رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام
وعليكم السلام ورحمة الله
تم اعلاه
جزاك الله خير الجزاء
ماذا بشأن بقية الأزواج أخي سمير . مثال ضمن الازواج ذات المعدل الحركي المتوسط ( اليورو استرالي ) هل كل زوج بدايته يورو يندرج في نفس مجموعة الازواج ذات المعدل الحركي المتوسط .
وشكرا .
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزاهد
جزاك الله خير الجزاء
ماذا بشأن بقية الأزواج أخي سمير . مثال ضمن الازواج ذات المعدل الحركي المتوسط ( اليورو استرالي ) هل كل زوج بدايته يورو يندرج في نفس مجموعة الازواج ذات المعدل الحركي المتوسط .
وشكرا .
ليس شرط بدليل ان اليورو باوند زوج بطئ
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام
ليس شرط بدليل ان اليورو باوند زوج بطئ
شكرا على سرعة الأجابة
هل هناك طريقة لمعرفة تصنيف بقية الأزواج .
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزاهد
شكرا على سرعة الأجابة
هل هناك طريقة لمعرفة تصنيف بقية الأزواج .
تقدر تعتبرها ازاوج متوسطة واى زوج حركته فى حدود 100 نقطة يعتبر متوسطة واى زوج اقل من 50 فهو زوج بطئ
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اخي سمير بعد كسر الترند هل لا يكون الدخول الا بعد اعادة الاختبار يعني شرط ضروري
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توفيق12
اخي سمير بعد كسر الترند هل لا يكون الدخول الا بعد اعادة الاختبار يعني شرط ضروري
الدخول اما من اعادة الاختبار وقد تتاخر او من الشمعة التى بعد الكسر
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
والشمعة التي بعد الكسر هل لها شروط للدخول منها
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توفيق12
والشمعة التي بعد الكسر هل لها شروط للدخول منها
لا لكن طبعا لازم تراعى الدعوم والمقاومات يعنى ممكن يكسر الترند ويكون هناك دعم قريب جدا فيفضل الدخول بعد كسره وماعدا ذلك فلا مشكلة ان شاء الله
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام
لا لكن طبعا لازم تراعى الدعوم والمقاومات يعنى ممكن يكسر الترند ويكون هناك دعم قريب جدا فيفضل الدخول بعد كسره وماعدا ذلك فلا مشكلة ان شاء الله
طيب نفرض ان اقرب دعم بعيد ب 200 نقطة
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توفيق12
طيب نفرض ان اقرب دعم بعيد ب 200 نقطة
:boxing::boxing::boxing:
بنقول القريب لكن ابو 200 م هتعمله حساب وقتها
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
تحيه طيبه للجميع .
أنا كنت بدور على خطوط الكاميريلا . ولقيت واحد حاطط ملف فيه خطوط الكاميريلا .
نزلتها . لكن لمن فتحت الملف لقيت فيه مؤشرات كتيره كلها عن الكاميريلا . ما عرفتش أنهي فيهم الي لازم أشتغل عليه .
المؤشرات مترتبه كده :
camarila every day
camarila daily levels
camarila weekly levels
camarilla dt 1
camarilla dt 5
camarilla dt 7v1
camarilla 8
camarilla historical-v2
أرجو توضوح الأمر ل،ي ناويه أحذف الي مش حستخدمه . عندي مؤشرات كتير ومش ناقصه لخبطه :asvc:
الف شكر .
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hala2244
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
تحيه طيبه للجميع .
أنا كنت بدور على خطوط الكاميريلا . ولقيت واحد حاطط ملف فيه خطوط الكاميريلا .
نزلتها . لكن لمن فتحت الملف لقيت فيه مؤشرات كتيره كلها عن الكاميريلا . ما عرفتش أنهي فيهم الي لازم أشتغل عليه .
المؤشرات مترتبه كده :
camarila every day ده يكفى لانه بيظهر الخطوط الحالية والباك تست
camarila daily levels
camarila weekly levels دى مستويات اسبوعية
camarilla dt 1
camarilla dt 5
camarilla dt 7v1
camarilla 8
camarilla historical-v2
أرجو توضوح الأمر ل،ي ناويه أحذف الي مش حستخدمه . عندي مؤشرات كتير ومش ناقصه لخبطه :asvc:
الف شكر .
تم اعلاه والباقى كله واحد مع مسميات عديدة
1 مرفق
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
عفوا أستاذ سمير . يعني ايه باك تست ؟؟
أنا شغلت المؤشر الي حضرتك شاورتلي عليه . بس ما فهمتش سبب التعرج الي فيه .
أنا بصراحه قبل ما تقولي عليه كنت ناويه أشيله لأني حسيته معقد شويه . عامل طلوع ونزول ما فهمتش سببهم .
دي صورة الشارت عندي . أرجو التوضيح .
طيب ممكن أنا أحط الخطوط بتاعن الديلي والاسبوعي وأشتغل عليهم الاتنين ؟؟؟ والباقي الغيه كله ؟؟؟ايهم أفضل ؟؟
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hala2244
عفوا أستاذ سمير . يعني ايه باك تست ؟؟
أنا شغلت المؤشر الي حضرتك شاورتلي عليه . بس ما فهمتش سبب التعرج الي فيه .
أنا بصراحه قبل ما تقولي عليه كنت ناويه أشيله لأني حسيته معقد شويه . عامل طلوع ونزول ما فهمتش سببهم .
دي صورة الشارت عندي . أرجو التوضيح .
طيب ممكن أنا أحط الخطوط بتاعن الديلي والاسبوعي وأشتغل عليهم الاتنين ؟؟؟ والباقي الغيه كله ؟؟؟ايهم أفضل ؟؟
باك تست يعنى يجيب شكل الخطوط فى الايام السابقة وهى سبب التعريج اللى فيه لو حبيتى تستخدميه وتراجعى الايام السابقة
وممكن تستخدمى اليومى والاسبوعى بس كل واحد على شارت عشان اللخبطة
رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه كيف تعمل العقود الاجله وما مدى شرعيتها وسمعت من فتره انه يوجد عقود لحظيه او ما شابه هذا بالنسبه للبترول
السؤال الثانى هل من الممكن التعامل بنظام الهامش فى الاسهم والبورصات العالميه المختلفه
شكرا جزيلا