مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيك بهذه الطريقة ؟

المصوتون
300. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • جيدة

235 78.33%
  • سيئة

10 3.33%
  • لم أفهمها

55 18.33%
صفحة 273 من 296 الأولىالأولى ... 173223263267268269270271272273274275276277278279283 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,081 إلى 4,095 من 4428
    الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

تمام يا حبي منا فاهم ده بس ايه المشكلة لو الفرص قليلة بس بتكسب؟ هههههههههههههه
    عموما زي ما بيقولوا كل شيخ و ليه طريقة
    شخصيا بفضل لو ادخل فرصة او اتنين فالاسبوع بتركيز كدا و اكسب منهم احين ما ادخل 20 - 30 فرصه

الصورة الرمزية عبدالعزيز اليمني
    عبدالعزيز اليمني غير متواجد حالياً قلم متميز عن شهر مارس 2014

[COLOR="Indigo"][SIZE="5"][B][QUOTE=Khaled_wahed;2620862][FONT="Arial"]

هي برضه رائعه وتقريبا تشبه النظام 1 لكن مع كسر الترند ( وده بيميزها بالاستوب الصغير )

لكن فرصها برضه قليله لاننا بنشتغل على فريم ال4 ساعات اقل حاجه
    وشكرا اخ يمني على اهتمامك

لا شكر على واجب يااخي اذا تريد ان تتابع استراتيجية جميلة ويدعمها التحليل الكلاسيكي ادخل على موضعي الي في التوقيع وان شاء الله تعجبك وعلى فكرة لاندخل بالفرصة الا لمن يكون التحليل الكلاسيكي مع الصفقة
    تحياتي لك وكلنا اخوان نساعد بعض

الصورة الرمزية Khaled_wahed
    Khaled_wahed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

[FONT="Arial"][COLOR="Blue"][SIZE="4"][B][QUOTE=عبدالعزيز اليمني;2621081]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled_wahed مشاهدة المشاركة

هي برضه رائعه وتقريبا تشبه النظام 1 لكن مع كسر الترند ( وده بيميزها بالاستوب الصغير )

لكن فرصها برضه قليله لاننا بنشتغل على فريم ال4 ساعات اقل حاجه
    وشكرا اخ يمني على اهتمامك

لا شكر على واجب يااخي اذا تريد ان تتابع استراتيجية جميلة ويدعمها التحليل الكلاسيكي ادخل على موضعي الي في التوقيع وان شاء الله تعجبك وعلى فكرة لاندخل بالفرصة الا لمن يكون التحليل الكلاسيكي مع الصفقة
    تحياتي لك وكلنا اخوان نساعد بعض

شكرا اخي العزيز وجاري قرائه الموضوع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    تمام يا حبي منا فاهم ده بس ايه المشكلة لو الفرص قليلة بس بتكسب؟ هههههههههههههه
    عموما زي ما بيقولوا كل شيخ و ليه طريقة
    شخصيا بفضل لو ادخل فرصة او اتنين فالاسبوع بتركيز كدا و اكسب منهم احين ما ادخل 20 - 30 فرصه
    ياريت لو اضمن يبقى فيه على الاقل 5 صفقات كل اسبوع

صدقني بيعدي ساعات شهر واتنين من غير فرص خالص

بحس انه زي مايكون فيه موسم للترند ... تلاقي فرص على كل العملات ... وموسم للتذبذب والتخبط (والأخير ده بيطول اوي ) والموسم بتاع الترند بيكون قصير فامبتلحقش كل الفرص

لو الموضوع يستمر ب 3 صفقات حتى في الاسبوع يبقى تمام

يعني الشهر يصفي على 9 او 10 صفقات ياريت

ممممممممممممم
    غريبة يا حبي انا الحمد لله بلاقي فرص باستمرار علي الاقل من 5 - 10 فرص شهريا!!!

ممممممممممممم
    غريبة يا حبي انا الحمد لله بلاقي فرص باستمرار علي الاقل من 5 - 10 فرص شهريا!!!
    خلاص خلينا رابطين مع بعض هنا ونعرض الفرص واهو الفايده تعم على الكل

بس اظن ان فتره الركود كانت حوالي شهر 12

واظنكوا عانيتوا من الموضوع ده في رحله المليون اللي كنتوا فيها وابتديتوا تدوروا على بدائل

مع العلم ان 5 فرص شهريا مش كويس خالص

خلاص خلينا رابطين مع بعض هنا ونعرض الفرص واهو الفايده تعم على الكل

بس اظن ان فتره الركود كانت حوالي شهر 12

واظنكوا عانيتوا من الموضوع ده في رحله المليون اللي كنتوا فيها وابتديتوا تدوروا على بدائل
    المشكلة اني حاليا مش مفترغ خالص لكن هحوال كل ما يكون عندي قوت اني انزل الفرص ان شاء الله
    فعلا في رحلة المليون واجهنا المشكلة دي بس ليه؟ لاننا مكناش ماشين بنفس الدماغ فكنا بنلاقي 10 فرص كل واحد فينا يطلع عيب في فرصة ففالاخر تلاقينا لغينا ال10 فرص هههههههههههه
    و بعدها تلاقي مثلا 7 فرص حققوا الهدف !!!! لكن دلوقتي انا ماشي بدماغي بس فبتدخل كل الفرص السليمة
    5 فرص مش كويسة ليه؟!!!!!!!!!!شخصيا ميفرقش معاياي عدد الفرص اطلاقا المهم الريسك ريوارد زي ما علمنا سيفو باشا
    و عموما زي ما قلتلك كل شيخ و ليه طريقة شخصيا الحمد لله 5 فرص شهريا بيحققلي هدفي كل شهر و زيادة و الحمد لله و دون اي ضغط عصبي
    بالتوفيق يا غالي

المشكلة اني حاليا مش مفترغ خالص لكن هحوال كل ما يكون عندي قوت اني انزل الفرص ان شاء الله
    فعلا في رحلة المليون واجهنا المشكلة دي بس ليه؟ لاننا مكناش ماشين بنفس الدماغ فكنا بنلاقي 10 فرص كل واحد فينا يطلع عيب في فرصة ففالاخر تلاقينا لغينا ال10 فرص هههههههههههه
    و بعدها تلاقي مثلا 7 فرص حققوا الهدف !!!! لكن دلوقتي انا ماشي بدماغي بس فبتدخل كل الفرص السليمة
    5 فرص مش كويسة ليه؟!!!!!!!!!!شخصيا ميفرقش معاياي عدد الفرص اطلاقا المهم الريسك ريوارد زي ما علمنا سيفو باشا
    و عموما زي ما قلتلك كل شيخ و ليه طريقة شخصيا الحمد لله 5 فرص شهريا بيحققلي هدفي كل شهر و زيادة و الحمد لله و دون اي ضغط عصبي
    بالتوفيق يا غالي
    ربنا يعينك على أشغالك

بس اللي انا فهمته من كلامك ان انت بتدخل فرص حتى لو كانت ضعيفه وفيها بعض العيوب

ولو الكلام ده صح يبقى احنا لازم نفرق بين العيوب " المانعه " للفرصه والعيوب اللي بتخليها فرصه "ضعيفه "

ربنا يعينك على أشغالك

بس اللي انا فهمته من كلامك ان انت بتدخل فرص حتى لو كانت ضعيفه وفيها بعض العيوب

ولو الكلام ده صح يبقى احنا لازم نفرق بين العيوب " المانعه " للفرصه والعيوب اللي بتخليها فرصه "ضعيفه "
    لأأ بالعكس انا حختي لو فيها عيوب تضعفها مبدخلهاش برده بس يمكن الفرق اني بشتغل علي ال4 سعات اساسي و الديلي احيانا و الاسوبعي مبشتغلش عليه خالص لكن يمكن انت معظم شغلك ويكلي و ديلي فعشان كدا صعب فعلا تلاقي فرص كتير لان الايام دي كل فين و فين عما زوج يمشيلك علي الديلي في ترند ب 400 - 500 بيب !!!

الصورة الرمزية dr.ahmed.samir
    dr.ahmed.samir غير متواجد حالياً Educational Researcher

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ..

اخوانى الاحباب احمد و خالد على ضوء النقاش والحديث عن
    عدد الصفقات ..

ليست الفكرة فى التواجد بالماركت او دخول صفقات بقدر ما هى انتقاء واختيار للجيد والافضل .. اخونا العزيز سيف لم يدخل سوى 14 صفقة خلال خمسة اشهر اى انه نظريا بمعدل حوالى 3 صفقات بالشهر ومع ذلك لم يخسر صفقة واحده من هذه الصفقات والسبب ؟؟

توفيق الله سبحانه و تعالى اولا وقبل كل شئ هذا خارج النقاش ثانيا الاخذ بالاسباب و التانى .. و نعم الطريقة لا تمتاز بكثرة الفرص وقد تستغرق احيانا اسابيع لايجاد فرصه جيده تحقق مفهوم الترند العام والسير معه وهذا ما اوضحه و استفاض به اخى سيف معى على الخاص وان الطريقة ليست ابدا خط ترند وفيبو كلاستر وانتهت القصة بل هى طريقة لفهم الاتجاه بشكل افضل واكثر ربحيه ..

هذه الطريقة انسب للمدى المتوسط الى الطويل ولذا فهى تتطلب الصبر و انتقاء الفرص كما دوما ذكر اخونا الحبيب سيف ..

حفظكم الله و سلم سيف دائما اينما كان ..

احترامى ..

د / أحمد سميــــر
    توقيع العضو
    MY Rules
    المتيـم : الفهرس العام لكافة موضوعات د / أحمد سميـــر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتيـم مشاهدة المشاركة

عدد الصفقات ..

ليست الفكرة فى التواجد بالماركت او دخول صفقات بقدر ما هى انتقاء واختيار للجيد والافضل .. اخونا العزيز سيف لم يدخل سوى 14 صفقة خلال خمسة اشهر اى انه نظريا بمعدل حوالى 3 صفقات بالشهر ومع ذلك لم يخسر صفقة واحده من هذه الصفقات والسبب ؟؟

توفيق الله سبحانه و تعالى اولا وقبل كل شئ هذا خارج النقاش ثانيا الاخذ بالاسباب و التانى .. و نعم الطريقة لا تمتاز بكثرة الفرص وقد تستغرق احيانا اسابيع لايجاد فرصه جيده تحقق مفهوم الترند العام والسير معه وهذا ما اوضحه و استفاض به اخى سيف معى على الخاص وان الطريقة ليست ابدا خط ترند وفيبو كلاستر وانتهت القصة بل هى طريقة لفهم الاتجاه بشكل افضل واكثر ربحيه ..

هذه الطريقة انسب للمدى المتوسط الى الطويل ولذا فهى تتطلب الصبر و انتقاء الفرص كما دوما ذكر اخونا الحبيب سيف ..

احترامى ..

د / أحمد سميــــر
    انجزت و اجوزت يا دكتورنا الغالي
    كلام من ذهب كعادتك , سلمت يمناك اللي بتكتبلنا الدرر دي
    فعلا كلام حضرتك ده هو اللي كان قصدي اني اوقله و اوضحه من البداية بس طبعا حضرتك وضحته باسلوب احسن مني بكتير
    شكرا جزيلا ليك يا دوك و لا تحرمنا من ابدعاتك

لأأ بالعكس انا حختي لو فيها عيوب تضعفها مبدخلهاش برده بس يمكن الفرق اني بشتغل علي ال4 سعات اساسي و الديلي احيانا و الاسوبعي مبشتغلش عليه خالص لكن يمكن انت معظم شغلك ويكلي و ديلي فعشان كدا صعب فعلا تلاقي فرص كتير لان الايام دي كل فين و فين عما زوج يمشيلك علي الديلي في ترند ب 400 - 500 بيب !!!
    فعلا انت لمست المشكله

نظري لفريم الويكلي ..... أظن الحل هو إلغاء فرص الويكلي بالنسبالي ...

