صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 89
    الصورة الرمزية بن عبدالله
    بن عبدالله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Zaki مشاهدة المشاركة
    المشكلة انه مفيش حد بيشرح استراتيجيته الي بيربح فيها . الكل بس بيدخل يقول صفقات مضمونة و 100% وفرد عضلات لكن ولا حد بيعطي معلومة
    حتى كبار المنتدى ولاحد فيهم بيرضى يحكي معلومة او طريقة نربح منها ..
    ف مفيش أمـــــــــــــل
    السلام عليكم...
    الكلام الذي بالاحمر اظن يخالفك فيه احد كبار المنتدى وهو الاخ جمال بسيس
    هل جربت او قرأت عن استراتيجيه الاخ جمال بسيس؟.......
    هذا رابطها
    https://forum.arabictrader.com/t83203.html

وهذا الاقتباس قد يخالف كلامك الذي باللون الازرق....اتمنى ان تجرب هذه الاستراتيجيه وان تجد فيها الخير
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال بسيس مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حبيت اسلم ع الجميع..احبتي جميعا وكل من مر على هذه الورشة شارك ام تابع ام راقب كل باسمه..
    وتحية خاصة لكل فارس وفارسة تعبوا هنا واجتهدوا ربنا يذكرهم بالخير الاخ نائل الاخت الخنساء والاخ احمد موسى والاخ خالد علي الذي ما زال متابعا وكل اخ او اخت لهم بصمة هنا او مروا من هنا..
    10 سنوات منذ فتح هذه الورشة ولله الحمد ما زالت الطريقة فعاله كما كانت فهمي قمم وقيعان يعني كلاسيكي لا تاريخ ضلاحية لانتهائها..
    التزموا بشروط الارتداد سترون الخير ان شاء الله ..
    هل تريدون طريقة مجربة اكثر من عشر سنوات؟؟
    هنا ترعرعنا وهنا هرمنا وهنا شاب الشعر..
    تحياتي للجميع
    بالتوفيق
    هنا ترعرعنا وهنا هرمنا وهنا شاب الشعر......

الصورة الرمزية 12good21
    12good21 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن عبدالله مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم...
    هذا رابطها

وهذا الاقتباس قد يخالف كلامك الذي باللون الازرق....اتمنى ان تجرب هذه الاستراتيجيه وان تجد فيها الخير

استراتيجية جمال بسيس هي عمود السوق ومن يلتزم بها ويطبقها كما هي لن يخسر.
    لانها من داخل السوق او هي السوق بالاصح

الصورة الرمزية mimou
    mimou غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن عبدالله مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم...
    هذا رابطها

جميل هذا الكلام يا اخي هل ممكن ان نرى كشف حساب رابح و مستمر على الاقل 6 شهور لحضرتك او لصاحب ذلك الموضوع

الصورة الرمزية أحمد_الصالح
    أحمد_الصالح غير متواجد حالياً عضو نشيط

فقط افهم بنية السوق

انا لما بستخدم مؤشر ما ، ضروري اكون عارف انه بعبر عن حالة في السوق او للسوق او حالة السوق مش بيقلي اشتري وبيع

عموما انت مشكلتك مش بطريقة التداول ، ولا بتحليل السوق

مشكلتك انك طفران ، بدك تعمل من المية ميت الف ومن الالف مليون وباسرع وقت ممكن

بتعرف تعمل مصاري كثير من مصاري قليل بس العملية بدها شروط مش موجودة فيك

فعلشان هيك لازمك راس مال كويس ، واستراتيجية بنسبة نجاح 30% مع شوية صبر وحبة ادارة راس مال وبالهنا والشفا

قاعد ادعي بسري على شيء ما يصير ، ان صار بقلك شو كنت ادعي .
    توقيع العضو
    لا شيء يُذكر ..~

الصورة الرمزية القعقاع75
    القعقاع75 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zzxzed مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله الجزائرين لهم بصمه في اغلب الميادين من رياضه واسواق وبرمجه ماشاء الله عليهم.
    ياليت تضع ورشه او شرح مبسط لشارت
    اشكرك أخي ليس الجزائريين فقط فيه في كل الدول مبدعين ماشاءالله
    لا ينفع شرح مبسط نحتاج صفحات طويلة ومحتاجة خبرة وممارسة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ArzaG مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم, انت قلت ان الشباب يكسبون من البيور برايس اكش وطلبت شرحه والان تقول انك شاربه شرب

