صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 36
    الصورة الرمزية Fawzi Alhamed
    Fawzi Alhamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: أسإلة عن الإسكاليبنج

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو جوان مشاهدة المشاركة
    بالمناسبة كان لديك مجموعة حكايات عن السكالبرية جميلة جدا ، لا أعلم أين وصلنا بها
    شكرا بارك الله فيك على التوضيح و حاليا قاعد أختبر أكسبيرت مبني على فكره التقاطعات حسب موضوع 40 نقطه مضمونه إن شاء الله عمله MR.Dollar ‎‏ و نتائجه طيبه على الباوند دولار

هذى نتائج عمل 3 شهور تحول المبلغ من 10000 الى 39000 لكن الإكسبيرت يحتاج تدخل يدوي لفك الهيدج
    التجربه على اليورو دولار بسنة 2008 و مازال يحتاج للتجربه و ايجاد أفضل الإعدادات و تختلف من عملة الى أخرى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة EURUSD 34.jpg‏  

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Eng. مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    قرأت مواضيع كثيره عن الإسكاليبنج و تشتت بصراحه

1 - ما هو المفهوم الحقيقي للإسكاليبنج؟
    2 - لماذا ترفض بعض الشركات هذا النوع من التداول؟
    3 - ماهي الشركات التي ترفض الإسكاليبنج؟
    4 - بالنسبه للشركات التي ترفض الإسكاليبنج ما هو أقل عدد مسموح من النقاط للربح للإبتعاد عن المشاكل في حالة السحب و رفض الشركه لطريقة تداولك

شكرا مقدما و جزاكم الله الف خير إن شاء الله

سلام عليكم أحبتي الكرام

أولا أنا دخلت الموضوع هنا لمجرد إني قرأت إسم صاحب الموضوع .. لإنه راجل محترم و أنا بقدره جدا و عارف إنه دايما إهدافه و نواياه طيبة ، و طبعا أي سؤال أنا بعرف أجاوب عليه مش بتأخر على قد ماقدر .

بالنسبة للسكالبينج فالكلمة دي متعلقة بزمن الصفقة و لا تتعلق أبدا أبدا بكم النقاط التي جنيته من الصفقة .. ولو كلمت الدعم الفني لأي بروكر من اللي بيحرموا شغل الاسكالبينج هتلاقيهم بيقولولك أقل زمن للصفقة 5 دقايق ، عمره ما هيقولك أقل عدد نقاط للصفقة 5 نقاط إلا لو كان بروكر نصاب .. ده على إعتبار إن اللي بيقولك 5 دقايق ده مش نصاب يعني

نرجع لموضوعنا .. علشان أجاوبك عن أسئلتك واحده واحده ..

المفهوم الحقيقي للاسكالبينج هو خطف عدد من النقاط في وقت صغير نسبيا .

الشركات التي ترفض هذا النوع من التداول غالبا هي الشركات التي لا تغطي صفقات العملاء آنيا .. بمعنى أن التنفيذ لا يتم عن طريق البنك مباشرة ( شركات الماركت ميكر من الآخر يعني ) ، و نصيحة من أخ ... أي شركة مابتقبلش الاسكالبينج ماتتعاملش معاها أصلا .. حتى لو هتشتغل ترند مش اسكالبينج ، لإنهم في يوم من الأيام لو انت مستمر في الربح هيتعبوك جدا بطرق كتير و اسأل مجرب .

الشركات التي تقبل الاسكالبينج بدون شروط هي الشركات التي تنفذ مباشرة كل صفقات العملاء على السوق عن طريق البنوك آنيا ... و هي غالبا شركات ( STP - ECN - NDD ) و تقدر تختبرهم إنك تشغل أي إكسبيرت اسكالبينج حراق على الحساب و تدبل حسابك و تحاول تسحب ارباحك .. لو سحبوها بدون مشاكل يبقى تمام .. أما لو منعوك من التداولو قفلوا الآي بي بتاعك و حولولك فلوسك و قالولك مالكش شغل معانا تاني زي مانا اتحطيت في البلاك ليست لبروكرين قبل كده لما كنت بشتغل اسكالبينج .. يبقى طبعا الشركة دي أكيد مابتغطيش الصفقات على البنوك .

