صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 88
    الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالكريم مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

ما شاء الله عليك استاذة رونا

دائما متميزة ومبدعة .... حفظك الله

وسجليني معاك في الموضوع ....

استفيد منكِ ومن الاخوان هنا

ولي عودة بشارت وسؤال
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:

اشكرك جزيل الشكر أخى العزيز وأستاذى عبد الكريم على مرورك الطيب وردك الرائع المشجع كثيرا
    العفو يااستاذنا احنا اللى منك نستفيد وياريت لا تحرمنا وجودك وتوجيهاتك معنا فى الموضوع طالما ماتعلمنا من مداخلاتك وأراءك ...

تحياتى وتقديرى وشرفنى جدا مرورك على الموضوع
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد27 مشاهدة المشاركة
    الف شكر اخت رونا وقد كنت افتقد مثل هذا الموضوع فعلا , فكثير من المرات أرى شارت ولكنني لا أريد كثرة المشاركات في مواضيع الأخوة منعا للتشتيت , لكن هذا الموضوع جاء حلا مناسبا

فأسأل الله أن يبارك في علمك ويبارك فيك ويرزقك الصبر علينا

هل هذا علم تصاعدي على الساعة والربع ساعة ؟

ماملاحظاتك اذا تكرمتي

سؤال
    هل اختراق النموذج يكون بذيل شمعة أم لابد من اغلاق الشمعة خارج النموذج ؟ وهل يعتد بالنماذج في الفريمات الصغيرة مثل الربع ساعة ؟؟

تحياتي لك
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم محمد:

أشكرك على ذوقك وكلامك الطيب وهذا بالظبط هدفى من الموضوع

بالنسبة للعلم :

كلامك صحيح فعلا علم ولكن فيه مشكلة واحده وهو ان الراية كبيرة جدا جدا بالنسبة لحجم السارية المفروض تكون نصف هذا الحجم على الاقل لكى تكون صحيحة ومثالية

بالنسبة للتحليل بشكل عام والنماذج بشكل خاص انصحك بالاعتماد فقط على النماذج المثالية ولا تنتقى منها الا الافضل لكى تحصل على افضل النتائج

بالنسبة لاختراق النموذج او الترند او اى مستوى قوى نريد العمل على كسره يكون بالدخول بعد اغلاق شمعة كامله خارج النموذج او الترند او المستوى حتى نقول ان لدينا كسر صحيح ونتأكد منه حتى لا يكون كسر وهمى ومحاولة فاشلة للكسر طالما الاغلاق جاء مرة اخرى داخل النموذج ...

نعم يعتد بالنماذج على الفريمات الصغيرة مثل فريم 15 دقيقة وتكون ممتازة للعمل عليها خاصة فى الفترة الاوروبية ...

تحياتى وتقديرى اخى وشرفنى مرورك
    توقيع العضو

الصورة الرمزية esam 123
    esam 123 غير متواجد حالياً عضو نشيط

متابع معاكى وموفقة بعون الله

الصورة الرمزية محمد27
    محمد27 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اشكرك أختي الفاضلة على لطفك

احضرت العلم نفسه ولكن على الساعة فهل ايضا حجم الراية كبير كالربع ساعة ؟

الحجم المثالي كم تكون نسبة الراية للسارية ؟ الربع او الثلث او النصف ؟

اشكرك مرة أخرى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة علم تصاعدي على الساعة.GIF‏  

الصورة الرمزية mogafx
    mogafx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ده أول تشارت لليورو دولار على فريم الساعة :

1- مبدئياً أنا درست التحليل الفني و الكلاسيكي : الإتجاهات و الدعوم و المقاومات و النماذج و المخططات و طبعاً الشموع اليابانيه أهمهم ، و نسب فيبوناتشي و بعض المؤشرات ، و هدرس موجات إليوت إن شاء الله " بس كل شوية بقرأ من مكان علشان أحاول أثبت المعلومه أكثر و أقرأ أفكار جديده لإقتناعي التام بأني مازلت مبتدىء ...

