صفحة 773 من 1613 الأولىالأولى ... 2736737237637677687697707717727737747757767777787797838238731273 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11,581 إلى 11,595 من 24186
    الصورة الرمزية markov
    markov غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة
    ^
    صباح الفل ياباشا
    تكمله لوجهه نظرى الاسبوعيه
    https://forum.arabictrader.com/t1089...ml#post2385895
    اليورو على فريم 4 ساعات
    الملف المرفق 318265
    على الاربع ساعات السعر كسر الترند الصاعد بشمعه عمود نور واغلق تحت الترند والموفينج 50
    اتوقع ان شاء الله زى ماقلنا بالمشاركه الاصليه بالرابط ان يتم اعاده اختبار عند 3140 ثم نزول لمماطق ال 3030 بكسرها نكمل للاهداف الى مكتوبه بالرابط
    طبعا فى حاله اختراق الترند المكسور هيقابل ترند هابط عند 3180 وموفينج 200
    فان شاء الله اتوقع منطقتى 3140-3180 على كل الفريمات تكون حائظ صد لاى صعود باذن الله

والله اعلى واعلم
    شكلها المره دي ان تلك المناطق ستخفق في صد الصعود الطوفاني لليورو دولار ، وسيكون الاستقرار على مناطق 13500 الى 13600 .
    وربنا هو العالم بخفايا الامور .
    تحياتي اخي ابو ادم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة new 249.png‏  

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

شكلها المره دي ان تلك المناطق ستخفق في صد الصعود الطوفاني لليورو دولار ، وسيكون الاستقرار على مناطق 13500 الى 13600 .
    وربنا هو العالم بخفايا الامور .

تحياتي اخي ابو ادم

اهلا اهلا باخوى ماركوف
    صباح الخير ياغالى فى الاول
    شوف اخوى الاقتباس الى تحت انا معاك ان مناطق ال 3500 مستهدفه بس الاول يرجع يثبت فوق مناطق ال 3330 اسبوع على الاقل
    ده رابط المشاركه لو حبيبت تشوفها كامله

بس اخوى انا عارف انك بتشتغل بطريقه مختلفه كليا عن الكلاسيكى
    بس خلينى اسالك انت اخ عزيز ومتداول مخضرم ماشاء الله عليك
    يعنى انا راى السوق بيتحرك نتيجه فى قوه شرائيه او بيعيه السعر لما بيوصل ليها بتبتدى القوه دى تدخل السوق فبتحرك السوق فى اتجاها طبعا توحد او اتفاق القوه دى لمنطقه معينه بيبقا نتيجه كلاسيكيه دعم سابق او نموذج او مقاومه او ماشابه ذلك
    ومثال على منطقه ال3030 كل مالسوق ينزل ليها يصعد بقوه نتيجه راى انه دعم عليه قوهاو اوردرات معلقه بقوه شراء اول ماينزل ياخدها فالسوق والاتجاه الفوليم يبقا شراء طبعا بخلاف جنى ارباح البائعين وفى منهم يقلب شراء
    دى وجهه نظرى
    انت بقا اخوى ممكن تقولى بس ببساطه ليه فى اعتقادك ليه مثلا منطقه ال 3030 مثلا يعنى او اى رقم مصدر قوه والسوق بيعكس منه وله رايك يتفق مع راى؟
    فاهم سوالى ياغالى وله اوضح اكتر ؟
    وعلى فكره بما انك سهران بندردش لو مكانش حاجه تضايقك

بسم الله

اليورو دولار

فريم الويكلى
    الملف المرفق 318154

اليورو على فريم الاسبوعى بعد اغلاقه الاسبوع تحت ال 3100 الاسبوع ده طلع السعر يصحح ويعيد اختبار للترند المكسور عند مناطق 3180-3200 وكان فرصه بيع وكمان اغلاق اسبوعى تحت 3100