في السابق اقريت انك تستعجل ولا تملك الصبر وتحب الفل مارجن والتدبيل, والان تلوم المؤشرات والسوق

درب نفسك على الصبر والدخول الصحيح الى ان يصبح طبيعه مكتسبه ومن ثم جازف كما تحب

عندي احساس ان تركيزك في الدخول فقط وليس في الاتجاه او المؤشر او البرايس اكشن, اعمل العكس وسترى الدخول الصحيح مع الاتجاه الصحيح مهما كانت استراتيجيتك المستخدمه
    صحيح الشغلة يلزمها ممارسة وثقة بالنفس
    وهذا يكتسب من الفهم العميق وكثرة الارباح يعني لما تربح خمس صفقات مثلا وتخسر صفقة متاثرش على مزاجك وثقتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_amrhamid90 مشاهدة المشاركة
    ياغالى لما بتخش السوق كل شىء بيعكس عليك تحس انك ولاتعرف شىء وفالياك تست الدنيا بتبقي جميلة وحلوة الله المستعاان
    هنا أخي مربط الفرس
    فيه انعكاس مفهوم ميخوفش ولما يعكس السعر وانت مش فاهم هنا مشكل
    أحيانا اسمع حد يقول لما يضرب السعر الستوب تروح الصفقة بعدها للهدف مباشرة
    او لما ادخل يعكس السعر مباشرة
    ليه تخاف من الانعكاس المعقول طبعا لما صفقتك تكون صح
    عندي صفقات لما يعكس السعر ازود الدخول واخرج منهم بربح إضافي
    ليه ؟ طبعا لان الصفقة صح
    ومستعد انزلهم لك تشوفهم بالامس فقط زودت على اليورو كندي اربع صفقات
    ونزيولندي ين صفقتين
    مش معنى اني مخسرش أخسر ولكن أعوضهم و أحيانا في نفس اليوم
    القصد من هذا لازم تعرف اتجاه السعر وتكون متاكد والا لا تغامر بفلوسك وتصبح داخل لعبة قمار

الصورة الرمزية القعقاع75

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد_الصالح مشاهدة المشاركة
    فقط افهم بنية السوق

انا لما بستخدم مؤشر ما ، ضروري اكون عارف انه بعبر عن حالة في السوق او للسوق او حالة السوق مش بيقلي اشتري وبيع

عموما انت مشكلتك مش بطريقة التداول ، ولا بتحليل السوق

مشكلتك انك طفران ، بدك تعمل من المية ميت الف ومن الالف مليون وباسرع وقت ممكن

بتعرف تعمل مصاري كثير من مصاري قليل بس العملية بدها شروط مش موجودة فيك

فعلشان هيك لازمك راس مال كويس ، واستراتيجية بنسبة نجاح 30% مع شوية صبر وحبة ادارة راس مال وبالهنا والشفا

قاعد ادعي بسري على شيء ما يصير ، ان صار بقلك شو كنت ادعي .
    كنت خايف ان اعتذر منك ههههه
    انا اعتذر ان كنت أسات لك انا لا اقصد التجريح وكنت شايفك متكبر صراحة
    مفروض حتى ولو كنت كذلك اتجنبك
    اجدد اعتذاري لك

الصورة الرمزية القعقاع75

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimou مشاهدة المشاركة
    جميل هذا الكلام يا اخي هل ممكن ان نرى كشف حساب رابح و مستمر على الاقل 6 شهور لحضرتك او لصاحب ذلك الموضوع
    وماذا يفيدك حسابه أخي
    حسابه خصوصيته
    طلب رؤية الحساب لما يجي يطلب أدارة حسابك هنا من حقك تطلب رؤية حسابه
    وفقك الله اخي

