صفحة 181 من 221 الأولىالأولى ... 81131171175176177178179180181182183184185186187191 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 2,701 إلى 2,715 من 3305
    الصورة الرمزية Khaled_wahed
    Khaled_wahed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وانا بكلمك تفعلت صفقه الشراء على 99.95 واليورو ين عدى المستوى الاحمر والأخضر :D

هنا السؤال بقى بالنسبه للدولار ين الاستوب هايكون فين بالزبط ؟ والصفقه العكسيه منين بالزبط ؟
    آخر تعديل بواسطة Khaled_wahed ، 09-05-2013 الساعة 09:26 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled_wahed مشاهدة المشاركة
    اول مشاركه ليه في الورشه ديه وياريت تقبلوني عضو معاكوا

ايه رأيكوا في الفرصه ديه ؟؟

احتمال الخطأ كبير لأني ماقريتش الموضوع بتمعن بس حبب أسمع رأيكم

الملف المرفق 368407
    الحمد لله

اكتفيت بربح 170 نقطه

على طريقه دارفاس ( على فكره مطارده السعر على طريقه دارفاس باستخدام فريمات أقل انا شايفها فعاله جدا للاستراتيجيه ديه لو حابب اشرحا ياريت تسمحلي بعد مانعتمدها لو استقرينا على كده )[/B][/SIZE][/COLOR][/FONT]

افتراضي رد:استراتيجية الشهباء المطورة - powered by ahmedphen0m

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	gbpjpyh1.png
المشاهدات:	48
الحجـــم:	50.9 كيلوبايت
الرقم:	369135

ايه رأيكم في الفرصه ديه
    المجنون فريم الساعه

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

الحمد لله

اكتفيت بربح 170 نقطه

على طريقه دارفاس ( على فكره مطارده السعر على طريقه دارفاس باستخدام فريمات أقل انا شايفها فعاله جدا للاستراتيجيه ديه لو حابب اشرحا ياريت تسمحلي بعد مانعتمدها لو استقرينا على كده )
    [/FONT]
    الف مبروووك الارباح يا حبي
    معلش اعذرني انشغلت جدا الاسبوع ده و اللي فات فملحقتش ارد علي استفسارارك
    طريقة دارفاس انا شفتها و هي نظريا حلوة بس برده ينقصها الباكتيست , و هي مختلفة تماما عن الشهباء , نصيحتي التزم بطريقة واحدة و متشتتش نفسك لان ملاحظ ان عند المشكلة دي و صدقني طريقة واحدة نص نص مع التزام 100% هتطلع منها بارباح جامدة باذن الله علي المدي الطويل[/B][/SIZE][/COLOR]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة

الف مبروووك الارباح يا حبي
    معلش اعذرني انشغلت جدا الاسبوع ده و اللي فات فملحقتش ارد علي استفسارارك
    طريقة دارفاس انا شفتها و هي نظريا حلوة بس برده ينقصها الباكتيست , و هي مختلفة تماما عن الشهباء , نصيحتي التزم بطريقة واحدة و متشتتش نفسك لان ملاحظ ان عند المشكلة دي و صدقني طريقة واحدة نص نص مع التزام 100% هتطلع منها بارباح جامدة باذن الله علي المدي الطويل
    انا استخدمت نفس سيناريو دارفاس لمطارده الربح بس

على فكره انا مش بشتت نفسي انا عايز طريقه تديني فرص طويله المدى , وطريقه انتر داي تديني صفقات يوميه في الايام اللي انا فاضي فيها

وانا جربت االشهباء وتابعت دارفاس من خلال متابعه الهدف لان متابعه الهدف هي هيا طريقه دخول صفقات بطريقه دارفاس

وولا يهمك التأخير وشكرا على النصيحه الغاليه

تمام يا حبي
    خلال لو كدا يبقي مفيش مشكلة بس الافضل لو كل طريقة تطبقها علي حساب لوحدها عشان ميحصلش لخبطة بين الاتنين
    بالتوفيق

تمام يا حبي
    خلال لو كدا يبقي مفيش مشكلة بس الافضل لو كل طريقة تطبقها علي حساب لوحدها عشان ميحصلش لخبطة بين الاتنين
    بالتوفيق
    لو هتاخد مني نصيحه ... بدل ماتفتح حسابين وتشتت نفسك

حساب واحد حط فيه اجمالي فلوس الطريقتين ( ده لو هاتشتغل طريقتين أساسا ) وكشكول صغير (او على الوورد بقى انت واللي يريحك ) وتفتح قسم لكل طريقه
    وتكتب تاريخ الصفقه ورقمها في كل طريقه والربح والخساره