2- هل التشارات المرفق الكلام الموجود فيه صح ؟ ولا دي تخاريف

---------------------------------------------

3- بالنسبه لموضوع إني مبتدىء ده ليه مزايا و عيوبه أكثر ، أرجو التعليق علي العيوب و كيفية التغلب عليها ...
    بالنسبه للمزايا : ميزه واحده فقط إنه كلما إعتقدت أنك مازلت تلميذ فلن تتوقف عن التعلُم و بالتالي التمُيز و الإحتراف في المجال " وهذه قاعده عامه عِندي ".

بالنسبه بقى للعيوب إللي أرجو التعليق عليها و كيفية التغلب عليها "وخصوصاً في هذا المجال العيوب قاتله" :
    إقتناعي بأني ما زلت مبتدىء برغم إني كذا مره أحلل أساسي مع فني ، أو فني فقط و يطلع تحليلي صح و ساعات غلط بس في الأغلب صح ده بيخليني كمبتدىء :
    أ- غير واثق في إتخاذ القرار سواء شراء أو بيع .
    ب- في حالة إتخاذ القرار لو السعر تحرك في صالحي لـ 10 نقط مع إني كنت محدد هدف 50 نقطه مثلاً أخرج من الصفقه سريعاً بسرعة ، نتيجه للخوف من الخساره .
    ج- أرى الكثير من المواضيع لمناقشة زوج مُعين و أبقى عايز أشارك و أحياناً أكتب رأيي بعد كده أمسحُه بسبب إنه ممكن يكون رأيي خاطىء و واحد يأخذ بيه...

------------------------------------

و جزاكِ الله خيراً أخت رونا على هذا الموضوع لإن فعلاً أغلب المواضيع هنا شرح يا إما ورش عمل و نادراً ما نجد موضوع للتطبيق للمبتدئين ...
    و إنتظري مِني تشارتات آخرى بأمر الله ( >>> ماصدق )...
    إحترامي و تقديري ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة EURO_USD.PNG‏  
    آخر تعديل بواسطة mogafx ، 25-04-2008 الساعة 07:08 PM سبب آخر: خطأ إملائي!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esam 123 مشاهدة المشاركة
    متابع معاكى وموفقة بعون الله
    أهلا وسهلا بك اخى عصام

شرفنى مرورك وردك العطر
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد27 مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اشكرك أختي الفاضلة على لطفك

احضرت العلم نفسه ولكن على الساعة فهل ايضا حجم الراية كبير كالربع ساعة ؟

الحجم المثالي كم تكون نسبة الراية للسارية ؟ الربع او الثلث او النصف ؟

اشكرك مرة أخرى
    الشكر لله أخى محمد تحت أمرك

نفس المشكلة بالنسبة للعلم على الساعة الراية اصبحت كبيرة ايضا بالنسبة لحجم العلم اذا كنا نتحدث عن علم مثالى وأمن للدخول بالاعتماد عليه ...

بالنسبة للحجم المثالى للراية أعتقد يكون حوالى الربع وان شاء الله سوف أحضر لك النسبة الدقيقة التى يعتمد عليها
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mogafx مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ده أول تشارت لليورو دولار على فريم الساعة :

1- مبدئياً أنا درست التحليل الفني و الكلاسيكي : الإتجاهات و الدعوم و المقاومات و النماذج و المخططات و طبعاً الشموع اليابانيه أهمهم ، و نسب فيبوناتشي و بعض المؤشرات ، و هدرس موجات إليوت إن شاء الله " بس كل شوية بقرأ من مكان علشان أحاول أثبت المعلومه أكثر و أقرأ أفكار جديده لإقتناعي التام بأني مازلت مبتدىء ...

