1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drom2010
اشكرك جزيلا اخي الكريم بارك الله فيك
بالنسبه لمؤشر الزمن فانا بعرف ادخل البيانات فيه فقط لكن مش فاهمه الفرق بين الخطوط المنقطه العموديه واللي مش منقطه
وكمان السعر ساعات بيحترمه وساعات لا
وبالسبه للعلاقات الفلكيه فاانا اعرف فقط انواع العلاقات وتأثيرها
لكن بتوه فيها انهي كواكب بتأثر وعلى انهي عمله
كل اللي اعرفه ان كوكب زحل اقترانه مع القمر يسبب هبوط العملات واقتران القمر ومع المشتري يسبب طلوع العملات انهي عملات مش عارفه الموضوع كبير وبتوه فيه وكل اللي اعرفه فيه حاجات عامه لكن مبعرفش اطبع الكلام ده على الشارت
وازاي لما اعرف ان فيه اقتران النهارده فايدته ايه معايا اذا كنت مش عارفه هو هيأثر على انهي عمله
بس الطريقه الاخيره لاخونا حماده الخاصه بالباوند فعلا ممتازه جدا وسهله جدا ياريت فعلا نقدر نطبقها على باقي العملات كل عمله في وقت شروق بلدها كما نعمل على الباوند
والتوفيق للجميع يارب
في انتظار اليورو والافتتاح وربنا يستر
جزاكي الله خيرا اختي الكريمة
بخصوص مؤشر الدورات الزمنية فكما اخبرتك الخطوط المنقطة
التي تعتمد على حساب الزاوية 90
ومن وجهة نظري الاستخدام الافضل لهذه الدورات هو ربطها مع الدورات السعرية بشرط اشتراك الاثنين في قمة او قاع مشترك
وكما تلاحظين ماحدث بعد اكمال نصف دورة وفشل الاغلاق اسفلها عند180 وبداية دورة زمنية جديدة ذهب السعر لاكمال دورته السعرية الاولى عند 360
ـــــــــــــــ
ـــــــــــــــ
بخصوص موضوع الباوند الاخير الذي طرحه الاخ حمادة فهو قوي جدا ومتابعينه باذن الله وتطبيق نفس القاعدة على العملات الاخرى جاري فعلا اختبار هذا الامر عليها ونتمنى من الجميع ان يشارك باي نتائج يجدها ايجابية
ــــــــــــــ
وعن العلاقات الفلكية ستكون اوضح اكثر مع مزيد من الامثلة والافكار كلما توفرت فرصة باذن الله
والله الموفق ... تحياتي وتقديري
1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
ايش اللي قاعد يحصل على اليورو؟
قبل التداول نزول حوالي 140 نقطه و عوضها مره ثانيه
الملف المرفق 259529
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed1b
جزاكي الله خيرا اختي الكريمة
بخصوص مؤشر الدورات الزمنية فكما اخبرتك الخطوط المنقطة
التي تعتمد على حساب الزاوية 90
ومن وجهة نظري الاستخدام الافضل لهذه الدورات هو ربطها مع الدورات السعرية بشرط اشتراك الاثنين في قمة او قاع مشترك
وكما تلاحظين ماحدث بعد اكمال نصف دورة وفشل الاغلاق اسفلها عند180 وبداية دورة زمنية جديدة ذهب السعر لاكمال دورته السعرية الاولى عند 360
ـــــــــــــــ
ـــــــــــــــ
بخصوص موضوع الباوند الاخير الذي طرحه الاخ حمادة فهو قوي جدا ومتابعينه باذن الله وتطبيق نفس القاعدة على العملات الاخرى جاري فعلا اختبار هذا الامر عليها ونتمنى من الجميع ان يشارك باي نتائج يجدها ايجابية
ــــــــــــــ
وعن العلاقات الفلكية ستكون اوضح اكثر مع مزيد من الامثلة والافكار كلما توفرت فرصة باذن الله
والله الموفق ... تحياتي وتقديري
اشكرك جزيلا اخي الكريم على الشرح الاكثر من رائع بارك الله فيك
وربنا يستر مع اليورو ويسترها معانا جميعا يارب
وحكايه انه ينزل قبل التداول 140 نقطه ويطلع تاني غريبه يعني عمل جاب لتحت ورجع لفوق وكل ده قبل افتتاح السوق الله اعلم سبب هذه الحركه
معناها والله اعلم انه راح يختبر المنطقه اللي قولنا عليها علشان يستعد للصعود
عامه انا حللته انه صاعد الى 1.3478 او 1.3525 في الاوروبي وانسب نقطه للدخول اذا اثبت فوق 360 اما اذا اغلق تحتها يبأه هيرجع تاني لمساره القديم يارب
والله اعلم
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اختى الكريمة اخر فرصة ان نزل الى 1.3240 يجب ان تخرجى من عقود البيع
اليورو دولار باذن الله لن يكتفى بالدورة الصاعدة الثانية بل هدفة 3 دورات صاعدة عند 1.4270 من القاع 1.2873
هذة وجهة نظرى القاصرة والله تعالى اعلى واعلم
1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drom2010
اشكرك جزيلا اخي الكريم على الشرح الاكثر من رائع بارك الله فيك
وربنا يستر مع اليورو ويسترها معانا جميعا يارب
وحكايه انه ينزل قبل التداول 140 نقطه ويطلع تاني غريبه يعني عمل جاب لتحت ورجع لفوق وكل ده قبل افتتاح السوق الله اعلم سبب هذه الحركه
معناها والله اعلم انه راح يختبر المنطقه اللي قولنا عليها علشان يستعد للصعود
عامه انا حللته انه صاعد الى 1.3478 او 1.3525 في الاوروبي وانسب نقطه للدخول اذا اثبت فوق 360 اما اذا اغلق تحتها يبأه هيرجع تاني لمساره القديم يارب
والله اعلم
العفو اختي الكريمة بارك الله فيكي وباذن الله تنتهي صفقاتك على خير ـــــــــــــ اتفق معك في وجهة نظرك واراقب السعر الان على منصة افكسول حيث كانت اول شمعة ساعة حققت اللو 1.2873 بتاريخ 9/01/2011 الساعة 17 بتوقيت المنصة نتابع الان الدورة90 الزمنية القادمة اذا تعامد السعر معها وهو فوق 360 اعتقد سيفعل مافعله عند زاوية180 والله اعلم نتابع ونرى والله الموفق الملف المرفق 259542
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed1b
العفو اختي الكريمة بارك الله فيكي وباذن الله تنتهي صفقاتك على خير ـــــــــــــ اتفق معك في وجهة نظرك واراقب السعر الان على منصة افكسول حيث كانت اول شمعة ساعة حققت اللو 1.2873 بتاريخ 9/01/2011 الساعة 17 بتوقيت المنصة نتابع الان الدورة90 الزمنية القادمة اذا تعامد السعر معها وهو فوق 360 اعتقد سيفعل مافعله عند زاوية180 والله اعلم نتابع ونرى والله الموفق الملف المرفق 259542
المهم بس انه لما حتى يطلع يطلع بالراحه شويه مش يجري علشان نقدر نحدد طريقنا وربنا يستر
انا كل مره ابص على الشارت بتاع حضرتك الاقي مؤشر جديد
ياريت ترفقه ليه مع فكره بسيطه عنه للتجربه
ولك جزيل الشكر وربنا ان شاء الله هيعديها على خير
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam
اختى الكريمة اخر فرصة ان نزل الى 1.3240 يجب ان تخرجى من عقود البيع
اليورو دولار باذن الله لن يكتفى بالدورة الصاعدة الثانية بل هدفة 3 دورات صاعدة عند 1.4270 من القاع 1.2873
هذة وجهة نظرى القاصرة والله تعالى اعلى واعلم
اشكرك جزيلا اخي حماده للتنبيه ربنا يستر ونراقب الزاويه 360 واول لما يوصل ل 1.3240 هحاول اتخلص من عقود البيع او ادخل مضاعفات
بس ياريت يطلع براحه او يكون متذبذب شويه ميجريش وربنا يسترها يارب :hands:
2 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
السلام عليكم
إخواني الكرام أرجو الحذر و خاصة البائعين لليورو دولار لأني أرئ أنه قد بدأ في الصعود الدورة الثانية
تحياتي لكم جميع
1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drom2010
اشكرك جزيلا اخي الكريم بارك الله فيك
بالنسبه لمؤشر الزمن فانا بعرف ادخل البيانات فيه فقط لكن مش فاهمه الفرق بين الخطوط المنقطه العموديه واللي مش منقطه
وكمان السعر ساعات بيحترمه وساعات لا
وبالسبه للعلاقات الفلكيه فاانا اعرف فقط انواع العلاقات وتأثيرها
لكن بتوه فيها انهي كواكب بتأثر وعلى انهي عمله
كل اللي اعرفه ان كوكب زحل اقترانه مع القمر يسبب هبوط العملات واقتران القمر ومع المشتري يسبب طلوع العملات انهي عملات مش عارفه الموضوع كبير وبتوه فيه وكل اللي اعرفه فيه حاجات عامه لكن مبعرفش اطبع الكلام ده على الشارت
وازاي لما اعرف ان فيه اقتران النهارده فايدته ايه معايا اذا كنت مش عارفه هو هيأثر على انهي عمله
بس الطريقه الاخيره لاخونا حماده الخاصه بالباوند فعلا ممتازه جدا وسهله جدا ياريت فعلا نقدر نطبقها على باقي العملات كل عمله في وقت شروق بلدها كما نعمل على الباوند
والتوفيق للجميع يارب
في انتظار اليورو والافتتاح وربنا يستر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed1b
جزاكي الله خيرا اختي الكريمة
بخصوص مؤشر الدورات الزمنية فكما اخبرتك الخطوط المنقطة
التي تعتمد على حساب الزاوية 90
ومن وجهة نظري الاستخدام الافضل لهذه الدورات هو ربطها مع الدورات السعرية بشرط اشتراك الاثنين في قمة او قاع مشترك
وكما تلاحظين ماحدث بعد اكمال نصف دورة وفشل الاغلاق اسفلها عند180 وبداية دورة زمنية جديدة ذهب السعر لاكمال دورته السعرية الاولى عند 360
ـــــــــــــــ
بالنسبه لمؤشر الزمن وحسب ما فهمت منه يتم احتساب الدورات الزمنيه كمايلى
1- الاسبوع به
7 ايام
24 ساعه
60 دقيقه
60 ثانيه
اى بالاسبوع = 7 *24*60*60 = 604800 ثانيه بالاسبوع
باليوم = 24 *60*60=86400 ثانيه
بالساعه = 60*60=3600 ثانيه
هذه اساسيات المؤشر وعند احتساب الدورات الزمنيه على اى فريم يتم التالى
اذا كنا نستخدم فريم الساعه فان الدوره الزمنيه هنا 24 ساعه اى 24 شمعه وبالتالى كما بالشارت
اولا الخطوط المتصله وتمثل
1 - نصف الدوره ومضاعفاتها
2 - ثلث الدوره ومضاعفاتها
* لدينا بعد 12 شمعه خط عمودى = نصف دوره
30 شمعه = 24 + 6 = دوره وربع
56 شمعه = دورتان وثلث = 24+24+8 = 56 شمعه
90 شمعه = 3 دورات و3 ارباع الدوره = 24+24+24+18 = 90 شمعه
120 شمعه = 5 دورات
ثانيا الخطوط المتقطعه وتمثل الدورات الكامله ومضاعفاتها
24 شمعه = دوره كامله
48 دورتان
80 = 3 دورات وثلث
وهكذا حسب الفريم المستخدم مع العلم بان المؤشر يبدأ العد من شمعه البدايه اى انها تكون من ضمن عدد الشموع الداخله فى الدوره
اتمنى ان يكون ذلك صحيح
80 دورتان وثلث
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingooo
ضربت ستوب ........
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingooo
ضربت ستوب ........
هى اية يا غالى اللى ضربت استوب
راجع المشاركات السابقة ستجد اننا الغينا العمل بالاستوب والدخول مضاعفات من نقطة التبريد ومن نقطة الاستوب القديمة
1 مرفق
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
السلام عليكم إخواني الكرام
أنا أغلقت عملية شراء EURUSD ب150 نقطة تقريبا ربح ولله الحمد و سأنتظر الئ أن يهبط 1.3329
أو حتئ الساعة 23:00 وسأشتري بإذن الله في هذه الاساعة، والباقي علئ الله.
ليست توصية مني و إنما أشارككم ما سأقوم به فقط حللي وركزو في كلام الأخ حمادة
تحياتي
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohd F
بالنسبه لمؤشر الزمن وحسب ما فهمت منه يتم احتساب الدورات الزمنيه كمايلى
1- الاسبوع به
7 ايام
24 ساعه
60 دقيقه
60 ثانيه
اى بالاسبوع = 7 *24*60*60 = 604800 ثانيه بالاسبوع
باليوم = 24 *60*60=86400 ثانيه
بالساعه = 60*60=3600 ثانيه
هذه اساسيات المؤشر وعند احتساب الدورات الزمنيه على اى فريم يتم التالى
اذا كنا نستخدم فريم الساعه فان الدوره الزمنيه هنا 24 ساعه اى 24 شمعه وبالتالى كما بالشارت
اولا الخطوط المتصله وتمثل
1 - نصف الدوره ومضاعفاتها
2 - ثلث الدوره ومضاعفاتها
* لدينا بعد 12 شمعه خط عمودى = نصف دوره
30 شمعه = 24 + 6 = دوره وربع
56 شمعه = دورتان وثلث = 24+24+8 = 56 شمعه
90 شمعه = 3 دورات و3 ارباع الدوره = 24+24+24+18 = 90 شمعه
120 شمعه = 5 دورات
ثانيا الخطوط المتقطعه وتمثل الدورات الكامله ومضاعفاتها
24 شمعه = دوره كامله
48 دورتان
80 = 3 دورات وثلث
وهكذا حسب الفريم المستخدم مع العلم بان المؤشر يبدأ العد من شمعه البدايه اى انها تكون من ضمن عدد الشموع الداخله فى الدوره
اتمنى ان يكون ذلك صحيح
80 دورتان وثلث
اشكرك جزيلا اخي الكريم علىالشرح والتوضيح
بس لسه هجربه
وممكن سؤال هل اعتمد نفس القمه للحساب لمؤشر السعر والزمن لو كنت بحسب من قمه والعكس صحيح
ام ماهي انسب طريقه لضبط مؤشر الزمن مع مؤشر السعر
لاني بصراحه مش عارفه اضبطه زي مؤشر السعر سهل لكن مؤشر الزمن مش عارفه اضبطه مع السعر ازاي لو امكن ترفقلي مثال على اليورو من القاع مثلا 1.1874 والقمه 14281
لمساعدتي على فهم الطريقه
ارجو مأكونش بتعب حضرتك بأسئلتي وبارك الله فيك
رد: كشف الأسرار , وهل ستنقطع ارزاقنا بانتهاء البورصة او الفوركس؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drom2010
اشكرك جزيلا اخي الكريم علىالشرح والتوضيح
بس لسه هجربه
وممكن سؤال هل اعتمد نفس القمه للحساب لمؤشر السعر والزمن لو كنت بحسب من قمه والعكس صحيح
ام ماهي انسب طريقه لضبط مؤشر الزمن مع مؤشر السعر
لاني بصراحه مش عارفه اضبطه زي مؤشر السعر سهل لكن مؤشر الزمن مش عارفه اضبطه مع السعر ازاي لو امكن ترفقلي مثال على اليورو من القاع مثلا 1.1874 والقمه 14281
لمساعدتي على فهم الطريقه
ارجو مأكونش بتعب حضرتك بأسئلتي وبارك الله فيك
أهلا أختي الكريمة
طبعا إظبطي نفس القمة أوقاع للمؤشرين حتئ يتناسب مؤشر السعر مع مؤشر الزمن
تحياتي