ولو بعد كل صفقه تضيفها لاجمالي الطريقه يبقى حلو برضه

انا مجربها اسهل ومنجزه جدا
    هاتقلي لسه كشكول وعك بس صدقني احسن من التداول من على حسابين وافتح المنصه ديه واقفل المنصه ديه واللخبطه
    وبعدين الكتابه ليها مفعول السحر هاتحسسك بكل صفقه فعلا
    وهاتبقى كل طريقه كأنها في حساب لوحدها وكمان لو واحده وقعت التانيه هاتشيلها

ملحوظه :
    انا مش من أنصار استخدام أكتر من طريقه أساسا بس انا بيجبرني على كده ظروف شغلي الصعبه ( لدرجه انه ممكن مافتحش الشارت ليوم كامل الا من على الموبايل او التابلت لو عرفت اسرقلي ربع ساعه )
    وعندي ايام أجازه كتير باخدها مقابل كده

ففي أيام لازم اشتغل دايلي وسوينجات
    وايام لازم اشتغل سكالبينج وفريمات صغيره (لانه فعلا بيبقى فراغ قاتل )

بس لو انت ظروفك تسمح انصحك بطريقه واحده ولو متفرغ أنصحك فريمات صغيره لان نقاطها كتير وكمان اي حركه سعريه ممكن تضرب معاك ربح بمئات النقاط ( وانت هايكون لوتك كبير لان استوبك صغير زي هدفك ) ده غير طبعا ان الفريمات الكبيره بتخليك عبد للشارت وقاعد مستنيه في حين ان الفريمات الصغيره ممكن تحدد صفقتين تلاته وتتابع من بعيد لحد الدخول وبعد كده تتابع ساعه او سعتين وتخرج بنقط قليله ولوت كتير

اسف اني طولت بس موضوع الفريمات الصغيره ده غير كفائتي ومعدل ربحي 180 درجه فحبيت انصح اخويا بس لاني ضيعت وقت كبير على الفريمات الكبيره

الساده المبتدئين أرجوكوا اوعوا تاخدوا بالكلام ده لان رصيد المبتدئ بتبقى تحت رحمه الفريمات الكبيره لانها بتبقى صادقه ومش مخادعه , بعد ماتتقنها ابتدي تفنن في صيد النقاط ( لزم التنويييه)
    آخر تعديل بواسطة Khaled_wahed ، 15-05-2013 الساعة 05:58 PM

لو هتاخد مني نصيحه ... بدل ماتفتح حسابين وتشتت نفسك

حساب واحد حط فيه اجمالي فلوس الطريقتين ( ده لو هاتشتغل طريقتين أساسا ) وكشكول صغير (او على الوورد بقى انت واللي يريحك ) وتفتح قسم لكل طريقه
    وتكتب تاريخ الصفقه ورقمها في كل طريقه والربح والخساره

ولو بعد كل صفقه تضيفها لاجمالي الطريقه يبقى حلو برضه

انا مجربها اسهل ومنجزه جدا
    هاتقلي لسه كشكول وعك بس صدقني احسن من التداول من على حسابين وافتح المنصه ديه واقفل المنصه ديه واللخبطه
    وبعدين الكتابه ليها مفعول السحر هاتحسسك بكل صفقه فعلا
    وهاتبقى كل طريقه كأنها في حساب لوحدها وكمان لو واحده وقعت التانيه هاتشيلها

ملحوظه :
    انا مش من أنصار استخدام أكتر من طريقه أساسا بس انا بيجبرني على كده ظروف شغلي الصعبه ( لدرجه انه ممكن مافتحش الشارت ليوم كامل الا من على الموبايل او التابلت لو عرفت اسرقلي ربع ساعه )
    وعندي ايام أجازه كتير باخدها مقابل كده

ففي أيام لازم اشتغل دايلي وسوينجات
    وايام لازم اشتغل سكالبينج وفريمات صغيره (لانه فعلا بيبقى فراغ قاتل )

بس لو انت ظروفك تسمح انصحك بطريقه واحده ولو متفرغ أنصحك فريمات صغيره لان نقاطها كتير وكمان اي حركه سعريه ممكن تضرب معاك ربح بمئات النقاط ( وانت هايكون لوتك كبير لان استوبك صغير زي هدفك ) ده غير طبعا ان الفريمات الكبيره بتخليك عبد للشارت وقاعد مستنيه في حين ان الفريمات الصغيره ممكن تحدد صفقتين تلاته وتتابع من بعيد لحد الدخول وبعد كده تتابع ساعه او سعتين وتخرج بنقط قليله ولوت كتير

اسف اني طولت بس موضوع الفريمات الصغيره ده غير كفائتي ومعدل ربحي 180 درجه فحبيت انصح اخويا بس لاني ضيعت وقت كبير على الفريمات الكبيره

