صفحة 448 من 1256 الأولىالأولى ... 348398438442443444445446447448449450451452453454458498548948 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 6,706 إلى 6,720 من 18838
    الصورة الرمزية الفهد المصري
    الفهد المصري غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا بدأت اعمل يا معطي ملف وورد واسجل فيه كل الملاحظات اللي بتقولها ولما يوصل لعدد صفحات كويسة هبقى انزله
    اهي تبقى نقاط وملاحظات مجمعة

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ضيفوا النقطة ده لسة فاكرها وكل ما افتكر حديكم :

طبعا الى حقوله ليس ثابت فمفيش حاجة ثابتة فى الفوركس ولكن انا شغال بالقواعد ده وثابتة عندي ومعاها على الحلوة والمرة

1- لو جه يوم وحش حيجي بعديه يوم حلو طيب لو جه يومين وحشين حيجي يوم بعديهم معدي وعشان كدة انا كتنبت النهاردة هدف مفتوح وانا واثق اني خلاص حان وقت الطيران

2- لو جت شمعة فولنج او كيل والسوق محترمهاش غصبا عن امه اول كيل او فولنج بعديها حتيجي السوق حيحترمها وبهدف اكثر من الى كنت ححطه فى الاول

3- لو شمعة مليانة الجسمم والسوق معكس الشمعة الى بعدها لما تيجي حتقلب وبهدف ضعف الاول

واى شئ فى الفوركس نفس الكلام

الفكرة كلها نفسية بحتة فانت لما بتدخل مع شمعة فولنج والسعر مبيحترمهاش
    فبعد كدة اى شمعة فولنج بتظهر قدامك مبرتداش تدخل معاها لانك لبست فى الاولى
    فبيروح حاصل العكس والسوق ماشي معاها فعلا فتتخنا انت وتدخل فى الى بعدها فتروح لابس برضوا فمتدخلش وتفضل الدائرة تدور وانت مبتدخلش فى الصح وبتدخل فى الغلط
    فلازم زى ما قولت كذا حطوا لنفسكم قواعد وامشوا عليها ظهرت فولنج قبل الرينج ادخل ولا لا مدام قولت ادخل يبقا كل ما تشوفها تدخل بدون نقاش ولا تفكير

واى حاجة تانية انا معاكم وانا خلاص جبرت اوي كدة النهاردة ففاضيلكم هههههههه
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية ahmedhaggag
    ahmedhaggag غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

مشقولتلك بوظت علينا الصفقة اهو مجبش الهدف ورد قبلها بنقطتين نفس الكيبل امبارح متدخلش معايا صفقات تاني اديني بقولك اهو هههههههههه
    قفلته حالا على+2 ولله الحمد
    انا قولت تارجت واضح فيبو 61 او سنتر التالتة مش مشكلتى عدم التزامكو بقة
    انا مش عارف اعملكو ابة الصراحة!!
    ناقص اجى اشتغلكو
    بجد انا تعبت منكو و من اللى بتعملو دة

ارجو من الادارة غلق الموضوع
    هههههههههههههههههههههههههههههههههه

صباح الفل يا رجالة

الصورة الرمزية الفهد المصري
    الفهد المصري غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhaggag مشاهدة المشاركة
    ناقص اجى اشتغلكو

صباح الفل يا رجالة

ياعم لااااااااااااااااااااااااااااااااااا متقولش كدا احسن الادارة متصدق وتبيتنا في الشارع
    صباح الفل بعد العصر يا باشا ههههههههههههههههههههه

معطى النهاردة انت فايق و نفسك مفتوحة ما شاء الله عليك و شكلك هتدينا بنات افكارك P: P:
    خير يا صاحبى شكل كدة صاحبت و لا حاجة و مبسوط..هههههههههههههههههههههه

ان شاء الله اقرا الكلام دة فى الاجازة
    و معلش يعنى اية اعادة اختبار الهيكن فى القنبلة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفهد المصري مشاهدة المشاركة
    ياعم لااااااااااااااااااااااااااااااااااا متقولش كدا احسن الادارة متصدق وتبيتنا في الشارع
    صباح الفل بعد العصر يا باشا ههههههههههههههههههههه
    ما انا صحيت صليت و طلعت نمت تانى هههههههههههههههه
    اوردر الكندى بقة نيمنى الساعة 8
    لعبت معاة لعب زى الفل الحمد لله

الصورة الرمزية OmarMD
    OmarMD غير متواجد حالياً عضو نشيط

ناقص اجى اشتغلكو

صباح الفل يا رجالة
    هههههههههههههههههه

والله يا أبو حميد شكلك بدك تعمل انقلاب على معطي وهيك بدي نزل الشبيحة

بس على فكرة أنا جبت الهدف الفيبو 61 لاني بصبر على الأوردر الآمن الكندي وما بقفلو أبدا ( هاي قاعدة عندي ورأي شخصي )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OmarMD مشاهدة المشاركة
    هههههههههههههههههه

والله يا أبو حميد شكلك بدك تعمل انقلاب على معطي وهيك بدي نزل الشبيحة

بس على فكرة أنا جبت الهدف الفيبو 61 لاني بصبر على الأوردر الآمن الكندي وما بقفلو أبدا ( هاي قاعدة عندي ورأي شخصي )
    الحمد لله انو جاب التارجت

و معطى دة حبيبنا يا عم و استاذنا منقدرش نعمل علية انفلاب (استنة لحد ما يدينا اللى عندو و ننفلب براحتنا )

الصورة الرمزية OmarMD

الحمد لله انو جاب التارجت

و معطى دة حبيبنا يا عم و استاذنا منقدرش نعمل علية انفلاب (استنة لحد ما يدينا اللى عندو و ننفلب براحتنا )
    ههههههههههههههههههههه

( أفكارك تعجبني ناخدو لحم نرميه عظم )

لا يا رجال ما بيصير ده معطي حبيبنا

الصورة الرمزية razanhoran
    razanhoran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي العزيز معطي جمعه مباركه عليك وعلى الاستاذ عمرو التابعي وجميع الاخوان
    انا بشكرك وبدعيلك كل يوم لانك انسان تستحق الاحترام والتقدير فعلا وهذه مش مجامله او مسح جوخ هذه حقيقة واستفدت من حضرتك كتير والدعاء اقل شي ممكن الواحد يقدمه لحضرتك وجعله الله في ميزان حسناتك والله يطعمك الفوز العظيم بالجنة ان شاء الله , وبعتزر لك ولجميع الاخوان ازا صدر مني مضايقه او كلمه برا الطريق
    انا مسافره مع الاهل لحضور حفل مناقشة رسالة الدكتوراه والتخرج لاخي الكبير احمد ان شاء الله من The University Of London
    راح اغيب لمدة شهر , ارجو ان تقومو بالدعاء لاخي ان يتمم الله هالشهر له على خير
    ودمتم بود وبالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية OmarMD

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة razanhoran مشاهدة المشاركة
    اخي العزيز معطي جمعه مباركه عليك وعلى الاستاذ عمرو التابعي وجميع الاخوان
    انا بشكرك وبدعيلك كل يوم لانك انسان تستحق الاحترام والتقدير فعلا وهذه مش مجامله او مسح جوخ هذه حقيقة واستفدت من حضرتك كتير والدعاء اقل شي ممكن الواحد يقدمه لحضرتك وجعله الله في ميزان حسناتك والله يطعمك الفوز العظيم بالجنة ان شاء الله , وبعتزر لك ولجميع الاخوان ازا صدر مني مضايقه او كلمه برا الطريق
    انا مسافره مع الاهل لحضور حفل مناقشة رسالة الدكتوراه والتخرج لاخي الكبير احمد ان شاء الله من The University Of London
    راح اغيب لمدة شهر , ارجو ان تقومو بالدعاء لاخي ان يتمم الله هالشهر له على خير
    ودمتم بود وبالتوفيق ان شاء الله
    ما شاء الله
    الله يوفقو وان شاء الله ينال الي ببالو

الصورة الرمزية نسيم
    نسيم  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة
    ::::::::السكالبنج والدخول المبكر ::::::::::

بصوا ياشباب الاسباب باختصار الان يتلخص فى كلمة واحدة ( سلوك السعر) فقط لاغير
    ضيفوا عليهم اشكال الشموع+ دعوم ومقاومات (قنوات وفيبو وزيكو)

وانا شرحت والله النقطة ده قبل كدة بس اعتقد محدش عمل بيها حاجة
    1- اول ربع ساعة واخر ربع ساعة فى الشمعة ده بالنسبالي اهم حاجة
    لو اول ربع ساعة صاعدة بس تستهبل نقطتين تلاتة يبقا ده صعود ضعيف والى حيحصل هبوط قادم على الاقل من 10 الى 15 نقطة باخدهم وبقفل
    اخر ربع ساعة فى الشمعة نفس الحوار لو فتحت على جرى زى ما حصل حالا فى شمعة اليورو ام 100 نقطة هنا بندخل معاها وش اما لو كانت فتحت على صعود بطيئ تطلع نقطتين وتقف او ترجع فكنت حدخل بيع خاصة انها كنت تحت الزيكو لسة

2- سلوك السعر عند خط الدعم او المقاومة مثلا زى ما دخلت شراء يورو بهدف 10 نقط قبل الصعود القوي كتبت ايه السبب ان الشمعة الحمرا الى قبلها لمست الثالثة وقفلت فوقها يبقا ده خط قوي جدا حيحترمه السعر فروحت اخدوا شراء تاني او لما لمسه السعر بهدف 10 او 15 والخروج بدري زى ما عملت ب 9 نقط عشان السعر احترم حد القناة الاولى جه عندها وراح كاشش منها و راجع فطبعا كان لازم اطلع لانه ممكن يرد بقوة ( واحمد حجاج شغال سكالبنج بفكرة زى ده على ما اعتقد اول ما يدخل ان شاء الله يشرحهالكم

3- الشمعة لو قافله جسمها مكتمل لازم يرد السعر فى اغلب الاوقات لان طبعا مفيش ثوابت فى الفوركس على الاقل من 10 الى 15 نقطة وانا دخلت قدامكم اوردر كدة

4- شمعة الليموزين الطبيعي بتاعها ان السعر يرد بعدها وياسلام لو قفلت تحت خط دعم او مقاومة هنا دخول بهدف على الاقل 10 او 15 كجني ارباح الشراء عشان تطلع تاني

5- بالنسبة لاورد الى دخلته شراء قبل اغلاقه فوق الصفر كان يجتمع فيه كل الاسباب+ سبب ال قاله احمد فهمي ان الكيبل طلع واليورو استناه عشان يطلعوا تاني مع بعض ده طريقة ربط الازواج

6- اليورو والكيبل بقالهم 3 ايام ماشيين فى مستطيل متذبذب ثابت طيب نشوف المستطيل ده قبله الاتجاه كان هابط قوي ولا صاعد قوي حنلاقيه كان هابط قوي طيب يبقا المستطيل ده معناه ان السعر جاب اخروا من البيع وحيعمل انفجار شرائئ غصبا عنه لان خلاص المضاربين اغلبيتهم حملوا شراء + الى كان شراء قبل الهبوط عمال يعزز كل ما السعر ينزل فبقا المستطيل ده متعبي شراء وحينفجر

7- مؤشر الهيكن الى فى القنبلة بلعب عليه سكالبنج جدا لما السعر يلمسه غالبا لازم يردوا الاول 10 نقط على الاقل ولو السعر بعد عن الهيكن بقوة لازم ينزل شوية على الاقل 10 نقط

8- العب على الف والموفنج سكالبنج

9- السكالبنج محتاج تدريب لفترة كبيرة فانا الى نافعني اني اول دخلتي فوركس كنت شغال باستراتيجية اف اكس برايم 6 شهور على الدقيقة فدماغي سكالبنج لغاية دلوقتي

10- محتاج قرار سريع اول ما الشمعة تقفل تكون محضر قراراك وتدخل وتسيب الباقي على ربنا + محتاج عدم طمع 10 او 15 واخلع+ محتاج متابعة لسلوك السعر للخروج بدري ام الاستكمال معاه

بس دول النقط الى فاكرهم دلوقتي واول ما اشوف حاجة تانية حقولكم عليها لان بدخل سكالبنج على اسباب كتيرة والله ومبفتكرش حاجة الا لما اشوفها حصلت قدامي من كتر المعلومات وححاول كل يوم من الاسبوع الجاى اديكم كام اوردر سكالبنج ودخول باهداف كبيرة مبكرة واشرح اسبابهم باذن الله

ولا تنسوني من دعائكم
    واى استفسارات انا معاكم
    جزاك الله خير ...وبصراحه اليوم مبسوطه لاني اول مره من دخلتي للسوق اكسب 120 نقطه وكله بفضل الله ثم بفضل هالورشه الرائعه..

الصورة الرمزية OmarMD

حضرو حالكم في 3 ليمو على 3 أزواج
    وينك يا معطي 3 فرص دفعة وحدة

2- سلوك السعر عند خط الدعم او المقاومة مثلا زى ما دخلت شراء يورو بهدف 10 نقط قبل الصعود القوي كتبت ايه السبب ان الشمعة الحمرا الى قبلها لمست الثالثة وقفلت فوقها يبقا ده خط قوي جدا حيحترمه السعر فروحت اخدوا شراء تاني او لما لمسه السعر بهدف 10 او 15 والخروج بدري زى ما عملت ب 9 نقط عشان السعر احترم حد القناة الاولى جه عندها وراح كاشش منها و راجع فطبعا كان لازم اطلع لانه ممكن يرد بقوة ( واحمد حجاج شغال سكالبنج بفكرة زى ده على ما اعتقد اول ما يدخل ان شاء الله يشرحهالكم

ايوة انا شغال كدة بالظبط زى ما قولتلك على الميل
    بستخدم خط الصفر و حدود القنوات و سنتر لاين التالتة لو فى هتتقابل مع فايبو
    شروط الدخول
    لازم يكون السعر راح للنقطة شامعة قبل كدة و مقدرش يخترقها كدة نستنة شمعة الساعة الجديدة و يا حلاوة اللعبة دى فى الاسيوى السوق بيبقة ضعيف و صعب الاختراق فية
    عن نفسى باخد مرة واحدة بس من كل ساعة يعنى لو راح مرة اخدة و صل تانى خلاص بستنة الساعة الجديدة و اعمل نفس الموضوع

الاستوب هو اغلاق الشامعة فوق الخط اللى داخل منو هيهرب منك 10- 15 نقطة و نستنة شوية لما يعيد اختبار الخط لو عايز لو مش عايز اقفل انا عن نفسى بستنة

شوفو النهاردة مثلا الكندى مع خط الصفر كنا ممكن ناخد منة كام 10 نقط انا عن نفسى واخد منة 30 نقطة غير ال 20 بتوع الامن حتى لما دخلت من الشامعة الصاعدة و عكس عليا استنيت الاختبار و اقفل على خسارة الاسبرد لقيتو نزل و ادانى 10 نقط مكسب
    كان فى دخول 7 مرات بنفس الطريقة النهاردة بس اللى صاحى بقة لكل دة..ههههههههههه
    ا
    آخر تعديل بواسطة ahmedhaggag ، 18-11-2011 الساعة 06:37 PM

الصورة الرمزية OmarMD

ايوة انا شغال كدة بالظبط زى ما قولتلك على الميل
    بستخدم خط الصفر و حدود القنوات و سنتر لاين التالتة لو فى هتتقابل مع فايبو
    شروط الدخول
    لازم يكون السعر راح للنقطة شامعة قبل كدة و مقدرش يخترقها كدة نستنة شمعة الساعة الجديدة و يا حلاوة اللعبة دى فى الاسيوى السوق بيبقة ضعيف و صعب الاختراق فية
    عن نفسى باخد مرة واحدة بس من كل ساعة يعنى لو راح مرة اخدة و صل تانى خلاص بستنة الساعة الجديدة و اعمل نفس الموضوع

الاستوب هو اغلاق الشامعة فوق الخط اللى داخل منو هيهرب منك 10- 15 نقطة و نستنة شوية لما يعيد اختبار الخط لو عايز لو مش عايز اقفل انا عن نفسى بستنة

شوفو النهاردة مثلا الكندى مع خط الصفر كنا ممكن ناخد منة كام 10 نقط انا عن نفسى واخد منة 30 نقطة غير ال 20 بتوع الامن حتى لما دخلت من الشامعة الصاعدة و عكس عليا استنيت الاختبار و اقفل على خسارة الاسبرد لقيتو نزل و ادانى 10 نقط مكسب
    كان فى دخول 7 مرات بنفس الطريقة النهاردة بس اللى صاحى بقة لكل دة..ههههههههههه
    ا
    يا راجل يا خطير ايه الحلاوة دي

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17