    بص يا ابو ريم هقولك على حاجة فى البداية لما كنت هطرح الموضوع مكنتش هتكلم عن الزوايا وكنت هتكلم عن الفيبوناتشى فقط وكنت هسمى الموضوع ((التنبؤ بالقمم والقيعان القادمة كلاسكيا)) ولكن لما دمجت الزوايا كررت تغيير اسم الموضوع الغرض من التسمية الأولى هو اننا نستطيع بأستخدام الفيبوناتشى تحديد مكان القمة او القاع القادمين او على اقل تقدير الحدود لتلك القمم او القيعان القادمة

انت دلوقتى لما بيكون عندك مثلا اتجاة صاعد يعنى موجة صاعدة يعنى قمة وقاع وحصل تصحيح بموجة تصحيحية يعنى نفس قمة الموجة الصاعدة وقاع جديد اعلى من قاع الموجة الصاعدة تفتكر انهى موجة من الموجتين هيبقى ليهم تأثير على السعر اكتر فى المستقبل هل الموجة الصاعدة ولا الموجة التصحيحية الهابطة طبعا السعر بيتأثر بمعطايتة الأخيرة والمعطيات الأخيرة هنا هى الموجة التصحيحة الهابطة فبنرسم الفيبوناتشى على الموجة الأخيرة علشان نحدد القمة القادمة الجديدة فى الأتجاة الصاعد
    ارجو انك تكون فهمت قصدى ومرحبا بأى ملاحظات على كلامى

الصورة الرمزية abo reem
    abo reem غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:~¤®( الفيبوناتشى والزوايا السعرية 2012 )®¤~

بص يا ابو ريم هقولك على حاجة فى البداية لما كنت هطرح الموضوع مكنتش هتكلم عن الزوايا وكنت هتكلم عن الفيبوناتشى فقط وكنت هسمى الموضوع ((التنبؤ بالقمم والقيعان القادمة كلاسكيا)) ولكن لما دمجت الزوايا كررت تغيير اسم الموضوع الغرض من التسمية الأولى هو اننا نستطيع بأستخدام الفيبوناتشى تحديد مكان القمة او القاع القادمين او على اقل تقدير الحدود لتلك القمم او القيعان القادمة

انت دلوقتى لما بيكون عندك مثلا اتجاة صاعد يعنى موجة صاعدة يعنى قمة وقاع وحصل تصحيح بموجة تصحيحية يعنى نفس قمة الموجة الصاعدة وقاع جديد اعلى من قاع الموجة الصاعدة تفتكر انهى موجة من الموجتين هيبقى ليهم تأثير على السعر اكتر فى المستقبل هل الموجة الصاعدة ولا الموجة التصحيحية الهابطة طبعا السعر بيتأثر بمعطايتة الأخيرة والمعطيات الأخيرة هنا هى الموجة التصحيحة الهابطة فبنرسم الفيبوناتشى على الموجة الأخيرة علشان نحدد القمة القادمة الجديدة فى الأتجاة الصاعد
    ارجو انك تكون فهمت قصدى ومرحبا بأى ملاحظات على كلامى
    انا فاهم قصدك لكن الاختلاف فى التطبيق
    انت قبل كده قلت ما معناه ان فيبو يدخل الخدمة لو تخطى 23.6%
    طب طالما صحح ولما يكسر 23.6% اللى دخلته الخدمة يبقى مازال فى الخدمة

انا فاهم قصدك لكن الاختلاف فى التطبيق
    انت قبل كده قلت ما معناه ان فيبو يدخل الخدمة لو تخطى 23.6%
    طب طالما صحح ولما يكسر 23.6% اللى دخلته الخدمة يبقى مازال فى الخدمة
    صحح يعنى راح لمستويات 50 او 61 طب ازاى راحلهم ومكسرش 23 اكيد مادام رحلهم يبقى عدا على 23 وكسرها
    ممكن اكون مش فاهم قصدك ارجو التوضيح بشارت علشان حاسس انى مش فاهمك

الصورة الرمزية abo reem

صحح يعنى راح لمستويات 50 او 61 طب ازاى راحلهم ومكسرش 23 اكيد مادام رحلهم يبقى عدا على 23 وكسرها
    ممكن اكون مش فاهم قصدك ارجو التوضيح بشارت علشان حاسس انى مش فاهمك
    الشارت المرفق كان المفروض نشد فيبوناتشى بين الدائرتين
    لان القاع الى انت استخدمته لم يضرب نسبة 23% للترند السابق
    لو لسه مش واضحة الفكرة فمش مهم يمكن انا فاهم غلط ولا تشغل بالك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 446907974.gif‏  

