صفحة 323 من 429 الأولىالأولى ... 223273313317318319320321322323324325326327328329333373423 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,831 إلى 4,845 من 6427
    الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DUNHIL مشاهدة المشاركة
    اخي ابو ادم ..
    معلش علشان الواحد بدأ يطلع عن لغة العقل !!!!
    يعني ايه خبر الدولار جيد ورسمة الاربع ساعات ممتازة بل ورسمة الديلي امس ممتازة !! وفجأة يطلع من 6140 الى 6205 بدون اي مقدمات !!
    لدرجة قلت اتأكد من الخبر تاني وثالث من مواقع اخرى ! قلت جايز الفوركس فاكتورى غلطان !!
    يعني ايه الدولار - كندى على الهاي !!! والاسترالى - دولار على اللو !! والدولار - ين على اللو ايضا !! هو مين مع مين او مين مش مع مين !!!!
    المفروض دولار يكون قوى حسب شارتات الكندي والاسترالى !! بس ضعيف قدام الباوند !!
    هو مين بيتشرى مين ومين بيبيع مين !!! بجد الواحد وصل لدرجة التخلف العقلي !! حاجة من الاثنين ياأما سوق قذر ياأما سوق قذر مافيش حل ثالث !!

سألت احد العرب المغتربين في لندن ويعمل محلل مالي هناك ! هو ايه الموضوع ؟ انا مش فاهم حاجة ؟؟
    جاوبني بكل بساطة قالى هو المفروض يروح هناك !! قلت هو مين !! قالي الباوند ! طيب ازاي ؟ جاوبني بكل صراحة قالى انسى التحليل الفني او التحليل الاساسي
    الجماعة عاوزين الباوند عند سعر معين بس , الدولار لا هو ضعيف ولا حاجة ابدا ..
    من يقول ان الدولار ضعيف يبقى ساسج !! اتفاق لرفع سقف الدين بدووون سقف محدد فقط لمدة زمنية معينة وبعد ثلاث اشهر كمان !! يبقى ازاي ضعيف !!

تخيل شركة كبيرة مدرجة في سوق الاسهم وعملت صفقة ومشروع كبير ولقت بنك كبير بيقولها خذي فلوس وتمويل وأغرفي زي مأنتى عاوزة وبدون حساب لحد 3 أشهر قدام !! الطبيعي انك هتشترى اسهم الشركة ده وبكل ماتملك من مال
    يبقى الموضوع موضوع الجماعة عاوزة الباوند هناك او هنا بس !! والدولار حلو وزي الفل !!
    طيب راحت فين مشاكل بريطانيا ( زي ما هما اوهمونا طبعا ) الى نزلت الباوند من 6380 لحد 4880 بدون ماحد يعرف يتنفس اتجاه واحد خبط لزء !!!
    وفجأة مافيش مشاكل والباوند طلع من 4880 وكلها شوية ويوصل 63 تاني !! طيب ليه ايام محافظ البنك المركزي البريطاني عم كينج قبل اخر ايامه التصويت كان شغال عادي زي كل شهر وفجأة اخر 3 او 4 اشهر اتغير لي 9-0-3 !! ولما شرف العم كارني فجأة 9-0-0 !! هما الثلاثة او الاربعة المعارضين راحو فيين !! فجأة غبروا رأيهم !!

بدات اشك واقتنع بكل اقتناع (( انه هما عاوزين كده )) بلا فني بلا اساسي بلا فلكي بلا قمري
    ارمي الزهر وحاول تقرص عليه وانت وحظك

تحياتي
    مساء الفل ياباشا
    شوف مبدائيا هنا من زمان بالورشه كنا بنكلم ان فعلا لكل عمله سعر معين لازم يوصله تلاقى السعر بيتاثر بالاخبار الى فى الاتجاه الى هو عايزو ده شى انا مقتنع بيه