ماشاء الله عليك انت كده أستاذ مش مبتدىء عموما ربنا يوفقك وأستمر العلم الشىء الوحيد اللى مهما أخدنا منه لا نكتفى أبدا دايما اتعلم كل شىء جديد تعثر عليه وحاول دايما تستخرج منه شىء يفيدك فى تجارتك لان بطبيعة الحال كلنا فى السوق هنا عشان نكسب مش عشان نجمع معلومات الا لو انت ناوى تاخد شهادات وكده ده بيبقى موضوع تانى وعلى فكرة انا ذيك كمان حاليا بدرس موجات اليوت هى شريرة وصعبة شوية لكن مهمه جدا

2- هل التشارات المرفق الكلام الموجود فيه صح ؟ ولا دي تخاريف

الشارت ولا أروع طبعا ترند هابط جميل ومتفقة معاك فى الهدف الاول بالنسبة لنقطة المقاومة
    وفى نقطه طالما احنا بقى عندنا ترند هابط جديد ليه منرسمش عليه خطوط فيبوناتشى جديدة خاصة بيه بدل من ان نعتمد على الفيبوناتشى القديم للموجة الصاعده ؟

ارفقتلك شارت عليه فيبوناتشى جديد خاص بالموجة الهابطة وشوف المقاومة اللى حددناها واتفنقا عليها قريبة جدا من فيبو 38 وده يأكد مدى قوة المنطقة لان زى مانت عارف المقاومات والدعوم الافضل مانعتمدش على نقطة بعينها بل منطقة قد تزيد او تقل ببعض النقاط

---------------------------------------------

3- بالنسبه لموضوع إني مبتدىء ده ليه مزايا و عيوبه أكثر ، أرجو التعليق علي العيوب و كيفية التغلب عليها ...
    بالنسبه للمزايا : ميزه واحده فقط إنه كلما إعتقدت أنك مازلت تلميذ فلن تتوقف عن التعلُم و بالتالي التمُيز و الإحتراف في المجال " وهذه قاعده عامه عِندي ".

بالنسبه بقى للعيوب إللي أرجو التعليق عليها و كيفية التغلب عليها "وخصوصاً في هذا المجال العيوب قاتله" :
    إقتناعي بأني ما زلت مبتدىء برغم إني كذا مره أحلل أساسي مع فني ، أو فني فقط و يطلع تحليلي صح و ساعات غلط بس في الأغلب صح ده بيخليني كمبتدىء :
    أ- غير واثق في إتخاذ القرار سواء شراء أو بيع .
    ب- في حالة إتخاذ القرار لو السعر تحرك في صالحي لـ 10 نقط مع إني كنت محدد هدف 50 نقطه مثلاً أخرج من الصفقه سريعاً بسرعة ، نتيجه للخوف من الخساره .
    ج- أرى الكثير من المواضيع لمناقشة زوج مُعين و أبقى عايز أشارك و أحياناً أكتب رأيي بعد كده أمسحُه بسبب إنه ممكن يكون رأيي خاطىء و واحد يأخذ بيه...

كل العيوب اللى انت شايفها ده طبيعية جدا وحصلت وبتحصل وهتفضل تحصل مع أى مجال جديد ندخله مش الفوريكس بس طبيعى مجال جديد بتنقصنا فيه الخبرة والممارسة هيكون فيه شىء من الرهبة فى تصرفاتنا وحكمنا على الاشياء وعلاج العيوب ده انك تستمر وتثق فى رايك طالما واثق انك عملت اللى عليك واول خطوة انصحك بيها ...