الصورة الرمزية amro10
    amro10 متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد_الصالح مشاهدة المشاركة
    فقط افهم بنية السوق انا لما بستخدم مؤشر ما ، ضروري اكون عارف انه بعبر عن حالة في السوق او للسوق او حالة السوق مش بيقلي اشتري وبيع عموما انت مشكلتك مش بطريقة التداول ، ولا بتحليل السوق مشكلتك انك طفران ، بدك تعمل من المية ميت الف ومن الالف مليون وباسرع وقت ممكن بتعرف تعمل مصاري كثير من مصاري قليل بس العملية بدها شروط مش موجودة فيك فعلشان هيك لازمك راس مال كويس ، واستراتيجية بنسبة نجاح 30% مع شوية صبر وحبة ادارة راس مال وبالهنا والشفا قاعد ادعي بسري على شيء ما يصير ، ان صار بقلك شو كنت ادعي .
    ياارب تكون بتدعيلى بالخير ههه والله انا بتداول بالكلاسيكى يفضل ماشي معايا كويس لغاية ماعك ابدا العن اللى جابوا للاسف فى نشتت شوية و كمان الصراحة اتداول من الفون بشوف الكمبيوتر اسهل الفكرة انو احنا بندور بقالنا سنين على الفنكوش او الفانوس السحرى holy grail فالفوركس ومش لاقيين يعنى عاوزين صفقات ناجحة مية بالمية و دا مشكل ضغط نفسي علينا الله يهدينا

الصورة الرمزية fxkiller
    fxkiller غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياباشا الفوركس شموع بتتحرك صاعد ونازل وناس تقولك البرايس اكشن تقوله يعنى ايه بقولك يعنى قيعان أعلى وقمم جديدة يبقى الترند صاعد والعكس يبقى هابط وكأن يعنى لو مفهمتش كده يبقى العيب منك طيب السؤال ايلى عمرك ماهتلاقيله اجابه ايه هو المؤثر لحركه السعر الحقيقى ايلى بيخلى الشموع قدام عينيك على الشارت الاخضر المهبب بتحرك ؟
    مش هتلاقى اجابه فى المنتديات ابدا ولو قعدت هنا 100 سنه غير اجابه وحده الشارت والترند والدعم وجان ومربع التسعه ومربع السبعه والبولينجر وتخش مع الترند وتخرج من الترند بدرى وتلاقى واحد بقولك الأخبار والتحليل الاساسى والحقيقه ان كله تايه فى دائره الاحتمالات لكن فى سوق صعب جدا لو بصيت على طاوله الروليت هتلاقى ان الناس المقامرين لديهم استراتيجيات برده وبيستخدمو نفس المنطق ولكن بسبب رقم الصفر لما الكره تقع فيه مبتكسبش أنت لكن الكازينو يكسب بتبقى نسبتك أقل من 50/50 وفى النهاية الاجانب بيقولو you cannot win in the long run
    طب ليه ياعم الحاج علشان الاحصائيات والارقام بتقول كده وده ايلى بيحصل فى الفوركس .
    طب نرجع لسؤالنا ايه ايلى بيخلى الشموع تتحرك؟
    الاجابه العرض والطلب اوعى تفكره ايلى موجود فى المنتديات !!!
    لا العرض والطلب الحقيقى هتلاقيه فى سوق interbank بين البنوك وايضا كبار المضاربين وبيع وشرا على كل نقطه ومعلومات مش بنشوفها
    الناس ايلى فكرت انه الماركت ديبث وتايم اند سيلز هو المحرك طبعا لاء أنما الداتا الموجوده قريبه جدا من الطريقة ايلى بتأثر على حركه الشموع أنما الموضوع أكبر من مجرد اشتراك مع شركه وتستلم شويه داتا تبقى كده ملكت السر طبعا تهريج كان عملها الدول التعبانه اقتصاديا ولمولهم كم مليار بدل البهدله
    آسف على الإطاله ولكن البعد عن المنطق هيخليك تلف حوالين نفسك بقيه حياتك
    طيب من خلال خبرتى السوق ده لازم يعامل زى مكبار المضاربين وحيتان الاستثمار بتعمل أزاى بالاستثمار طويل الاجل والبعد عن المضاربه وده بيحتاج رأس مال كبير نسبيا لكنه بيختلف ولها منطق مفهوم على الأقل قريب من التجارة
    آخر تعديل بواسطة fxkiller ، 27-02-2021 الساعة 08:27 AM

الصورة الرمزية Muslim4ever
    Muslim4ever غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقاد ان سوق العملات هى مغارة على بابا احد اهم اسباب الخسارة .. ابضا الدخول بعقود كبيرة تفوق قدرة الحساب على التحمل ... الطمع ايضاً يتصدر احد الاسباب .. اوامر وقف الخسارة ياتى فى مرتبة متقدمة ...
    دواء سوق العملات هو الهيدج المضاعف ... مبلغ محترم ... عقد لا يتعدى 2% .. الدخول مع بداية الموجة سواء بيع او شراء ... فريم يومى او 4 ساعات فى الضرورة فقط
    آخر تعديل بواسطة Muslim4ever ، 27-02-2021 الساعة 09:46 AM