بس برضه انا مابتكلمش ان الزوج يمشي 400 بيب في الترند

المشكله في الالتزام بالترند أساسا ( ده بغض النظر عن الشروط التانيه للنظام )

بس بصراحه نصيححه جوهريه ومؤثره جدا اللي انت اقترحتها وحلاوتها في بساطتها

للمره المليون بأكد على قوه النظام 1 واني ممكن استخدم ضعف اللوت اللي بستخدمه في اي فرصه تانيه في فرص النظام 1 ( بس بتقنبه معينه وفي فرص معينه وده محتاج خبره في النظام 1 بغض النظر عن خلفيه خبره بالفوركس)

بس الفكره كلها اني عايز حاجه متجدده بديله في حاله قله الفرص او الفشل لا قدر الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتيـم مشاهدة المشاركة

عدد الصفقات ..

احترامى ..

د / أحمد سميــــر

انجزت و اجوزت يا دكتورنا الغالي
    كلام من ذهب كعادتك , سلمت يمناك اللي بتكتبلنا الدرر دي
    فعلا كلام حضرتك ده هو اللي كان قصدي اني اوقله و اوضحه من البداية بس طبعا حضرتك وضحته باسلوب احسن مني بكتير
    شكرا جزيلا ليك يا دوك و لا تحرمنا من ابدعاتك
    فعلا اتفق معاك اخي العزيز في ردك الغالي عليا جدا ... وزي ماوضحت انا كل اللي انا عايزه طريقه بديله كطوق نجاه عند الفشل لاقدر الله او الملل من قله الفرص الغير مجديه

وانا اساس اتجاهي للكلاسيكي وبساطته هو انشغالي الكبير في بعض الاحيان اللي بيخلي المتابعه من بعيد للسوق صعبه بالنسبه ليا فقصه الفرص القليله وعدم الحاجه للمتابعه اللصيقه وقوه الفرص مطلوب جدا بالنسبه ليا

بس انا فعلا عدى عليا وقت بعد اتقان النظام 1 مش لاقي فرصه خالص لمده طويله

بالإضافه انه ليا نظره مستقبليه من واقع تاريخ السوق ان في المستقبل هاتضعف مصداقيه الترندات وهايكون السوق متذبب ونادرا مايتبع ترند

لاحظ زمان الترند كان مقدس ازاي لجميع الازواج والان اصبح غالبا بيتكسر من تالت او رابع اختبار والاتجاه حتى لو دام بيحصل تذبذب يعكر صفو الترند ويشتتنا في النص او ان يكون الترند كله عباره عن تذبذب او انفجار سعري

متفق معاك يا حبي , فعلا معتشس فيه زوج بيحترم الترند زي زمان و يمشي بالكام الف نقطة في اتجاه واضح
    السوق الان زي منتا قلت متذبذب علي الفريمات الكبيرة و اخره يديك علي ال4 سعات اتجاه مثلا ب 200 او 300 بيب علي اقصي حد
    عشان كدا فرص ال4 سعات ممتازة بحيث تدخل تاخد ال100 او ال200 بيب باستوب مناسب و بارك الله فيما رزق
    و عموما ربنا يعينك علي شغلك و تلاقي طريقة مناسبة لظروفك
    بالتوفيق

متفق معاك يا حبي , فعلا معتشس فيه زوج بيحترم الترند زي زمان و يمشي بالكام الف نقطة في اتجاه واضح
    السوق الان زي منتا قلت متذبذب علي الفريمات الكبيرة و اخره يديك علي ال4 سعات اتجاه مثلا ب 200 او 300 بيب علي اقصي حد
    عشان كدا فرص ال4 سعات ممتازة بحيث تدخل تاخد ال100 او ال200 بيب باستوب مناسب و بارك الله فيما رزق
    و عموما ربنا يعينك علي شغلك و تلاقي طريقة مناسبة لظروفك
    بالتوفيق
    شكرا وانت فعلا أخ عزيز

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17