صفحة 44 من 55 الأولىالأولى ... 343839404142434445464748495054 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 646 إلى 660 من 813
    الصورة الرمزية محمد بورصه
    محمد بورصه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي سهم القلعه \ السوق المصرى

ترقيم سهم القلعه فريم ساعه انتراداى :
    ===================
    من البدايه السهم هبط من قمه 26\3\2014 عند 5.45 بموجه دبل زجزاج هاعتبرها (a) من فلات ثم من قاع 4 جنيه صعود السهم بالموجه a الفرعيه من (b) فى شكل مركب w,x,y يتوقع الهبوط بالموجه الفرعيه b من (b) ثم صعودا ب c الفرعيه وانتهاء (b) الرئيسيه من الفلات .. ثم بدايه (c) هبوطا ولكل حادث حديث ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ccap.png‏  

اوراسكوم للاعلام انتراداى :
    ==============
    اهميه السهم هى فى معرفه اتجاة المؤشر لارتباط السهم ارتباط وثيق بالمؤشر ...

الصعود من قاع 0.98 واللى بيماثل 7387 فى المؤشر كان بيعلن بدء الموجه (b) ودة متفق عليه من الجميع ..لكن السؤال المهم هو هل انتهت (b) عند اخر قمه للسهم وهى 1.35 ؟؟ أنا رأيى لا , انا اعتبرتها a الفرعيه من (b) ومازال هناك هبوط لهدف 1 --1.02 بالموجه b الفرعيه من (b) الرئيسيه ثم صعود بالموجه الفرعيه الاخيرة c وتكتمل (b) الرئيسيه ..
    والسبب فى الغاء فكرة انتهاء (b) عند 1.35 هى ,,,أذا أعتبرنا ان (b) انتهت عند 1.35 فمن المتفق عليه ان نهبط ب (c) الرئيسيه فى صورة موجه دافعه وليست ثلاثيه ,, لكن الهبوط من القمه الاخيرة 1.35 واضح لى انها موجه ليست دافعه بل تصحيحيه واضحه انهى السهم a و b وحاليا يهبط ب c ..أذا فهى ليست سوى a فرعيه وحاليا يهبط السهم ب b الفرعيه ثم صعود قوى ب c لان (c) موجه دافعه وليست ثلاثيه ... عموما فى جميع الاحوال الجميع متفق على هبوط الاختلاف هو فى نوع الهبوط هل هو فوق قمه 0.98 "7387" فى المؤشر أم اسفلها ؟ انا رأيى اننا مازلنا فى (b) ويوجد صعود قوى قبل كسر 7387 والله اعلم منى ومن الجميع ...

هارمونيك:
    ======
    نموذج Bat ايجابى بهدف 1.02 وايضا نموذج أخر Dragon بنفس الهدف ..

كلاسيكيا :
    =====
    السهم حقق قمه مذدوجه لهدف 1.03 تتحقق بكسر 1.19 كخط عنق للنموزج ..

يعنى كل الطرق تؤدى الى 1.03 --1 جنيه يعنى هاتشوف فى التصحيحه دى منطقه الجنيه كلاسيك وأليوت وهارمونيك ...لما تشوف 1.02 يبقى تبتدى تقول ان السوق والسهم هايعكس اتجاة وأنهى التصحيح قبل كدة لا تشغل بالك طلاما خارج السوق اى طلعه هى موجات فرعيه لا تهمنا ...
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة otmt.jpg‏  

الصورة الرمزية usama33
    usama33 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد بورصه مشاهدة المشاركة
    ترقيم سهم القلعه فريم ساعه انتراداى :
    ===================
    من البدايه السهم هبط من قمه 26\3\2014 عند 5.45 بموجه دبل زجزاج هاعتبرها (a) من فلات ثم من قاع 4 جنيه صعود السهم بالموجه a الفرعيه من (b) فى شكل مركب w,x,y يتوقع الهبوط بالموجه الفرعيه b من (b) ثم صعودا ب c الفرعيه وانتهاء (b) الرئيسيه من الفلات .. ثم بدايه (c) هبوطا ولكل حادث حديث ..
    كده اظن العد اختلف لان السهم عمل قاع جديد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usama33 مشاهدة المشاركة
    كده اظن العد اختلف لان السهم عمل قاع جديد

السلام عليكم أستاذ أسامه

كسر القاع لا ينفى ان تكون الموجه b فلات ممتد وفى هذا النوع الموجه b تتخطى قاع a ... لكن طبعا هذا لا يمنع من أحتماليه خطاء الترقيم ...

لكن ما جعلنى ارقمها بالشكل دة هو ان الهبوط من القمه 5.45 كان تصحيحى والصعود من قاع 4 جنيه كان تصحيحى كدة مفروض الصعود التصحيحى هو b من فلات منتظم لكن نسبه التصحيح الصعودى ضعيفه لم تصل حتى لنسبه 62% ايضا اذا افترضنا ان الصعود من 4 جنيه ل 4.85 هو الموجه b من فلات من المفترض ان الهبوط ب c يكون بموجه دافعه وهذا لم يحدث لان الهبوط كان بموجه تصحيحيه مركبه واضحه جدا ...كل ماسبق هو أساس واسباب الترقيم ... وشكرا أخى الكريم على اهتمامك وتعليقك ..قد يكون هناك ترقيم أخر ادق اتمنى منك المشاركه بيه قد اكون غفلت عن شىء ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ccap.png‏  

الصورة الرمزية usama33

جزاك الله خير انا لسه بدرى اوى عشان اعد اليوت انا فقط بتناقش عشان اتعلم لكن اللى لفت نظرى ان الصعود من بداية الشارت عباره عن تصحيح معنى كده ان السهم احتمال هاينزل يكسر او انه يعمل الشكل اللى فى الرسم ومع ذلك سوف احاول الاجتهاد على فكره هل عندك مذكره بنسب تصحيح الموجات

جزاك الله خير انا لسه بدرى اوى عشان اعد اليوت انا فقط بتناقش عشان اتعلم لكن اللى لفت نظرى ان الصعود من بداية الشارت عباره عن تصحيح معنى كده ان السهم احتمال هاينزل يكسر او انه يعمل الشكل اللى فى الرسم ومع ذلك سوف احاول الاجتهاد على فكره هل عندك مذكره بنسب تصحيح الموجات
    السلام عليكم أستاذ أسامه

الترقيم اللى حضرتك مرقمه هو على اليومى شكله منطقى جدا ومقبول ..لكن .. هل الموجه الاولى بالون الاحمر على التشارت اللى انت مرقمها هى موجه دافعه أم لا ؟؟ الاجابه هاتلاقيها على الانتراداى واضحه وسهله ..الموجه الهابطه من قمه الموجه الاولى اللى انت افترضتها اولى من C هى مركبه مش دافعه بالتالى هى موجه تصحيحيه ... يبقى حتى الان الترقيم السليم او الاقرب هو ان النزول من قمه 5.45 احنا متفقين انه الموجه (a) الرئيسيه مفروض الصعود يكون ب (b) الرئيسيه هنا اللى حصل فى السهم دة انه لم يصعد بالشكل الكافى وأدأة كان أقل من السوق وباقى الاسهم و الموجه (b) من فلات منتظم تصحح من 62% ل 90% والنسبه المثاليه هى 90% .. بالتالى انا اعتبرت السهم صعد ب a فرعيه من (b) رئيسيه عند قمه 4.85 ومنها هبط بموجه مركبه واضحه على فريم ساعه انتراداى وهى الموجه b .... هنا السهم هبط بموجه مركبه من W,X,Y الصعود يأما هايكون ب XX ونزول ب Z الاخيرة او يكمل ب (C) الرئيسيه وينهى (b) الرئيسيه عندها دة اللى هانشوفه مستقبلا ...كل ماسبق هو تحليل ورؤيه شخصيه واحتمال الخطاء وارد والله اعلم منى ومن الجميع

ملاحظه هامه وهى ان الموجه b الفرعيه من فلات ممتد نسبه تصحيحها قد يصل لنسبه 200% تصحيح من a الفرعيه ..والنسبه المثاليه 1.38%
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة CCAP 4.png‏  

الصورة الرمزية usama33

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لو تقصد الموجه 1 فى السى اظن انها خماسيه والله اعلم انا عدتها على الانترداى

الصورة الرمزية usama33

لكن انا لاحظت حاجه غريبه اوى فيه قمه عندك مش موجوده يمكن بياناتى انا غلط الله اعلم

