رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة majedhussain
مشكور يا بو ريم على النظره الوافية
حيث بدأت من الشهري
الى ان فصصت الزوج
بذمتك يا راجل مش شارت الشهرى يخوف من الدخول بيع ولا انا اللى مزودها شوية ؟؟؟؟؟
وكمان مقلوب راس وكتفين على الاسبوعى
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo reem
الباوند دولار
اخر سعر 1.5765
يتم رفع ستوب الى 1.5700
مازالت الاهداف كما هى
هدف اول 1.5863 الزاوية 222.5
هدف ثانى (مش اكيد حاليا) 1.5981 الزاوية 137.5
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة majedhussain
هههه
اصلي بضارب يومي
يعني اكبر فريم اهتم بيه 4 ساعات يا باشا
والحمد لله اخدت منه 60 نقطه وسبتوه
اصلي لما يوصل الى 70 في الميه من الهدف اما اقوم باغلاق العقد كامل
او اترك نصف العقد الى الهدف الأخير بوقف متحرك
تشكر يا باشا
بالتوفيق ان شاء الله
انا قلت وجهة نظرى وهى غير ملزمة لاحد
انا بشتغل سكالبينج واكبر فريم عندى هو 30 دقيقة
وبشتغل انترداى واكبر فريم 4 ساعات
وبشتغل سوينج وبشوف كل الفريمات
لكن طالما هاننزل مشاركة فى المنتدى والكل هايشوفها يبقى المفروض (من وجهة نظرى) نبص على كل الفريمات
بس بردة اى فرصة تشوفها اعرضها ونتكلم فيها وفى الاخر كل واحد ينفذ اللى هو مقتنع به
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
بخصوص الستوب لوس او وقف الخسارة
اى ستوب موضوع فى صفقة لو السعر قرب منه سيبه وماتحركوش
ينضرب الستوب مش مشكلة لكن لو حركته الخسارة هاتزيد
تحريك الستوب لوس يكون فقط فى اتجاه الربح (فى اتجاه الصفقة) وليس فى اتجاه الخسارة (ليس عكس اتجاه الصفقة)
1 مرفق
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
المجنون
اخر سعر 143.00
شراء حول 142.75
ستوب 142.50
هدف اول 144.20
الملف المرفق 356494
1 مرفق
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sammari
السلام عليكم
كيفك أبو ريم باشا
ما رأيكم في بيع اليورو ين من السعر 122.00 والوقف إغلاق شمعة الساعة فوق 122.5 والهدف الاول 121.00 والثاني 120.60
ما رأيكم إخواني؟
تحياتي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo reem
وعليكم السلام
كيف احوالك يا حبيب قلبى
اتفق معك فى البيع والوقف
لكن الهدف نتركة لسلوك سعرى عن احد الدعوم كل واحد حسب طريقته
لكنه مبدئيا حول 120.00
الملف المرفق 356405
اليورو ين
اخر سعر 122.36
بيع حول 122.50
ستوب 122.90
هدف اول 119.60
ملحوطة : من باع اليوم فان الستوب لم يتم ضربه
الملف المرفق 356495
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohdesoky
أستاذ ابو ريم لى سؤال على البيتشفورك الأخير اللى أنت راسمه ( يعنى تجاوزت قمم وقيعان موجودة ) - هو مش المفروض رسم البتشفورك على أخر قمتين وقاع أو أخر قاعين وقمة
ولا أنا فاهم غلط أرجو الإفادة لو تكرمت
اشكرك لاهتمامك بالموضوع
اهم شيئ فى البيتشفورك هو خط المنتصف
اذا خط المنتصف عبارة خط اتجاه يبقى البيتشفورك صحيحة وقوية
خط المنتصف هو مركز ثقل دورة زمنية صغيرة
راجع مشاركاتى وشارتاتى جيدا ستجدنى ذكرت اهمية خط منتصف البيتشفورك وركزت عليه
2 مرفق
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اليورو دولار
اخر سعر 1.3490
عند سعر 1.3470 أكمل دورة زمنيه 360 درجة على دائرة جان على فريم الديلى من القاع 1.2040
اليورو بيع فى حالة اغلاق شمعة 4 ساعات اسفل 1.3470
ستوب تداول شمعة 4 ساعات اعلى 1.3470 (الفتح والاغلاق اعلى من 1.3470)
هدف يحدد فيما بعد ولكنه حول رقم 1.3150
اللى عاوز يبيع الان مفيش مشكلة ويكون الستوب 1.3500
الملف المرفق 356500
الملف المرفق 356501
1 مرفق
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilbob
شكراً لك أخي على هذ المجهود لو لديك ممكن نظرتك على اتجاه الدولار ين .
الدولار ين
ارسم هذا الشكل على الميتاتريدر عندك واتبع الاتى
تداول شمعة 4 ساعات خارج المثلث الازرق يحدد الاتجاه القادم
لو اعلى المثلث يبقى صعود وشراء
لو اسفل المثلث يبقى هبوط وبيع
لو انت داخل الزوج حدد الستوب بناءا على هذا الكلام
الملف المرفق 356503
1 مرفق
رد:////////// ترويض ازواج الين \\\\\\\\\\
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo reem
اليورو دولار
اخر سعر 1.3490
عند سعر 1.3470 أكمل دورة زمنيه 360 درجة على دائرة جان على فريم الديلى من القاع 1.2040
اليورو بيع فى حالة اغلاق شمعة 4 ساعات اسفل 1.3470
ستوب تداول شمعة 4 ساعات اعلى 1.3470 (الفتح والاغلاق اعلى من 1.3470)
هدف يحدد فيما بعد ولكنه حول رقم 1.3150
اللى عاوز يبيع الان مفيش مشكلة ويكون الستوب 1.3500
الملف المرفق 356500 الملف المرفق 356501
انا بعت اليورو دولار من 1.3491
والرزق على الله
الملف المرفق 356505