دلوقتى زى مافى الشارت اليورو فى قناه هابطه والسعر على الحد العلوى بتاعه دلوقتى محتاجين كسر ال 3030 علشان نتجه لاهداف اسبوعيه اولها 2620
    ممكن يكون فى تصححيح ومناطق بيع من مناطق 3140-3160 فيبو 100 وموفينج 14 والحد العلوى للقناه طبعا زى ماتكلمنا الثبات فوق ال 3330 هو بس الى ممكن يقلق البائعين لان وقتها بيكون فى مناطق 3500

فريم اليومى

الملف المرفق 318155
    على فريم الديلى زى ماقلنا وسط الاسبوع طول الاسبوع بيحاول يخترق الترند ومش عارف عند مناطق 3180 وفى الاخر تعب من المجهود فرمى نفسه من عنده للدعم3070 زى ماكلمنا على الويكلى نفس المناطق الله اعلم باختراق الترند هيتجه لمناطق قد تصل لل 3330
    مع كسر ال 3030 عندنا اهداف ديلى 2940-2870 ان شاء الله

الخلاصه

ان اليورو ان شاء الله معانا فى اتجاه الهابط طالما تحت ال 3330 هدفنا بعد كسر ال 3030 ال 2870 ثم 2620 ان شاء الله
    بالنسبه ليا هزود بيع ان طلع مناطق 3160-3220

الدولار

مفيش جديد اول امبارح خدعنا واغلق تحت 79.40 بس بما انى بعتمد الكسر بتاكيد شمعه تانيه وده لم يحدث واغلاقه فويقها اسبوع وفوق الموفينج 200 فالدولار طالما ثابت فوق مناطق 78.80-78.60 فهو ان شاء الله الى اول هدف 80.10 ثم 80.66

وان نزل لل 79.40 هتكون دعم محترم
    اساسيا
    بالنسبه لليورو اسبانيا بدات تدخل الملعب بتصريح لرئيس المركزى ان لا يتوقع انتعاش قريبا واحتمال اسبانيا تحتاج لدعم
    امريكا طلعت فى نص الاسبوع اخبار الوظائف سيئه وده رجع تانىاحتماليه يكون فى دعم وده سبب طلوع اليورو للمقاومه وبعدين طلعت علينا الناتج الاجمالى للصين اضعف من المتوقع ثم موشر التضخم الامريكى وطلع افضل من المتوقع وده لو استمر كدا ممكن يكون فى تلميح قريب لرفع الفايده ثم طلع موشر ثفه المستهلك باقل من المتوقع فهبطت الاسهم الامريكيه وبالتالى الدولار شد حيله

والله اعلى واعلم

دى وجهه نظرى قابله للصواب والخطا

وكل واحد مسئول عن حسابه

آخر تعديل بواسطة ابــ آدم ــو ، 15-04-2012 الساعة 06:31 AM
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية _fady_
    _fady_ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام كله محير
    و اليورو دولار من اكثر الازواج حيرة
    بشوفه الواحد صاعد بشكل قوى و سبحان الله
    بيكون النزول اقوى و اسرع
    هههههههههههه
    ملوش حل الا الواحد يعمل حسابين
    فى الاول يفتح شراء و التانى بيع
    طبعا حيسير الزوج فى تذبذب وخط عرضى
    مفيش كلام يقينى فى هذا السوق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _fady_ مشاهدة المشاركة
    تسلم يا أبو آدم يا بركة
    يا صباح الورد و الفل
    ايوة هيك طمنتنى ربنا يسعدك
    و شكرا على ردك السريع
    انا افهمت من جوابك انه على كلا الاتجاهيين سيتم التفعيل
    كان ايجابى او سلبى
    انا هيك بدى
    و شكرا لك
    هههههههههههههههه ياخى بقولك الاوردر هيتفعل وهيبقا بالسالب تقولى طمنتينى هههههههههههه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _fady_ مشاهدة المشاركة
    كلام كله محير
    و اليورو دولار من اكثر الازواج حيرة
    بشوفه الواحد صاعد بشكل قوى و سبحان الله
    بيكون النزول اقوى و اسرع
    هههههههههههه
    ملوش حل الا الواحد يعمل حسابين
    فى الاول يفتح شراء و التانى بيع
    طبعا حيسير الزوج فى تذبذب وخط عرضى
    مفيش كلام يقينى فى هذا السوق
    فكرتينى بواحد اعرفه بيعمل ايه بقا بيقولك بما ان اليورو والاسترلينى بيمشو فى اتجاه بعض
    يبقا هبيع اليورو واشترى الاسترلينى بكدا محجم الحساب ومش هياخسر ابدا هههههههههههههه

