تحديث تم الغاء الامر لان السعر صعد قبل تفعيله حتى لو صعود تصحيحي
Printable View
السلام عليكم
اتمنى لك التوفيق
ولا يهمك اخي عبدالله العرجي هوضحلك اكتر ان شاء الله وانا مش زعلان من كلامك بالعكس ياريت اي حد يكون التحليل مش واضح يسألني تعالى الاول نتفق على كام نقطه ذكرتهم في التحليل وهما ان اتجاه الديلي صاعد الى 1.4400 _ 1.4800 طالما فوق المستوى 1.2750 وهو الاستوب
النقطه الاهم وهي ان الصفقات اهم حاجه في اتجاه الترند بمعنى ان ترند الديلي صاعد يبقى صفقتي شراء
يبقى معانا اتجاه وهدف واستوب فاضلنا نقطة الدخول وهي اللي وضعنا عليها التحليل
ترند الاربع ساعات فيه احتمالين وهو الاحتمال بالاحمر _ الاكبر نسبه _ ( يصعد قليلا بعدين يهبط ) عندها هننتظر في الاسفل حول 1.3160 _ 13100 للشراء والاستوب 1.2750
اما لو الاحتمال الاصفر فهيتأكد اذا الصعود اخترق القمه 1.3830 وقتها هننتظر تصحيح هابط وندخل شراء لكن الاستوب هيكون 1.3295
يعني لاحظ اني مقولتش كلمه هبيع دي ابدا لانها عكس ترند الديلي بالنسبالي بفضل الصبر على اني ادخل عكس الترند وقولت ان اللي يدخل بيع يعمل حساب ان فيه احتمال باللون الاصفر فيدخل بنسبه قليله
وسواء بيع او شراء على اليورو دولار او اي زوج اخر انا بذكره في موضوعي في قسم التوصيات يعني لو بتسأل على نقط دخول وخروج واستوب والتحليل مش مهم يبقى طلبك موجود هناك :)
لكني بحلل علشان الناس بتابع وبتحب تتاجر على اليورو دولار يمكن تستفاد من التحليل لو اتفقت معاه في تحليله او تفتحله نظره مش شايفها هو بتحليله ولو شاركني تحليله يمكن تفتحلي انا نظره مش شايفها بتحليلي
لو فيه اي حد ترند الديلي بالنسباله هابط يبقى مش ياخد بتحليلي لانه اجتهاد شخصي وكل واحد بيشوف الشارت بنظره مختلفه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم
يمكن تفهمني خطا وتزعل :eh_s(7):
لو في حد مش فاهم قصدي من تحليلي ياريت يسألني واخر مشاركه انا وضحت بالتفصيل اكتر يعني كل اللي بنبحث عنه منطقة شراء مش بيع سواء الاحتمال الاحمر او الاصفر وده بسبب ان ترند الديلي في تحليلي صاعد اما لو ترند الديلي في تحليلك هابط مش تاخد بتحليلي لانه زي ماقولت كل واحد بشوف الشارت بنظره مختلفه
نهدى كده ونروق وبلاش التوتر اللي بيحصل في كل حركه سريعه في السوق ده لانه لايوجد جديد السعر بيتحرك زي مافي التحليل
الحمد لله قولت ان النقطه 1.3575 مش ليها اهميه وان المستوى 1.3400 اهم منها وطول مالسعر فوقه الكره في ملعب المشترين والحمد لله صعد واخترق 1.3575
السوق ده نفسي ممكن ناس تتخلى عن مراكز البيع السعر يصعد اكتر والمشترين يجنوا ارباحهم السعر يهبط كلها احتمالات بنحاول نقراها من حركة السعر وندور على الاستوب وعلى الهدف والاتجاه قبل نقطة الدخول
اي هبوط بالنسبالي هدية للشراء وليس للبيع طول مااحنا فوق 1.2750 على الديلي علشان كده بنبحث عن منطقة دخول وربنا يسهل
تحديث اليورو دولار
ياريت نقرا التحليل والمشاركات اللي فوق علشان نفهم التحليل
في التحديث ده انا حطيت الاحتمال الاحمر لانه صاحب النسبه الاكبر زي ماقولت لكن مش نهمل الاحتمال الاصفر نحطه في حسابنا علشان نفهم ان الترند اساسا صاعد والاحتمال الاصفر بيتأكد باختراق 1.3830 علشان كده طول مااحنا تحتها يبقى الاحتمال الاحمر هو صاحب النسبه الاكبر لكن اي بيع يكون بحذر لانه عكس ترند الديلي
شخصيا مش هبيع غير لما البيع يتأكدلي غير كده هنتظر الشراء مع الترند وضحت النقطه دي كتير ياريت تكون واضحه
http://im31.gulfup.com/eMhY8.png
التحليل ده لو مش متفق معاك مش تاخد بيه لانه وجهة نظر شخصيه وكل واحد بيشوف الشارت بنظره مختلفه
مشكورين على اثراء الموضوع كم انتم رائعين
السلام عليكم
ياريت نفتكر انه زي ماقولت السيناريو على الشارت هو صاحب النسبه الاكبر لان السعر لسه تحت 1.3830 السيناريو باللون الاصفر يتحط على الطربيزه لما يخترقها فقط غير كده السيناريو المرفق في الشارت هو الاساسي او صاحب النسبه الاكبر
نعم ان شاء الله اتجاه الديلي صاعد طول مافوق 1.2750 لكن زي مابقول ديما منين هيكمل صعوده او منين نقطة الشرا على الديلي ؟؟
بلاش التعصب اللي شايفه في المشاركات وان فئه تقول الصعود حتمي لامحاله الكلام ده مش موجود اللي يقول كده قوله صاعد منين وفين استوبك لانه فرق كبير من انه يصعد من هنا مباشر او يصعد من 1.3160 ده سوق احتمالات واصعب حاجه نقطة الدخول
السلام عليكم:0013:
https://forum.arabictrader.com/t183168.html