الصورة الرمزية AliBaBa
    AliBaBa غير متواجد حالياً عضو نشيط

المتدوال الخاسر :
    * وجد طريقة تداول تاجر بها لمدة وحقق صفقات رابحة قليلة و صفقات خاسرة كثيرة ( أعلن أنها طريقة فاشلة وذهب للبحث عن غيرها وغيرها و ,,,,,,هكذا)

المتداول الناجح :
    * وجد نفس طريقة التداول تاجر بها حقق صفقات رابحة قليلة و صفقات خاسرة كثيرة ( وقف وسأل نفسه )
    لماذا فشلت صفقات وربحت أخرى ؟

الخلاصة :
    اولا لابد أن يكون لديك طريقة تداول والأفضل أن تكون من الطرق المعروفة كالرأس والكتفين ,الدبل توب , خط الترند والنمازج وهكذا .. تاجر على طريقة واحدة ، خسرت بها لازم تعرف أسباب الخسائر.
    إذا لم توفق في معرفة أسباب الخسائر فهذا السوق ليس لك فستكون في دوامة التنقل بين الطرق والنهاية فشل.

اذا وفقت في معرفة أسباب الدخول الخاسر عندها فقط ستعرف نسبة نجاح الصفقة قبل الدخول فيها وستنتقل الى المرحلة الثانية ( الإدارة المالية) التى ستوزع فيها اموالك بين الفرص حسب قوة الفرصة وستقودك حتماً للربح.

الـ 5% لديهم صفقات ناحة واخرى خاسرة ، لكن الناجحة أكبر بكثير

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxkiller مشاهدة المشاركة
    ياباشا الفوركس شموع بتتحرك صاعد ونازل وناس تقولك البرايس اكشن تقوله يعنى ايه بقولك يعنى قيعان أعلى وقمم جديدة يبقى الترند صاعد والعكس يبقى هابط وكأن يعنى لو مفهمتش كده يبقى العيب منك طيب السؤال ايلى عمرك ماهتلاقيله اجابه ايه هو المؤثر لحركه السعر الحقيقى ايلى بيخلى الشموع قدام عينيك على الشارت الاخضر المهبب بتحرك ؟
    مش هتلاقى اجابه فى المنتديات ابدا ولو قعدت هنا 100 سنه غير اجابه وحده الشارت والترند والدعم وجان ومربع التسعه ومربع السبعه والبولينجر وتخش مع الترند وتخرج من الترند بدرى وتلاقى واحد بقولك الأخبار والتحليل الاساسى والحقيقه ان كله تايه فى دائره الاحتمالات لكن فى سوق صعب جدا لو بصيت على طاوله الروليت هتلاقى ان الناس المقامرين لديهم استراتيجيات برده وبيستخدمو نفس المنطق ولكن بسبب رقم الصفر لما الكره تقع فيه مبتكسبش أنت لكن الكازينو يكسب بتبقى نسبتك أقل من 50/50 وفى النهاية الاجانب بيقولو you cannot win in the long run
    طب ليه ياعم الحاج علشان الاحصائيات والارقام بتقول كده وده ايلى بيحصل فى الفوركس .
    طب نرجع لسؤالنا ايه ايلى بيخلى الشموع تتحرك؟
    الاجابه العرض والطلب اوعى تفكره ايلى موجود فى المنتديات !!!
    لا العرض والطلب الحقيقى هتلاقيه فى سوق interbank بين البنوك وايضا كبار المضاربين وبيع وشرا على كل نقطه ومعلومات مش بنشوفها
    الناس ايلى فكرت انه الماركت ديبث وتايم اند سيلز هو المحرك طبعا لاء أنما الداتا الموجوده قريبه جدا من الطريقة ايلى بتأثر على حركه الشموع أنما الموضوع أكبر من مجرد اشتراك مع شركه وتستلم شويه داتا تبقى كده ملكت السر طبعا تهريج كان عملها الدول التعبانه اقتصاديا ولمولهم كم مليار بدل البهدله
    آسف على الإطاله ولكن البعد عن المنطق هيخليك تلف حوالين نفسك بقيه حياتك
    طيب من خلال خبرتى السوق ده لازم يعامل زى مكبار المضاربين وحيتان الاستثمار بتعمل أزاى بالاستثمار طويل الاجل والبعد عن المضاربه وده بيحتاج رأس مال كبير نسبيا لكنه بيختلف ولها منطق مفهوم على الأقل قريب من التجارة
    والله ياغالى هوا القمم والقيعان بتمثل مناطق عرض وطلب بس اللناس الحيتان بيعملوا الاعيب بيصطادا بها المتداولين الصغيرين و يضربولنا الاستوب و بعدين السوق ياخد الاتجاه. السنين اللى فاتت كل شغلى سكالبنج و عاوز اوصل للصفقة 100% لكن الظاهر صعب لو مش مستحيل لانو السوق اصلا مبنى على مبدا الاحتمالات والعرض والطلب. كل شراء يقابله بيع و كل بيع يقابله شراء فالسوق ممكن يطلع او ينزل فى اى لحظة ومن اى سعر ولاى سبب تحياتى

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Muslim4ever مشاهدة المشاركة
    اعتقاد ان سوق العملات هى مغارة على بابا احد اهم اسباب الخسارة .. ابضا الدخول بعقود كبيرة تفوق قدرة الحساب على التحمل ... الطمع ايضاً يتصدر احد الاسباب .. اوامر وقف الخسارة ياتى فى مرتبة متقدمة ...
    دواء سوق العملات هو الهيدج المضاعف ... مبلغ محترم ... عقد لا يتعدى 2% .. الدخول مع بداية الموجة سواء بيع او شراء ... فريم يومى او 4 ساعات فى الضرورة فقط
    احنا على ادنا ياغالى واملنا كبير ننجح ونعمل ثروة من راس مال صغير يعنى شايفين الفوركس فرصة كبيرة عاوزين نستغلها او زى مانت بتقول مغارة على بابا بس الناس الضخمة فالسوق لهم كلام تانى علشان تكسب مش سهل فى ضوابط و شروط لازم تمشى عليها و تمشى مع الحيتان اللى مدوخنا معاهم

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AliBaBa مشاهدة المشاركة

المتدوال الخاسر :
    * وجد طريقة تداول تاجر بها لمدة وحقق صفقات رابحة قليلة و صفقات خاسرة كثيرة ( أعلن أنها طريقة فاشلة وذهب للبحث عن غيرها وغيرها و ,,,,,,هكذا)

المتداول الناجح :
    * وجد نفس طريقة التداول تاجر بها حقق صفقات رابحة قليلة و صفقات خاسرة كثيرة ( وقف وسأل نفسه )
    لماذا فشلت صفقات وربحت أخرى ؟

الخلاصة :
    اولا لابد أن يكون لديك طريقة تداول والأفضل أن تكون من الطرق المعروفة كالرأس والكتفين ,الدبل توب , خط الترند والنمازج وهكذا .. تاجر على طريقة واحدة ، خسرت بها لازم تعرف أسباب الخسائر.
    إذا لم توفق في معرفة أسباب الخسائر فهذا السوق ليس لك فستكون في دوامة التنقل بين الطرق والنهاية فشل.

اذا وفقت في معرفة أسباب الدخول الخاسر عندها فقط ستعرف نسبة نجاح الصفقة قبل الدخول فيها وستنتقل الى المرحلة الثانية ( الإدارة المالية) التى ستوزع فيها اموالك بين الفرص حسب قوة الفرصة وستقودك حتماً للربح.

الـ 5% لديهم صفقات ناحة واخرى خاسرة ، لكن الناجحة أكبر بكثير
    انا بكسب ياباشا بس المشكلة لان راس مالى مش كبير برجع اخش بلوت كبير و اخسر ولان الشىء بالشيء يذكر بشوف طريقة ابوناصر فالادارة المالية و الريشيو ممتازة للى يلتزم بيها

الصورة الرمزية .ابوجاسم
    .ابوجاسم غير متواجد حالياً عضو نشيط

قاعدة فوركسية: كل الرابحين من الفوركس لهم بصمة خاصة بهم في التداول سواء فنية او إدارية.

*جميع المدارس الفنية ليست سبب رئيسي في الربح .

* مهما بلغ علمك وخبرتك بالفوركس إذا لم تحقق خمس تدبيلات كحد أدنى باليوم وعلى التوالي بشكل يومي منتظم ف دعني أخبرك انك لم تصل إلى مرحلة الإحاطة بالفوركس .
    توقيع العضو
    .

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17