خد دى كمان ليا واحد صحبى بس اعصابه خفيفه مره الحساب كان هيتلكود وخلاص قرب جدا فالسعر تحرك عكسو وخلاص هيبقا استوب الاخ بقا عمل ايه فصل شاحن اللاب بسرعه على اساس قطع الكهربا وبكدا مش هيتلكود الحساب

صباح الفل ياغالى
    ومفيش حيره وله حاجه ثق بتحليلك وتوكل على الله
    توقيع العضو

الصورة الرمزية markov

اهلا اهلا باخوى ماركوف
    صباح الخير ياغالى فى الاول
    شوف اخوى الاقتباس الى تحت انا معاك ان مناطق ال 3500 مستهدفه بس الاول يرجع يثبت فوق مناطق ال 3330 اسبوع على الاقل
    ده رابط المشاركه لو حبيبت تشوفها كامله

بس اخوى انا عارف انك بتشتغل بطريقه مختلفه كليا عن الكلاسيكى
    بس خلينى اسالك انت اخ عزيز ومتداول مخضرم ماشاء الله عليك
    يعنى انا راى السوق بيتحرك نتيجه فى قوه شرائيه او بيعيه السعر لما بيوصل ليها بتبتدى القوه دى تدخل السوق فبتحرك السوق فى اتجاها طبعا توحد او اتفاق القوه دى لمنطقه معينه بيبقا نتيجه كلاسيكيه دعم سابق او نموذج او مقاومه او ماشابه ذلك
    ومثال على منطقه ال3030 كل مالسوق ينزل ليها يصعد بقوه نتيجه راى انه دعم عليه قوهاو اوردرات معلقه بقوه شراء اول ماينزل ياخدها فالسوق والاتجاه الفوليم يبقا شراء طبعا بخلاف جنى ارباح البائعين وفى منهم يقلب شراء
    دى وجهه نظرى
    انت بقا اخوى ممكن تقولى بس ببساطه ليه فى اعتقادك ليه مثلا منطقه ال 3030 مثلا يعنى او اى رقم مصدر قوه والسوق بيعكس منه وله رايك يتفق مع راى؟
    فاهم سوالى ياغالى وله اوضح اكتر ؟
    وعلى فكره بما انك سهران بندردش لو مكانش حاجه تضايقك