عندك شركة افكسول حسابها التجريبى مدته شهر افتح حساب جديد وليكن يوم 1 فى الشهر وابدا حلل السوق وادخل الصفقات بناءا على تحليلك والتزم كأنه حسابك الحقيقى ولما هتلاقى نفسك تحليلاتك بتنجح والحساب بيكبر هتلاقى نفسك ثقتك كمان بتكبر مش بس الحساب التجريبى وأهم شىء متهتمش بتحلليلات تانية متدخلش تقرى تحليلات وتقول لا الناس هتدخل عكسى يبقى انا غلط ... طيب ليه ميكونش هما اللى غلط وانت الصح؟ ليه؟
    لان الشارت بشكل عام بيكون وجهات نظر وخليك متأكد نفس المكان اللى انت شوفته وقولت ده هبيع منه واحد تانى حلل ونتيجته طلعت هيشترى منه هو متاكد وانت متأكد الاختلاف هو وجهات النظر وعشان تثق فى نفسك لازم تحاول وتحلل وماتيأسش ابدا ... انا مريت بالظبط باللى بتقول عليه ده كنت بخاف انزل تحليلى عشان محدش يضحك عليا او حد يعلق تعليق يجرحنى لانى مش فاهمه بس مع الوقت لما بدأت احلل والاقى نفسى صح واساتذة كبار بيأيدونى فى رايى بدأت اثق فى نفسى وواحده واحده بقيت احسن وبحاول دايما اكون احسن نصيحتى ليك دايما اشتغل على نفسك وحاول وشارك على قد ماتقدر واقرى تحليلات الناس وشوف كل واحد بيفكر ازاى بس فى النهاية تاخد بفكرك انت واقتناعك انت ودايما دخولك على صفقاتك تكون انت فاهم داخل ليه ولو السعر راح هنا يبقى ناوى على ايه تبقى انت المسيطر على الصفقة مش العكس ...

------------------------------------

و جزاكِ الله خيراً أخت رونا على هذا الموضوع لإن فعلاً أغلب المواضيع هنا شرح يا إما ورش عمل و نادراً ما نجد موضوع للتطبيق للمبتدئين ...
    و إنتظري مِني تشارتات آخرى بأمر الله ( >>> ماصدق )...

جزانا الله واياكم ان شاء الله ويارب أقدر افيد بمعولمة عندى ده شىء يسعدنى جدا والله ومنتظرة منك شارتات نتناقش فيها سوا وصححلى لو لاقتينى غلطانه
    إحترامي و تقديري ..
    الرد فى الاقتباس

تحياتى وتقديرى وشرفنى مرورك
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏  
    توقيع العضو

الصورة الرمزية عبدالكريم
    عبدالكريم غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة

بالنسبة للحجم المثالى للراية أعتقد يكون حوالى الربع وان شاء الله سوف أحضر لك النسبة الدقيقة التى يعتمد عليها
    اذا سمحت أختي رونا أجاوب

أعتقد ان نسبة تصحيح 38 فايبو تكون ممتازة

يعني نسبة العلم الى السارية

وعموما الامر واسع ولا نحجره

لكن هذه هي النسبة المثالية

والله أعلم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالكريم مشاهدة المشاركة
    اذا سمحت أختي رونا أجاوب

أعتقد ان نسبة تصحيح 38 فايبو تكون ممتازة

يعني نسبة العلم الى السارية

وعموما الامر واسع ولا نحجره

لكن هذه هي النسبة المثالية

والله أعلم

العفو ياا أستاذنا عبد الكريم ورجاء خاص ان تتابعنا فى الموضوع وان لا تحرمنا من مداخلاتك واضافاتك للموضوع التى لا غنى عنها

شكرا جزيلا على المداخلة الهامة

تحياتى وتقديرى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية mogafx

ما شاء الله أستاذه بجد ، و فعلاً عندك حق إن الخوف و التردد ده طبيعي للرهبه من السوق في البدايات ، و فعلاً مع الممارسه إن شاء الله الواحد هيكسر هذا الحاجز للتعامل بسلاسه مع السوق ...

بالنسبه لإليوت إن شاء الله سهله و برأيي البسيط حتى الآن إنه لا يوجد شيء صعب في هذا المجال غير "ضبط النفس : الطمع / الخوف" ، إذا قدر شخص يوازن بين عِلمه البسيط و إنضباط النفس + إدارة مال و مخاطر سليمه ؛ أعتقد سوف يكون ناجح إن شاء الله ، و في قسم كامل خاص بموجات إليوت في نادي خبراء المال به كل شىء عن دراسة التحليل الموجي ، إن شاء الله تستفيدي مِنه و تبقى مُحترفة تحليل موجي بإذن الله..
    و لو حبيتي التوسع أكثر في بعض الأشياء في قائمتي جاري عمل بحث عنها بأمر الله بعد إليوت و هي : الهارمونِك ، طريقة جان ، طريقة جان و الشطرنج العربيه ، الفلك و العملات .

