طبعا بالنسبة للاستراتيجية بنعتمد على اغلاق الشموع
ولكن بيبقى فيه اوقات مخاطرة للدخول قبل اغلاق الشمعة لو السلوك السعري بيدعم قوة الاتجاه فممكن ندخل معاه ولكن دا للي عنده خبره وفاهم يدخل منين وفيها مخاطرة
وفي حالتنا دي يجب على كل اللي لسه بيتعلم ينتظر اغلاق الشمعة ولو اغلقت الشمعة بعيدة عن نقطة الدخول يبقى انتظر اعادة الاختبار ومدخلش من النص ولو مرجعتش لإعادة الاختبار وطارت للهدف يبقى فرصة وراحت ومنغامرش