- و زي ماقولتلك ... الاسكالبيج يهتم بزمن الصفقة ، و ليس بعدد نقاطها .. فلو أنا فتحت صفقة استمرت10 أيام و أغلقتها على نقطة واحده ربح و هكذا دائما افعل ... البروكر هيقولي يا مرحب يا مرحب و مهما كان نصاب عمره ما هيعمل معايا مشاكل ..
    أما لو أنا بفتح صفقات كتير كل صفقة متوسط وقتها دقيقتين مهما كان ربحهم .. هتواجهك مشاكل كتير أوي من أغلب البروكرات .. و أنا عندي خلفية عن البروكرات اللي فعلا بتقبل الاسكالبينج بدون شروط فعليا و ليس مجرد كلام لإني اشتغلت فترة طويلة بإكسبيرتات اسكالبينج ... لكن أي بروكر من أولها كده بيقولك مافيش اسكالبينج .. سيبه خااااااااالص حتى لو هتشتغل سوينج .. نصيحة من أخ .

شكرا جزيلا

محمـود حجـاب

الصورة الرمزية السبيعي
    السبيعي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Smile رد: أسإلة عن الإسكاليبنج

الشركات التي يفضل السكالبنق فيها هي الشركات الخالية من الديلنق دسك ( ECN , STP)
    بمعنى آخر الوسيط الذي هو ماركت ميكر ( MM )لا ينصح به للسكالبنق
    آخر تعديل بواسطة السبيعي ، 25-07-2010 الساعة 02:51 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم أحبتي الكرام

أولا أنا دخلت الموضوع هنا لمجرد إني قرأت إسم صاحب الموضوع .. لإنه راجل محترم و أنا بقدره جدا و عارف إنه دايما إهدافه و نواياه طيبة ، و طبعا أي سؤال أنا بعرف أجاوب عليه مش بتأخر على قد ماقدر .

بالنسبة للسكالبينج فالكلمة دي متعلقة بزمن الصفقة و لا تتعلق أبدا أبدا بكم النقاط التي جنيته من الصفقة .. ولو كلمت الدعم الفني لأي بروكر من اللي بيحرموا شغل الاسكالبينج هتلاقيهم بيقولولك أقل زمن للصفقة 5 دقايق ، عمره ما هيقولك أقل عدد نقاط للصفقة 5 نقاط إلا لو كان بروكر نصاب .. ده على إعتبار إن اللي بيقولك 5 دقايق ده مش نصاب يعني

نرجع لموضوعنا .. علشان أجاوبك عن أسئلتك واحده واحده ..

المفهوم الحقيقي للاسكالبينج هو خطف عدد من النقاط في وقت صغير نسبيا .

الشركات التي ترفض هذا النوع من التداول غالبا هي الشركات التي لا تغطي صفقات العملاء آنيا .. بمعنى أن التنفيذ لا يتم عن طريق البنك مباشرة ( شركات الماركت ميكر من الآخر يعني ) ، و نصيحة من أخ ... أي شركة مابتقبلش الاسكالبينج ماتتعاملش معاها أصلا .. حتى لو هتشتغل ترند مش اسكالبينج ، لإنهم في يوم من الأيام لو انت مستمر في الربح هيتعبوك جدا بطرق كتير و اسأل مجرب .

الشركات التي تقبل الاسكالبينج بدون شروط هي الشركات التي تنفذ مباشرة كل صفقات العملاء على السوق عن طريق البنوك آنيا ... و هي غالبا شركات ( STP - ECN - NDD ) و تقدر تختبرهم إنك تشغل أي إكسبيرت اسكالبينج حراق على الحساب و تدبل حسابك و تحاول تسحب ارباحك .. لو سحبوها بدون مشاكل يبقى تمام .. أما لو منعوك من التداولو قفلوا الآي بي بتاعك و حولولك فلوسك و قالولك مالكش شغل معانا تاني زي مانا اتحطيت في البلاك ليست لبروكرين قبل كده لما كنت بشتغل اسكالبينج .. يبقى طبعا الشركة دي أكيد مابتغطيش الصفقات على البنوك .

- و زي ماقولتلك ... الاسكالبيج يهتم بزمن الصفقة ، و ليس بعدد نقاطها .. فلو أنا فتحت صفقة استمرت10 أيام و أغلقتها على نقطة واحده ربح و هكذا دائما افعل ... البروكر هيقولي يا مرحب يا مرحب و مهما كان نصاب عمره ما هيعمل معايا مشاكل ..
    أما لو أنا بفتح صفقات كتير كل صفقة متوسط وقتها دقيقتين مهما كان ربحهم .. هتواجهك مشاكل كتير أوي من أغلب البروكرات .. و أنا عندي خلفية عن البروكرات اللي فعلا بتقبل الاسكالبينج بدون شروط فعليا و ليس مجرد كلام لإني اشتغلت فترة طويلة بإكسبيرتات اسكالبينج ... لكن أي بروكر من أولها كده بيقولك مافيش اسكالبينج .. سيبه خااااااااالص حتى لو هتشتغل سوينج .. نصيحة من أخ .

