صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 28
    الصورة الرمزية طه
    طه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي سؤال بسيط محيرني

السلام عليكم
    يا اخواني عندي سؤال ملخبطني شويه وارجو منكم التوضيح الان في بعض العملات حركتها اليوميه اصحت فوق 2000 نقطه - طيب الاسترالي دولار وصل في الهبوط الي 0.60 طيب لو هبط 6000 نقطه كام يكون سعره وكيف يكون وضعه هل يصبح ببلاش ولا يرفعوه من التداول ولا كيف بصراحه انا ملخبط شويه والمعذره برضو قد يكون السؤال بسيط لكن انا اعتبر جديد ما اكملتش حتى سنه في السوق ياريت احد يوضحلي الشئ هذا ولكم الشكر

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: سؤال بسيط محيرني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taha مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    يا اخواني عندي سؤال ملخبطني شويه وارجو منكم التوضيح الان في بعض العملات حركتها اليوميه اصحت فوق 2000 نقطه - طيب الاسترالي دولار وصل في الهبوط الي 0.60 طيب لو هبط 6000 نقطه كام يكون سعره وكيف يكون وضعه هل يصبح ببلاش ولا يرفعوه من التداول ولا كيف بصراحه انا ملخبط شويه والمعذره برضو قد يكون السؤال بسيط لكن انا اعتبر جديد ما اكملتش حتى سنه في السوق ياريت احد يوضحلي الشئ هذا ولكم الشكر
    دا حيكون اسمه انهيار للعملة وقبلها الدولة وممكن يحصل بس لاستراليا صعب وفي هذه الحالة يلجاء الناس لاستخدم عملة بديلة وهي غالبا الدولار واظن حدث قبل كذا انهيارات في دول عربية بسبب الحروب واستخدم الدولار والله اعلم .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية طه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعون مشاهدة المشاركة
    دا حيكون اسمه انهيار للعملة وقبلها الدولة وممكن يحصل بس لاستراليا صعب وفي هذه الحالة يلجاء الناس لاستخدم عملة بديلة وهي غالبا الدولار واظن حدث قبل كذا انهيارات في دول عربية بسبب الحروب واستخدم الدولار والله اعلم .
    جزاك الله خير يا ابو عون لكن معلش انا برضو ما فهمت كويس يعني انت مستبعد هذا الشئ طيب لو نظرنا الي شارت المجنون من يوم 1/7/2007 كان سعره 252.0 وهبط الي 140.00 واقل يعني اكثر من عشرة الاف نقطه هو كده ولا انا غلطان طيب لو كان كلامي مظبوط ايش اللي يمنع ان الاسترالي او النيوزلندي ينذل 5 او 6 الاف نقطه والمقصود لو نزل هل سيكو السعر 0 يعني ببلاش
    ملعش يا ابو عون تحملني شويه والله اني ملخبط

الصورة الرمزية ابو لاما

جزاك الله خير يا ابو عون لكن معلش انا برضو ما فهمت كويس يعني انت مستبعد هذا الشئ طيب لو نظرنا الي شارت المجنون من يوم 1/7/2007 كان سعره 252.0 وهبط الي 140.00 واقل يعني اكثر من عشرة الاف نقطه هو كده ولا انا غلطان طيب لو كان كلامي مظبوط ايش اللي يمنع ان الاسترالي او النيوزلندي ينذل 5 او 6 الاف نقطه والمقصود لو نزل هل سيكو السعر 0 يعني ببلاش
    ملعش يا ابو عون تحملني شويه والله اني ملخبط
    صعة تحصل الا الاقتصاد والدولة تنهار تماما والمجنون كسب قيمة وفقدها بفعل فاعل ناس عاوز تكسب من الفوائد العالية وربات المنازل اليايانيات بالذات اقترضوا بالين وحطوها بالجنيه الاسترلينئ ليحصلوا علئ عوائد اعلئ .
    لك كل الود والتقدير .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية طه

جزاك الله خير
    ولكن لم اصل الي الاجابه هل يكون سعر الاسترالي صفر
    وبعدين لو كان صعبه تحصل زي ما تفضلت يعني الواحد ممكن يشتري الاسترالي كل ما نزل ويعزز شراء وينتظر صعوده هو باقي له كام على التصفير طبعا انا مش بتكلم جد او بتكلم عن نفسي انا بتكلم على المستسمرين اصحاب الحسابات الكبيره ونسبه دخولهم معقوله بس انا بضرب مثال يعني

