صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 58
    الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السلاحف مشاهدة المشاركة

بارك الله فيك اخي،
    معظم الاخوه حساباتهم صغيره،
    وهم يبحثون عن استراتيجيه بدون خسائر تحقق 100% يوميا،
    وهذا يعني مخاطره عاليه،
    ويعود حليم، للصديق الامين، المارجن الحنين،
    انجزت و اوجزت ايه السلاحف الخبير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kid_ag مشاهدة المشاركة
    معاك فالورشه بقدر المستطاع يعني مش حتلاقيني كل يوم

بعض القواعد إلى كنت ماشي عليها

احاول الدخول بقدر المستطاع مع الترند العام، فريم الساعه فأقل انظر الى الإتجاه العام على اليومي اما فريم الاربع ساعات اتأكد من إتجاه الاسبوعي.

لا أدخل عند الكسر بشمعة ليموزين إلا اذا كان الكسر مع الإتجاه العام وكانت شمعة الكسر قريبه من قمة/قاع الإنعكاس لكن ليست شمعة القمة او القاع

اذا كان الدخول مع الترند العام عادة ما تكون الاهداف إلى الاستوب 1:2 او 1:3 اما عكس الترند العام 1:1 غير ذلك اترك الفرصه

يحرك الوقف الي الدخول مع تغطية السبريد عند تحقيق نصف او 60% من الهدف

عادة ما تكون الاهداف والاستوبات قمم او قيعان سابقه بشرط ان تحقق نسبة ربح إلى خساره لا تقل عن 1:1 ، وايضا نحدد الاهداف بإستخدام الفيبو ما بين 50 - 61.8% إذا كان هناك موجه واضحه وبشرط ان يحدث الكسر فوق مستوى 38.2%

هذا ما تذكره الان لكن هناك المزيد

تحياتي
    نصائح جميلة جدا جدا
    و ممكن كمان نفتح حساب تجريبي عشان ندخل عليه الفرص عشان تبقي النتايج قدام الجميع

نعم اخي لكن الفرص سوف تكون قليله جدا ، فريم الاريع ساعات يحتاج الى اسابيع حتى يكون ترند يمكنك المتاجره على كسره.

ونسيت ان اكتب هذه القاعده، محاولة رسم الترند على قمم/قيعان وليس ذيول شموع مما يزيد من صحة ومصداقية الترند.
    معك حق الفرص هتقل بس اعتقد نسبة انلجاح هتزيد

عموما انا ايضا مشم تفرغ و للاسف اقل فريم ممكن اتابع عليه هوا ال4 سعات

الصورة الرمزية foreeex
    foreeex غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة

خلاص اعتبرني معاك فيهم من اول الاسبوع الجاي
    انا معجب بالطريقتين من زمان و عندي فكرة كويسة جدا عنهم لكن محتاج اطبق و محتاج حد يشجعني
    يلا حط الخطة يا كبير و انا معاك
    و علي فكرة انا بتحسب بتلاتة عشان انا تخين شوية ههههههههههههههههههههههه
    طيب بص انا بقدر المستطاع هحاول احط اى فرصة لايف شايفها احطها هنا فى الموضوع سواء بطريقة الترند المكسور او الدايفرجنس
    لكن هحطها بالطريقة اللى انا ماشى عليها
    هى ترند مكسور عادى تمبليت مكون من 2 موفنج 30 و 9 اكسبوننشال و معاهم مومنتم عادى
    بس الرك على رسم الترند زى ما انا اوضحت بالمشاركة السابقة
    و بالنسبة للدايفرجنس هحط الفرصة واشرحها
    و تمام يبقى احنا كده 4 بقى :P
    ههههههههههههههه

معاك فالورشه بقدر المستطاع يعني مش حتلاقيني كل يوم

بعض القواعد إلى كنت ماشي عليها

احاول الدخول بقدر المستطاع مع الترند العام، فريم الساعه فأقل انظر الى الإتجاه العام على اليومي اما فريم الاربع ساعات اتأكد من إتجاه الاسبوعي.

لا أدخل عند الكسر بشمعة ليموزين إلا اذا كان الكسر مع الإتجاه العام وكانت شمعة الكسر قريبه من قمة/قاع الإنعكاس لكن ليست شمعة القمة او القاع

اذا كان الدخول مع الترند العام عادة ما تكون الاهداف إلى الاستوب 1:2 او 1:3 اما عكس الترند العام 1:1 غير ذلك اترك الفرصه

يحرك الوقف الي الدخول مع تغطية السبريد عند تحقيق نصف او 60% من الهدف

عادة ما تكون الاهداف والاستوبات قمم او قيعان سابقه بشرط ان تحقق نسبة ربح إلى خساره لا تقل عن 1:1 ، وايضا نحدد الاهداف بإستخدام الفيبو ما بين 50 - 61.8% إذا كان هناك موجه واضحه وبشرط ان يحدث الكسر فوق مستوى 38.2%

هذا ما تذكره الان لكن هناك المزيد

تحياتي
    تمام يا غالى طريقة جميلة جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السلاحف مشاهدة المشاركة

بارك الله فيك اخي،
    معظم الاخوه حساباتهم صغيره،
    وهم يبحثون عن استراتيجيه بدون خسائر تحقق 100% يوميا،
    وهذا يعني مخاطره عاليه،
    ويعود حليم، للصديق الامين، المارجن الحنين،
    اللى يبحث عن 100 فى المية يومى ده ممكن يعملها يومين ولا حاجة لكن لازم ييجى اليوم و يتمرجن فيه حسابه
    و اللى بيبحث ايضا عن 100 او 200 فى المية شهريا يبقى برضو بيحلم و مش هيستمر فى المنوال ده
    لكن احنا بنحلم عالاقل ب 20 فى المية او 30 فى المية شهرى فقط
    وده اظن سهل تحقيقه بالترند المكسور و بالدايفرجنس ان شاء الله

نعم اخي لكن الفرص سوف تكون قليله جدا ، فريم الاريع ساعات يحتاج الى اسابيع حتى يكون ترند يمكنك المتاجره على كسره.

ونسيت ان اكتب هذه القاعده، محاولة رسم الترند على قمم/قيعان وليس ذيول شموع مما يزيد من صحة ومصداقية الترند.
    مش مهم تكون قليلة عادى مش فى مشكلة زى مقولت احنا بندور على نسبة 20 او 30 فى المية شهرى فقط يبقى ليه هنحتاج فرص كثيرة؟
    تمام و قاعدة جميلة فعلا وده اللى بعمله فعلا بس لازم القمة او القاع تكون قمة او قاع بذيل وليس شمعة عادية بدون ذيل
    انا عملت باك تست بكده لقيت فعلا ان ده الاصح

الصورة الرمزية foreeex

دى بعض الفرص موجودة الان على فريم الساعة
    .................................................. ......

فرصة على الاسترالى دولار فريم الساعة تم كسر الترند بعد تقاطع خطى الموفنج لكن حتى الان لم يغلق تحت فيبو 61.8
    فى انتظار الاغلاق تحته حتى ندخل بيع بهدف فيبو 100

فرصة على النيوزلندى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و تم البيع من اسفل خط فيبو 61.8 بخمس نقاط بهدف فيبو 100 فى انتظار تحقق الهدف

فرصة على الاسترالينى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و الاغلاق اسفل فيبو 38.2 تم البيع من الفيبو ده بهدف فيبو 61.8 فى انتظار تحقق الهدف

فرصة على الكندى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الهابط بعد تقاطع خطى الموفنج لكن لحد الان لم يغلق اعلى فيبو 23.6 فى انتظار الاغلاق اعلى منه للدخول شراء بهدف فيبو 50

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏   3.gif‏   4.gif‏  

الصورة الرمزية foreeex

اما دى بعض الفرص اللى موجودة الان على فريم الاربع ساعات
    .................................................. ......................