اهلا اخي ابو ادم ، والله لي الشرف ان اتحادث معاك هكذا من القلب الى القلب في هذا الصباح الربيعي الحلو .
    انا طبعا قرات اللينك المرفق و تحليلك ما شاء الله ليس عليه اي غبار وطريقتك الكلاسيكيه في التحليل بصراحه تعجبني جدا انت والاخ محمد ربنا يذكره بالخير ايضا الاخت رانيا ربنا يوفقها ويحفظها .
    سابداء في حديثي معك من اخر نقطه انتهيت منها طالما اننا سهرانين .
    سنتكلم عن مناطق 13030 وما يقاربها .
    قبل كل شيئ انظر الى تلك المنطقه ، وحاول ان ترى كيف السعر في كل مره يرد الموجه الهابطه الى الاعلى ، الى الاعلى ولكن بموجات غير متساويه .
    اول محاوله عند 13025 ردت السعر الى 13320
    ثاني محاوله قريبه من هذا المستوى وعند 12974 رد السعر الى منطقه 13486
    ثالث محاوله عند 13003 ردت السعر الى منطقه 13385
    الان نحن عند المحاوله الرابعه وعند نفس المنطقه تقريبا 13032 ونتيجتها ستكون باعتقادي عند 13500 13600 .
    طيب اخ ابو ادم طالما المستويات المذكوره كدعوم واقعه على نفس المستوى تقريبا ( مبين بالخط الاصفر كمستوى وسطي سعري ) لماذا ردود افعالها مختلف ويبدو ذلك من خلال القمم المختلفه تماما عن بعضها البعض ؟
    هل سال احدا ما هذا السؤال لنفسه ؟؟
    نفس مستوى الدعم تقريبا يعطيك قمم مختلفه كليا في كل حين .
    جوابي على هذا السؤال الهام هو كالتالي .. المحاولات الاربعه المذكوره للصعود هي واقعه مرئيا عند نفس المستوى تقريبا ولنقل مستوى 13009 افتراضا ( كمتوسط سعري لتلك المناطق ) ويٌخيل للرائي لشارت الزوج بانها هي هي نفس المنطقه وليس اكثر فمظهرها واحد بمعنى ان السعر هو هو نفسه ، بينما لو رايت اخي ابو ادم وفكفكت هذا السعر الى عوامله الاوليه كاندكسات سترى انه يختلف كثيرا عن نفسه في كل مره .
    افتح شارت الاندكسات وانظر في اول مره كم كان سعر اندكس اليورو وكم كان اندكس الدولار عند 13025 في حينها .
    ثم كرر المحاوله لكل النماذج الاربعه المذكوره والتي تنتهي اخيرا بنموذج 13032 كقاع بينما هو على اندكس اليور يشكل السعر 21691 واندكس الدولار ( كما اتعامل به على منصه السيج تريدر ) هو 16640 .
    الان سترى بان في كل مره السعر المتوسطي الافتراضي الذي اتفقنا عليه ( 13009) يتخد من نفسه قناعا ومظهرا واحد على زوج اليورو دولار بينما هو في الاساس بعيد كل البعد عن انه متشابه في كل الحالات الاربعه .
    لذا تجد ان ردود الافعال في كل مره لهذا السعر الوسطي الدعمي كان مختلفا ، وهنا بيت القصيد .
    ومرفق شارت يوضح هذه الحاله التي لا ينتبه اليها 95 % من المتعاملين في السوق .
    تحياتي
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة new 251.png‏  