الصورة الرمزية raffe
    raffe غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا لجهودك المبذولة أخي الكريم أعدك أن أتابع معك

AUD-USD

فريم الساعة

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏   3.gif‏   4.gif‏   5.gif‏  

6.gif‏   7.gif‏   8.gif‏   9.gif‏   10.gif‏  

AUD-USD

فريم الساعة

وطبعا كل دة لمتابعة حركة السعر وتفاصيلها والتى هى فى مجملها حركة صاعدة على فريم 4 ساعات والقناة الزرقاء المرسومة هى فلتر جديد سيتم شرح أهميتة وتوقيت وكيفية أستخدامة فى المشاركة القادمة ان شاء الله

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 0.gif‏  

فلترة الأتجاة

بعد ان تعرفناعلى كيفية تحديد مستويات القمة او القاع القادمين وذلك بأستخدام الفيبوناتشى وتعديل رسمة كلما ظهرت لنا معطيات جديدة يتبقى لنا استخدام فلتر يزيد من دقة الدخول ويزيد احتمالات نجاح الصفقة ويجعلها اكثر بكثير من احتمالات فشلها فبالرغم من ان الدخول سيتأخر قليلا ولكن سيكون الدخول بهذة الطريقة اكثر نجاحا .

والفلتر الذى سنستخدمة بسيط جدا وهو اداة موجودة داخل الميتاتريدر وهى اداة LINER REGRISSON CHANNEL وهى الأداة التى ترسم قنوات خبرتى والتى شرحها لنا الدكتور جمال جزاة الله خير ولكن استخدامنا لها سيكون بطريقة مختلفة تماما حيث سنرسمها على نطاق الموجة الأخيرة وننتظر كسر هذة القناة لنتأكد من اتجاةا لسعر الى مستويات التصحيح وعدم العودة وكسر القاع الذى تم اعتمادة

كلام نظرى مفهمتوش منة حاجة طب تعالو نبص على العملى بمثال حى

دة زوج الأسترالى دولار فريم 4 ساعات وزى ما احنا شايفين الزوج جة عند مستوى 261 فيبوناتشى وعمل شمعة أنعكاسية نموذجية ((دوجى)) وكان يجب الدخول بستوب لو هذة الشمعة واعتبرناها قاع واذا تم الدخول بسياسة رأس المال المذكورة فى اول الموضوع هنخرج كسبانين 50 نقطة من العقد الأول والعقد التانى ضرب ستوب على نقطة الدخول يعنى الأجمالى كسبانين 50 نقطة المهم .....
    نفترض انى احنا مش عايزين ندخل دلوقتى مش هندخل الا لما نتأكد ان دة قاع وانى السعر بالفعل متجة الى مستويات 50 و 61 فيبوناتشى طب نتأكد ازاى .... هو دة الجديد اللى عايز اتكلم فية

اولا .... نرسم القناة المذكورة من القمة بتاعتنا الى القاع اللى احنا بنتوقع مبدئيا انو هيكون القاع ومش هيتكسر قبل ما السعر يتجة نحو مستويات التصحيح يعنى من نقطة بداية الفيبوناتشى الجديد الى نقطة نهاية الفيبوناتشى الجديد بردة يعنى بنرسما لقناة على نطاق القمة اولقاع للفيبوناتشى الجديد.... فسيكون الشكل كالتالى......

ثانيا...ننتظر كسر هذة القناة ودى هتبقى الأشارة انى السعر خلاص هيصحح هيصحح والقاع بتاعنا بقى قاع بالثلث ان شاء الله طب فى المثال بتاعنا هنلاحظ انى السعر فشل فى كسر القناة وكل ما يقرب من حد القناة يغلق اغلاق سلبى انعكاسى يخلينا نعرف انى خلاص السعر مش عايز يكسر ولسة قدامة نزول تحت كمان شوية ودة اللى حصل والسعر كسر القاع يبقى ننتظر نموذج انعكاسى اخر نرسم علية الفيبوناتشى والقناة من جديد