فرصة بيع اليورو دولار تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج والاغلاق اسفل فيبو 61.8 لذلك الصفقة الان مفعلة بهدف فيبو 100

فرصة بقالها كتير اوى على الاسترالى دولار فريم الاربع ساعات تم كسر ترند صاعد و الاغلاق اسفل فيبو 23.6 والهدف فيبو 50 و الاستوب اغلاق اعلى من فيبو 0 و لحد الان لم يغلق اعلى منه عشان كده مضربش الاستوب لحد الان

فرصة بيع على النيوزلندى دولار تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و الاغلاق اسفل فيبو 23.6 لذلك فرصة بيع من الفيبو ده بهدف فيبو 50

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏   3.gif‏  

الصورة الرمزية الزيرو
    الزيرو غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اللي بالأحمر كلام غريب ..
    لأن الذي أعرفه أن الترندات تُرسم على ذيول الشموع .. بينما الدعوم والمقاومات هي التي ترسم على القمم والقيعان ..
    لذلك تجد المحللين الكبار يستخدمون شارت الشموع لرسم الترندات ، والشارت الخطي لرسم الدعوم والمقاومات ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foreeex مشاهدة المشاركة
    دى بعض الفرص موجودة الان على فريم الساعة
    .................................................. ......

فرصة على الاسترالى دولار فريم الساعة تم كسر الترند بعد تقاطع خطى الموفنج لكن حتى الان لم يغلق تحت فيبو 61.8
    فى انتظار الاغلاق تحته حتى ندخل بيع بهدف فيبو 100

فرصة على النيوزلندى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و تم البيع من اسفل خط فيبو 61.8 بخمس نقاط بهدف فيبو 100 فى انتظار تحقق الهدف

فرصة على الاسترالينى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و الاغلاق اسفل فيبو 38.2 تم البيع من الفيبو ده بهدف فيبو 61.8 فى انتظار تحقق الهدف

فرصة على الكندى دولار فريم الساعة تم كسر الترند الهابط بعد تقاطع خطى الموفنج لكن لحد الان لم يغلق اعلى فيبو 23.6 فى انتظار الاغلاق اعلى منه للدخول شراء بهدف فيبو 50

و الله العظيم ابداع

واضح انك ما شاء الله محترف يا باشا
    ان شاء الله كل الفرص تجيب اهدفها بس انا فريم الساعة صعب شوية بالنسبة ليا عشان عدم التفرغ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foreeex مشاهدة المشاركة
    اما دى بعض الفرص اللى موجودة الان على فريم الاربع ساعات
    .................................................. ......................

فرصة بيع اليورو دولار تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج والاغلاق اسفل فيبو 61.8 لذلك الصفقة الان مفعلة بهدف فيبو 100

فرصة بقالها كتير اوى على الاسترالى دولار فريم الاربع ساعات تم كسر ترند صاعد و الاغلاق اسفل فيبو 23.6 والهدف فيبو 50 و الاستوب اغلاق اعلى من فيبو 0 و لحد الان لم يغلق اعلى منه عشان كده مضربش الاستوب لحد الان

فرصة بيع على النيوزلندى دولار تم كسر الترند الصاعد بعد تقاطع خطى الموفنج و الاغلاق اسفل فيبو 23.6 لذلك فرصة بيع من الفيبو ده بهدف فيبو 50

جميلة جدا الفرص بس فرصة اليورو دولار انا شايف الترند ارتكازاته مش واضحة اوي ولا انتا ايه رايك؟