و بالفِعل أنا شغال على حساب تجريبي بقالي شهر تقريباً و هيخلص تقريباً النهارده أو بُكره و هفتح واحد تاني بأمر الله و أتاجر فيه و أجرب ، لإن الحساب إللي شغال عليه دلوقتي ما فتحتش فيه غير 3 .. 4 صفقات بس و التحليل على البرنامج كان من دماغي بدون فتح صفقات ...

بس كنت عايز أستفسر عن حاجه مهمه ...
    دلوقتي أنا مش عايز أشتغل بإستراتيجيه مُعينه ، يعني لما آجي أفتح حساب حقيقي إن شاء الله هل أقدر أعتمد على تحليلي الكلاسيكي و الفني و التحليل الأساسي طبعاً ، وما إلي ذلك من أشياء آخرى في التحليل ...

لإن مع إحترامي لكل الإستراتيجيات و كما قال أحد الأساتذه فهي كلها ناجحه ، و لكن من وجهة نظري لأصحابها فقط ، و بالتالي وجود شخص مؤيد لإستراتيجة ما ؛ دليل على قـُرب تفكير هذا الشخص من تفكير صاحب الإستراتيجية و العكس صحيح ...
    و أيضاً الإستراتيجية ليست أساس من أسس التحليل ، و لكنها ناتجه عن خبرة شخص على المدى البعيد أو القريب ، و إستخلاص هذه الخبره في طريقه مُحدده مع إختبارها ؛ لتصبح إستراتيجيه ..
    أيضاً أحد أهم أسباب رفضي لأي إستراتيجية كانت .. هو أنه لا يوجد إستراتيجية مضمون كافة نتائجها 100 % ، القصد هنا هو أنه الإستراتيجية إذا كانت ناجحه و صاحب الإستراتيجة و شخص آخر يطبقونها كما هي بالضبط على 10 صفقات مثلاً ، هنلاقي التالي :
    صاحب الإستراتيجة : عدد الصفقات الناجحه : 9 صفقات .
    شخص يطبق الإستراتيجية : عدد الصفقات الناجحه : 7 صفقات .
    في الحالتين الإستراتيجية ناجحه كما ذكرت ، و لكن تصوري هنا أن صاحب الإستراتيجية حصل على صفقتين ناجحتين زياده بسبب أنه في بعض الأحيان قد يتم التدخُل لإنقاذ صفقه ما ، أو تعززيها بناءاً على خبرته في المجال و ليس مُجرد مُطبق للإستراتيجه لأنه هو نفسه مُخترعها ، على عكس الشخص إللي بيطبق الإستراتيجه فهو مُجرد مُطبق لها و عِلمه و عَملُه يتوقف عند هذه الإستراتيجيه ...
    ولا يوجد مانِع إطلاقاً أن يتم الإتطلاع على الإستراتيجيات الناجحه لمعرفة كيف يفكر أصحابها و الإستفاده منها ...
    فهل وجهة نظري سليمة ؟!

بالنسبه للدعوم و المقاومات فقد قرأت أنه يمكن رسمها من الذيول أو من الإغلاقات و إختلف فيها الكثير ، فأيهما صحيح ؟!

أنا بعتذر بجد على هذه الإطاله ، و جزاكي الله كل خير على هذا الموضوع و الإهتمام بالأعضاء ..
    إحترامي و تقديري ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mogafx مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله أستاذه بجد ، و فعلاً عندك حق إن الخوف و التردد ده طبيعي للرهبه من السوق في البدايات ، و فعلاً مع الممارسه إن شاء الله الواحد هيكسر هذا الحاجز للتعامل بسلاسه مع السوق ...

بالنسبه لإليوت إن شاء الله سهله و برأيي البسيط حتى الآن إنه لا يوجد شيء صعب في هذا المجال غير "ضبط النفس : الطمع / الخوف" ، إذا قدر شخص يوازن بين عِلمه البسيط و إنضباط النفس + إدارة مال و مخاطر سليمه ؛ أعتقد سوف يكون ناجح إن شاء الله ، و في قسم كامل خاص بموجات إليوت في نادي خبراء المال به كل شىء عن دراسة التحليل الموجي ، إن شاء الله تستفيدي مِنه و تبقى مُحترفة تحليل موجي بإذن الله..
    و لو حبيتي التوسع أكثر في بعض الأشياء في قائمتي جاري عمل بحث عنها بأمر الله بعد إليوت و هي : الهارمونِك ، طريقة جان ، طريقة جان و الشطرنج العربيه ، الفلك و العملات .

و بالفِعل أنا شغال على حساب تجريبي بقالي شهر تقريباً و هيخلص تقريباً النهارده أو بُكره و هفتح واحد تاني بأمر الله و أتاجر فيه و أجرب ، لإن الحساب إللي شغال عليه دلوقتي ما فتحتش فيه غير 3 .. 4 صفقات بس و التحليل على البرنامج كان من دماغي بدون فتح صفقات ...

بس كنت عايز أستفسر عن حاجه مهمه ...
    دلوقتي أنا مش عايز أشتغل بإستراتيجيه مُعينه ، يعني لما آجي أفتح حساب حقيقي إن شاء الله هل أقدر أعتمد على تحليلي الكلاسيكي و الفني و التحليل الأساسي طبعاً ، وما إلي ذلك من أشياء آخرى في التحليل ...

لإن مع إحترامي لكل الإستراتيجيات و كما قال أحد الأساتذه فهي كلها ناجحه ، و لكن من وجهة نظري لأصحابها فقط ، و بالتالي وجود شخص مؤيد لإستراتيجة ما ؛ دليل على قـُرب تفكير هذا الشخص من تفكير صاحب الإستراتيجية و العكس صحيح ...
    و أيضاً الإستراتيجية ليست أساس من أسس التحليل ، و لكنها ناتجه عن خبرة شخص على المدى البعيد أو القريب ، و إستخلاص هذه الخبره في طريقه مُحدده مع إختبارها ؛ لتصبح إستراتيجيه ..
    أيضاً أحد أهم أسباب رفضي لأي إستراتيجية كانت .. هو أنه لا يوجد إستراتيجية مضمون كافة نتائجها 100 % ، القصد هنا هو أنه الإستراتيجية إذا كانت ناجحه و صاحب الإستراتيجة و شخص آخر يطبقونها كما هي بالضبط على 10 صفقات مثلاً ، هنلاقي التالي :
    صاحب الإستراتيجة : عدد الصفقات الناجحه : 9 صفقات .
    شخص يطبق الإستراتيجية : عدد الصفقات الناجحه : 7 صفقات .
    في الحالتين الإستراتيجية ناجحه كما ذكرت ، و لكن تصوري هنا أن صاحب الإستراتيجية حصل على صفقتين ناجحتين زياده بسبب أنه في بعض الأحيان قد يتم التدخُل لإنقاذ صفقه ما ، أو تعززيها بناءاً على خبرته في المجال و ليس مُجرد مُطبق للإستراتيجه لأنه هو نفسه مُخترعها ، على عكس الشخص إللي بيطبق الإستراتيجه فهو مُجرد مُطبق لها و عِلمه و عَملُه يتوقف عند هذه الإستراتيجيه ...
    ولا يوجد مانِع إطلاقاً أن يتم الإتطلاع على الإستراتيجيات الناجحه لمعرفة كيف يفكر أصحابها و الإستفاده منها ...
    فهل وجهة نظري سليمة ؟!

