صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 31 إلى 36 من 36
    الصورة الرمزية رمضان غنيم
    رمضان غنيم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

EFG-Hermes, the largest investment bank in Egypt and the Middle East, published a report Tuesday forecasting a larger depreciation to the pound by the end of 2013, to reach 6.6 instead of 6.4.

We expect downward pressures on the Egyptian pound to continue in the first quarter of 2013 until an IMF deal is announced

توقيع العضو
    مضارب في سوق العملات منذ عام 2006 ، محلل اساسي للعملات

الصورة الرمزية alysharf
    alysharf غير متواجد حالياً عضو نشيط

اعتقد ان الاهداف جنوبيه عن كده كمان, الله اعلم بس ممكن تبدء من 7 جنيه فى يناير والله اعلم فى ديسمبر 2013

الصورة الرمزية mohamed1974
    mohamed1974 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:▇▆▅ الجنيه المصري يخسر 24% أمام الدولار في عامين ▅▆▇

اعرف واحد اليوم اشتري الدولار ب 6.50 من السوق السوداء ...... بحث فى البنوك وشركات الصرافه وماحدش رضى يديه ولا سنت

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

::::: نظرتي لانخفاض الجنيه بقوة ::::::::

**كنت متوقع وكما كتبت من قبل بالفعل ان هبوط الجنيه قادم لا محالة والمفروض يروح 6,50 .. بس عمرى ما كنت اتوقع انه ينزل فى يومين بس بالمنظرة ده
    ** وفي نفس الوقت انا متأكد ان فاروق العقدة ده داهية وكان يقدر يمسك الجنيه شوية ميوقعوش بالشكل ده فى الوقت القصير ده.. كدة كدة الجنيه حيقع بس مش بالشكل ده فى يوم واحد

** الا لو كانت مقصودة انه يوقعها.. البنك المركزي الياباني تدخل فى يوم ووقع عملته الين عشان يقللها لان الين ياباني بيطلع قدام كل العملات بدون توقف فاثر بالسلب على الاستثمارات الخارجية والسياحة. فراح داخل المركزى شاري بالين عملات الاخرى.. فطبعا ادى ذلك لقوة العملات كلها وانخفاض الين .. وبدا وقتها التصدير يزيد فعلا + والاستثمار والسياحة

** ما اقصده ما يحدث الان هو لعبة بسيطة من الداهية العقدة فى رأيي لاني صراحة مستحيل اصدق ان الراجل ده يوقع الجنيه بالشكل ده في يومين الا لو كانت مدروسة ومتفق عليها من الرئاسة..

** الفكرة ببساطة الجنيه كدة كدة واقع ومشعارف انقذوا.. طيب ما العب بقا بحرفنة ازاى.. انا اشتري كل الدولارات الى فى البنوك .. حلو بالفعل اشتراها ..تاني يوم طبعا مبقاش فى دولارات فى السوق .. فراح الجنيه واقع جدا.. طيب لما الجنيه حيقع ايه الى حيحصل..

1-اولا حضرتك احنا فى موسم سياحي وهو الكريسماس ومحدش بيجي.. بس لما الجنيه ينزل بالغباء ده.. بقا قدام السائح الاجنبي مصر ارخصله من دول كتيرة .. حتقولي حيخافوا يجوا فى عدم الاستقرار ده..حقولك لا فقراء روسيا وبعض الدول مبيفرق معاهم.. واقل مثال اليوم خبر اشغال الفنادق بشرم من 20% الى 80%

2- البورصة وانا اهو معاكم حتصعد بغباااااااء اليومين دول معروف عندنا العلاقة عكسية بين عملة البلد وبورصتها.. بمعني لما الجنيه بيقع فمستثمري البورصة بيحولوا الفلوس الى معاهم لاسهم لانها اصبحت الملاذ الامن لهم.. ثانيا والاهم بتبقا سبوبة عالية جدا للاجانب انهم بدل ما كانوا بيشتروا مثلا السهم والدولار ب 6 جنيه.. لا ده كدة الدولا ب 6.40 يعني معايا وفر اشتري اكتر.. فحتلاقي استثمارات فى البورصة بغباء وحيدخلوا دولارات كتيرة لمصر

3- المصريين الى بالخارج الى نايمين على فلوسهم فى الخارج.. لما يلاقوا الجنيه وقع كدة .. اول ما يقل قرش واحد بس حيروحوا خايفين ونازلين محولين بسرعة فلوسهم لمصر عشان يكسبوا الفرق الى حصل ده خوفا منهم ان الجنيه يتعدل تاني وهما معملوش حاجة

** يعني من الاخر الى عايز اقولو العقدة وقع الجنيه مقصود عشان يدخل دولارات مصر بسرعة + وفي نفس الوقت هو معاه كمان الدولارات الى سحبها من البنوك فمحدش حيطلع فلوسه برة .. بالعكس ده دلوقتي الى كان حيطلع فلوسه برة حيقول واطلعها ليه ده احولها احسن ههههههههه

** الحركة ملعوبة ومعروفة واعتقد انه ده الى فكر فيه العقد وهو السيناريو المتاح الان
    تقبلوا تحياتي
    +معطي+
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية رمضان غنيم
    رمضان غنيم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة
    ::::: نظرتي لانخفاض الجنيه بقوة ::::::::

**كنت متوقع وكما كتبت من قبل بالفعل ان هبوط الجنيه قادم لا محالة والمفروض يروح 6,50 .. بس عمرى ما كنت اتوقع انه ينزل فى يومين بس بالمنظرة ده
    ** وفي نفس الوقت انا متأكد ان فاروق العقدة ده داهية وكان يقدر يمسك الجنيه شوية ميوقعوش بالشكل ده فى الوقت القصير ده.. كدة كدة الجنيه حيقع بس مش بالشكل ده فى يوم واحد

** الا لو كانت مقصودة انه يوقعها.. البنك المركزي الياباني تدخل فى يوم ووقع عملته الين عشان يقللها لان الين ياباني بيطلع قدام كل العملات بدون توقف فاثر بالسلب على الاستثمارات الخارجية والسياحة. فراح داخل المركزى شاري بالين عملات الاخرى.. فطبعا ادى ذلك لقوة العملات كلها وانخفاض الين .. وبدا وقتها التصدير يزيد فعلا + والاستثمار والسياحة

** ما اقصده ما يحدث الان هو لعبة بسيطة من الداهية العقدة فى رأيي لاني صراحة مستحيل اصدق ان الراجل ده يوقع الجنيه بالشكل ده في يومين الا لو كانت مدروسة ومتفق عليها من الرئاسة..

** الفكرة ببساطة الجنيه كدة كدة واقع ومشعارف انقذوا.. طيب ما العب بقا بحرفنة ازاى.. انا اشتري كل الدولارات الى فى البنوك .. حلو بالفعل اشتراها ..تاني يوم طبعا مبقاش فى دولارات فى السوق .. فراح الجنيه واقع جدا.. طيب لما الجنيه حيقع ايه الى حيحصل..

1-اولا حضرتك احنا فى موسم سياحي وهو الكريسماس ومحدش بيجي.. بس لما الجنيه ينزل بالغباء ده.. بقا قدام السائح الاجنبي مصر ارخصله من دول كتيرة .. حتقولي حيخافوا يجوا فى عدم الاستقرار ده..حقولك لا فقراء روسيا وبعض الدول مبيفرق معاهم.. واقل مثال اليوم خبر اشغال الفنادق بشرم من 20% الى 80%

2- البورصة وانا اهو معاكم حتصعد بغباااااااء اليومين دول معروف عندنا العلاقة عكسية بين عملة البلد وبورصتها.. بمعني لما الجنيه بيقع فمستثمري البورصة بيحولوا الفلوس الى معاهم لاسهم لانها اصبحت الملاذ الامن لهم.. ثانيا والاهم بتبقا سبوبة عالية جدا للاجانب انهم بدل ما كانوا بيشتروا مثلا السهم والدولار ب 6 جنيه.. لا ده كدة الدولا ب 6.40 يعني معايا وفر اشتري اكتر.. فحتلاقي استثمارات فى البورصة بغباء وحيدخلوا دولارات كتيرة لمصر

3- المصريين الى بالخارج الى نايمين على فلوسهم فى الخارج.. لما يلاقوا الجنيه وقع كدة .. اول ما يقل قرش واحد بس حيروحوا خايفين ونازلين محولين بسرعة فلوسهم لمصر عشان يكسبوا الفرق الى حصل ده خوفا منهم ان الجنيه يتعدل تاني وهما معملوش حاجة

** يعني من الاخر الى عايز اقولو العقدة وقع الجنيه مقصود عشان يدخل دولارات مصر بسرعة + وفي نفس الوقت هو معاه كمان الدولارات الى سحبها من البنوك فمحدش حيطلع فلوسه برة .. بالعكس ده دلوقتي الى كان حيطلع فلوسه برة حيقول واطلعها ليه ده احولها احسن ههههههههه

** الحركة ملعوبة ومعروفة واعتقد انه ده الى فكر فيه العقد وهو السيناريو المتاح الان
    تقبلوا تحياتي
    +معطي+
    اهلا معطي باشا

الله ينور عليك يا برنس نظره رائعه ومميزه

اول شي يجب التركيز عليه حسب ما ارى ان هذا الهبوط الذي حصل كان احد اهم اسبابه هو طلب صندوق النقد الدولي بخفض قيمه الجنيه المصري ،، وهنا يجب ان نحاول ان نعرف ما هي القيمه المطلوبه لهذا الخفض هل خفض بنسبه 10 % او 20 % او اكثر من ذلك وهل وصلنا الي قيمه الخفض المطلوب ،، هذا اولاً

ثانياً الوضع السياسي و الامني في مصر غير مستقر ،، وهذا عامل قوي ايضاً يؤدي الي ضعف الجنيه المصري ،، و ارتفاع التضخم

وسؤال يا معطي باشا علشان ندخل بعمق اكثر في الاقتصاد المصري ،، كنت عاوز اعرف قيمه الديون الخارجيه و الداخليه لمصر ؟؟؟

وهل مصر لديها رقابه من صندوق النقد علي طباعه النقد لضمان الشفافيه ،،، لان طباعة اى نقود دون وجود زيادة حقيقية فى الاقتصاد القومى سيؤدى الى خفض قيمة العملة ،،،

توقيع العضو
    مضارب في سوق العملات منذ عام 2006 ، محلل اساسي للعملات

الصورة الرمزية alysharf
    alysharf غير متواجد حالياً عضو نشيط

استاذ رمضان الاجابه على الاسئله كما اعرفها هى كالاتى
    1- خفض الجنيه بنسبة 35 % هى طلب الصندوق
    2- الدين الداخلى 1.7 تريليون جنيه
    3= الدين الخارجى 34 مليار دولار بخلاف ما حصلت عليه الحكومه الحاليه
    4- مصر لديها رقابه من الصندوق على طباعة النقد و لكن حصلت على موافقه بطبع 22 مليار جنيه من فتره 3 شهور
    5- شروط الصندوق هى احداث توافق سياسى مصرى حول الاصلاحات السياسيه و الاقتصاديه - ووضع برنامج اصلاح اقتصادى مصرى يضع وضع الطبقات المهمشه فى الاعتبار حسب وصف الصندوق

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17