اهلا اخي ابو ادم ، والله لي الشرف ان اتحادث معاك هكذا من القلب الى القلب في هذا الصباح الربيعي الحلو .
    انا طبعا قرات اللينك المرفق و تحليلك ما شاء الله ليس عليه اي غبار وطريقتك الكلاسيكيه في التحليل بصراحه تعجبني جدا انت والاخ محمد ربنا يذكره بالخير ايضا الاخت رانيا ربنا يوفقها ويحفظها .
    سابداء في حديثي معك من اخر نقطه انتهيت منها طالما اننا سهرانين .
    سنتكلم عن مناطق 13030 وما يقاربها .
    قبل كل شيئ انظر الى تلك المنطقه ، وحاول ان ترى كيف السعر في كل مره يرد الموجه الهابطه الى الاعلى ، الى الاعلى ولكن بموجات غير متساويه .
    اول محاوله عند 13025 ردت السعر الى 13320
    ثاني محاوله قريبه من هذا المستوى وعند 12974 رد السعر الى منطقه 13486
    ثالث محاوله عند 13003 ردت السعر الى منطقه 13385
    الان نحن عند المحاوله الرابعه وعند نفس المنطقه تقريبا 13032 ونتيجتها ستكون باعتقادي عند 13500 13600 .
    طيب اخ ابو ادم طالما المستويات المذكوره كدعوم واقعه على نفس المستوى تقريبا ( مبين بالخط الاصفر كمستوى وسطي سعري ) لماذا ردود افعالها مختلف ويبدو ذلك من خلال القمم المختلفه تماما عن بعضها البعض ؟
    هل سال احدا ما هذا السؤال لنفسه ؟؟
    نفس مستوى الدعم تقريبا يعطيك قمم مختلفه كليا في كل حين .
    جوابي على هذا السؤال الهام هو كالتالي .. المحاولات الاربعه المذكوره للصعود هي واقعه مرئيا عند نفس المستوى تقريبا ولنقل مستوى 13009 افتراضا ( كمتوسط سعري لتلك المناطق ) ويٌخيل للرائي لشارت الزوج بانها هي هي نفس المنطقه وليس اكثر فمظهرها واحد بمعنى ان السعر هو هو نفسه ، بينما لو رايت اخي ابو ادم وفكفكت هذا السعر الى عوامله الاوليه كاندكسات سترى انه يختلف كثيرا عن نفسه في كل مره .
    افتح شارت الاندكسات وانظر في اول مره كم كان سعر اندكس اليورو وكم كان اندكس الدولار عند 13025 في حينها .
    ثم كرر المحاوله لكل النماذج الاربعه المذكوره والتي تنتهي اخيرا بنموذج 13032 كقاع بينما هو على اندكس اليور يشكل السعر 21691 واندكس الدولار ( كما اتعامل به على منصه السيج تريدر ) هو 16640 .
    الان سترى بان في كل مره السعر المتوسطي الافتراضي الذي اتفقنا عليه ( 13009) يتخد من نفسه قناعا ومظهرا واحد على زوج اليورو دولار بينما هو في الاساس بعيد كل البعد عن انه متشابه في كل الحالات الاربعه .
    لذا تجد ان ردود الافعال في كل مره لهذا السعر الوسطي الدعمي كان مختلفا ، وهنا بيت القصيد .
    ومرفق شارت يوضح هذه الحاله التي لا ينتبه اليها 95 % من المتعاملين في السوق .
    تحياتي
    الله يسلمك ياغالى الشرف ليا والله تسلم اخوى واهلا بيك معانا فى اى وقت الورشه لكل انواع التحليل مش كلاسيكى بس فاهلا بيك ياغالى فى اى لحظه شى يشرفنى التناقش معاك
    فهمت قصدك اخوى ان شارت اليورو دولار القاع ثابت لكن فى كل مره بينزل للنفس النقطه بيكون الاندكسات مكونين قاعات وقمم مختلفه كاندكس يورو واندكس دولار
    فبالتالى بيحصل اختلاف فى القمم على اليورو دولار
    سبحان الله تفكير مختلف تمام يعنى انت لو سالتنى ليه قمه جديده عن الى قبلها اقولك لانه اخترق القمه القديمه بالتالى لازم يروح للمقاومه الى بعدها
    تعرف اخوى انا اوقات الف كدا فى مواضيع المنتدى الاقى النقاط هى هيه مع اختلاف التحليل زى مابنقول كل الطرق تؤدى الى روما

على العموم الله يوفقك اخوى واتمنالك كل خير
    صباحك زى الفل ان شاء الله
    توقيع العضو

الصورة الرمزية markov

شكرا على هذه الدعوه اخي ابو ادم وان شاء الله سوف اكتب بعض المداخلات في ورشتكم هذه كل ما سنحت لي الفرصه لذلك .
    اعتقد بان اليوم عرفنا طريقا اخر جديدا للوصول الى روما ، قل ما نبه اليه وتطرق اليه احد في المنتديات العربيه حسب علمي .
    الحمد لله والشكر له .
    تحياتي

