يكفي نحن في نهاية الأسبوع
:boxing::boxing::boxing:
Printable View
يكفي نحن في نهاية الأسبوع
:boxing::boxing::boxing:
السلام عليكم هو الدكتور جمال لسه مشرحش الهدج لاني ليا فتره مدخلتش المنتدي نظرا لظروف خاصه
يعني ايه المثلث داخل مع استراتجية الاستاذ جمال ممدوح ؟
يا شباب حركة الكيبل تصاعديه وسلوك السعر يدل على ذلك لو لاحطنا شكل الترند يوم امس وأول امس الترند صاعد واظنه راح يكمل صعود الاربع ساعات يؤكد ذلك وفريم اليومي ايضا ً
هذا موضوع الأستيك
قال د/جمال
المهم السعر طلع
وبالفعل كسر القناة لفوق، لكن....
انا اختلف مع كل اللى قال شرا من هنا
عشان السعر فى شمعة الكسر جاب اساسا التارجت بتاعنا وهو الحد العلوى للقناة الحمرا (صح ولا ايه؟؟) يبقى ازاى ندخل شرا بعد قفل الشمعة؟!!
بصراحة انا عشان عارف ان السعر هاينزل (دى نمرة واحد) وموضوع الاستيك اللى تم شرحه عشان ينزل بياخد مرجحة تديله عزم (دى نمرة اتنين)، وقصة انه جاب التارجت فى نفس شمعة الكسر فبكده لغى فكرة الشرا (دى نمرة تلاتة)، وانا اساسا بادوّر على افضل نقطة عشان ابيع فيها (ده قلناه سابقا بعد ما قفلنا الصفقة الاولى +25)
فبالتالى بعت من لمس الحد العلوى بعد ما عمل التارجت (رقم 3 فى الصورة)
واخدت النزول ده (اللى قايلين عليه من الصبح)
ولله الحمد اخدت ال +100 نقطة كلهم، وخرجت عند رقم 4 فى الصورة
طيب عرفنا منين انه هاينزل لحد هنا؟؟
ده سؤال وجيييييييه (عشان انا اللى سائله)
هههههه
شرحنا سابقا ازاى نحدد التارجت باستخدام الفايبوناتشى
المرجحة بتاعت الاستيك افضل حاجة لتحديد مدى القذف بتاع الاستيك
فلو رسمت (بايدك انت) من اللو اللى نزله فى المرجحة (رقم 2) رسمت فايبو لحد رقم 3 (الهاى بتاع المرجحة)
هاتلاقى النزول لمسسسسس ال 161 هدفنا فى الفايبو (ده لو راجعنا الشروحات السابقة)
فتم الخروج على +100 نقطة والانتظار
ولكن لم يدوم الانتظار طويلا، ففى نفس الشمعة تم تكوين كيل دى سيلر رآآآئعة
دخلت معاها شرا، وكمان عشان تحقق هدف البيع (من رقم 5 فى الصورة)
وماكانش فيه قدامه اى عوائق لحد ما خرجت عند الحد العلوى (رقم 6 فى الصورة) وخاصة عدم وجود اى سلوك سعرى يدل على الانعكاس
واخيرا
بعد ما الباوند اتظبط نازل نازل طالع ههههه
فقلت أضحّى بربح بسيط ودخلت بيع مع لمس الحد العلوى (دى كانت مخاطرة عشان كده دخلت بقليل اوىىىى) وقلت لو طلع لحد الرينج هاعزز بقوة
بس ما طلعش ونزل وقفلت البيع عند رقم 7 قبل اغلاق السوق بساعة عشان ماباحبش اكون فى السوق فى الاجازة
بس كده
دى كانت حكايتى وصراعى النهاردة مع الكيبل
وكل وجهات النظر تُحترم طبعا
طالما انها بتكسّب صاحبها
الغلط انى اعاند السوق
ولله الحمد
اللى دخل شرا (مع توفر الشروط كاملة) كسب
اللى دخل بيييييع (مع توفر الشروط كاملة ) كسب
أما موضوع المارجن وعدم الالتزام ده انا مش هاتكلم فيه عشان قلنا فيه كتييييييييير
انا سامع حد بيسألنى من المدرجات هههه
بيقول اللى دخل شرا كسب ماشى
انما اللى دخل بيع كسب ازاى؟؟؟؟
اقول لحضرتك
شمعة الكسر للبيع دى شمعة طويييييييلة اوى
فيبقى الدخول لما السعر يرجع لمنتصفها (راجع الشروحات السابقة)
فلو انت ما شوفتش شمعة كيل ذى سيلر (ولا فرقت معاك) ومصمم تبيع وانتظرت السعر يطلع فى الشمعة اللى بعدها لنص شمعة الكسر وبعت
التعزيز هايكون بعقد مضاعف بعد 70، وده بيوافق الحد العلوى (اللى انا بعت منه) رقم 6
وبعدها السعر نزل وعملت مكسب كمان من تعزيز واحد فقط ومكسب حلو كمان
الفكرة ان عدم الالتزام بيؤدى الى عدم التزام
بادخل من نقطة غلط، فهاعزز غلط
ارجو من اخواننا اللى بيسألوا عن الملخص السريع، اقرأ اول 300 صفحة بعناية
اعتبره كتاب خلاصة الفوركس
ما ياما قرينا كتب كاملة وبتكون مافيهاش الخلاصة اللى بتكسّبنا
واللى نسى حاجة او مش ملتزم بيها يقرا تانى ويلزم نفسه
الباوند الى 1.6550
:yikes3::yikes3::yikes3:
قال د/جمال
المهم السعر طلع
وبالفعل كسر القناة لفوق، لكن....
