ماشاء الله نتائج الاستفتاء ممتازة
وهناك استفتاء وحيد ضد الباوند ين للطريقة للاخ عادل رضا
نتمنى ان يقولنا وجهة نظره وان شاء الله تكون الفايدة للجميع
Printable View
ماشاء الله نتائج الاستفتاء ممتازة
وهناك استفتاء وحيد ضد الباوند ين للطريقة للاخ عادل رضا
نتمنى ان يقولنا وجهة نظره وان شاء الله تكون الفايدة للجميع
كل سنه و انتو طيبين
أنا لاحظت أن موفينج 55 على الباوند النص ساعه برضه نتايجه حلوه جدا
بس بستوب 20 و متحرك كل 10 نقط
و نفس الشروط بتاعه الار اس اى
مشكلتها انها محتاجه متابعه لصيقه على الشاشه
أيه رأيكم؟
أخي سمير...السلام عليكم..سلي صيامك معايا شويه.:nono:...لدي استفسارات فنيه.
-- في حالة أن شمعة الكسر طويله نسبيا (ليس شرط ان تكون شمعةليموزين) أين ندخل؟ هل ندخل مع سعر افتتاح الشمعه الجديده بصرف النظرعن بعد سعر اغلاق شمعة الكسر عن خط الموفينج أم ننتظر قليلا وندخل من سعر قريب من خط الموفينج؟ وفي هذه الحاله علي بعد كم نقطه تقريبا من خط الموفينج يفضل الدخول؟
-- هل الرد ينطبق علي الباوند و المجنون؟
-- في حالة ارتداد السعر من خبرتك في هذا المجال , هل ننتظر ضرب الوقف أم من الممكن في بعض الأحيان وجود اشارة ما تعطينا انطباع بأن الخروج الأن أفضل من انتظار ضرب الوقف؟
-- هل يعطي المجنون نفس النتائج علي شارت الساعه؟
أنا متشكره على سرعه الرد و على عرضك بالتجربه و متفائله جدا جدا
هلا اخى الشوربجى
بالنسبة لشمعة الليموزين
لو دخلت من الشمعة التالية انت معرض لضرب الاستوب لانه 60 نقطة والمسافة مثلا بين افتتاح الشمعة والموفنج مثلا 80
طيب لو السعر طلع اختبر الموفنج وهبط مذا ا سينتج سيضرب الاستوب ويذهب يحقق الهدف
هذا لا نريده لكن بما اننا الاستوب 60 يبقى دخولنا فى حدود 30 نقطة من الموفنج يبقى ننتظر السعر اعلى قليلا وندخل بيع بحيث لو اختبر الموفنج وكمل مسرة الهبوط لا يضرب الاستوب
طبعا الكلام على اى عملة عموما واى طريقة وليس طريقتنا خاصة
طبعا لو هناك شمعة قوية احتمالات ان تضرب الاستوب قائمة لكن واسالنى عن لكن
فى يوم من الايام من سالف الزمان كنت محلل النيوزلندى ومحدد الدخول والاستوب ويومها اتناقشت فى الفرصة مع حبيبى محمد اسماعيل واؤيدها وتانى يوم دكتورنا حسن السيد فى منتدى اخر نزلها يعنى تقدر تقول ان الكل متفق عليها
ودخلت الفرصة وفؤجئت يومها ان هناك خبر الفايدة النيوزلندية ولم اكن اعرف لكن كنت دخلت الفرصة فقلت انا ونصيبى المهم بعد الاخبار بحدود الربع ساعة النتيجة +30 فقلت الحمد الله الصفقة فى الطريق للهدف تركت الجهاز ربع ساعة ورجعت لاقيتها -30 وباقى على الاستوب 10 نقط
احساسى وقتها انه خلاص ضرب الاستوب قادم قادم فقلت اقفلها واوفر 10 نقط
تخيل ان النقطة التى اغلقت عندها هى اعلى سعر وصله يومها ونزل حقق الهدف عند كل من دخلها الا عندى لانى تسرعت واغلقتها بيدى
دوشتك معايا
هذا درس لا يغرك شكل الشمعة وهو نفسه ما كنا نقوله من يومين ننتظر اغلاق الشمعة لانه شكلها ممكن تطلع ليموزين وفى الاخر بيرجع السعر
راى مادام هناك استوب وهدف اتركها وانت ونصيبك واقتنع بذلك
بالنسبة للمجنون على الساعة نتائجه حلوة وقت الترند واشارات خطا اوقات التذبذب لكن الاربع ساعات مريح فى الحالتين
سلام الله عليكم
أسبوع جديد مليء بالخير.
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
إن شاء الله مليء بالخير للجميع
لسلام عليكم
استاد سمير للتعليم هل الفرصة المبينة على المجنون صحيحة?