تم الدخول بيع عند الاختبار و جني ربح 60 نقطة
الملف المرفق 475148
Printable View
تم الدخول بيع عند الاختبار و جني ربح 60 نقطة
الملف المرفق 475148
السلام عليكم
صباح الخير
فرضنا اعطاني السعر رفض بيعي من منطقة امس في هذه الحاله طبيعي ان صفقتنا بيع هذا طبعا على اليومي
ولكن عند افتتاح اوروبا اعطانا العكس على الفتره الاوروبيه كيف يكون التصرف هنا
هل تغلق الصفقه وندخل مع اتجاه اوروبا ام نستمر في صفقتنا
طبعا كلامي هذا مبني على متابعة مؤشر الحروف حيث اننا نستطيع تحديد الفترات من خلال اعداداته
شاكر لك مقدما على الاجابه
تمام جدا
بغض النظر عن نوع المؤشر هي الفكرة واحدة
طالما هتشتغل اليوم 3 فترات
يبقى تلتزم بمعطيات كل فترة
وهتلتزم اكتر بمعطيات ال initial balance للفترة اللي بتشتغلها لانها مفتاح الدخول في الصفقات بحسب نوعية الافتتاح
وراجع الشروط للدخول في الصفقات .. في اي ورشة ماركت بروفايل حتى لو قديمة
ولاحظ ان - غالبا - في بداية تغيير الاتجاه .. بيكون اتجاه اسيا تصحيح وبالتالي يكون اتجاه لندن عكس اسيا لانه بيرجع مع الاتجاه الصحيح
لكن في كل الاحوال طالما هتشتغل 3 فترات .. التزم بمعطيات كل فترة
هتكلم عن افكار مهمة بعيد عن الماركت بروفايل
عن فهم خاطئ لادوات التحليل الموجودة على المنصة
واللي هقوله مجرد امثلة
ممكن تقيس عليها حاجات تانية كتير
اذا الافكار وصلت لك
هتسعدك تكون مرن مع السوق
وهتثق في السوق اكثر من ثقتك في الادوات الموجودة على المنصة
الملف المرفق 475152
لماذا هبطت الاسعار عندما وصلت لنطاق الدائرة الحمراء ؟؟
الملف المرفق 475160
رفض السعر الصعود فتم الارتداد مظبوط الكلام
الملف المرفق 475163
لو قلت انا بايع المجنون وجنيت نص ارباحي بعد 100 نقطة وحركت الاستوب .. ومعدتش فارقة هدف من ضرب الاستوب
طبعا ناس كتير هتقول انت مقولتش ليه ؟؟
انت مش بتحب تساعد الناس ؟؟
والحقيقة اني عشان بحب اساعد الناس وبحب لهم الخير
عايزهم يكسبوا رزقهم اللي ربنا كاتبه لهم بعقلهم
مش بعقل غيرهم
مش بعقل انسان او حيوان او جماد او اي مخلوق خلقه ربنا
غير بعقلهم اللي ربنا خلقه لهم
مش عايز حد يكون ليه فضل عليك الا ربنا
اجتهد .. لان الله يساعد من يساعدون انفسهم
https://forum.arabictrader.com/t239162-55.html
راجع المشاركة رقم 822
من الاربعاء قبل الماضي ... 9 ايام ... منتظر المجنون