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

Talking رد: سؤال بسيط محيرني

وربات المنازل اليايانيات بالذات اقترضوا بالين وحطوها بالجنيه الاسترلينئ ليحصلوا علئ عوائد اعلئ .
    ابو عون قصده الحريمات اليابانيات اللى عينهم صغننه
    زى الكارى تريدر كده يا ابوعون مش كده

وفى حاجه تانيه :: مفيش عمله تساوى صفر ومفيش صعود الى مالانهايه
    دى من اساسيات اى سوق

الصورة الرمزية ابو لاما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    ابو عون قصده الحريمات اليابانيات اللى عينهم صغننه
    زى الكارى تريدر كده يا ابوعون مش كده

وفى حاجه تانيه :: مفيش عمله تساوى صفر ومفيش صعود الى مالانهايه
    دى من اساسيات اى سوق
    بالضبط كدا هئ كانت ظاهرة وكانت مفيدة في تخفيض سعر الين وزيادة قيمة الصادارت ومنافستها في الاسواق الخارجية وكمان عوائد وفوائد اعلئ من العملات ذات العوائد المرتفعة .
    وممكن الاقتصاد والدولة تنهار ونظامها المالئ ينهار وتصير العملة تساوئ صفر لكن دا صعب في الدول المتقدمة لان انظمتها قوية وتنصدم لكن صعب ان تنهار .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية طه

بالضبط كدا هئ كانت ظاهرة وكانت مفيدة في تخفيض سعر الين وزيادة قيمة الصادارت ومنافستها في الاسواق الخارجية وكمان عوائد وفوائد اعلئ من العملات ذات العوائد المرتفعة .
    وممكن الاقتصاد والدولة تنهار ونظامها المالئ ينهار وتصير العملة تساوئ صفر لكن دا صعب في الدول المتقدمة لان انظمتها قوية وتنصدم لكن صعب ان تنهار .
    يعني نشتري الاسترالي ونعزز كل ما نزل واحنا مطمئنيين ونضع الاستوب 6000 نقطه
    جزاك الله خير يا ابو عون معلش ازعجتك معاي شويه الله يعطيك العافيه اسيبك تشوف شغلك عشان ترجع لنا ليلة الاحد وانت فايق ومروق

الصورة الرمزية طه

طيب معلش يا ابو عون رجعتلك تاني
    طيب ماذ يعني هذ الرقم الدولار مقابل الين 94.00 هل معناها ان الدولار الواحد يساوي 94 ين ان كان كلامي مظبوط طيب يعني ممكن نزول الاسترالي 6000 نقطه يتحول بالعكس تكون العمله بدل ما هي aud / usd تتحول الي usd / aud ويبدا الارقام الجديده من 1.0 الي فوق
    والله ما ني فاهم هذه النقطه ابدا واكثر من ثلاث ساعات وانا ملخبط حتى اني حسيت اني جاهل بالحسابات ولا يصح لي ان ادخل هذا المجال

الصورة الرمزية ابو لاما

طيب معلش يا ابو عون رجعتلك تاني
    طيب ماذ يعني هذ الرقم الدولار مقابل الين 94.00 هل معناها ان الدولار الواحد يساوي 94 ين ان كان كلامي مظبوط طيب يعني ممكن نزول الاسترالي 6000 نقطه يتحول بالعكس تكون العمله بدل ما هي aud / usd تتحول الي usd / aud ويبدا الارقام الجديده من 1.0 الي فوق
    والله ما ني فاهم هذه النقطه ابدا واكثر من ثلاث ساعات وانا ملخبط حتى اني حسيت اني جاهل بالحسابات ولا يصح لي ان ادخل هذا المجال
    لا انت ركز بس اذا الدولار الاسترالئ وصل الئ قيمة انه يساوئ صفر من الدولار مهما جمعت من دولارت استرالية يعنئ اصفار حتكون النيجة صفر لان صفر + صفر + صفر + صفر الخ حيكون صفر .
    لك كل الود والتقدير .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية ابو لاما

يعني نشتري الاسترالي ونعزز كل ما نزل واحنا مطمئنيين ونضع الاستوب 6000 نقطه
    جزاك الله خير يا ابو عون معلش ازعجتك معاي شويه الله يعطيك العافيه اسيبك تشوف شغلك عشان ترجع لنا ليلة الاحد وانت فايق ومروق
    انا ما قلت انك تشترئ دولار استرالئ حاسب دا ممكن ينزل كثير .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية طه