هنا السعر كسر القناة بقوة كدة عرفنا ان شاء الله انى السعر مش هيكسر القاع الأخير اللى راسمين علية الفيبوناتشى الا لما يتجة نحو مستويات التصحيح 50 او 60 ويصحح ومن هناك هيقرر هل سيستكمل الأتجاة الهابط وسيكون ذلك بتكوين شمعة انعكاسية عند المستويات المذكورة او ان التصحيح سيتحول الى اتجاة جديد وسيكون ذلك بكسر المستويات المذكورة واستهداف القمة ومن مستويات 161 و261

دلوقتى القاع بتاعنا 0.9794 والقناة اتكسرت هنشوف بقى انى السعر مش هيكسر القاع دة الا لما يطير لفوق ان شاء الله للتصحيح نحو مستوى 50 عند السعر 1.0133 او مستوى 61 عند السعر 1.0213 نراقب ونرى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 0.gif‏   1.gif‏   2.gif‏  

الصورة الرمزية the-zero

AUD-USD

فريم الساعة

المشكلة لا أعرف على أي اساس إخترت الموجة الصاعدة التي بدأت منها الرسم ...؟؟؟؟
    ولماذا لم ترسم من القمة عند 0140 مثلاً ..

بصراحة أهم نقطة لنجاح هذه الطريقة الرائعة هي إختيار النقطة الأولى للرسم .. وحتى الآن لا يبدو أن لها معايير أو شروط محددة .

الصورة الرمزية abo reem

السلام عليكم اخى البروفيسور المصرى
    متى تستكمل شرح باقى الموضوع
    لان لدى تعليقات لا اود كتابتها لحين انتهاء الشرح
    فربما تكون مشمولة فيما لم يتم شرحه
    وشكرا
    وطبعا كل دة لمتابعة حركة السعر وتفاصيلها والتى هى فى مجملها حركة صاعدة على فريم 4 ساعات والقناة الزرقاء المرسومة هى فلتر جديد سيتم شرح أهميتة وتوقيت وكيفية أستخدامة فى المشاركة القادمة ان شاء الله

السلام عليكم اخى العزيز
    فعلا كنت اود التعليق على طريقتك باضافة فلاتر
    وسبحان الله نفس الفلتر الذى كنت اود الاشارة اليه وهو قناة الريجريشن وايضا بنفس الاسلوب وهو الترند من اوله لاخرة
    ولكن انا احدد بداية ونهاية الترند بواسطة الزجزاج العادى باعدادات خاصة ناتجة عن التجربة والخظا وايضا بواسطة زجزاج جان
    تقريبا نفس اسلوبك مع اختلافات بسيطة
    واوكد لك انها طريقة سحرية فوق ما تتصور
    الحقيقة انا مش عارف انت جربتها كتير ام لا لكننى جربتها ديمو شهرين وحقيقي اسبوعين
    ياريت كل المبتدئين المتابعين لموضوعك يعملوا غسيل مخ لمعلوماتهم القديمة ويركزوا معاك فقط
    والارباح فى انتظارهم وبالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية the-zero

السلام عليكم اخى العزيز
    وسبحان الله نفس الفلتر الذى كنت اود الاشارة اليه وهو قناة الريجريشن وايضا بنفس الاسلوب وهو الترند من اوله لاخرة
    ولكن انا احدد بداية ونهاية الترند بواسطة الزجزاج العادى باعدادات خاصة ناتجة عن التجربة والخظا وايضا بواسطة زجزاج جان
    الحقيقة انا مش عارف انت جربتها كتير ام لا لكننى جربتها ديمو شهرين وحقيقي اسبوعين
    ياريت كل المبتدئين المتابعين لموضوعك يعملوا غسيل مخ لمعلوماتهم القديمة ويركزوا معاك فقط
    إيدنا على كتفك أخي أبوريم .. تفضل وإشرح طريقة القلترة التي تحدثت عنها ..
    وكمان ياريت تفيدني عن طريقة إختتيار النقطة الأولى لبداية رسم القيبو لأنها أهم نقطة ..

منتظرين الخلطة السرية المتكاملة من الإخوان عمر وأبو ريم ..

الصورة الرمزية the-zero

السلام عليكم اخى العزيز
    وياريت شرح طريقة تحديد بداية ونهاية الموجة بإستخدام إعدادات خاصة للزجزاج وكمان زجزاج جان ..
    عايزين شرح مفصل للطريقة بإذن الله ..

صفحة 8 من 20 الأولىالأولى ... 23456789101112131418 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17