انا اختلف مع كل اللى قال شرا من هنا
عشان السعر فى شمعة الكسر جاب اساسا التارجت بتاعنا وهو الحد العلوى للقناة الحمرا (صح ولا ايه؟؟) يبقى ازاى ندخل شرا بعد قفل الشمعة؟!!
بصراحة انا عشان عارف ان السعر هاينزل (دى نمرة واحد) وموضوع الاستيك اللى تم شرحه عشان ينزل بياخد مرجحة تديله عزم (دى نمرة اتنين)، وقصة انه جاب التارجت فى نفس شمعة الكسر فبكده لغى فكرة الشرا (دى نمرة تلاتة)، وانا اساسا بادوّر على افضل نقطة عشان ابيع فيها (ده قلناه سابقا بعد ما قفلنا الصفقة الاولى +25)
فبالتالى بعت من لمس الحد العلوى بعد ما عمل التارجت (رقم 3 فى الصورة)
واخدت النزول ده (اللى قايلين عليه من الصبح)
ولله الحمد اخدت ال +100 نقطة كلهم، وخرجت عند رقم 4 فى الصورة
طيب عرفنا منين انه هاينزل لحد هنا؟؟
ده سؤال وجيييييييه (عشان انا اللى سائله)
هههههه
شرحنا سابقا ازاى نحدد التارجت باستخدام الفايبوناتشى
المرجحة بتاعت الاستيك افضل حاجة لتحديد مدى القذف بتاع الاستيك
فلو رسمت (بايدك انت) من اللو اللى نزله فى المرجحة (رقم 2) رسمت فايبو لحد رقم 3 (الهاى بتاع المرجحة)
هاتلاقى النزول لمسسسسس ال 161 هدفنا فى الفايبو (ده لو راجعنا الشروحات السابقة)
فتم الخروج على +100 نقطة والانتظار
ولكن لم يدوم الانتظار طويلا، ففى نفس الشمعة تم تكوين كيل دى سيلر رآآآئعة
دخلت معاها شرا، وكمان عشان تحقق هدف البيع (من رقم 5 فى الصورة)
وماكانش فيه قدامه اى عوائق لحد ما خرجت عند الحد العلوى (رقم 6 فى الصورة) وخاصة عدم وجود اى سلوك سعرى يدل على الانعكاس
واخيرا
بعد ما الباوند اتظبط نازل نازل طالع ههههه
فقلت أضحّى بربح بسيط ودخلت بيع مع لمس الحد العلوى (دى كانت مخاطرة عشان كده دخلت بقليل اوىىىى) وقلت لو طلع لحد الرينج هاعزز بقوة
بس ما طلعش ونزل وقفلت البيع عند رقم 7 قبل اغلاق السوق بساعة عشان ماباحبش اكون فى السوق فى الاجازة
بس كده
دى كانت حكايتى وصراعى النهاردة مع الكيبل
وكل وجهات النظر تُحترم طبعا
طالما انها بتكسّب صاحبها
الغلط انى اعاند السوق
ولله الحمد
اللى دخل شرا (مع توفر الشروط كاملة) كسب
اللى دخل بيييييع (مع توفر الشروط كاملة ) كسب
أما موضوع المارجن وعدم الالتزام ده انا مش هاتكلم فيه عشان قلنا فيه كتييييييييير
انا سامع حد بيسألنى من المدرجات هههه
بيقول اللى دخل شرا كسب ماشى
انما اللى دخل بيع كسب ازاى؟؟؟؟
اقول لحضرتك
شمعة الكسر للبيع دى شمعة طويييييييلة اوى
فيبقى الدخول لما السعر يرجع لمنتصفها (راجع الشروحات السابقة)
فلو انت ما شوفتش شمعة كيل ذى سيلر (ولا فرقت معاك) ومصمم تبيع وانتظرت السعر يطلع فى الشمعة اللى بعدها لنص شمعة الكسر وبعت
التعزيز هايكون بعقد مضاعف بعد 70، وده بيوافق الحد العلوى (اللى انا بعت منه) رقم 6
وبعدها السعر نزل وعملت مكسب كمان من تعزيز واحد فقط ومكسب حلو كمان
الفكرة ان عدم الالتزام بيؤدى الى عدم التزام
بادخل من نقطة غلط، فهاعزز غلط
ارجو من اخواننا اللى بيسألوا عن الملخص السريع، اقرأ اول 300 صفحة بعناية
اعتبره كتاب خلاصة الفوركس
ما ياما قرينا كتب كاملة وبتكون مافيهاش الخلاصة اللى بتكسّبنا
واللى نسى حاجة او مش ملتزم بيها يقرا تانى ويلزم نفسه
الكيبل اليوم لعبنه بينه لعب
الف شكر يا احمد
ايوة افتكرت اليوم ده
سؤال لو سمحتو
صفقة زي المجنون اللي دخلتها شراء بعد كسر القناة الحمرة النهاردة دي وحاليا هو عاكس 20 نقطة عند اعادة الاختبار
طب لما اليوم يخلص من غير ما يجيب هدف ايه اللي هيحصل بعد كده؟
منا همسح القناة اللي اتكسرت دي وهرسم قناة اليوم الجديد وهيكون السعر داخلها
هل هفضل متعلق في صفقة اليوم اللي قبله ولا بخرج منها ولا ايه؟