لا انت ركز بس اذا الدولار الاسترالئ وصل الئ قيمة انه يساوئ صفر من الدولار مهما جمعت من دولارت استرالية يعنئ اصفار حتكون النيجة صفر لان صفر + صفر + صفر + صفر الخ حيكون صفر .
    لك كل الود والتقدير .
    صحيح والله كلامك مظبوط صفر + صفر + صفر +صفر +صفرررررررررررررررر = صفر
    مظبوط كلام مظبوط
    طيب الاسترالي مقابل الدولار الان يساوي تقريبا نصف دولار يعني الامريكي يساوي 2 استرالي ولو نذل 3500 نقطه يعني اصبح 0.25 يساوي ربع دولار يعني الدولار الامريكي يساوي 4 استرالي ولو نزل كمان 2500 يساوي 0.00 طيب مش الامريكي في هذه الحاله يساوي 8 استرالي
    اتمنى انك تكون فاهم قصدي
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ابو عون لو انت مش فاضي جاوبني براحتك لما تفضه الله يعطيك العافيه

الصورة الرمزية ابو لاما

صحيح والله كلامك مظبوط صفر + صفر + صفر +صفر +صفرررررررررررررررر = صفر
    مظبوط كلام مظبوط
    طيب الاسترالي مقابل الدولار الان يساوي تقريبا نصف دولار يعني الامريكي يساوي 2 استرالي ولو نذل 3500 نقطه يعني اصبح 0.25 يساوي ربع دولار يعني الدولار الامريكي يساوي 4 استرالي ولو نزل كمان 2500 يساوي 0.00 طيب مش الامريكي في هذه الحاله يساوي 8 استرالي
    اتمنى انك تكون فاهم قصدي
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ابو عون لو انت مش فاضي جاوبني براحتك لما تفضه الله يعطيك العافيه
    بافتراض ان الدولار الاسترالئ يساوئ 60 سنت يعنئ الدولار الامريكي الان يساوئ 1.7 تقريبا من الدولار الاسترالئ .
    اذا حصل انخفاض1000 نقطة حيكون الدولار يساوئ اثنين دولار استرالئ واذا انخفض الدولار الاسترالئ مرة اخرئ نصف القيمة ستتضاعف قيمة الدولار اي يصير الدولار الاسترالئ 25 سنت فقط حينها الدولار الامريكي سيكون قيمته 4دولار استرالئ .
    ثم ناخذ نصف المتبقئ وهو 12.5 سنت من 25 سنت ليصبخ الدولار الامريكي مساوئ ل8 دولارات استرالية وهكذا ناخذ النصف والقيمة تتضاعف للدولار الامريكي الئ ما لا نهاية حتئ نصل الئ الصفر وهذه احدئ اسرار رقم الصفر انه هو البداية ويمكن ان يكون النهاية كذلك .
    وهذا سبب ان القوة في الضعف دائما واحذر الضعيف اكثر من القوئ .
    لك كل الود والتقدير .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية ابو لاما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vron2005 مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيكم
    بارك الله فيك .
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية طه

بافتراض ان الدولار الاسترالئ يساوئ 60 سنت يعنئ الدولار الامريكي الان يساوئ 1.7 تقريبا من الدولار الاسترالئ .
    اذا حصل انخفاض1000 نقطة حيكون الدولار يساوئ اثنين دولار استرالئ واذا انخفض الدولار الاسترالئ مرة اخرئ نصف القيمة ستتضاعف قيمة الدولار اي يصير الدولار الاسترالئ 25 سنت فقط حينها الدولار الامريكي سيكون قيمته 4دولار استرالئ .
    ثم ناخذ نصف المتبقئ وهو 12.5 سنت من 25 سنت ليصبخ الدولار الامريكي مساوئ ل8 دولارات استرالية وهكذا ناخذ النصف والقيمة تتضاعف للدولار الامريكي الئ ما لا نهاية حتئ نصل الئ الصفر وهذه احدئ اسرار رقم الصفر انه هو البداية ويمكن ان يكون النهاية كذلك .
    وهذا سبب ان القوة في الضعف دائما واحذر الضعيف اكثر من القوئ .
    لك كل الود والتقدير .
    الي نهايه اللون الاخضر نحن متفقين ومفهوم جدا اما الباقي سوف اركذ عليه شويه ويارب توصلني وارتاح . الف شكر يا ابو عون والله انك انسان محترم

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة