صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 39
    الصورة الرمزية Fawzi Alhamed
    Fawzi Alhamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex king مشاهدة المشاركة
    وما فائدة السناريو المعاكس اذا كنت فى النهاية سوف اختار احدهم وفاذا فشل السناريو الاول الذى اخترته بما يفيدنى السناريو الثانى بعد ان اكون تعرضت للخساره واصبحت احتاج لتعويض الخسارة بالاضافة الى تحقيق هامش ربح
    واصلا السوق لا يوجد به الا سناريوهين واحد هبوط والاخر صعود
    كفانا كتابة سنريوهات حان الوقت للمضاربة
    السيناريو الأصلي و السيناريو المعاكس يجب ان يكونوا مدروسين بدقه و بأهداف و ليسوا عشوائين و فائده السيناريو المعاكس يفيدك بالستوب لوز و عكس الصفقه او الدخول بكميه مضاعفه عكس الكميه الأولى و بالتالي بحصيلة الصفقتين تخرج ربحان و أيضا تعرف بوقت دخولك الأول كم النسبه التي تستطيع الدخول بها 5٪ او 10٪ او 50٪ من المحفظه

و ايضا طريقة الستوب لوز الصحيحه ليست باختراق او كسر اخر قمه او قاع
    بمعنى لو دخلت بيع فهل يعقل بأني اضع ستوب اختراق اخر قمه؟
    بالتأكيد لا لأنه في مستوى معين و قبل اختراق القمه يجب الخروج من الصفقه الخاسره و هذا الكلام يعرفه بشكل اكبر من يتعامل بالتحليل بموجات اليوت

الصورة الرمزية محمود ابو مازن
    محمود ابو مازن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

08

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخى مصطفى
    هقولك تجربه عباره عن خمس سنوات بورصات وفوركس
    اخى ضاع منى ثلاث سنوات اتمرجن خلالهم اكتر من 9 حسابات
    خساره كبيره سواء وقت او مجهود او مال او .......
    بعدها سنه توقف اعاده حسابات فى كل
    هو الغلط فين
    ؟؟؟؟
    طلع الغلط بالنسبالى انى بطبق استراتجيات غيرى من موضوع لموضوع من استراتجيه لا ستراتجيه
    الناس تكسب انا لا ؟؟؟
    لانى الى ينفع غيرى ممكن ما ينفعنيش والشخصيات والسلوك والفكر والالتزام يختلف من واحد للتانى
    قررت انى يكون لى طريقه خاصه بيا
    وعملت الاتى
    اول حاجه قولت انا عاوز ايه من السوق ده ؟ .... انا عاوز اكسب ... كام ؟؟ هنا ما تحسبهاش فلوس .. احسب عدد نقط .. حددت انا عاوز شهريا حدود 1500 نقطه
    هنا قولت طب دول اجيبهم اذاى انا بدماغى بفكرى بطرقتى الى انا اول صل لها عشان اعرف اتماشى معاها واطورها واكون اهم حاجه مرن فى التعامل معها
    ووصلت لحسبه بسيطه
    حددت زوجين اتنين
    كل زوج عاوز منه فقط 35 نقطه فى اليوم
    يعنى من الاتنين 70 نقطه بس
    يعنى اخر الشهر 1400 نقطه ؟؟ طب ممكن
    هقولك حاجه وانت جاوبنى
    فرضا الحساب ب 1000 دولار انا قيمه النقطه عندى هنا هتكون 20 سنت يعنى لو هدخل على العلملتين هدخل على كل وحده منهم قيمه النقطه ب 10 سنت لحد كده تمام بالتحديد ( بدخل الى متاكد اكتر منه من الاول بعقدين قيمه كل واحد 10 سنت والزوج الى فيهم احسن انه ممكن احتاج فيه تعزيز او ممكن يكون هيغير اتجاهه بدخلو ب 10 سنت المهم انى اخر اليوم من الاتنين اكون عامل ال 70 نقطه بقيمه النقطه 20 سنت ممكن ادخل على زوج واحد منهم مره واحده لو ترند او ممكن ادخل اكتر من مره وطبعا سر النجاح فى الى بقوله ده ادراة راس المال انو عمرك ما هيعكس عليك ومش هتقدر تصحح وضعك والمرونه وسر النجاح فى الفلوركس من وجه نضرى بدائت من ساعت ما بقيت ااقدر اخد قرار انى اقفل الصفقه وافتحها فى الاتجاه المعاكس )
    يعنى يا صحبى بستلم كل عمله منهم مع اففتاح كل شمعه من شموع الاربع ساعات من بدايه تالت شامعه فى اليوم مع اففتاح كل شمعه منهم بحط امر بناء على التحليل العادى جدا اما بيع او شرا على حسب ما بربط الفريم بتاع الاربع ساعات بفريم الربع ساعه ونهايه الامر مع نهياه الشمعه يا جاب الربح الى عاوزه يا اما بعكس اتجاه الصفقه وبخلى بدل العقد اتنين او بزود عقدين فى نفس اتجاه الصفقه على حسب السلوك السعرى بتاع اليوم
    يعنى يا صحبى معقول مفيش شمعه من شموع الاربع ساعات خلال اليوم ادخل من اولها ومش هيصادف ده الموضوع لو بالصدفة او الاحتمالات بس انى من ال 6 شموع بتوع اليوم شمعه تمشى فى اتجاهى انا مش عاوز غير 35 نقطه بوص اقصى يوم طول معايا الشمعه الخامسه يعنى ادخل واما اعزز او اعكس مع افتتاح كل شمعه منهم
    طب كده يا صحبى 70 نقطه يعنى 1400 نقطه فى الشهر بفضل الله بوص يا صحبى
    بفضل الرحمن كل شهر بعمل 25 % من الحساب ومش بسحب
    غير بعد تالت شهر
    يعنى اول شهر مثلا
    1000 دولار
    كل يوم 70 نقطه فى ايام التداول يعنى 1400 نقطه
    نظربهم فى قيمه النقطه 20 سنت يعنى 280 دولار يعنى 28% من راس المال
    تانى شهر
    هبداء ب 1280 قيمه النقطه نزود عليهم برظو 280 بتوع تانى شهر
    بقى 1560 هنا مع بدايه الشهر التالت بزود قيمه النقطه لان الحساب زاد 500 دولار واحنا قولنا كل 1000 دولار قيمه النقطه 20 سنت يعنى كل 500 بزود 10 سنت
    يعنى هدخل بقيمه النقطه 30 سنت
    يعنى اخر الشهر بنبقى عاملنا 420 دولار ربح
    على ال 1560 هيبقى الحساب وصل 1920
    يعنى كل تلات شهور تدبيله وبكل بساطه
    ومعلش انا طولت عليك يا درش
    ودى تجربتى مع البورصات
    وعزرا على الاطاله
    آخر تعديل بواسطة محمود ابو مازن ، 31-03-2012 الساعة 11:39 PM
    توقيع العضو
    يقولون 5 % يصنعون الحدث,,,,15 % يشاهدن الحدث,,,.80 % لايدرون ماذا حدث فمن أي صنف تريد أن تكون ?? أنت من سوف يقرر !!!! أنت من ستجنى نتائج قرارك

الصورة الرمزية i_love_dubai
    i_love_dubai غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا كمان اتعلمت هالشي بصعوبة وخسائر بلاوي وايام وليالي ......وووووووو آآآآآآآآآآخ
    خطوة صح

الصورة الرمزية شهيد الاسلام
    شهيد الاسلام غير متواجد حالياً عضو نشيط

الالتزام بطريقة واحدة ثابتة مضمون نجاحها افضل بكثير

الصورة الرمزية شهيد الاسلام
    شهيد الاسلام غير متواجد حالياً عضو نشيط

ده رأيي بصراحة

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهيد الفوركس مشاهدة المشاركة
    ده رأيي بصراحة
    ايه ده بوستر ابو اسماعيل وصل لغاية المنتدي هنا هههههههههههههههههههههههههه
    حبيبي يا عبد الله

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أتفق معك بجزئية اساسية انه ليس كل محلل ناجح يعني بالضرورة تريدر رابح لكن الجمع بينهما ليس مستحيلا ,

اختلف معك بهذه الجزئية

و قد يجد اشارت متضاربه فى تحليله او عدم وضوح عام للاتجاه او اى مشكله

وضع طبيعي لان السوق ليس دائما في إتجاه واضح وحتى المتاجر الذي يتبع طريقة ما ستأتي عليه أوقات طريقته لا تخرج إشارة لان شروطها لم تكتمل نظرا لحركة السوق الغير واضحة

و بعد تحرك السوق فى غير اتجاهه يصاب بحيره لان المفروض ان يسير السوق طبقا لرايه
    و طبعا المفروض لا وجود له فى سوق كالفوركس

غير صحيح نهائيا لأن المحلل الناجح يضع سيناريو حركة متوقع له شروط محددة تنهي صلاحية هذا السيناريو وعند حدوث حركة مغايرة لتوقعه لن يصاب بالحيرة لانه حدد مسبقا خطوط نهاية لتوقعه هذا وبالتالي عليه أن يعيد مرة اخرى تحليل الحركة بعد التغيير وتحديد الوجهة القادمة حسب وضع السوق ,

من يصاب بالحيرة هو المضارب الغير مؤهل لتقبل الخسارة او إنعكاس السوق ضد وجهة نظره التي دخل بناءا عليها وهذا الأمر يعالج بالتدريب النفسي والممارسة وليس بترك التحليل لأنك مهما إستخدمت من طرق عمل ستجد التحليل جزءا منها بشكل او بأخر ,

تحياتي وتقديري
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية غازي نصور
    غازي نصور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمه الله

ما هو الفرق بين المحلل و التريدر؟

المحلل هو شخص يجيد طريقه او اكتر لتحليل السوق و قد يجد اشارت متضاربه فى تحليله او عدم وضوح عام للاتجاه او اى مشكله

اما المتاجر فهو يعتمد على استراتجيه بسيطه او معقده
    مضاعفات او استوب
    ايا كانت
    ليحصل على طريهق دخول واضحه و خروج و استوب واضحين
    و هو من ينجح فى النهايه فى مثل هذا السوق

فققرت ان اعتزل التحليل الفنى بكل انواعه
    و اعتمد على استراتجيه واضحه للتداول لا اخالف اشاراتها او اناقش فيها

و لحل مشكله النفسيه المضطربه هاعتمد عليها على فريم الدقيهق و ال 5 دقائق حتى لا تطول الصفقه لتسمح بالوسوسه و القلق بان يتدخل فى مسار الصفقه

و ان شاء الله خير
    أخي من زمان أنا طلقت المؤشرات فليس فيها أي خير واعتمدت فقط وفقط البرايس أكشن للدخول والخروج وخط ترند وفايبو....هكذا يتاجر الكبار...

الصورة الرمزية methaq
    methaq غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هذا اللذى انا مقتنع فيه وهو ان اعمل على فريم الدقيقه ولا اراهن اطلاقا على فريمات كبيره لأن هذا يدخلنا فى علم الغيب والتخمين فلا احد يستطيع ان ينبأنا عن ماذا سيحصل بالغد