شكرا جزيلا

محمـود حجـاب
    شكرا أخي الكريم محمود حجاب و هذا شرف لي بمداخلتك و إن شاء الله أكون دائما عند حسن الظن
    يعني الأفضل العمل على فريم 5 دقائق
    طيب الحين ايه معنى السوينج؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السبيعي مشاهدة المشاركة
    الشركات التي يفضل السكالبنق فيها هي الشركات الخالية من الديلنق دسك ( ECN , STP)
    بمعنى آخر الوسيط الذي هو ماركت ميكر ( MM )لا ينصح به للسكالبنق
    و الله يالسبيعي ما أعرف إذا كانت هالشركه تتبع هالنظام او غيره يا ريت لو تظع اسم الشركه و هل تتعامل مع هالطريقه ام لا؟

الصورة الرمزية ouissam
    ouissam غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

12 رد: أسإلة عن الإسكاليبنج

شكرا أخي الكريم محمود حجاب و هذا شرف لي بمداخلتك و إن شاء الله أكون دائما عند حسن الظن
    SWING TRADING

صفقات تعتمد في تحليلها على الفريمات الكبيرة يومي أسبوعي وشهري تكون أهدافها بمئات إلى آلاف النقاط ويمكن أن تبقى قائمة على المنصة عدة أسابيع أو أشهر إلى أن يتم إغلاقها.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ouissam مشاهدة المشاركة
    SWING TRADING

صفقات تعتمد في تحليلها على الفريمات الكبيرة يومي أسبوعي وشهري تكون أهدافها بمئات إلى آلاف النقاط ويمكن أن تبقى قائمة على المنصة عدة أسابيع أو أشهر إلى أن يتم إغلاقها.
    الف شكر لك يالغالي على الشرح
    بصراحه أقرأ كلمات اتعامل فيها لكن ما أعرف معناتها
    يعني تصيد ترند من بدايته

الصورة الرمزية ouissam

12 رد: أسإلة عن الإسكاليبنج

الف شكر لك يالغالي على الشرح
    بصراحه أقرأ كلمات اتعامل فيها لكن ما أعرف معناتها
    يعني تصيد ترند من بدايته
    يمكن القول أن السكالبنج هو عكس السوينج فإذا كانت للأول أهداف صغيرة في مدة قصيرة للثاني أهداف كبيرة في مدة طويلة.

الصورة الرمزية السبيعي
    السبيعي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

و الله يالسبيعي ما أعرف إذا كانت هالشركه تتبع هالنظام او غيره يا ريت لو تظع اسم الشركه و هل تتعامل مع هالطريقه ام لا؟
    أبشر
    أهم الشركات التي تتعامل بنظام نوديلنق دسك المنصوح به للسكالبنق هي :
    Dukascopy
    Interactive Brokers
    FXCM
    MB Trading

الصورة الرمزية ouissam

FXCM & DUKASCOPY شركتان موثوقتان بامتياز.

الصورة الرمزية eltrras
    eltrras غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem elsherief مشاهدة المشاركة
    اربط الربع ساعه بالخمس دقايق

عموما استراتيجيه فاتح روميه تطبق المبدأ ده

صديق شخصي لي النهارده يعمل بها علي الحقيقي حققهماهداف اربع صفقات جميعا بفضل الله
    جزاك الله كل خير اخى الكريم
    بس ممكن رابط هذة الاستراتيجية
    وشكرا

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عموما .. كل الألفاظ دي نسبية .. و بتفرق من متاجر لآخر .. و مافيش حتى الآن مصطلحات علمية ثابتة ليها .
    أنا شرحتلك اسكالبينج زي ما البروكرات بتفهمها مش زي ما المضاربين بيتكلموا عليها لإنك كنت مهتم تعرف أكتر حولين قابلية البروكر .. أما باقي الألفاظ كـ ( سوينج - ترند - تذبذب - ... ) مافيش حدود علمية ثابتة للسوق أقدر أشرحلك بناء عليها معاني الكلمات دي .. و غالبا كل واحد بيستخدمها بطريقتة ، و بالتالي يصبح المعنى نسبي .
    لكن أغلب المتداولين بيتكلموا عن كلمة سوينج أو سوينجات .. على إنها المضاد لكلمة اسكالبينج .. ولو كان ( scalper ) بالإنجليزية تعني الخطاف و زي ماشرحتلك في البروكرات بيعتمدوا في تحديدها على زمن عمل كل صفقة .. يبقى سوينج (swing ) صعب نستخدم معناها الإنجليزي .. لكن خلينا نقول ركوب الموجات الكبيرة و ده اللي بيقصده أ
    غلب المتداولين .. زي موضوع كبير كان فضل مستمر على الصفحة الأولى للمنتدى العام لشهور و شهور و كان اسمه ( سوينجات قلبي دليلي ) .. و أغلب أهدافه بتكون بعيدة في عدد النقاط ، و خلال مدة كبيرة .
    طبعا بكرر إن الموضوع نسبي جدا جدا .. يعني أنا كلمة سوينج عندي أقصد بيها استراتيجاتي الخاصة بضرب 30-50 نقطة ، و كلمة ترند عندي = المضاربة على أهداف 200-500 نقطة ، و اسكالبينج عندي أقصد بيها بعض الإكسبيرتات الخاصة التي تضرب أهدفها في حدود دقائق معدودة .. و بالتالي لكل منا تعبيره .