الصورة الرمزية ® Mohammed1b ®
    ® Mohammed1b ® غير متواجد حالياً عضو نشيط

للمراقبة والمتابعه فقط ....
    مازال التحليل على الفريمات اليومية والاسبوعي كما ورد في صفحة 763 والى الان لم تتحقق نقاط فشل التوقع التي تحولنا الى السيناريو البديل وايضا الدولار اندكس نفس الامر.
    ----------------------------------
    على الاربع ساعات ادناه موضح مستويات المقاومات ومنطقة الدعم الكبيرة والقوية تبدا من 1.2970 الى 1.3070 وهي تشكل عائقا كبيرا طالما اندفع منها اليورو ثم يعود اليها مجددا .طالما هو محافظا على منطقة الدعم هذه للمدى القصير فمايزال اختراق 1.3486 ارجح. الان قد يتراجع اليورو دولار اولا تجاه مناطق 1.3030 قبل الاندفاع الى 1.3130/1.3150 التي من الهام جدا اختراقها لفتح المجال الى 1.3220/1.3250 ثم باختراقها 1.3330 التي من غير المرجح اختراقها هذا الاسبوع وربما يفشل عندها مجددا ويعود تجاه منطقة الدعم مره اخرى... أما إن اخترقها بشمعه صاعده يواصل مباشرة
    ويجب الحذر من اي اشارة انعكاس عند 1.3120/1.3150
    ولو لاحظنا الهبوط السريع من منطقة التذبذب التي كانت عند 1.3380 واجه السوق صعوبة بالغه في التصحيح بنسبة 50% حيث صعد بعدد اكبر من الشموع في نطاق سعري اقل كثيرا هو الخمسين% وبعدها عوضت هذا الصعود كله بضع شمعات هابطة ... ولكن ذلك كان تحت تاثير البيانات الصينية وارتفاع العائد على سندات اسبانيا يوم الجمعه ولكنها اشارة على قوة الهبوط الذي هو يحدث بذعر ورعب من المتداولين عند اول اشارة سلبية
    هذه الشارتات وموضح عليها الحركة المتوقعه ومناطق فشل التوقع والسيناريو البديل ومناطقه المستهدفه بتقدير الله

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	04-15-10.png
المشاهدات:	36
الحجـــم:	68.0 كيلوبايت
الرقم:	318327

الاســـم:	04-14-11.png
المشاهدات:	45
الحجـــم:	110.5 كيلوبايت
الرقم:	318328

(( إذا كانت وجهة النظر هذه تَدعم تحليلك يُمكنك الاخذ بها ))
    والله المستعان وولي التوفيق ؛
    توقيع العضو
    يُحكى قديماً انه كان هناك عروبه جاء بعدها إسلام وكان للصمت هيبه لاتُباع برخيص الكلام وكان الرجل يُعرف بالغيره والذكاء والمرأة بالعفه والحياء

شكرا على هذه الدعوه اخي ابو ادم وان شاء الله سوف اكتب بعض المداخلات في ورشتكم هذه كل ما سنحت لي الفرصه لذلك .
    اعتقد بان اليوم عرفنا طريقا اخر جديدا للوصول الى روما ، قل ما نبه اليه وتطرق اليه احد في المنتديات العربيه حسب علمي .
    الحمد لله والشكر له .
    تحياتي
    الله يسلمك اخوى
    واهلا بيك فى اى وقت تنورنا والله
    واكيد الانسان لازم طالما فيه روح لازم يبقا باحث عن علم
    الله يوفقك اخوى
    تحياتى ليك ياغالى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ® Mohammed1b ® مشاهدة المشاركة

للمراقبة والمتابعه فقط ....
    مازال التحليل على الفريمات اليومية والاسبوعي كما ورد في صفحة 763 والى الان لم تتحقق نقاط فشل التوقع التي تحولنا الى السيناريو البديل وايضا الدولار اندكس نفس الامر.
    ----------------------------------
    على الاربع ساعات ادناه موضح مستويات المقاومات ومنطقة الدعم الكبيرة والقوية تبدا من 1.2970 الى 1.3070 وهي تشكل عائقا كبيرا طالما اندفع منها اليورو ثم يعود اليها مجددا .طالما هو محافظا على منطقة الدعم هذه للمدى القصير فمايزال اختراق 1.3486 ارجح. الان قد يتراجع اليورو دولار اولا تجاه مناطق 1.3030 قبل الاندفاع الى 1.3130/1.3150 التي من الهام جدا اختراقها لفتح المجال الى 1.3220/1.3250 ثم باختراقها 1.3330 التي من غير المرجح اختراقها هذا الاسبوع وربما يفشل عندها مجددا ويعود تجاه منطقة الدعم مره اخرى... أما إن اخترقها بشمعه صاعده يواصل مباشرة
    ويجب الحذر من اي اشارة انعكاس عند 1.3120/1.3150
    ولو لاحظنا الهبوط السريع من منطقة التذبذب التي كانت عند 1.3380 واجه السوق صعوبة بالغه في التصحيح بنسبة 50% حيث صعد بعدد اكبر من الشموع في نطاق سعري اقل كثيرا هو الخمسين% وبعدها عوضت هذا الصعود كله بضع شمعات هابطة ... ولكن ذلك كان تحت تاثير البيانات الصينية وارتفاع العائد على سندات اسبانيا يوم الجمعه ولكنها اشارة على قوة الهبوط الذي هو يحدث بذعر ورعب من المتداولين عند اول اشارة سلبية
    هذه الشارتات وموضح عليها الحركة المتوقعه ومناطق فشل التوقع والسيناريو البديل ومناطقه المستهدفه بتقدير الله

الاســـم:	04-15-10.png
المشاهدات:	36
الحجـــم:	68.0 كيلوبايت
الرقم:	318327

الاســـم:	04-14-11.png
المشاهدات:	45
الحجـــم:	110.5 كيلوبايت
الرقم:	318328

(( إذا كانت وجهة النظر هذه تَدعم تحليلك يُمكنك الاخذ بها ))
    والله المستعان وولي التوفيق ؛
    وعليكم السلام ورحمه الله
    مساء الفل ياصديقى المشاكس
    كويس متفقين ان نقطه ال3140 -3180 هامه ان شاء الله انا معاك ان لو اخترقها مناطق ال3300-3330 اعتقد هتكون قويه جدا وبالنسبه ليا هى فاصل الاتجاه يانستمر للتجاه الهابط ياما هنشوف قمه جديد لهدافك واهداف اخونا ماركوف
    عامه انا هبتدى اضيف بيع من 3140 ونشوف ربنا يكرمنا جميعا
    ونشوف موضوع الصين ده هيعمل ايه بالسوق وصدوره فى الاجازه هل هيلغى او يضعف تاثيره؟
    نشوف وربنا يكرم
    توقيع العضو

الصورة الرمزية markov

كويس متفقين ان نقطه ال3140 -3180 هامه ان شاء الله انا معاك ان لو اخترقها مناطق ال3300-3330 اعتقد هتكون قويه جدا وبالنسبه ليا هى فاصل الاتجاه يانستمر للتجاه الهابط ياما هنشوف قمه جديد لهدافك واهداف اخونا ماركوف
    متفق معاك على ان مناطق 3330 - 3300 هي مناطق قويه ، وذلك من خلال حساب القاع 13034 + القمه المتوقع حدوثها 13609 تقسيم 2 سنجد ان ان النتيجه هي مستوى 13321 وهي منطقه ستكون بالفعل حاسمه جدا وهي فاصل الاتجاه في توقع الاتجاه المستقبلي .
    تحياتي

متفق معاك على ان مناطق 3330 - 3300 هي مناطق قويه ، وذلك من خلال حساب القاع 13034 + القمه المتوقع حدوثها 13609 تقسيم 2 سنجد ان ان النتيجه هي مستوى 13321 وهي منطقه ستكون بالفعل حاسمه جدا وهي فاصل الاتجاه في توقع الاتجاه المستقبلي .
    تحياتي