لكن انا لاحظت حاجه غريبه اوى فيه قمه عندك مش موجوده يمكن بياناتى انا غلط الله اعلم
    السلام عليكم استاذ اسامه

القمه عندى 4.85 على الانتراداى بيانات اساذ محمد سعيد بشمعه بتاريخ 22\4\2014 ..عموما مش هاتفرق فى العد والاختلاف هو فى التطبيق مش فى القواعد .... انا شايف ان السهم له هدف 4.67 واحتمال كبير ينعكس من عنده لاسفل يعنى فى النهايه النتائج واحدة وهى الهبوط سواء فى المؤشر او فى السهم

الصورة الرمزية friendly gost
    friendly gost غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم استاذ اسامه

القمه عندى 4.85 على الانتراداى بيانات اساذ محمد سعيد بشمعه بتاريخ 22\4\2014 ..عموما مش هاتفرق فى العد والاختلاف هو فى التطبيق مش فى القواعد .... انا شايف ان السهم له هدف 4.67 واحتمال كبير ينعكس من عنده لاسفل يعنى فى النهايه النتائج واحدة وهى الهبوط سواء فى المؤشر او فى السهم

استاذ محمد ما هو مستهدف هبوط السهم
    وما هو تصورك ومستهدف هبوط المؤشر egx30 &70

وشكرا لك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة friendly gost مشاهدة المشاركة
    استاذ محمد ما هو مستهدف هبوط السهم
    وما هو تصورك ومستهدف هبوط المؤشر egx30 &70

وشكرا لك
    السلام عليكم

دة تصورى للمؤشرين ..
    مؤشر التلاتين صاعد بموجه تصحيحيه مؤقته مستهدف رقم مابين 8600 و 8750 والصعود بموجه زجزاج فردى سواء فى مؤشر السبعين او التلاتين ومؤشر السبعين مستهدف رقم مابين 610 و 620 تقريبا .... أما القلعه فمستهدف على المدى القصير 4.67 نموذج هارمونيك وهدف الموجه صعودا ومنطقه انعكاس محتمله اما الاهداف الهبوطيه لم تتضح بعد لكن من المتوقع كسر القاع السابق 3.96 فى حاله الانعكاس من الاهداف .... السهم احتفاظ حتى ظهور اشارات الانعكاس على المؤشرات الفنيه ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة egx30.png‏   egx70.png‏  

السلام عليكم

دة تصورى للمؤشرين ..
    مؤشر التلاتين صاعد بموجه تصحيحيه مؤقته مستهدف رقم مابين 8600 و 8750 والصعود بموجه زجزاج فردى سواء فى مؤشر السبعين او التلاتين ومؤشر السبعين مستهدف رقم مابين 610 و 620 تقريبا .... أما القلعه فمستهدف على المدى القصير 4.67 نموذج هارمونيك وهدف الموجه صعودا ومنطقه انعكاس محتمله اما الاهداف الهبوطيه لم تتضح بعد لكن من المتوقع كسر القاع السابق 3.96 فى حاله الانعكاس من الاهداف .... السهم احتفاظ حتى ظهور اشارات الانعكاس على المؤشرات الفنيه ..
    شاكر لك فضلك محمد باشا
    طبعا المستهدفات الهبوطية ل egx30 لم تتضح بعد وتحدد بعد اكتمال موجة الصعود الحالية

الصورة الرمزية usama33

السلام عليكم استاذ اسامه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا مش بحمل بيانات من محمد سعيد انا عندى مباشر .. على فكره انا بتناقش وبتعلم مش بقول ان العد غلط انا فقط بسال ليه عملت ديه كده وليه مش كده عشان افهم واتعلم وانا مش معايا السهم اصلا وانا خارج السوق من فتره فقط ادخل تريدات سريعه حتى كان معايا العربية حليج الحمدلله على 505 وبعتها يوم الخميس على 580 يعنى على التسويه وبيع على طول لغاية لما يظهر اتجاه او يعدلوا مؤشراتهم على الاسبوعى والله اعلى واعلم جزاك الله خير انت وصاحب الموضوع

الصورة الرمزية jihan
    jihan غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اسأل الله لكم التوفيق

محمد باشا كده مستهدفات الهبوط ل egx30 كام

صفحة 44 من 55 الأولىالأولى ... 343839404142434445464748495054 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17