الصورة الرمزية foreeex

و الله العظيم ابداع

واضح انك ما شاء الله محترف يا باشا
    ان شاء الله كل الفرص تجيب اهدفها بس انا فريم الساعة صعب شوية بالنسبة ليا عشان عدم التفرغ
    لا محترف ولا حاجة ده بس عشان دى اول استراتيجية بالنسبة لاى مضارب بيشتغل عليها فتعود مش اكتر
    فريم الساعة مش وحش لعدم التفرغ يا باشا هتلاقيه كويس برضو

جميلة جدا الفرص بس فرصة اليورو دولار انا شايف الترند ارتكازاته مش واضحة اوي ولا انتا ايه رايك؟
    فرصة اليورو دولار اسف جدا الترند وانا برسمه رسمته غلط
    المهم ده شارت صحيح لليورو دولار فريم الاربع ساعات
    معلش غلطة منى لان لسة بادىء من امبارح مشغل فريم الاربع ساعات على اربع ازواج
    المهم ده رسم الترند الصحيح
    الترند اتكسر بعد تقاطع خطى الموفنج واغلق تحت خط الترند كما اغلق تحت فيبو 38.2 فدلوقتى فرصة بيع بهدف فيبو 61.8 و استوب فيبو 0
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏  

تمام يا حبي
    بس انا برده معترض علي الارتكاز التاني للترند الجديد لليورو
    ثواني هسطب الميتاتريدر و هنزلك من وجهة نظري الترند اللي ممكن يكون سليم و هوا لسا متكسرش علي فكرة

ده الترند اللي قصدي عليه
    ايه رايك؟
    هوا برده موجود علي الديلي بس مفيش فرصة علي الديلي فهل تعتبر فرصة محتملة سليمة علي ال4 سعات؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur usd broken.gif‏  

الصورة الرمزية kmalex14
    kmalex14 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا بشكر حضرتك على المجهود الرائع بس في كام استفسار ممكن انواع الموفينج اللي حضرتك شغال بيهم وايه فايدة باقي المؤشرات هل هي تأكيديه فقط ا يتم الإعتماد عليها وشكرا مرة اخرى

الصورة الرمزية Jmeel
    Jmeel غير متواجد حالياً عضو نشيط

الطرق الناجحة كثيرة لكن ماينجح في الترند يخسر في التذبذب ومشكلتنا نستخدم فريمات صغيرة بسبب راس المال وهي فريمات خطرة لكن جرب اي استراتيجية على اربع ساعات حتشعر بالفرق

الصورة الرمزية foreeex

ده الترند اللي قصدي عليه
    ايه رايك؟
    هوا برده موجود علي الديلي بس مفيش فرصة علي الديلي فهل تعتبر فرصة محتملة سليمة علي ال4 سعات؟
    تمام ده ترند اخر و هو ترند سليم فعلا لكن فى حالة الترند ده اللى انت رسمته شوف هنرسم خطوط الفيبو ازاى عشان نتاكد من كسر الترند فعلا و نحدد هدفنا و استوبنا
    لكن احنا بنستخدم كمان معانا خطى موفنج 9 و 30 فدلوقتى الخطين تقاطعو هبوطا و دلوقتى قبل التقاطع كان فى ارتكاز للترند شمعة فى النص ديلها اسفل ديل كل من الشمعتين اللى قبلها واللى بعدهاا
    عشان كده انا اعتبرته ارتكاز تانى للترند
    بدليل فعلا الكسر حصل تحت فيبو 38 و فاضله حوالى 30 نقطة عشان يوصل للهدف عند فيبو 61
    دى وجهة نظرى و الله اعلم بصراحة
    بس الترند اللى انت راسمه ده فعلا ترند اخر و هو صحيح 100 فى المية
    بس احنا بنشتغل على خطوط موفنج و عشان نتاكد من تقاطع خطى الموفنج بنرسم ترندات
    و مش ننسى مواصفات الترند المرسوم الصحيح اللى كتبته فى مشاركة فى اول صفحة من الموضوع
    ده من راسى بصراحة و الله اعلى و اعلم

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17