كلام جميل يعنى كدا متفقين ان ان نقطه ال3330 هى موشر مهمه اخترقها والثبات فوقيها يخلينا نشوف الاهداف الى فوق وثباتها وعدم اخترقها يخلينا بنفس المناطق الى احنا عليها
    بس الاول علشان نوصل للنقطه 3330 اخوى فى نقاط الى موجوده وتقريبا برضو اغلبنا متفقين عليها هى 3140-3180
    فنقدر نقول اننا نحدد مراحل
    بثبات القاع 3030 ممكن نشوف 3140-3180 ومنها بالنسبه ليا بيع
    باختراق وثبات3180- ممكن نشوف مناطق 3300-3330 ومنها كمان بيع بقوه
    باخترقه 3330 وثبات نشوف مناطق 3500-3570
    متفقين ؟ وله حد مختلف معانا؟
    طبعا بالنسبه ليا ده كله مشروط بثبات القاع 3030 كسرها وثبات تحتيها انا راى ان مناطق ال 2940-2870 هتكون اول اهدافه
    والله اعلى واعلم
    تحياتى اخوى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو مهاب
    ابو مهاب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام جميل يعنى كدا متفقين ان ان نقطه ال3330 هى موشر مهمه اخترقها والثبات فوقيها يخلينا نشوف الاهداف الى فوق وثباتها وعدم اخترقها يخلينا بنفس المناطق الى احنا عليها
    بس الاول علشان نوصل للنقطه 3330 اخوى فى نقاط الى موجوده وتقريبا برضو اغلبنا متفقين عليها هى 3140-3180
    طبعا بالنسبه ليا ده كله مشروط بثبات القاع 3030 كسرها وثبات تحتيها انا راى ان مناطق ال 2940-2870 هتكون اول اهدافه
    والله اعلى واعلم
    تحياتى اخوى
    الله ينور عليك يا عزيزى
    كلام حاسم وواضح وموجز وملخص وفى منتهى الجمال
    شكرا لك وللاخ ماركوف اللى نور الورشه واثراها بالمشاركه ولصديقنا العزيز محمد المشاكس لك باستمرار وصاحب التحليلات الفنيه الرائعه شكلا ومضمونا والتوقيع الاجمل اللى متابع مع اخوى ابو آدم تطوراته ههههههه
    ربنا يديم هذه الصحبه الحلوه
    ومتابعين جيدين لكل ما يكتب بارك الله فيكم جميعا

الصورة الرمزية markov

والله اعلى واعلم
    تحياتى اخوى
    طبعا متفقين على كل الكلام ولا اعتراض وبالمناسبه المنطقه المشار لها بالاحمر ايضا هي منطقه وسطيه بين 13034 و13321 كما حددناها سابقا .
    يعني 13034 + 13321 قسمه النتيجه على 2 تعطيك منطقه 13177 الوسطيه وبثباتها كما نوهت انت والاغلق اعلاه تتحقق فرص الشراء القويه .
    ربنا العليم
    ونتوكل على الله
    تحياتي
    آخر تعديل بواسطة markov ، 15-04-2012 الساعة 10:20 PM

الصورة الرمزية MOHANAD1974
    MOHANAD1974 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاســـم:	Chart_EURUSD, W1_20120415_220245.jpg
المشاهدات:	26
الحجـــم:	73.2 كيلوبايت
الرقم:	318344

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مهاب مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك يا عزيزى
    كلام حاسم وواضح وموجز وملخص وفى منتهى الجمال
    شكرا لك وللاخ ماركوف اللى نور الورشه واثراها بالمشاركه ولصديقنا العزيز محمد المشاكس لك باستمرار وصاحب التحليلات الفنيه الرائعه شكلا ومضمونا والتوقيع الاجمل اللى متابع مع اخوى ابو آدم تطوراته ههههههه
    ربنا يديم هذه الصحبه الحلوه
    ومتابعين جيدين لكل ما يكتب بارك الله فيكم جميعا
    وينور عليك ياصحبى
    صباح الخير ياغالى
    واسبوع خير علينا جميعا يارب
    وفعلا يشرفنى وجودى بين كل الاخوه الى قلت عليهم وجودهم بيعمل روح من الحماس
    تسلم ياغالى

طبعا متفقين على كل الكلام ولا اعتراض وبالمناسبه المنطقه المشار لها بالاحمر ايضا هي منطقه وسطيه بين 13034 و13321 كما حددناها سابقا .
    يعني 13034 + 13321 قسمه النتيجه على 2 تعطيك منطقه 13177 الوسطيه وبثباتها كما نوهت انت والاغلق اعلاه تتحقق فرص الشراء القويه .
    ربنا العليم
    ونتوكل على الله
    تحياتي
    صباح الخير ياباشا
    تمام الحمد لله متفقين زى ماقلتلك نفس المناطق بس انت طلعتهم بطريقه تانيه دى روما طلعت قريبه اوى مننا ^_*
    اسبوع اخضر عليك وعلينا اخوى
    تحياتى ياغالى
    توقيع العضو

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17