السلام عليكم
موضوع رائع بصراحة
اسجل متابعتي لك يافريش
جزاك الله كل خير
Printable View
السلام عليكم
موضوع رائع بصراحة
اسجل متابعتي لك يافريش
جزاك الله كل خير
فاتتني الهدف الثاني ولكن الى النهائية وما بعدا
لفت نظري التاريخ اللي وضعه الاستاذ حمادة سلام
8-12
كلاسيكيا
المفروض ان السعر لايبدأ بالانطلاق الى 1.43 الا بعد لمس الحد السفلي للقناة الصاعدة " القناة الحمراء"
يبقى اعتقد بعد مالسعر حيوصل لمستهدفه الجنوبي النهائي
سيبقى السعر في حالة تذبذب صعودا وهبوطا خلال الفترة بين الاسبوع القادم وحتى تاريخ 8-12
لان السعر هنا وصل قبل الوقت بكثير
وسيدخل السعر في تذبذب حتى يلامس السعر الحد السفلي للقناة الصاعدة الحمراء
وهذه المعادلة لن تتحقق الا في حالة واحدة فقط
هو ان يصل هبوط السعر حتى مستويات 1.3120 اللتي تلتقي تماما مع الزمن 8-12
عند الحد السفلي للقناة الصاعدة الحمراء
هنا يلتقي السعر مع الزمن ويحدث الانعكاس
حسب كلام جان بيه
كلاسيكيا
ايضا يوجد لدينا منطقة اعادة ارتكاز قوية عند 1.3120
وهي منطقة كسر اخر ترند هابط
يبقى بمعادلة بسيطة كدا
نشوف فين المكان اللي حينتهي عنده هبوط اليورو وتكون القاع الاخير
مهما كان مكانه ونرسم خط افقي
ونحدد مكان التقاء مستوى القاع الاخير مع الحد السفلي للقناة الصاعدة
بالتالي نستطيع تحديد زمن الانطلاق الى 1.4300 بدقة اكبر
نتابع
حينما يلتقي السعر مع الزمن يحدث الانعكاس
هذه المقولة الشهيرة للاخ جان
اعتقد كان يقصد بها
حينما يلتقي السعر مع الزمن عند حدود القنوات يحدث الانعكاس
لان القنوات عبارة عن تمثيل سعري وزمني للتحركات السعرية في ان معا
كدة برضه يا انور
تكون عارف ان سر السوق هو القنوات و متقليش
ههههه
الله اعلم
اسجل متابعتي لك يا فريش
عن المستوي 1.320 ممكن تتلامس هذا الخميس 14 نوفمبر
على كل وضعت امر شراء معلق من الان
بتهيألى اقوى موضوع بيتكلم عن البرايس اكشن والكلاسيك سؤالين ايه موقع مستويات الفيبو من تحليلك والتانى رسمك للقنوات بيكون من قاع لقاع او من قاع لقمة
ان شاء الله
ومنك نستفيد ،، ولا تنسى تسجيلي في المنتدى بسبب موضوعك لانه شدني
مساء الفل
الله ينور عليك ياباشا
ماشاء الله شغل زى الفل
ربنا يوفقك
انت كل يوم بتطلع المستخبئ هههههههه
انا قررت ان اكتب في موضوعك بس تحملنى شوية لاانني ممكن اضيع موضوعك كلة ههههههه
بس قلي اييية اسمك الاول علشان انا لااحب ان اقول لك كل مرة فوكس هههه
انت استاذ يافريش