بخصوص الباوند انا دايما اقول البلد دى عملتها مبالغ فى حركتها لما يطلع زى القطر ولما بينزل بيدهول
    ومعاك ان مش من المنطق اقتصاد الدوله يكون سى ويرمى السعر لل 5100 وبعديها بشهر يبقا حلو كل ده معاك فيه
    وانا معاك لو قلتلى ان الاخبار بتطلع على هواهم كنتائج واحصائيات
    لكن ماينفعش تقولى الاخبار والاساسى مابياثر لا بياثر والفتره دى هو عامل اساسى ولكن الاخبار بيبقا فيها لعب
    ده حاجه
    الحاجه التانيه بخصوص الاسترالى والنيوزلاندى ونزولهم ده مش قوه فى الدولار لا ده ضعف فى الاسترالى بعد تصريحات بالازمه المتوقعه فى الصين وبيع السندات هناك فتاثر الاسترالى والنيوزلاندى على اثرها
    اما الباوند فاانا اتوقع الهبوط من القمه هو نتيجه كميه الاوردرات البيع من عند القمه ودبل توب علشان كدا السعر كل مايقرب بينزل بتاع 100 بيب ولكن محتاجين خبر يايقوى الدولار ياضعف الباوند اكتر فاتوقع نزول الباوند فنى لوجود دبل توب ديلى وترند هابط ويكلى

ودليل ضعف الدولار شوف اليورو واقف مكانه ولولا ان فى خوف على منطقه اليورو كنت هتشوف اليورو 40 بس ثباته ده يدل ان الاتنين ضعاف يورو ودولار
    اما طلوع السعر بعد النزول انهارده لان 6120 دعم محترم تانى حاجه اخبار الدولار سلبيه مش ايجابيه هى احسن من السابق بس اضعف من المتوقع
    بس تقريبا ده كل حاجه
    وفى الاخر الله اعلى واعلم
    تحياتى ياغالى
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية باشان
    باشان غير متواجد حالياً عضو نشيط

هلق ان قلنا الدولار قوي او ضعيف فهو ضعيف ولكن اعتقد ان جزء من كلامكم صح من ناحية التلاعب بسعر الصرف حيث انني من اكثر من شهر ما ضبط معي شيء على الفني و المقاومات و الترندات كلها لا تصمد مع اشاعه صغيره و اليوم لفت انتباهي انو روسيا بدات فعليا بالتخلص من مخزونها من الدولار و استبداله بعمله اقوى

( arabic.rt.com‏أوصى ديوان المحاسبة الروسي صندوقي الاحتياط الفدرالي والرفاه الوطني الروسيين، باستثمار موجوداتهم من النقد الأجنبي بعملات عالمية أكثر استقرارا، كالدولار الأسترالي والكندي.‏)

اخى DUNHIL معلش نسيت بخصوص صعود الكندى لان كان فى امبارح فايده والمركزى الكندى قالك انه هيخفض توقعاته للناتج الاجمالى لسنه 2013 فبتالى نزل الكندى قدام الدولار فالموضوع برضو ضعف الكندى مش قوه للدولار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باشان مشاهدة المشاركة
    هلق ان قلنا الدولار قوي او ضعيف فهو ضعيف ولكن اعتقد ان جزء من كلامكم صح من ناحية التلاعب بسعر الصرف حيث انني من اكثر من شهر ما ضبط معي شيء على الفني و المقاومات و الترندات كلها لا تصمد مع اشاعه صغيره و اليوم لفت انتباهي انو روسيا بدات فعليا بالتخلص من مخزونها من الدولار و استبداله بعمله اقوى

( arabic.rt.com‏أوصى ديوان المحاسبة الروسي صندوقي الاحتياط الفدرالي والرفاه الوطني الروسيين، باستثمار موجوداتهم من النقد الأجنبي بعملات عالمية أكثر استقرارا، كالدولار الأسترالي والكندي.‏)

ازيك ياغالى
    شوف انا ابدا مش مع كلمه انهيار الدولار الموضوع مش عمله بدل
    المهم عايزك اقولك ان لو الموضوع والازمه فعلا بجد مش مفتعله زى موضوع امريكا والديون هتلاقى الدولار ملاذ امن وهتلاقيه بيطلع
    فالدولار والذهب والملاذ الامن لا استغناء عنهم
    عارف انت احنا كزملكاويه بقالنا 1120 سنه بنقول الزمالك قادم اهو برضو الدولار قادم ^_*
    توقيع العضو

الصورة الرمزية باشان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة
    اخى DUNHIL معلش نسيت بخصوص صعود الكندى لان كان فى امبارح فايده والمركزى الكندى قالك انه هيخفض توقعاته للناتج الاجمالى لسنه 2013 فبتالى نزل الكندى قدام الدولار فالموضوع برضو ضعف الكندى مش قوه للدولار

ازيك ياغالى
    شوف انا ابدا مش مع كلمه انهيار الدولار الموضوع مش عمله بدل
    المهم عايزك اقولك ان لو الموضوع والازمه فعلا بجد مش مفتعله زى موضوع امريكا والديون هتلاقى الدولار ملاذ امن وهتلاقيه بيطلع
    فالدولار والذهب والملاذ الامن لا استغناء عنهم
    عارف انت احنا كزملكاويه بقالنا 1120 سنه بنقول الزمالك قادم اهو برضو الدولار قادم ^_*
    تحياتي اخي ابو ادم
    بالفعل انا معك كلمه انهيار تعني النهاية .... على فكره انا مؤمن ان الفوركس صعود و هبوط مهما طال الوقت ( مفيش شجرة وصلت لربها ) من شان هيك انا لا استخدم الستوب لوز و ايضا لا ادخل بكم كبير من العقود حتى اجعل حسابي قادر على تحمل اي خطا بالدخول و حتى الان و الحمد الله لم اعرف المارجن كول رغم انني اعاني احيانا من الصفقات التي تبقى اكثر من شهرين او ثلاثه ولكن بالنهاية كما صعد يعود و يهبط و بقليل من التبريد و التعزيز استطيع تعويض ما فاتنا من ربح بالنتظار الصفقات العاكسه و لهذا انا مؤمن ان البوند و اليورو سوف يهبطان هبوط مروع ولكن لا اعرف متى ... و هناك ايضا مقول مؤمن بها جدا هي ان العمله لن تقرر الهبوط حتى يتفق الاكثريه على صعودها و عندي عقده نظرية المؤامره و اشعر ان هناك لعبه يلعبها عليها صناع السوق و هدفنا الاول قبل الربح هو عدم الخساره و ان لا نكون الخروف الذي يذبح بسكاكينهم الحاده .. اسف على الاطاله و لكن الخلاصه البوند و اليورو سوف يهبطان هبوط مروع و لكن متى ؟؟ نحن بالانتظار

الصورة الرمزية ابو الطيب
    ابو الطيب غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:[تحليل فني]~§(دعوة عامة لمناقشة الباوند دولار GBP-USD, فرص يومية وسوينج)§®*ˆ°

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كيفك اخي ابو ادم وكيف الشباب
    اخي باشان كلامك في وجهة من الصحة لكن خلينا نترك كلمة مؤامرة وما الى هنالك ان كانت عقودنا بيع وعكس السعر مايعني انها مؤامرة ففي على سبيل المثال اعضاء في المنتدى بايعين الدولار وبيكسبوا الله يبارك لهم بالنسبة لنا مؤامرة وبالنسبة لهم ان نظرتها ثاقبة بعد فترة يعكس السوق فنقول احنا كنا صح وهم يقولون مؤامرة
    انا ساتكلم عن نفسي معاي عقود بيع للباوند واليورو وانا مقتنع بالبيع لسبب بسيط بعيد عن الفني والاساسي والقمر والشمس وما الى ذلك وهو انه من هذه الاسعار لا استطيع ان اشتري العملات من هذه الاسعار المرتفعة فان كنت على خطأ فاكيد رح اتدارك خطأ بالعودة الى اسعار دخولي على اقل تقدير لكن المعروف ان قوة الدولار تاتي شديدة ولا يمكن تداركه عندها من الصعب العودة الى اسعار دخولي.....
    تقبلو تحياتي واسف للاطالة

الصورة الرمزية باشان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الطيب مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    كيفك اخي ابو ادم وكيف الشباب
    اخي باشان كلامك في وجهة من الصحة لكن خلينا نترك كلمة مؤامرة وما الى هنالك ان كانت عقودنا بيع وعكس السعر مايعني انها مؤامرة ففي على سبيل المثال اعضاء في المنتدى بايعين الدولار وبيكسبوا الله يبارك لهم بالنسبة لنا مؤامرة وبالنسبة لهم ان نظرتها ثاقبة بعد فترة يعكس السوق فنقول احنا كنا صح وهم يقولون مؤامرة
    انا ساتكلم عن نفسي معاي عقود بيع للباوند واليورو وانا مقتنع بالبيع لسبب بسيط بعيد عن الفني والاساسي والقمر والشمس وما الى ذلك وهو انه من هذه الاسعار لا استطيع ان اشتري العملات من هذه الاسعار المرتفعة فان كنت على خطأ فاكيد رح اتدارك خطأ بالعودة الى اسعار دخولي على اقل تقدير لكن المعروف ان قوة الدولار تاتي شديدة ولا يمكن تداركه عندها من الصعب العودة الى اسعار دخولي.....
    تقبلو تحياتي واسف للاطالة
    اخي الغالي ابو الطيب
    انا تكلمت عن المؤامره من باب المزح ولكن من جانب اخر انا مؤمن ان هناك قوه اخرى تتحكم بالسوق و انا احاول التكيف معها و التعايش مع فكره ان هناك فائز و هناك خاسر و احاول ان اسير بشكل عقلاني و ان اقبل بالقليل افضل لي ان افقد حتى لو قليل فاستراتيجية الوافي التي اسير عليها منذ اربع سنوات ليست سر بقائي بالسوق انما السر هو بادارة راس المال و الصبر على الخسارة و انا اتفق معك بان الاسعار الحاليه للبوند واليورو كبيره جدا و لكن اختلف مع المنتدى بالكامل في تحديد نقطه الهبوط فانا املك الان عقدي بيع و انتظر اقفالهم حتى اقرر صفقتي القادمه ... خلاصه كلامي هي انه حتى لو كان او لم يكن هناك مؤامره فانا مطلوب مني ان ابقى بالسوق و ان لم اكن احد الرابحين فاحاول ان اكون بعيدا عن مجموعة الخاسرين و التعويض قائم طالما الحساب لم يرى المارجن كوول .... اسف على الاطاله و تقبل تحياتي

^
    صباح الفل باشان وابو الطيب
    صباح الفل شباب
    جمعه مباركه ان شاء الله
    الساعه 10.30 فى الناتج الاجمالى خبر مهم ناخد بالنا اتوقع بيحسم الموقف والتذبذب
    ربنا يسهل
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو الطيب

^
    صباح الفل شباب
    جمعه مباركه ان شاء الله
    ربنا يسهل
    يسعد صباحك ابو ادم
    الله كريم والرزق على الله

الصورة الرمزية باشان

^
    صباح الفل شباب
    جمعه مباركه ان شاء الله
    ربنا يسهل
    يسعد صباحكم ابو ادم و ابو الطيب و كل المتواجدين بالمنتدى

الصورة الرمزية ابو الطيب

صباحو باشان جمعة خير ورزق للجميع

يسعد صباحك ابو ادم
    الله كريم والرزق على الله
    الله يسلمكم شباب
    وان شاء الله الحركه اليوم تكون لصالحنا يارب
    تحياتى شباب
    توقيع العضو

بسم الله
    بخصوص الباوند دولار
    لو بنكلم كصفقه سوينج مفيش منه اى مشاكل للان ماضرب اللهاى الخوف بيجى من الحركه السريعه المبالغ فيها فى شمعه واحده او اتنين فبتعمل قلق ان الباوند ده هيطير او هيموت لكن هو كدا سواء فى الهبوط بيدهول وفى الصعود قطر
    على الشهرى
    الملف المرفق 387474
    طبعا شهرى يعنى اتجاه لو بصينا عندنا ترند هابط مرتكز على تلت ثمم وللان نعتبر شمعه الشهر ده الرابعه
    مهم ثبات السعر تحته ومهم نشوف اغلاق الشمعه بالشكل الهمر ده علشان وقتها المفروض يبقا همر من على مقاومه من بعد ويفا صاعده يبقا الهدف بتعنا زى مهو 5770

على الديلى
    الملف المرفق 387475
    عندنا حاجتين لو اعتبرنا فى نموذج راس وكتفين ماشى لانه لسه ماضربش القكه الراس لو هنعتبر انه بالقرب من دبل توب ماشى مش مهم كلها امور تدعم الهبوط
    عندنا وتد السعر لعب فوقيه كام يوم بس رجع تحته ان شاء الله
    الهدف الترند الصاعد منطقه 5970 ده على الديلى
    اهم شى السعر يفضل ثابت تحت القمه 6260 بصفه عامه اما الافضل لو على الديلى مانشوفش ضرب لهاى الجمعه ويبقا خير

ده فنيا بالنسبه ليا والله اعلى واعلم
    لكن الفتره دى الاساسى ليه عامل كبير وعندنا الاسبوع ده بيانات كتير اهمها خبر الوظايف يوم التلات
    ربنا يكرم
    والله اعلى واعلم
    بخصوص الباوند
    زى ماحنا كما بالاقتباس
    https://forum.arabictrader.com/t1184...ml#post2732335
    مع الهبوط طالما القمه ثابته
    وفى منطقه 6220 محترمه كمان
    دلوقتى محتاجين ثبات تحت 6120 علشان نشوف 6060-5970 وبعدين اهدفنا ان شاء الله
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو الطيب

افتراضي رد:[تحليل فني]~§(دعوة عامة لمناقشة الباوند دولار GBP-USD, فرص يومية وسوينج)§®*ˆ°

بخصوص الباوند
    زى ماحنا كما بالاقتباس
    https://forum.arabictrader.com/t1184...ml#post2732335
    مع الهبوط طالما القمه ثابته
    وفى منطقه 6220 محترمه كمان
    دلوقتى محتاجين ثبات تحت 6120 علشان نشوف 6060-5970 وبعدين اهدفنا ان شاء الله
    الف مبروك اخي ابو ادم وصل الباوند لل6060 عن نفسي محتفظ مازلت محتفظ بالبيع هطلع من نصف العقود على 6010 واترك النص الباقي مفتوح ....
    الله كريم

الف مبروك اخي ابو ادم وصل الباوند لل6060 عن نفسي محتفظ مازلت محتفظ بالبيع هطلع من نصف العقود على 6010 واترك النص الباقي مفتوح ....
    الله كريم
    صباح الفل ياصحبى
    ربنا يباركلك
    اضحكك
    نمت على افتتاح السوق السعر تقريبا كا 6130 واللاب جنبى وانا نايم فصحيت دلوقتى ببص لقيت السعر 6080
    صاحى مدروخ فبقول ايه ده ايه طلعو تانى لل6180 وكنت هبيع تانى هههههههه لما ركزت لقتها 6080 مش 6180
    ياله الحمد لله انا هدفى ياصحبى 5770 ان شاء الله بثبات القمه باذن الرحمن
    تحياتى حبيبى
    آخر تعديل بواسطة ابــ آدم ــو ، 29-10-2013 الساعة 06:38 AM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو الطيب

صباح الفل ياصحبى
    ربنا يباركلك
    اضحكك
    نمت على افتتاح السوق السعر تقريبا كا 6130 واللاب جنبى وانا نايم فصحيت دلوقتى ببص لقيت السعر 6080
    صاحى مدروخ فبقول ايه ده ايه طلعو تانى لل6180 وكنت هبيع تانى هههههههه لما ركزت لقتها 6080 مش 6180
    ياله الحمد لله انا هدفى ياصحبى 5770 ان شاء الله بثبات القمه باذن الرحمن
    تحياتى حبيبى
    هههههههههههههههههه صباح النور حبيب قلبي .....لا صحح بقى عايزين نمخمخ هاليومين دول !!!!!!!!!!!1
    ربنا يوفقنا جميع

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17