بالنسبه للدعوم و المقاومات فقد قرأت أنه يمكن رسمها من الذيول أو من الإغلاقات و إختلف فيها الكثير ، فأيهما صحيح ؟!

أنا بعتذر بجد على هذه الإطاله ، و جزاكي الله كل خير على هذا الموضوع و الإهتمام بالأعضاء ..
    إحترامي و تقديري ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

اولا مفيش اعتذار ولا اطالة ولا حاجه بجد انا سعيدة جدا بنقاشك وانك حابب تفكر بصوت عالى ده شىء جميل جدا

كلامك بجد جميل جدا ويدل على وعى بالمجال اللى احنا فيه وانك فاهم كويس السوق ومتطلباته ومش داخله زى مافيه ناس كتير بتدخله على اساس هتحول التراب الى دهب من أول اسبوعين فى الفوريكس ...
    كلامك بخصوص الاستراتيجيات ممتاز ومفيش كلام بعده وانا بتفق معاك فيه مليون فى المية لانه كلام صحيح ودقيق وفى محله لان عمر ماحد بيقدر يفهم طريقة او استراتيجية أكتر من صاحبها الا بعد فترة ممارسة طويلة جدا وخبرة كبيرة فى السوق وعشان كده بتكون النتيجة مثلا من اصل 10 صفقات 7 ناجحين للمتاجر اللى بيطبق الاستراتيجية و9 لصاحبها وفى خلال ال 3 اللى وقعو من ال10 اللى هما الصفقات اللى خسرت بتلاقى اللى بيطبق الاستراتيجية خاف وزعل منها وبدأ يدور على غيرها مع ان شىء طبيعى ان يكون فيه صفقات خاسرة فى اى طريقة او اى تحليل ده شىء طبيعى مفيش شىء مضمون 100%

وبما اننا اتفقنا ان الاستراتيجيات يمكن متكونش الحل المناسب بالنسبة لينا فمفيش اجمل من التحليل الكلااسيكى والدايفرجينس والنماذج وده اللى كنت حابة انصحك بيه فى المشاركة اللى فاتت بس واضح ان قصدى مكانش واضح عشان كنت بكتب بسرعة ايه رايك لو فتحت حساب تجريبى جديد بما ان القديم انتهى وجرب طبق عليه تحليلاتك كلاسيكى ودايفرجينس او نماذج وكده واتعامل مع الحساب كأنه حقيقى ليه؟ لاان الحساب ده هو حساب تمهيدى للحقيقى اللى هتشتغل بيه ان شاء الله
    افتح الحساب وابدأ طبق عليه كلاسيك يعنى فرصة زى اليورو دولار انت نزلتها من شوية ممتازة لو كان تم الكسر وكنا بدرى شوية مش يوم الاجازة كانت هتبقى جميلة وهكذا وادخل على كل صفقة بعدد عقود ثابت وليكن مثلا عقدين فى كل صفقة لو هتقسم اهدافك وشوف فى اخر الشهر الحساب ده هيوصل يبقى كام لو زاد يبقى انت هايل ولو لأ يبقى لسه فيه اخطاء عايز تراجعها وتركز عليها ولو قدرت 3 حسابات متتالية تخليها تزيد مش شرط مبلغ كبير المهم تكون ربحانه اتوكل على الله وافتح حسابك وانت مطمئن لانك زى مانجحت على التجريىب هتنجح ان شاء الله فى الحقيقى وتخيل حجم الثقة الكبيرة اللى هتكون عندك لما تلاقى نفسك تحليلاتك صح وبتنجح

بالنسبة لمسألة الدعوم والمقاومات فى رايى الشخصى الاتنين مظبوطين فيه ناس بتحب تشتغل كده وناس بتحب تشتغل كده ونلاحظ ان المقاومات والدعوم مش بنقدر نقول نقطة معينة ده نقطة مقاومة بنقول مستوى او منطقة مقاومة بنقول مستوى او منطقة ليه لان ممكن السعر يخاف منها قبل مايوصلها ويرتد من قبلها بشوية وممكن ميقدرش يعمل فرامل عندها بالظبط فتلاقى عداها بشوية ورجع خاف منها ونزل تانى الى جانب ان مستويات الدعم والمقاومة بتختلف بين كل متاجر وغيره لانها بيتم استخراجها يدويا فعشان كده بيكون فيه اختلافات طفيفة فبنسميه مستوى او منطقة و بالنسبة لى بحب اوازن بين الاتنين الاغلاقات والذيول احيانا اخد منطقة من اغلاق واحيانا باخدها من ديل المهم ان لما تختار منطقة مقاومة مثلا حاول تشوف سلوك السعر مع النقطة ده قبل كده كان ايه يعنى مثلا انت دلوقتى اخدت من ديل وحطيت خط وقولت ده خط مقاومة شوف سلوك السعر السابق مع الخط ده شكله ايه هل احترمه ؟ ولا كان بيعديه واحترم اكتر لو حطينا خط على الاغلاقات وهكذا ...

وبشكل عام بيرجع الموضوع ده للمتاجر نفسه وهو بيستريح اكتر لانهى طريقة تحديد جرب الاتنين وشوف ايهم افضل ليك

بالنسبة لاليوت وأعوانها هى حلوة جدا بس مش عارفة حاسة انها صعبة شوية يمكن عشان انا فى بدايتها بالنسبة للهارمونيك الحمد لله اتعلمته واحيانا بستفيد منه يأكدلى الاتجاه ويكون نقطة فى صالح صفقتى ...

عموما ربنا يارب يوفق ان شاء الله وزى ماتفقنا جرب تعتمد على تحليلك بس لمدة شهر وشوف النتيجة وان شاء الله خير وربنا يارب يوفقك

تحياتى وتقديرى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية أحمد الشـرنوبى
    أحمد الشـرنوبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

ممكن أتعلم معاكم ؟؟

1- المجنون

قناة صاعدة ومثلث تصاعدى

2- اليورو ين

ترند صاعد , بانتظار كسره أو الارتداد منه

3 - الكندى

قناة هابطة

4 الدولار فرنك

ترند صاعد
    ( هبيعه مع بداية الأسبوع الجاى)

5- الباوند دولار

قناة هابطة
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة zzz.gif‏   zzz2.gif‏   zzz3.gif‏   zzz4.gif‏   zzz5.gif‏  

الصورة الرمزية أحمد الشـرنوبى
    أحمد الشـرنوبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وأخيرا..الذهب

ترند صاعد يرتطم به السعر + شمعة همر على اليومى يوحيان بشراء مغرى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gold.gif‏  

الصورة الرمزية mogafx

جزاكي الله خير الجزاء على ردك المُشجع و الجواب الوافي ...

و إن شاء الله أفتح حساب جديد للمتاجره بجديّه و سواء كسبت أو خسرت هيكون تقييم جاد للمستوى ...

و بالنسبه للتحليل الموجي دي دروس فيديو بالإنجلش على الرابط التالي :

https://forum.arabictrader.com/620624-20-post.html

و إن شاء الله سهله ، بس محتاجه مُمارسه زي أي طريقه آخرى ، وأنا عن نفسي لم أدرسها إلي الآن بس لم أرى شخص على الإطلاق لم يُعجب بالسيد إليوت بطريقته السحريه في التحليل

بجد مش عارف أشكرك إزاي ، و أول مشاركه ليا بتشارت و تحليل بالمنتدى كان هنا في الموضوع
    ...
    موضوعك برغم بساطتُه للبعض و أهميته للكثير مِن المُقبلين على هذا المجال إلا أنه يحمل جانب إيجابي جداً في نظري و هو رفع الروح المعنويه لدى المتداولين الجُدد عن طريق توجيههم للطريق الصحيح بالتدريب و النصيحه ...

بارك الله فيكِ ، و أسأل الله تعالى أن يرزقك لما فيه الخير ..
    مع التحيـه ،،،

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة