صفحة 312 من 433 الأولىالأولى ... 212262302306307308309310311312313314315316317318322362412 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,666 إلى 4,680 من 6488
    الصورة الرمزية طاغور
    طاغور  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة start_over مشاهدة المشاركة
    تسلم اخي ,,,
    ورب ضارة نافعة ,,,

الصورة الرمزية help1
    help1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foreeex مشاهدة المشاركة
    يا غالى ما ده اللى انا بعمله من الاول بقالى هنا 10 ايام فى الموضوع وبكتب وبقول ان لازم الطريقتين تطبق مع بعض
    وهو ده اللى انا بعمله وبشرحه و بنزل شارتات بيه
    لكن الناس مش مقتنعة خالص
    و بتدخل من اماكن غلط
    يا اما بتتردد
    الناس كلها امبارح قلقت لما لقت ان 5 تذبذب وواحدة صعود
    وفيها ايه مفهاش حاجة
    حصلت كتير والله قبل كده
    كان 5 تذبذب و كان الصعود كمان متذبذب
    بس انا اعتمدت انه شراء ودخلنا شراء بنفس الوضع كده بالتوافق من مؤشر المغناطيس و حصلت الارباح
    لكن الناس امبارح اترددت بس انا دخلت لان زى مقولت بدخل بنسبة قليلة اوى من راس المال و الحمد لله حققت ربح معقول
    لكن النهاردة تذبذب اذن هيكون الاعتماد فقط على وضع سعر الافتتاح بالنسبة لمنطقة الجذب فى مؤشر المغناطيس
    يا باشا انت كلامك ميه مه و ما حدش يقدر يقول تلت فى تلاته فيه
    انت صح و الناس الى شغال بالطريقه التانيه برده صح على فكره
    لان الموضوع عباره عن مجموعه طرق مشتره مع بعض كل طريقه يمكن القيام فيها بمفردها ينى مكن تشتغل على السله بالنظام الى الناس غالين عليه و بعد ما تخلصها تشتغل على الخطوط المعناطس و ممكن من الدايه تشتغل لى وضع السعر من المغناطيس

النهارده بقا تحديدا السله كدا اصبحت خارج اللعبه ,,, ليه لان العنصر لاساسى الى شباب السله بيعتمدا عليه و هو الاتجاه ضاع منهم و بناء عليه لو مصممين فى الدخول فيجب التعامل مع المعناطبس من لابدايه زى ما انت تكرمت و قولت و بفس الطريقه الى انت شغال بيها
    و لكن فى كتا الحالتين ارى ان الطريقتي قمه فى الصح

الصورة الرمزية start_over
    start_over غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي طاغور الفرص التي ارفقتها حققت 300 نقطة ولو تركز في الصور حتلاقيها شراء من المغناطيس او بيع من المغناطيس ولغاية اول خط مقابل

الصورة الرمزية help1

التالى نقل للافاده لو حد مكسل يروح الصفحه الاولى

1. افتتاح اليوم قريب جدا من الجذب
    2. إفتتاح اليوم داخل الجذب
    3. إفتتاح اليوم بعيد عن الجذب

الحالة الأولى يتم التعامل معها بشكل مباشر والدخول فى إتجاه وجود السعر بالنسبه للجذب, بمعنى إذا افتتح اليوم اسفل الجذب وبالقرب منها جدا فى حدود 5 نقاط يتم الدخول

الحالة الثانية يجب الانتظار حتى خروج السعر خارج الجذب والإغلاق اعلى او اسفل منه شرط ان تكون منطقه الجذب صغيره فى حدود ال 20 نقطه
    أما إذا زادت المنطقه عن هذا الحد فيجب إنتظار السعر للعوده إلى احد حدين المنطقه للدخول منه

الحالة الثالثة ويتم التعامل معها إذا افتتح اليوم اسفل الجذب وفى منتصف الطريق بينه وبين الخط الذى اسفله وننتظر وصول السعر للخط الذى اسفل الجذب وندخل شراء فى اتجاهها

ايضاً هناك عددة حالات لشكل منطقة الجذب

الجذب الفعال
    وفى هذه الحالة يكون الفرق بين الحد العلوى والحد السفلى للجذب اصغر من الفرق بين احد الحدين والخط التالى له
    الجذب المتوسط
    وفى هذه الحالى يكون الفرق بين الحد العلوى والحد السفلى للجذب متساوى مع الفرق بين احد الحدين والخط التالى له
    الجذب الضعيف
    وفى هذه الحالة يكون الفرق بين الحد العلوى والحد السفلى للجذب اكبر من الفرق بين احد الحدين والخط التالى له
    وبإختصار كلما صغرت المسافه بين حدين الجذب بالنسبه للمسافه بين احد حديه والخط الذى يليه كلما كان اليوم قوى وبه حركه والعكس كلما كبرت المسافه كلما كان اليوم ضعيف

ومع التداول والتمرس ستكتسبون خبره إن شاء الله فى انتقاء اقوى الفرص
    ــــ
    منطقة الجذب فى المؤشر هى المسافه بين أول خط أخضر فاتح وأول خط وردى وإليكم بعض صور اليوم كمثال للتعرف عليها وقد اشرت إليها بمربع

الصورة الرمزية طاغور

اخي طاغور الفرص التي ارفقتها حققت 300 نقطة ولو تركز في الصور حتلاقيها شراء من المغناطيس او بيع من المغناطيس ولغاية اول خط مقابل
    ممكن تشرحلي الطريقة اخي ,,,
    يعني مثلا لو افتتح السعر اعلى الجذب ننتظره عند خط الجذب وندخل شراء والهدف الخط الاعلى منه ,,, والعكس صحيح
    هل هذا الفهم صحيح اخي
    وما رايك في صفقتي شراء الاسترالي دولار ؟؟؟

الصورة الرمزية طاغور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة help1 مشاهدة المشاركة
    نعم اخى طاغور انا عاوز ترقب تعامل السعر اليوم تحديدا مع الخطوط
    اول ما فهمت الخطوط انا فاكر انى على اليورو دولار كان يوم تذبذب و كنت لسه بجرب على ديمو و مسكت خطين رايح جاى 33 نقطه بيع فى شراء الى ان وصل الناتج 200 نقطه تقريبا و بعدها كسر الخط و طلع على الى بعده
    والله اخي ابو اياد ,,, احنا اهملنا الخطوط ومناطق الجذب ,,,
    صحيح انه طريقة الدخول على مؤشر قراءة الاسهم مربحة جدا ,,, لكن ايضا نحتاج نحاصر السعر من جميع الجهات ,,,
    ونستعد ليوم مثل هذا اليوم ,,,

الصورة الرمزية help1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طاغور مشاهدة المشاركة
    يعني مثلا لو افتتح السعر اعلى الجذب ننتظره عند خط الجذب وندخل شراء والهدف الخط الاعلى منه ,,, والعكس صحيح
    هل هذا الفهم صحيح اخي
    لواعلى الجذب بمسافه بسيطه بنتعامل على طول و لو اسف نفس الكلام بيع على طول
    لكن لو ما بين الجذت و الخط العلوى/سفلى بننتظر وصول السعر للجذب و ندخل من هناك شراء او وصول السعر للخط العلوى و ندخل من هناك بيه و العكس اذا السعر اسفل الجدب

لو السعر فتح داخل الجذب بننتظر تحرر السعر من الجذب و اغلاق ساعه خارج الجذب ومع فتح الساعه الجديد يتم الدخول( طبعا لازم تكون هناك رؤيه فى هذه الحاله لان فى بعذ الاحيان ممكن الشامعه تسرح لفوق و تقفل فى منتصف الطريق هنا اصبحت الفرصه ضعيفه لذلك معرفه اتجاه السعر يساعد عى تخاذ القرار الجيد ولو مش عندك تحليل يفهمك العمله ديه طلعه ول نازله الاستاذ عمر قال فى النقطه دي فرصه ضائعه افضل الف مره ن خساره متوقعه

حاله الشرء ال انت داخله فا السعر اسفل الجذل كان المفترض الانتظار لصعود السعر فوق الجذب حتى تتمكن من الشراء و لكن بفترض بوضغ الحالي الدخول بيع ( و لكن تحلييا اتقوع صعود السعر قليلا قبل الهبوط )

طيب هنا فيه نقطه و هى الاستوب لوز او التبريد ايهما تحب ان تستخدم
    لو عاوز تستهدم استوب فا استوبك حاجه من اتنين
    1-يا اغلاق ساعه اعلى الخط الى انت داخ عليه فى الاتجاه المعاكس
    2- يا منتصف المسافه بين الخطين يعنى تحت الجذب و فوه فى خطوط الودر و الخضر بتشوف السافه بينهم كام مثلا 40يبقى الستوب فى منتصفهم يعنى على بعد 20من الخط الى نت داخل منه

ملحوظع هامه و فى التعامل مع لمعناطيس لابد من الدخول من عند اخطوط و ليس من المنتصف

بالنسبه لتبريد او التعزيز اتوقع انت عارف طريقته لانك بالفعل شغال يعافى السله و هى نفس طريقه السله