الساده المبتدئين أرجوكوا اوعوا تاخدوا بالكلام ده لان رصيد المبتدئ بتبقى تحت رحمه الفريمات الكبيره لانها بتبقى صادقه ومش مخادعه , بعد ماتتقنها ابتدي تفنن في صيد النقاط ( لزم التنويييه)
    و الله كلامك سليم 100% يا خالد باشا
    متفق معاك في كل اللي انت قلته , بخصوص موضوع الحسابين فهو تشتيت شوية اه بس بيريحني في موضوع حسابات ادارة راس المال و الكلام ده بدل ما اقعد اكتب في ورق و ملفات ورد (مع العلم اني بكتب فعلا عشان اقدر اقيم نفسي في نهاية السنة ) بس انا اتعودت خلاص علي اسلوب ان كل حساب شغال عليه بطريقة و كمان عشان لا قدر الله لو طريقة خسرت مثلا او حتي وصلت للمارجن منباش ضيعنا مجهدو و ارباح الطريقة التانية
    ربنا يكون في عونك , للاسف الفوركس محتاج الي حد ما واحد متفرغ شوية , انا السنين اللي فاتت كنت فاضي يادو بنزل جامعة الصبح , دلوقتي خلاص هتخرج و شكلي هطحن فالشغول و مش هلاقي وقت خالص , عشان كدا انا جبت تابلت عشان احول اتداول من عليه و اديني لسا بجربه و ربنا يكرم
    طبعا بخصوص الفريمات فزي ما حضرتك وضحت ان الفريمات الصغيرة افضل كتير لكن للاسف عشان انا ظروفي تقريبا زي ظروفك يعني اخري افتح الشارت اصبح و افتحه مرة كمان بليل فمينفعش اني اشتغل علي اقل من ال4 سعات و عموما الحمد لله النتيجة مرضية الي حد كبير و يارب اقدر اتكيف مع التابلت بسرعة عشان اقدر اتابع من عليه لفترة اطول
    ربنا يكون في وعنك يا باشا و في عونها و باذن الله طالما عندنا ارادة فهنقدر نكمل فالسوق ده و هنتابع باذن الله

و الله كلامك سليم 100% يا خالد باشا
    متفق معاك في كل اللي انت قلته , بخصوص موضوع الحسابين فهو تشتيت شوية اه بس بيريحني في موضوع حسابات ادارة راس المال و الكلام ده بدل ما اقعد اكتب في ورق و ملفات ورد (مع العلم اني بكتب فعلا عشان اقدر اقيم نفسي في نهاية السنة ) بس انا اتعودت خلاص علي اسلوب ان كل حساب شغال عليه بطريقة و كمان عشان لا قدر الله لو طريقة خسرت مثلا او حتي وصلت للمارجن منباش ضيعنا مجهدو و ارباح الطريقة التانية
    ربنا يكون في عونك , للاسف الفوركس محتاج الي حد ما واحد متفرغ شوية , انا السنين اللي فاتت كنت فاضي يادو بنزل جامعة الصبح , دلوقتي خلاص هتخرج و شكلي هطحن فالشغول و مش هلاقي وقت خالص , عشان كدا انا جبت تابلت عشان احول اتداول من عليه و اديني لسا بجربه و ربنا يكرم
    طبعا بخصوص الفريمات فزي ما حضرتك وضحت ان الفريمات الصغيرة افضل كتير لكن للاسف عشان انا ظروفي تقريبا زي ظروفك يعني اخري افتح الشارت اصبح و افتحه مرة كمان بليل فمينفعش اني اشتغل علي اقل من ال4 سعات و عموما الحمد لله النتيجة مرضية الي حد كبير و يارب اقدر اتكيف مع التابلت بسرعة عشان اقدر اتابع من عليه لفترة اطول
    ربنا يكون في وعنك يا باشا و في عونها و باذن الله طالما عندنا ارادة فهنقدر نكمل فالسوق ده و هنتابع باذن الله
    التابلت رائع في القرائه , بس عشان تتعود على منصه غير اللي انت بقالك سنين شغال عليها .... هاتتعب شويه
    يمكن اكون انا اللي كده بس لكن عايز اقولك ان نظريا التابلت اسهل طبعا , عامه انا قطعت شوط طويل في منصه على التابلت اسمها trade interceptor ده اللي لقيتها اقرب للميتا تريدر بتاعنا ( ماتحاولش مع ميتاتريدر الاندرويد يكفيني اني اقولك مفيش فيه رسم تريندات ولا مربعات واشكال تقريبا بيتمحور حولين بيع وشراء بس ) ولو عزت اي حاجه اسألني
    على فكره بقى فريم ال 4 ساعات اكبر من انك تبص مره الصبح ومره بليل (بس لو على الشهباء فكثره الفرص هاتعوض ده)

فعلا يا حبي هو ممتاز في القراءة و مشاهدة فيديوهات و كدا لكن ككتابة و حاجات من دي فلسا متعودتش عليه
    المنصة اللي انت قلت عليها دي انا فعلا منزلها عندي بس لسا متاقلمتش معاها اوي , ده غير انها مش عليها ميتاتريدر بتاع التريد و ده الي كنت بحلل عليه علي الاب
    و فعلا منصة الميتاتريدر فاشلة تماماااااااااااااااااااااااااااااا دي مش منصة اساسا دي مسخرة
    عموما انا بحاول اتاقلم مع intercebtor و ياريت لو عرفت برنامج احسن منه قلي عليه
    فريم ال4 سعات هيفرق برده من حيث الطريقة اللي انت شغال عليها يعني لو النظام 1 يبقي كفاية بصة كل يوم لكن فيه بعض الطرق اتلانية اللي بجربها محتاجة متابعة اكتر شوية

شكرا جزيلا ليك يا حبي و ان شاء الله لو اي حاجة وقفت معايا فالاندرويد هرجعلك علي طول

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	gbpjpyh1.png
المشاهدات:	48
الحجـــم:	50.9 كيلوبايت
الرقم:	369135

ايه رأيكم في الفرصه ديه
    المجنون فريم الساعه
    مزنوق في الفرصه بقالي 4 ايام وشكلها بتتجه للمضاعفه الاولى , وده انا استفدت منها حاجتين :

1 - فلتره الفرص على اساس التحليل الاساسي ( على فريم الدايلي وال 4 ساعات ترند صاعد وكان الأولى الدخول شراء فقط او دخول البيع اذا اتفق كسر الترند مع كسر الصندوق )

2 - بعد كسر الصندوق وتحقيق عدد معقول من النقاط ( في اول دخول قبل استخدام المضاعفات ) نحرك الاستوب لنقطه الدخول ونبدأ رحله مطارده الربح ( الفرصه ديه كان ممكن أطلع منها ب 50 نقطه على أقل تقدير وكان زماني في اي فرصه تانيه دلوقتي بدل مانا مزنوق في الصفقه ديه و كمان اوفر على نفسي المضاعفات )
    طبعا الكلام ده قبل الدخول في اي مضاعفات وبيحمينا من الدخول في المضاعفات

والله المستعان

اهم حاجة الصبر يا حبي
    انا فاكر مرة قعدت في صفقة 3 شهور و الحمد لله حققت الهدف كامل
    و حاول تظبط ادارة راس المال بانك تدخل اكتر من صفقة مع بعض لانه بيكون نوع من الهيدج

اهم حاجة الصبر يا حبي
    انا فاكر مرة قعدت في صفقة 3 شهور و الحمد لله حققت الهدف كامل
    و حاول تظبط ادارة راس المال بانك تدخل اكتر من صفقة مع بعض لانه بيكون نوع من الهيدج
    بخاف ادخل صفقه تانيه الا لما الاولانيه تبتدي تاخد اتجاه الربح وابتدي احرك الاستوب فوق نقطه الدخول ،،، لاني ماعرفص المضاعفات هاتخدني لفين

وكنت عايز اسألك اقصى مضاعفه وصلتلها خلا السنه كانت المضاعفه الكام؟

تمام , انا فالاول خالص كنت بعمل زيك كدا بس بعد كدا حسيت ان كتر الفرص بيعوض بعض يعين هتلاقي فرصتين واحدة بيع وواحدة شراء علي اليورو فلو واحدة ضربت استوب اتلانية تجبي الهدف و كدا
    اكتر مضاعفة كانت المضاعفة الثانية يعني الدخول التالت

تمام , انا فالاول خالص كنت بعمل زيك كدا بس بعد كدا حسيت ان كتر الفرص بيعوض بعض يعين هتلاقي فرصتين واحدة بيع وواحدة شراء علي اليورو فلو واحدة ضربت استوب اتلانية تجبي الهدف و كدا
    اكتر مضاعفة كانت المضاعفة الثانية يعني الدخول التالت
    ضربت استوب ؟ و يعوض ؟!! هو احنا مش شغالين مضاعافات يابني :-D

فهمني النقطه ديه لو سمحت

وبالنسبه للمضاعفات يعني انا لو عملت حسابي ان الحساب يستحمل 3 مضاعفات (الدخل الرابع) يبقى كده تمام؟

وبعدين انا قريت ان في صفقه كانت هاتمرجن ؟ صح الكلام ده؟ ولو صح وريهالي عايز اشوفها

وعايز اعرف منك بتلتزم بالتارجت ولا بتطارد الهدف ؟

وعايز اسالك عن الصفقات اللي ترجتها 30 او 50 ايه رايك فيها وتجربتك معاها ايه لاني شايفها صفقات واقعيه جدا ولزيزه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17