ثبتت وكالة اس اند بي درجة فرنسا على ال AAA التي تمتلكها ومحيية جهود الحكومة في الاصلاح والاوضاع مستقرة
بصراحة معنديش كلام اكتر من اللي قولته قبل كده
Printable View
ثبتت وكالة اس اند بي درجة فرنسا على ال AAA التي تمتلكها ومحيية جهود الحكومة في الاصلاح والاوضاع مستقرة
بصراحة معنديش كلام اكتر من اللي قولته قبل كده
الله يعوضك عاشق
شو رأيك الان هل البيع هو الارجح ؟
الصراحة يا عاشق اليورو جننا مفيش احترام لاى دعوم و بقا ماشى اخبار اكتر السوق بصراحة بقا عشوائى جدا جدا
عليه العوض ومنه العوض
أنا طول اليوم برى ولم ارجع الى الان
ايش العمل الان يا عاشق خسران ١٠٠نقطة ، ايش العمل ، ما فيه اي امل للارتداد والا نقفل الصفقة بخسارة
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
السلام عليكم
عاشق استفدنا منك كثير بارك الله فيك
ممكن توووضح الهبوووط الناري لحد كم تقريباً؟
للأهمية
ماهي أقووى نقطة ممكن تحد اليووورو عن الهبووط؟
هو اللي غلطان ازاي يعني مش فاهم ؟
يعني هو اللي بيطلع خبر من صحيفة ان هناك نية لتخفيض تصنيف فرنسا الائتماني وبعدها ينزل اليورو 300 نقطة في ساعتين
وبعدها ب 3 ساعات وكالة تانية تثبت تصنيف فرنسا وتشكر الحكومة على جهودها
اي منطق واي تحليل وقتها ممكن السوق يمشي عليه ؟
انت بتتكلم كما لو ان السوق ده اللي بيحركه ملايكة مش في ايد يهود هم المحركين للاقتصاد في العالم كله دلوقتي
لما تكون كل المؤشرات والتحليل الفني بيقول شرا لليورو والتحليل الاخباري والاساسي بيقول بنوك اسيوية بتشتري اليورو بكميات كبيرة
والدنيا كلها بتقول اليورو ارتفاع واشاعة تطلع في مجلة دير شبيجل الالمانية ان المانيا بتفكر الانسحاب من منطقة اليورو وينزل اليورو اكتر من 350 نقطة في ساعتين وبعد ما تم المطلوب يتم نفي الخبر
ايه لازمة التحليل الفني وقتها او حتى التحليل الاساسي ؟ ان كان السوق بيحركه اشاعات وكلام جرايد ووكالات مشبوهة الله اعلم مين وراها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مايحدث حاليا معروف انه ليس وضع السوق الطبيعي ومايحدث من تحركات غريبة غير مبررة يعود لحالة التوتر والصراعات التي تنعكس امامنا على الشارت
حاليا السوق بأكمله متوتر ويمر بحالة هلع بسبب أزمة الديون التي تهدد أكبر الكيانات الإقتصادية وابسط دليل ماحدث امس اشاعة بسيطة عن تخفيض تصنيف فرنسا ادت لحالة بيع هيستيرية , اذا ماحدث امر مبرر
مايقصده أخي مصطفى ان الطبيعة البشرية تجعلنا احياننا لا نرغب في رؤية أخطاءنا ونميل الى نسبها لاي شىء اخر خارج عن ارادتنا مثل السوق ومن يتلاعب فيه ,.
الوضع الحالي استثنائي وكثرت التنويهات بالتزام الحذر من الحركات الغادرة خلال هذه الفترة وان كانت الأفضلية بانتظار مرور هذه المرحلة قبل العودة من جديد للمضاربة .
تحياتي وتقديري
السلام عليكم -- كيفك يا اخي العزيز
بس حابيت اوضح لك نقطه ان اليورو ليس للبيع وان توصيتك للشراء كانت صحيحه ولكنها كانت من سعر غلط او بدري
لكن هو فعلا اليورو هيكون صعود وصعود قوي كمان وانا الحمد لله لسه داخل شراء الان من سعر 1.4122
والاستوب هو الاغلاق اسفل سعر 1.4055 والهدف مفتوح امامي ولكن مبدئياً هيكون 1.4400
وهذا تحليلي لهذا الزوج ولذلك لا انصح بالبيع
وتقبل ودي