::::::::::: الزيكو المعدل ::::::::::::::
https://forum.arabictrader.com/attac...3189925t-c.gif
شرح هام انا شرحته من اسبوعين ولكن للاسف لم ياخذ بجدية من الجميع وحتى انا نسيته النهاردة لذلك حشرحه تاني واضيفه لملخص الطريقة حتى يكون ثابت معانا باذن الله
1- زيكو اليوم وهو باللون الازرق على الشارت
2- الزيكو المعدل وهو باللون الاحمر على الشارت
(تعريف الزيكو )الى شغالين بيه بيبقا عند هاى ولو الامس
طيب اول حاجة حنعملها لما نصحى بعد كدة ايه حنبص على الزيكو النهاردة هل الايام الى قبل منه كان فى مستوي السعر بيرتد منه كذا مرة لو فى زى النهاردة على الكندي يبقا حنحط خط جديد وهو ده الزيكو الى حنشتغل عليه النهاردة
وزى ما واضح فى الشارت فاربع مرات السعر يوصل للزيكو المعدل وينزل ولكن زيكو اليوم كان اقل من الزيكو المعدل باقل من 10 نقط فقط وطبعا النقطة الواحدة بتفرق معانا فى الفوركس وبتغير نظرتنا من ارتداد الى كسر مثل اليوم
لذلك برجاء الاهتمام بهذه النقطة فهى كلاسيكية ومهمة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا
واى استفسارات انا معاكم
تقبلوا تحياتي
+معطي+