اتمنى اكود افدتك و عذرا على الاخطاء الاملائيه فا الكيبو ليس فيها عربى و بكتب بالذاكره
    آخر تعديل بواسطة help1 ، 26-10-2011 الساعة 01:40 AM

الصورة الرمزية طاغور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة help1 مشاهدة المشاركة
    لواعلى الجذب بمسافه بسيطه بنتعامل على طول و لو اسف نفس الكلام بيع على طول
    لكن لو ما بين الجذت و الخط العلوى/سفلى بننتظر وصول السعر للجذب و ندخل من هناك شراء او وصول السعر للخط العلوى و ندخل من هناك بيه و العكس اذا السعر اسفل الجدب

لو السعر فتح داخل الجذب بننتظر تحرر السعر من الجذب و اغلاق ساعه خارج الجذب ومع فتح الساعه الجديد يتم الدخول( طبعا لازم تكون هناك رؤيه فى هذه الحاله لان فى بعذ الاحيان ممكن الشامعه تسرح لفوق و تقفل فى منتصف الطريق هنا اصبحت الفرصه ضعيفه لذلك معرفه اتجاه السعر يساعد عى تخاذ القرار الجيد ولو مش عندك تحليل يفهمك العمله ديه طلعه ول نازله الاستاذ عمر قال فى النقطه دي فرصه ضائعه افضل الف مره ن خساره متوقعه

حاله الشرء ال انت داخله فا السعر اسفل الجذل كان المفترض الانتظار لصعود السعر فوق الجذب حتى تتمكن من الشراء و لكن بفترض بوضغ الحالي الدخول بيع ( و لكن تحلييا اتقوع صعود السعر قليلا قبل الهبوط )

طيب هنا فيه نقطه و هى الاستوب لوز او التبريد ايهما تحب ان تستخدم
    لو عاوز تستهدم استوب فا استوبك حاجه من اتنين يا اغلاق ساعه اعلىالخط الى انت داخ عليه فى الاتجاه المعاكس
    يا منتصف المسافه بين الخطين يعنى تحت الجذب و فوه فى خطوط الودر و الخضر بتشوف السافه بينهم كام مثلا 40يبقى الستوب فى منتصفهم يعنى على بعد 20من الخط الى نت داخل منه

و فى التعامل مع لمعناطيس لابد من الدخول من عند اخطوط و ليس من المنتصف

بالنسبه لتبريد او التعزيز اتوقع انت عارف طريقته لانك بالفعل شغال يعافى السله و هى نفس طريقه السله

اتمنى اكود افدتك و عذرا على الاخطاء الاملائيه فا الكيبو ليس فيها عربى و بكتب بالذاكره

بارك الله فيك اخي ,,, شرح جميل وسلس ,,,
    الله يعطيك العافية ,,,

الصورة الرمزية طاغور

تصبحون على خير يا اخوان ,,,,

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طاغور مشاهدة المشاركة
    هل هذا الفهم صحيح اخي
    كلامك صحيح بس الاسترالي دولار للبيع لانة فتح اسفل المغناطيس

الصورة الرمزية help1

و انت من اهل الخير اخى
    استغفر الله قبل النوم فيظل استغفارك يكتب لك حتى تصخى على خير باذن الله

وعلى العموم انا لسة بجرب فيها لغاية مااتقنها ان شاء الله

وانت من اهل الخير

الصورة الرمزية help1

وعلى العموم انا لسة بجرب فيها لغاية مااتقنها ان شاء الله
    انا فاهمها و الحمد لله اخى الكريم
    لو فيه اى شئ فيها مش واضح عندك فيه اى استفسار فا ادعو الله ان يوفقنى فى الاجابه عليه و الاخوه هنا ايضا كلهم ميه ميه فا الى حيلحق فينا بقى ياخد الثواب

الصورة الرمزية TSX
    TSX
    TSX غير متواجد حالياً عضو نشيط

الصراحة أنا مطنش حكاية الاسهم أنا اعتمد على الخطوط أول مايقفل فوق أي خط ادخل مع اتجاه الكسر للخط وهدفي قبل الخط الثاني بخمسة نقاط والتعزيز من الخط قبل خط الدخول أو أذا كانت حركة قوية استنى الخط علي بعده للتعزيز والخروج من جميع الصفقات على تعادل للصفقة الاولى والربح من التعزيز وايضا اعتمد على نوع الشموع قبل التعزيز والشغل ماشي عندي زي السكر .. الله يجزي الاستاذ عمرو كل خير ان شاء الله وايضا جميع المشاركين هنا ..

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17