إجمالا ... لا تهتم بالألفاظ و المسميات .. حقق ربحك بطريقتك الخاصة .. و كل واحد فينا لما بيكسب بيكون عنده القدرة إنه يسمي طريقة زي ماهو عايز و كل الناس هتقتنع لما تشوف أرباحك و هتستخدم الكلمة اللي انت عملت منها طريقتك ، و بالتالي انت في إيدك تخلي الناس يقولوا اللي انت مقتنع بيه طالما انت الأقوى دائما .
    آخر تعديل بواسطة dawns_mist ، 25-07-2010 الساعة 08:37 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    عموما .. كل الألفاظ دي نسبية .. و بتفرق من متاجر لآخر .. و مافيش حتى الآن مصطلحات علمية ثابتة ليها .
    أنا شرحتلك اسكالبينج زي ما البروكرات بتفهمها مش زي ما المضاربين بيتكلموا عليها لإنك كنت مهتم تعرف أكتر حولين قابلية البروكر .. أما باقي الألفاظ كـ ( سوينج - ترند - تذبذب - ... ) مافيش حدود علمية ثابتة للسوق أقدر أشرحلك بناء عليها معاني الكلمات دي .. و غالبا كل واحد بيستخدمها بطريقتة ، و بالتالي يصبح المعنى نسبي .
    لكن أغلب المتداولين بيتكلموا عن كلمة سوينج أو سوينجات .. على إنها المضاد لكلمة اسكالبينج .. ولو كان ( scalper ) بالإنجليزية تعني الخطاف و زي ماشرحتلك في البروكرات بيعتمدوا في تحديدها على زمن عمل كل صفقة .. يبقى سوينج (swing ) صعب نستخدم معناها الإنجليزي .. لكن خلينا نقول ركوب الموجات الكبيرة و ده اللي بيقصده أ
    غلب المتداولين .. زي موضوع كبير كان فضل مستمر على الصفحة الأولى للمنتدى العام لشهور و شهور و كان اسمه ( سوينجات قلبي دليلي ) .. و أغلب أهدافه بتكون بعيدة في عدد النقاط ، و خلال مدة كبيرة .
    طبعا بكرر إن الموضوع نسبي جدا جدا .. يعني أنا كلمة سوينج عندي أقصد بيها استراتيجاتي الخاصة بضرب 30-50 نقطة ، و كلمة ترند عندي = المضاربة على أهداف 200-500 نقطة ، و اسكالبينج عندي أقصد بيها بعض الإكسبيرتات الخاصة التي تضرب أهدفها في حدود دقائق معدودة .. و بالتالي لكل منا تعبيره .

إجمالا ... لا تهتم بالألفاظ و المسميات .. حقق ربحك بطريقتك الخاصة .. و كل واحد فينا لما بيكسب بيكون عنده القدرة إنه يسمي طريقة زي ماهو عايز و كل الناس هتقتنع لما تشوف أرباحك و هتستخدم الكلمة اللي انت عملت منها طريقتك ، و بالتالي انت في إيدك تخلي الناس يقولوا اللي انت مقتنع بيه طالما انت الأقوى دائما .
    و هذا فعلا اللي توهني فالقضيه مثل ما تفضلت نسبيه حسب ما قرأت بالمنتدى
    بارك الله فيك يالغالي

الصورة الرمزية محمدالمصرى
    محمدالمصرى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السبيعي مشاهدة المشاركة
    أبشر
    أهم الشركات التي تتعامل بنظام نوديلنق دسك المنصوح به للسكالبنق هي :
    Dukascopy
    Interactive Brokers
    FXCM
    MB Trading
    Alpari UK
    أفضل منهم جميعا
    و هذا نتيجة استطلاع أجراه موقع الفابتربو صاحب الاكسبيرت الذى تحاربه أغلب الشركات فى الخفاء و أولهم FXCM عن تجربة !

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

الاوسمة لهذا الموضوع

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17