الصورة الرمزية الغدةالنخامية
    الغدةالنخامية غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ابو مازن مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اخى مصطفى
    هقولك تجربه عباره عن خمس سنوات بورصات وفوركس
    اخى ضاع منى ثلاث سنوات اتمرجن خلالهم اكتر من 9 حسابات
    خساره كبيره سواء وقت او مجهود او مال او .......
    بعدها سنه توقف اعاده حسابات فى كل
    هو الغلط فين
    ؟؟؟؟
    طلع الغلط بالنسبالى انى بطبق استراتجيات غيرى من موضوع لموضوع من استراتجيه لا ستراتجيه
    الناس تكسب انا لا ؟؟؟
    لانى الى ينفع غيرى ممكن ما ينفعنيش والشخصيات والسلوك والفكر والالتزام يختلف من واحد للتانى
    قررت انى يكون لى طريقه خاصه بيا
    وعملت الاتى
    اول حاجه قولت انا عاوز ايه من السوق ده ؟ .... انا عاوز اكسب ... كام ؟؟ هنا ما تحسبهاش فلوس .. احسب عدد نقط .. حددت انا عاوز شهريا حدود 1500 نقطه
    هنا قولت طب دول اجيبهم اذاى انا بدماغى بفكرى بطرقتى الى انا اول صل لها عشان اعرف اتماشى معاها واطورها واكون اهم حاجه مرن فى التعامل معها
    ووصلت لحسبه بسيطه
    حددت زوجين اتنين
    كل زوج عاوز منه فقط 35 نقطه فى اليوم
    يعنى من الاتنين 70 نقطه بس
    يعنى اخر الشهر 1400 نقطه ؟؟ طب ممكن
    هقولك حاجه وانت جاوبنى
    فرضا الحساب ب 1000 دولار انا قيمه النقطه عندى هنا هتكون 20 سنت يعنى لو هدخل على العلملتين هدخل على كل وحده منهم قيمه النقطه ب 10 سنت لحد كده تمام بالتحديد ( بدخل الى متاكد اكتر منه من الاول بعقدين قيمه كل واحد 10 سنت والزوج الى فيهم احسن انه ممكن احتاج فيه تعزيز او ممكن يكون هيغير اتجاهه بدخلو ب 10 سنت المهم انى اخر اليوم من الاتنين اكون عامل ال 70 نقطه بقيمه النقطه 20 سنت ممكن ادخل على زوج واحد منهم مره واحده لو ترند او ممكن ادخل اكتر من مره وطبعا سر النجاح فى الى بقوله ده ادراة راس المال انو عمرك ما هيعكس عليك ومش هتقدر تصحح وضعك والمرونه وسر النجاح فى الفلوركس من وجه نضرى بدائت من ساعت ما بقيت ااقدر اخد قرار انى اقفل الصفقه وافتحها فى الاتجاه المعاكس )
    يعنى يا صحبى بستلم كل عمله منهم مع اففتاح كل شمعه من شموع الاربع ساعات من بدايه تالت شامعه فى اليوم مع اففتاح كل شمعه منهم بحط امر بناء على التحليل العادى جدا اما بيع او شرا على حسب ما بربط الفريم بتاع الاربع ساعات بفريم الربع ساعه ونهايه الامر مع نهياه الشمعه يا جاب الربح الى عاوزه يا اما بعكس اتجاه الصفقه وبخلى بدل العقد اتنين او بزود عقدين فى نفس اتجاه الصفقه على حسب السلوك السعرى بتاع اليوم
    يعنى يا صحبى معقول مفيش شمعه من شموع الاربع ساعات خلال اليوم ادخل من اولها ومش هيصادف ده الموضوع لو بالصدفة او الاحتمالات بس انى من ال 6 شموع بتوع اليوم شمعه تمشى فى اتجاهى انا مش عاوز غير 35 نقطه بوص اقصى يوم طول معايا الشمعه الخامسه يعنى ادخل واما اعزز او اعكس مع افتتاح كل شمعه منهم
    طب كده يا صحبى 70 نقطه يعنى 1400 نقطه فى الشهر بفضل الله بوص يا صحبى
    بفضل الرحمن كل شهر بعمل 25 % من الحساب ومش بسحب
    غير بعد تالت شهر
    يعنى اول شهر مثلا
    1000 دولار
    كل يوم 70 نقطه فى ايام التداول يعنى 1400 نقطه
    نظربهم فى قيمه النقطه 20 سنت يعنى 280 دولار يعنى 28% من راس المال
    تانى شهر
    هبداء ب 1280 قيمه النقطه نزود عليهم برظو 280 بتوع تانى شهر
    بقى 1560 هنا مع بدايه الشهر التالت بزود قيمه النقطه لان الحساب زاد 500 دولار واحنا قولنا كل 1000 دولار قيمه النقطه 20 سنت يعنى كل 500 بزود 10 سنت
    يعنى هدخل بقيمه النقطه 30 سنت
    يعنى اخر الشهر بنبقى عاملنا 420 دولار ربح
    على ال 1560 هيبقى الحساب وصل 1920
    يعنى كل تلات شهور تدبيله وبكل بساطه
    ومعلش انا طولت عليك يا درش
    ودى تجربتى مع البورصات
    وعزرا على الاطاله
    كلامك سليم أخي 100%
    أختيار أستراتيجية واحدة فقط وتطويرها وعدم التنقل من أستراتيجية لأخرى أن أمكن وادارة رأس مال صارمة وأختيار زوج أو زوجين بالأكثر للتعامل معهم لأنك بذالك سوف تعرف كل حركاتهم وسكناتهم وسوف تتعايش معهم بالأضافة الى القناعة وعدم التهور وفي النهاية التوكل على الله

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مبروك يا درش .. كلام ممتاز جدا

الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zarmat مشاهدة المشاركة
    اتمنى لك التوفيق عزيزي

نصيحه الفريمات الصغيره مصيبه
    بالفريمات الاكبر مثل الساعه أو النص ساعه ممكن ان تدخل وتخرج بسرعه من الصفقه من غير تعب ولا وجع راس حط الهدف والستوب وأنسى
    أما الفريمات الصغييره جدا فهي أعتقد فيها مشاكل نفسيه و محرقه للمبلغ اللي في الحساب

والله يوفقك و تحصل على اللي تبيه
    لا مانا باكد الاتجاه من الفريم الكبير ساعه او نص ساعه
    و بدخل مع الاتجاه على الفريم الصغير
    توقيع العضو
    409068

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا وجدي مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أتفق معك بجزئية اساسية انه ليس كل محلل ناجح يعني بالضرورة تريدر رابح لكن الجمع بينهما ليس مستحيلا ,

اختلف معك بهذه الجزئية

و قد يجد اشارت متضاربه فى تحليله او عدم وضوح عام للاتجاه او اى مشكله

وضع طبيعي لان السوق ليس دائما في إتجاه واضح وحتى المتاجر الذي يتبع طريقة ما ستأتي عليه أوقات طريقته لا تخرج إشارة لان شروطها لم تكتمل نظرا لحركة السوق الغير واضحة

غير صحيح نهائيا لأن المحلل الناجح يضع سيناريو حركة متوقع له شروط محددة تنهي صلاحية هذا السيناريو وعند حدوث حركة مغايرة لتوقعه لن يصاب بالحيرة لانه حدد مسبقا خطوط نهاية لتوقعه هذا وبالتالي عليه أن يعيد مرة اخرى تحليل الحركة بعد التغيير وتحديد الوجهة القادمة حسب وضع السوق ,

من يصاب بالحيرة هو المضارب الغير مؤهل لتقبل الخسارة او إنعكاس السوق ضد وجهة نظره التي دخل بناءا عليها وهذا الأمر يعالج بالتدريب النفسي والممارسة وليس بترك التحليل لأنك مهما إستخدمت من طرق عمل ستجد التحليل جزءا منها بشكل او بأخر ,

تحياتي وتقديري
    رائع جدا يا استاذة رانيا
    متفقم عاكي 100%

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غازي نصور مشاهدة المشاركة
    أخي من زمان أنا طلقت المؤشرات فليس فيها أي خير واعتمدت فقط وفقط البرايس أكشن للدخول والخروج وخط ترند وفايبو....هكذا يتاجر الكبار...
    متفق معاك 100%

الصورة الرمزية Alsager00
    Alsager00 غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ... بكذا سيكون المنتدى خسر محلل ممتميز .. ورؤية ثاقبة للسوق ؟؟؟؟؟؟؟؟

همسة : ابتعد عن الفريمات الصغيرة .. وابحث عن طريقة مضاعفات مدروسة .... وبس

تحية ود للجميع

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17