1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kentauros
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3
مبروووووووووك
الله يبارك فيك اخي الكريم
اليوم ولا صفقة خاسرة و الحمد لله :asvc::asvc::asvc:
1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82
الان بعد تربيع الشارت بتاعي والحصول على شارت ذو تربيعات ثابتة
نرسم مربعاتنا على امكان في الشارت وعلى اي جزء من الترند فنرى التالي:
1- تتكون القمم والقيعان عند اكمال تربيعات كاملة ( الجزء العلوي اليساري من الشارت تكون قاع عند اكمال ثلا مربعات افقية وشاقولية )
2- احد طرق المضاربة على خطوط ال 45 درجة الحقيقة وهي الدخول بعملية بيع او شراء مجرد اقفال السعر فوقها او تحتها بمقدار مربع صغير فراكتل مثلا كان اصغر تبيع ممكن احصل عليها على اليورو -دولار هي 20 نقطة ب 20 نقطة عندها غير مسموح لليورو بعمل تربيعة فوف خط ال45 اكبر منها ولا عندي حلين ما انا انهي التردية بتاعي اي تكون نقطة خروج قوية او اوقم بالدخول بتتريدة جديدة وامشي مع خط ال 45 الجديد
لاحظي على الشارت التربيعات والاشارات المتولدة من كسر خط ال 45 درجة
مثلا اليورو -دولار الان ان داخل بيع لا اخرج الا بعد كسر خط ال 45 لفوق لانه الحين ماشي عليه اي هبوطه منتظم
طبعا على الميتاتريد ر سوف الا حظ ان هبوطه بطيء حقيقة بعد تربيع السعر مع الزمن هو هبوط منتظم اي 1*1
الان امش مع خط ال 1*1 بيع وعند اغلاق فوقه مباشرة ب 20 نقطة خلاص اقفل ا لتريدة بتاعي
وحتى لو حصل انفجار سعري لفوق فنقطة خروجي قوية جدا جدا في هذه الحالة وانا محمي من الانفجار في حال حدوثه
صحيح أنك مهندس وما ينفعش تكون غير كده .. شكرًا على الايضاح دي كلمة الواحد مكسوف يقولها. أنا عارفة إني بازعج حضرتك بأسئلتي لكن فعلا نفسي اتعلم الزمني والرقمي خصوصًا وانا جديدة على هذه الطرق في المتاجرة. ف ياريت لو سمحت تقولي على مواضيع(بالعربي) لحضرتك أو لآخرين أقدر أقراها عن تربيع الشارت تربيعة ثابته صحيحة وكمان الزاوية 45، وموضوعات أخرى تفيدني في هذا العلم عشان ما ازعجكش بأسئلتي الكتيرة. شكلك بتقول طلعتلي منين الكارثة دي هههههههه
تقبل خالص ودي واحترامي :eh_s(7)::eh_s(7)::eh_s(7)::eh_s(7):
1 مرفق
رد:التحليل الزمني باستخدام نسب الفايبو والزوايا - طريقة مايكل جنكسن المعدلة
السلام عليكم
اخ عماد انا الحين اريد اكثر دقة في الرسم
الان استعلم برنامج Ensign Windows ....
ممكن من حضرتك توريلي فين ترند الي ارسم ب الزاوية ؟؟؟
الملف المرفق 340846
ومشكور مسبقآآآ